Bungie om varför de väljer bort dedikerade servrar till Destiny 2

Robot
Bungie om varför de väljer bort dedikerade servrar till Destiny 2

Ska ha "investerat mycket" i nätverksstrukturen.

#bungie, #dedikerade-servrar, #destiny-2, #nyhetstips


Inaktiv

Jag gillar sista biten. Fuskare är inget annat än en sjukdom i onlinespel. Väldigt tråkigt att andra spelare förstör andras upplevelser man många gånger betalat dyra pengar för och kanske lagt ner mycket tid på.

Medlem

All is good in PR land. Många PC spelare godtar inte mindre än dedikerat. Jag säger som jag gjort hittills. Jag väntar på hur det kommer funka praktiskt när det är släppt och fått några veckor på sig. Jag saknar även "jag avvaktar" som röstalternativ.

Medlem

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha dedi servrar till Destiny 2 ens, det är inte sånt spel precis. Det är ju ett online spel.

Men alla har ju olika åsikter och tankar.

Medlem

Citerade han Thomas Hobbes där på slutet?

Medlem

@Dahlis87: just för att det är online som det är viktigt med dedikerat i pvp. Dedikerat betyder att bungie har servrar som nav istället för p2p (peer-to-peer) där en spelare är server och alla blir beroende av att han har bra uppkoppling, bra throuput och låg latens.

Medlem
Skrivet av Dahlis87:

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha dedi servrar till Destiny 2 ens, det är inte sånt spel precis. Det är ju ett online spel.

Precis, dedikerade servers görs bäst på offline spel.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Sanningen är att de sparar väldigt mycket pengar. Dedikerade servrar kräver förutom hårdvara och underhåll extra personal, dessutom förutsätts det att servrarna ska vara uppe långt efter spelets bäst före-datum.

Medlem

Saknas ett val i omröstningen: "Både PC & Konsol"


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Är ju iof inte pvp spel så det kanske kvittar

Medlem

Jag gillade inte ettan så mycket, men ändå har jag även denna gången bokat collectors edition till datorn. Hoppas på ett bra bungie spel!

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

@Dahlis87: just för att det är online som det är viktigt med dedikerat i pvp. Dedikerat betyder att bungie har servrar som nav istället för p2p (peer-to-peer) där en spelare är server och alla blir beroende av att han har bra uppkoppling, bra throuput och låg latens.

Jag vet skillnaden mellan dedi och p2p.

Dock, jag fick det mest till att folket kunde ha dedi servrar, inte bungie. Så finns inte så mycket mer att diskutera från min sida.

Medlem

praktist är det oftast inte problem, problemet förekommer när folk väljer att att uttnytja systemet på pc och bla fuska helt fritt.

Just därför clientside är rena mardrömmen på pc, en fuskares våta dröm helt enkelt.

Får väl la se hur detta spelar ut sig första månaden vid launch

Medlem

Pappskallar.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

@Dahlis87: just för att det är online som det är viktigt med dedikerat i pvp. Dedikerat betyder att bungie har servrar som nav istället för p2p (peer-to-peer) där en spelare är server och alla blir beroende av att han har bra uppkoppling, bra throuput och låg latens.

Skrivet av Dahlis87:

Jag vet skillnaden mellan dedi och p2p.

Dock, jag fick det mest till att folket kunde ha dedi servrar, inte bungie. Så finns inte så mycket mer att diskutera från min sida.

Jag tänkte att det kunde tolkas så men visste inte vilka kunskaper du hade och en gång i tiden så va väl det vanligt att man gjorde likamed tecken mellan dedikerat och privata servers, men men. Då va det klargjort iallafall

Medlem

Tänker spela det på min PS4 i första hand. Får se om det blir fler kompisar som kommer skaffa det på PC så kanske jag plockar upp det där också hehe.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Avstängd

Det gör inget. Vi kommer inte att köpa skiten ändå.

Medlem

Sist jag körde p2p var For Honor. Skitbra spel och hade riktigt skoj, men skiten blev ohållbart att spela då var och varannan match bröts, tog evighet att hitta matcher osv pga p2p. Jag verkar inte vara ensam om det om man ser på hur for honor går nu. Ska bli intressant att dölja Destiny 2 om de får ordning på det.

Medlem

Hoppas på att det blir bra. Och fuskare ska permanent bannas oavsett vad dem har gjort.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

@lackis: Tala för dig själv...

eld
Medlem
Skrivet av Dahlis87:

Jag vet skillnaden mellan dedi och p2p.

Dock, jag fick det mest till att folket kunde ha dedi servrar, inte bungie. Så finns inte så mycket mer att diskutera från min sida.

Inte exakt, något som world of warcraft eller många andra mmo's kör på dedikerade servrar, dvs det mesta händer på servern då man inte kan lita på klienten.

Bungie har valt att inte köra på en renodlad dedikerad lösning då de sparar pengar på att inte behöva hantera all trafik, däremot så öppnar dom upp sig för fusk, vilket dom hoppas kunna göra bot på retroaktivt.

P2P är ingen nytta för spelare, det är bara en lite billigare lösning för företag som Bungie där ingen månadskostnad ingår.

Medlem

Det är väll bara sandlådebarnen som sitter och gnabbas om vems pappa som är starkast (konsol vs PC).
När man blir gammal nog så spelar man spelen och inte maskinen.
Så jag väljer både PC och konsol för det finns fördelar/nackdelar med båda.


signatur

Crack the liars smile.

Medlem

Alltså kan PC folk hålla käften om dedikerade servrar already? Det är en i grunden korkad fråga om man har någon aning om hur server-struktur samt spelet Destiny/Destiny 2 fungerar. Har man inte det så borde man bara inte fråga.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av eld:

Inte exakt, något som world of warcraft eller många andra mmo's kör på dedikerade servrar, dvs det mesta händer på servern då man inte kan lita på klienten.

Bungie har valt att inte köra på en renodlad dedikerad lösning då de sparar pengar på att inte behöva hantera all trafik, däremot så öppnar dom upp sig för fusk, vilket dom hoppas kunna göra bot på retroaktivt.

P2P är ingen nytta för spelare, det är bara en lite billigare lösning för företag som Bungie där ingen månadskostnad ingår.

Fortfarande, jag vet skillnaden. Citerar mitt egna inlägg "jag fick det mest till att folket kunde ha dedi servrar, inte bungie.".

Medlem

Jag har inge problem med nätverkfunktionerna i Destiny på konsol nu, tror inte det blir några problem på PC heller. Skaffade senaste Destiny utgåvan o spelar på Ps4 nu, helt underbart spel. Enda dåliga är att jag inte kan sikta med handkontroll så jag får tokspö i pvp. Ska bli så skönt att kunna spela på PC sedan.

Medlem

Jag vet inte hur många av er som var med i början på 2000-talet? Men då hostade och administrerade vi själva våra egna servrar. Fattar inte varför det inte är så nu med? Flesta av oss har ju lina som räcker mer än väl och i regel har vi ju både en och två burkar över som klarar att agera server. Enda speltillverkarna behöver göra är att ge oss deras servermjukvara och hosta ett nav där alla våra servrar ligger listade. Då kan vi själva ta hand om fuskare och tykna ungjevvlar som förstör. Hur svårt kan det vara egentligen? Känns bara som det enbart handlar om en girig kultur, hos speltillverkarna, där de vill ha koll på allt.

Medlem
Skrivet av Capitan:

Jag vet inte hur många av er som var med i början på 2000-talet? Men då hostade och administrerade vi själva våra egna servrar. Fattar inte varför det inte är så nu med? Flesta av oss har ju lina som räcker mer än väl och i regel har vi ju både en och två burkar över som klarar att agera server. Enda speltillverkarna behöver göra är att ge oss deras servermjukvara och hosta ett nav där alla våra servrar ligger listade. Då kan vi själva ta hand om fuskare och tykna ungjevvlar som förstör. Hur svårt kan det vara egentligen? Känns bara som det enbart handlar om en girig kultur, hos speltillverkarna, där de vill ha koll på allt.

Håller med, det funkade hur bra som helst. Du kunde ju enbart ha fusk på om du valde att servern skulle tillåta detta men skulle det då ändå gå via Bungie's servrar så går den ju aldrig online.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

@unforg0tten och @Capitan:

Alltså, spelföretagen vill ha kontroll, dom tappar detta helt om dom låter vem som helst köra sina egna servrar. Idag när hela branchen förlitar sig på olika sätt att få in pengar på EFTER att spelen släppts så måste man nog ha denna kontroll.

Gamla spel hade inte dessa problem. Du hostade en quake-server och det enda som spelade roll var om andra såg denna server.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

@unforg0tten och @Capitan:

Alltså, spelföretagen vill ha kontroll, dom tappar detta helt om dom låter vem som helst köra sina egna servrar. Idag när hela branchen förlitar sig på olika sätt att få in pengar på EFTER att spelen släppts så måste man nog ha denna kontroll.

Gamla spel hade inte dessa problem. Du hostade en quake-server och det enda som spelade roll var om andra såg denna server.

Problemet idag är att du får inga riktiga communitys. Då hade vi ju massvis med folk som var jäkligt duktiga att göra banor, utveckla egna moddar/moddsystem osv. Sådant som spelindustrin har nytta av - duktigt folk är ju svårt att hitta för dom.

Det jag saknar mest är att då hittade man en server som vissa återkom till och man blev kompisar. Man kände adminarna. Stämningen var god och alla skojade med varandra. Inga egoister där inte. Idag är det bara att man loggar på en server - var det kul folk där? Nä. Okej, då går jag till nästa osv.

Avstängd
Skrivet av Makkapakka:

@lackis: Tala för dig själv...

Lol!

12
Skriv svar