Rime-utvecklaren lovar ta bort DRM-skyddet Denuvo när det knäckts

Robot
Rime-utvecklaren lovar ta bort DRM-skyddet Denuvo när det knäckts
Geeks Gaming

Låter som en hälsosam behandling skulle jag säga. Att skydda sitt IP så mycket de kan genom DRM men att sedan plocka bort det när skyddet inte fungerar längre.

Kudos till ett hälsosamt och användarvänligt sett att se på DRM.

Inaktiv

Jäkligt tråkigt för utvecklare i slutet av dagen att gå miste om massa inkomst för sitt hårda arbete. När jag var yngre och utan jobb piratade jag spel rätt flitigt men iom att jag nu har pengar så köper jag spelen jag vill ha. En bidragande orsak är tjänster som Steam, Spotify och Netflix där det mycket enklare går att få underhållning för en rätt billig peng.

Jag försöker inte ursäkta piratbeteendet med bristen av pengar men stod det mellan att ladda ner ett spel jag verkligen ville ha eller att inte spela det alls så var svaret enkelt då.

Medlem

The Witcher serien hade inget DRM och sålde jättemånga kopior. Låter som en dålig ursäkt från RIME utvecklaren.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

Jag äger spelet på Xbox och det presterar som skit även där. Hoppas innerligt att skyddet knäcks inom kort så att eländet Denuvo plockas bort. Med lite tur kanske spelet dyker upp på GOG därefter.

Och Ja - Jag stöttar fortfarande fildelning helhjärtat samtidigt som Jag gladeligen betalar för kvalitet. Retarderade jämförelser Med stöld undanbedes.

Inaktiv

@Kleptoman: många företag utgår från att en stor del fildelare kan omvandlas till betalande kunder om man bara försämrar den sålda produkten tillräckligt. Ungefär som när man medvetet gör f2p-spel skittråkiga att spela i hoppet om att vissa ska ge upp och betala pengar för att slippa grinda.
Det är om inte annat en hint om hur stor tilltro man har till såväl sin skapelse som sina fans.

Geeks Gaming

@Kleptoman: CDPR har inget DRM då de anser att bra spel säljer (utan eller med skydd, därav skippa skydd). Trots säljsiffrorna som var ruggigt bra så var även Witcher 3 ett av de mest nerladdade spelen under sin tid.

Jag ser inget fel med DRM så länge man ser till att det finns en anledning för det vilket Grey Box har då de är en mindre studio. Jag tycker det är starkt att erkänna att de vill hindra de som piratar så mycket de kan för att sedan underlätta för de som faktiskt köpt spelet genom att ta bort det helt.

Gen
Medlem
Skrivet av anon_98854:

Retarderade jämförelser Med stöld undanbedes.

Vad kallar du det då?

Testpilot

Har man råd med kostnaden av Denuvo skyddet , då har man oväntat mycket pengar för att vara en "liten" utvecklare.

De skulle satsat de pengarna på spelet istället och släppa det på tex GOG utan DRM.
Bra spel , enkelt att få tag på och med bra pris kommer sälja.
Pirater kommer piratkopiera oavsett.

Inaktiv

@Gen: piratkopiering kort och gott.

Avstängd
Skrivet av anon_119148:

Jäkligt tråkigt för utvecklare i slutet av dagen att gå miste om massa inkomst för sitt hårda arbete. När jag var yngre och utan jobb piratade jag spel rätt flitigt men iom att jag nu har pengar så köper jag spelen jag vill ha. En bidragande orsak är tjänster som Steam, Spotify och Netflix där det mycket enklare går att få underhållning för en rätt billig peng.

Jag försöker inte ursäkta piratbeteendet med bristen av pengar men stod det mellan att ladda ner ett spel jag verkligen ville ha eller att inte spela det alls så var svaret enkelt då.

Först menar du att de går miste om massa inkomst, men sen visar du hur det föreligger för de allra flesta som piratar - de skulle inte köpt spelet ändå. Logik.

Inaktiv

@Araxes: jag kanske var otydlig men menar från ett moraliskt perspektiv. Skulle det INTE gått att piratkopiera så hade jag varit tvungen att spara pengar och köpa spelet men nu "slapp" jag lägga en stor procent av det lilla inkomst man hade på den tiden på spel.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jäkligt tråkigt för utvecklare i slutet av dagen att gå miste om massa inkomst för sitt hårda arbete. När jag var yngre och utan jobb piratade jag spel rätt flitigt men iom att jag nu har pengar så köper jag spelen jag vill ha. En bidragande orsak är tjänster som Steam, Spotify och Netflix där det mycket enklare går att få underhållning för en rätt billig peng.

Jag försöker inte ursäkta piratbeteendet med bristen av pengar men stod det mellan att ladda ner ett spel jag verkligen ville ha eller att inte spela det alls så var svaret enkelt då.

Att man piratkopierade mer när man var ung gäller nog de flesta. Att utvecklare går miste om pengar pga piratkopiering tror jag dock inte så mycket på. Har man inte pengar för att köpa Rime så kvittar det ju om spelet har DRM eller inte, i slutändan så blir det nog ungefär lika mycket försäljning, för jag tror ändå att de flesta gamers innerst inne vill vara ärliga och stötta utvecklare som sliter dag och natt med att skapa bra spel.

Vi kan ta The Witcher 3 som ett exempel. Grymt bra spel och DRM-fritt, men det har ändå sålt över 10 miljoner exemplar och därmed varit en enorm succé för CD Projekt. Spelet var inte så dyrt när det släpptes (har för mig att jag betalade under 400 spänn för mitt exemplar), och folk visste att man skulle få bra valuta för pengarna, vilket gjorde att det inte piratkopierades i samma utsträckning som andra spel, trots att det var DRM-fritt.

Är man en seriös spelutvecklare som tror på sin egna produkt så behöver man inte skydd som Denuvo. Jag personligen ser Denuvo som ett sätt för spelutvecklare att sälja vilken skit som helst. De marknadsför spelet som om det är hur grymt som helst och sen kör de en grab and run med våra pengar och överger det trasiga spelet totalt.

Jag tycker att Rime är hur underbart som helst, och utvecklarna förtjänar verkligen varenda öre. Dock tror jag faktiskt att de hade tjänat på att sälja spelet på GOG.

Avstängd
Skrivet av anon_119148:

@Araxes: jag kanske var otydlig men menar från ett moraliskt perspektiv. Skulle det INTE gått att piratkopiera så hade jag varit tvungen att spara pengar och köpa spelet men nu "slapp" jag lägga en stor procent av det lilla inkomst man hade på den tiden på spel.

Nog köpte du säkert några spel även på den tiden, men kopierade desto fler. Du hade förmodligen inte köpt fler spel än vad du gjorde.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

@Gen: piratkopiering kort och gott.

mer korrekt hade väl varit "Intrång i upphovsrätten"
Stöld som jag förstår är rent juridiskt helt fel att kalla "piratkopiering"

Inaktiv

@Vioche: piratkopiering är företeelsen. Upphovsrättsintrånget är handlingen som är juridiskt straffbar. Stöld är det retoriska slagträet som används i brist på förnuftiga argument.

1
Skriv svar