Efter elva år – Playstation 3 slutar produceras i Japan

Robot
Efter elva år – Playstation 3 slutar produceras i Japan

The Last of Us, Little Big Planet och Journey är bara några av konsolens exklusiva titlar.

#playstation-3


Medlem

Äntligen!!

låt utvecklingen gå framåt..

Medlem

Kanske lönt att köpa på sig en reservenhet nu då.

Medlem

Synd bara att PS3 bara blev nedgraderad hela tiden.

Gnällkuk

Oj, hade ingen aning om att man producerade enheter så pass länge. Kan det vara så att de fortfarande sålt väldigt bra i sydamerika?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

För ett par månader sedan dog lasern på min 60GB.
Lyckligtvis kunde den lagas, nu är den gott som ny!

Får se om den håller ända till PS5 släpps.

Skrivet av onliner72:

Äntligen!!

låt utvecklingen gå framåt..

o.O Du vet att det finns en maskin som heter playstation 4 va ? till och med en
Playstation 4 pro ^^


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Avstängd

Det var väl fan på tiden! Har aldrig ångrat ett köp så mycket, som denna skitmaskin. Inte ett spel (multi) var riktigt på fanskapet. Antingen 15 fps eller en grafik som kunde få PS1an att rodna, va fan!? Vilket jävla skämt denna, sämsta konsol i spelhistorien var. Oerhört, vilken ledsam produkt, tragisk.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kanske lönt att köpa på sig en reservenhet nu då.

Samma tanke när jag läste artikeln. PS2 och PS3 har haft den bästa bredden av spel i min smak hittills. Så jag beställde en reservenhet just in case så jag kan fortsätta lira favorit liren i framtiden.

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:

o.O Du vet att det finns en maskin som heter playstation 4 va ? till och med en
Playstation 4 pro ^^

Jag spelar fortfarande på PS2 då jag tycker den har bra spel

Avstängd
Skrivet av aldorgan:

Jag spelar fortfarande på PS2 då jag tycker den har bra spel

Jag med, jättebra.

@aldorgan:

he he hade aldrig en Ps2 .. men det händer att jag lirar på min colecovision i bland
mousetrap och jumpman jr is the shit .


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

@lackis: Du kan va 15 FPS

eld
Medlem

Men vänta lite nu, en hel del av dom spelen släpptes väl även på ps4?

edit: eller ni kanske menar spelen som var ps3 exklusiva under den eran.

Avstängd

Nu borde dom förfan komma med bakåtkompatibilitet till PS4. Då är Sony gudar.

Medlem

The Last of Us är inte PS3 exklusivt? Remastered är ju samma spel :/ jag röstade på demons souls. Men håler The Last of Us minst lika högt

Medlem

@Sebastian V: Tyvärr så går inte det, cell processorn är alldeles för tillkrånglad för att kunna emuleras på Ps4. Och dom kommer aldrig att porta dom gamla spelen till ps4 heller. =(


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Enda hoppet för "emulering" är om de släpper hela ps3 generationens utbud i PSNow tjänsten till vettigt pris, utan geoblocking. Detta då sonys konsoler är utan regionsskydd men spelen släpps i regioner ändå. Så enda chansen för mig att köra alla spel jag importerat från USA och Canada tex är att ha en fysisk PS3.

Medlem

Ps3 lyckades "rädda upp sig" pga bra exclusiva titlar och namnet playstation.
I det stora hela var det en svag konsol i imo.
Svindyr till en början sen Spel som släptes multiplattform pendlade mellan uselt och knappt godkänt oftast.
Var natt och dag mellan ps3 och xb360 till xb360 fördel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

När väl i framtiden PS5:an släpps hoppas jag att den kan emulera PS4:an enkelt (jo tjena).
Så att de så fort som möjligt kan skrota 4:an och så mycket som möjligt fokuserar på 5:an.
Men det lär ju inte hända.

Medlem
Skrivet av Wille_3:

När väl i framtiden PS5:an släpps hoppas jag att den kan emulera PS4:an enkelt (jo tjena).
Så att de så fort som möjligt kan skrota 4:an och så mycket som möjligt fokuserar på 5:an.
Men det lär ju inte hända.

Med tanke på att dom valde x86 till PS4 tror jag dom kör vidare på det till PS5.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ps3 lyckades "rädda upp sig" pga bra exclusiva titlar och namnet playstation.
I det stora hela var det en svag konsol i imo.
Svindyr till en början sen Spel som släptes multiplattform pendlade mellan uselt och knappt godkänt oftast.
Var natt och dag mellan ps3 och xb360 till xb360 fördel.

Du har ju helt fel, Anledningen till att PS3 var dyr initialt var ju att den hade en blueray spelare vilket var helt nytt på den tiden, den var 100% kompatibel med playstation 2 samt helt ny processor arkitektur (Cell).
Xbox 360 var ju en riktig skit maskin med stora hårdvaruproblem ("red ring of death" någon?, jag fick själv byta 2 stycken), handkontrollerna vägde 1 kilo på grund av ej laddningsbara batterier samt en föråldrat CD-läsare. Efter att spelföretagen lärt sig den nya arkitekturen på PS3 så blev de exklusiva spelen överlägsna xbox.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

@Sito: vad är det jag har fel i menar du?
Du bekräftade ju precis det jag sa med att den var dyr och att det var exclusiva titlar som var bra.
Jag jämförde med multiplattformspeöen som i regel gick sämre på ps3.
Och ja jag missade red ring.of death det var ingen höjdare men ang handkontrollerna är det ytterst personligt.
Jag tex använder.fortfarande 360 kontroll när jag spelar pc och ps4.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@molotov man kan nog säga att ditt inlägg om PS3 även det är högst personligt. Multiplatformsspel är och har alltid varit problematiskt för Microsoft eftersom att de har sin windows unified platform. Det gör att de flesta spel som har kommit till Xbox finns till PC och därmed är överlägsna på PC. Det finns således liten orsak att skaffa en Xlåda och det visar sig i försäljningen.

Jämför man hårdvara så var PS3 överlägsen Xbox 360. Det var inte för intet som vissa företag och universitet köpte in hundratals PS3 för att bygga superdatorer av dem ihopkopplade. Skillnaderna i de flesta multiplatformstitlar var knappt märkbara och handlade mer om utvecklares optimering mot vissa maskiner än något annat. Skillnader som gick åt båda hållen.

Räknar man spelutbud så var PS3 överlägsen Xbox360. Av samma anledning PS4 är det idag och kommer fortsätta vara det genom denna generation samt PS2 var överlägsen Xbox före det. Att tredjepartsutvecklarna i Asien nästan exklusivt släpper sina spel till Sonys plattform och med vissa undantag nu för tiden på Steam, så släpps inte dessa spel i väst på någon annan plattform.

Nu kan det ju vara så att vissa är nöjda med sin Call of Duty eller sin FIFA och så är det bra så men då hamnar man ju i första styckets problem, att PC gör Xlådan överflödig. Även nya Scorpio. Så Sonys ekosystem vinner i slutändan, även idag.

Nintendo är en klass för sig på sidan om så man kan egentligen inte jämföra där. De kör sitt eget race. De kan tacka 3DS för sin överlevnad efter Wii. Det var smart av dem att göra Switch portabel.

Har kvar min ett litet tag till, sedan blir det en ny PS4:a, har ägt en sådan innan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Aletheides:

@molotov man kan nog säga att ditt inlägg om PS3 även det är högst personligt. Multiplatformsspel är och har alltid varit problematiskt för Microsoft eftersom att de har sin windows unified platform. Det gör att de flesta spel som har kommit till Xbox finns till PC och därmed är överlägsna på PC. Det finns således liten orsak att skaffa en Xlåda och det visar sig i försäljningen.

Jämför man hårdvara så var PS3 överlägsen Xbox 360. Det var inte för intet som vissa företag och universitet köpte in hundratals PS3 för att bygga superdatorer av dem ihopkopplade. Skillnaderna i de flesta multiplatformstitlar var knappt märkbara och handlade mer om utvecklares optimering mot vissa maskiner än något annat. Skillnader som gick åt båda hållen.

Räknar man spelutbud så var PS3 överlägsen Xbox360. Av samma anledning PS4 är det idag och kommer fortsätta vara det genom denna generation samt PS2 var överlägsen Xbox före det. Att tredjepartsutvecklarna i Asien nästan exklusivt släpper sina spel till Sonys plattform och med vissa undantag nu för tiden på Steam, så släpps inte dessa spel i väst på någon annan plattform.

Nu kan det ju vara så att vissa är nöjda med sin Call of Duty eller sin FIFA och så är det bra så men då hamnar man ju i första styckets problem, att PC gör Xlådan överflödig. Även nya Scorpio. Så Sonys ekosystem vinner i slutändan, även idag.

Nintendo är en klass för sig på sidan om så man kan egentligen inte jämföra där. De kör sitt eget race. De kan tacka 3DS för sin överlevnad efter Wii. Det var smart av dem att göra Switch portabel.

Du/ni missförstår mig.
jag sitter inte här som en fanboy och hyllar xbox och trycker ner playstation.
ja jag tycker också att PC gör xbox överflödig, det en av många anledningar jag idag inte äger en XBone. Men ps4 äger jag och den har jag inte spelat på flera månader då spel på PC tar upp min speltid mest och gör PS4 rätt överflödig också om man ska se det på det sättet.
vad jag menar är att egentligen så var PS3 en sämre konsol, den var mer teknisk avancerad ochdet gjorde den verkligen inte rätt för sig i multiplattform spel som faktiskt inte endast var Call of duty och Fifa utan majoriteten av spelen.
jag spelade samma spel ibland på ps3 och xb360 och det var så stor skillnad vissa spel på PS3 var en skam för konsolen.
men det är klart spelade man bara på ps3 så upptäckte man aldrig det men det var totalt sett en mycket sämre spelupplevelse.

Och som jag skrev, PS3 "räddades" pga dom exlusiva titlarna och att bara namnet Playstation på konsolen automatiskt lockade fler köpare än Xbox.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Du får gärna leverera en källa på att majoriteten av spelen till PS3 är multiplatform samt att det är "mycket sämre spelupplevelse".

1
Skriv svar