Recension – Friday the 13th: The Game

Robot
Recension – Friday the 13th: The Game

När John Carpenter släppte filmen Halloween föddes den moderna slasher-genren. Men han ska inte lastas för det här buggiga asymmetriska skräckspelet.

#friday-the-13th, #pc, #ps4, #recension, #xbox-one


Medlem

Ansiktsanimationerna från Mass Effect Andromeda har mött sin överman.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ansiktsanimationerna från Mass Effect Andromeda har mött sin överman.

https://cdn.fz.se/artikel/bild/1400295?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

Du menar indiestudion inte kunde konkurrera med multimiljondollar budgeten samt flera års utveckling? Det var som fan...

@icke namngiven recensent: Håller inte med om samarbetsproblem. Prova använd din mick och snacka, samarbete växer snabbt fram hos de som vill överleva eller spelat förr. Jag har hittat mer välvilliga och samarbetsintresserade människor i mina 3 dagar i F13th än jag gjorde under 3 år i WoW. Under dessa 3 dagar har jag lagt till 5-6 pers på min vänlista, vilket är 6 fler än de senaste 4 åren. Nu försöker vi spela så ofta som möjligt tillsammans och koordinera. Det går dock utmärkt att bara gå med i en match och samverka, vet inte vad du sysslat med... Problem att hitta match har jag inte heller, längsta söktid har varit ca 40 sekunder. Detta som single, längsta som grupp har varit runt 30 sekunder.

Att gömma sig från Jason handlar mycket om vilken karaktär du spelar, för alla har olika stats. Spelar du en karaktär med 1 i stealth kan du GLÖMMA att gömma dig. Jag har många ggr gömt mig från Jason, mest pga att karaktären jag brukar spela har 10 (max) stealth. Så länge som karaktären inte är rädd (kan motverkas med perks och utrustning) så syns inte jag på Jasons Sense förmåga, utan han måste se mig. Sitter jag då stilla i en buske/mörkt område/under en säng/i en garderob... han kommer få leta sig fördärvad

Samtidigt, en bra Jason spelare kan du inte fly från så lätt... du vet, precis som i filmerna. Du utelämnar en hel del i din recension.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Du menar indiestudion inte kunde konkurrera med multimiljondollar budgeten samt flera års utveckling? Det var som fan...

@icke namngiven recensent: Håller inte med om samarbetsproblem. Prova använd din mick och snacka, samarbete växer snabbt fram hos de som vill överleva eller spelat förr. Jag har hittat mer välvilliga och samarbetsintresserade människor i mina 3 dagar i F13th än jag gjorde under 3 år i WoW. Under dessa 3 dagar har jag lagt till 5-6 pers på min vänlista, vilket är 6 fler än de senaste 4 åren. Nu försöker vi spela så ofta som möjligt tillsammans och koordinera. Det går dock utmärkt att bara gå med i en match och samverka, vet inte vad du sysslat med... Problem att hitta match har jag inte heller, längsta söktid har varit ca 40 sekunder. Detta som single, längsta som grupp har varit runt 30 sekunder.

Att gömma sig från Jason handlar mycket om vilken karaktär du spelar, för alla har olika stats. Spelar du en karaktär med 1 i stealth kan du GLÖMMA att gömma dig. Jag har många ggr gömt mig från Jason, mest pga att karaktären jag brukar spela har 10 (max) stealth. Så länge som karaktären inte är rädd (kan motverkas med perks och utrustning) så syns inte jag på Jasons Sense förmåga, utan han måste se mig. Sitter jag då stilla i en buske/mörkt område/under en säng/i en garderob... han kommer få leta sig fördärvad

Samtidigt, en bra Jason spelare kan du inte fly från så lätt... du vet, precis som i filmerna. Du utelämnar en hel del i din recension.

Kan hålla med om att recensionen kändes lite fattig och innehållslös dock kan jag samtidigt förstå recensenten då spelet mer eller mindre varit ospelbart för en stor del spelare ända sedan release. Faktumet att buggar från alphan/betan finns kvar är också oroveckande.

Hade höga förväntningar på spelet så det är synd att devsen totalt fuckade upp releasen

KoP
Medlem

Inte helt oväntat betyg. Älskar filmerna men allt jag har sett ifrån det här spelet har känts meh. :/

Skribent

@Makkapakka: Då har vi haft olika upplevelser. Jag har otaliga gånger försökt kommunicera med min lagkamrater utan framgång.

Angående att fly från Jason. Visst kan man gömma sig, men då utgår man ifrån att han inte sett dig.

Jag har hört den retoriken tidigare om att Jason i filmerna är en dödsmaskin och du ska inte överleva. Fast det finns ju en fundamental skillnad mellan att se på film och spela ett spel - du är med.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Spelet ska vara obalanserat. Precis som i filmerna så ska chanserna att överleva vara väldigt låg. Jason ska vara OP, inget snack om saken.

Det mest negativa med spelet är enligt mig priset. 350 spänn för ett spel som inte är färdigt (singleplayer kommer i sommar) är på tok för högt. De skulle ha släppt det som Early Access med ett pris på ca: 200 kr.

Det är ett spel med stor potential, men i skrivande stund är det svårt att rekommendera ett köp då det är innehållsfattigt och buggigt.

Medlem

@erikcedervall: Otaliga gånger låter som du har en enorm otur. Jag har spelat många, många matcher (22 timmar loggad tid) och har haft kanske 10 matcher där folk inte kommunicerat.

Det är inte en fundamental skillnad - Jason ÄR en dödsmaskin. Det simuleras i spelet. Sen att han inte sett dig för du ska kunna gömma dig - kom igen nu. Den senaste lyckade flykten dök jag ut genom ett fönster, sprang runt huset och sprintade bort en liten bit och gömde mig i en buske. Han vandrade förbi en bit bort, helt åt fel håll (och han jagade ingen annan). Som counselor har du ett enormt underläge - percis som i filmen. Men jag kan säga att jag överlever MINST var 5e match. Sen kommer det streaks när man dör 10 matcher i rad, och vice versa. Igår hade jag ett streak på 4 matcher i rad där jag överlevde.

Medlem
Skrivet av Cane:

Kan hålla med om att recensionen kändes lite fattig och innehållslös dock kan jag samtidigt förstå recensenten då spelet mer eller mindre varit ospelbart för en stor del spelare ända sedan release. Faktumet att buggar från alphan/betan finns kvar är också oroveckande.

Hade höga förväntningar på spelet så det är synd att devsen totalt fuckade upp releasen

Fast det handlade om 3 dagar. MMO AAA spel har haft releaser som varit kassa i veckor. Buggig launch, men de löste det snabbt. 3 dagar, varav 2 var helg. På en indie studio.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@erikcedervall: Otaliga gånger låter som du har en enorm otur. Jag har spelat många, många matcher (22 timmar loggad tid) och har haft kanske 10 matcher där folk inte kommunicerat.

Det är inte en fundamental skillnad - Jason ÄR en dödsmaskin. Det simuleras i spelet. Sen att han inte sett dig för du ska kunna gömma dig - kom igen nu. Den senaste lyckade flykten dök jag ut genom ett fönster, sprang runt huset och sprintade bort en liten bit och gömde mig i en buske. Han vandrade förbi en bit bort, helt åt fel håll (och han jagade ingen annan). Som counselor har du ett enormt underläge - percis som i filmen. Men jag kan säga att jag överlever MINST var 5e match. Sen kommer det streaks när man dör 10 matcher i rad, och vice versa. Igår hade jag ett streak på 4 matcher i rad där jag överlevde.

Att Jason hittar en eller inte, beror på hur skräckslagen lägerledaren är. Ju bättre lugn, desto mindre rädd blir man. Det är därför man ska använda ficklampan i mörkret, till exempel.
Det är inte blodstemperatur som Jason känner när han använder Sense, utan ens rädsla.

Medlem

Förresten, det är inte "chi chi chi, bwa ha ha", utan "ki ki ki, ma ma ma". ^_^

Medlem

Det är Ki-Ki-Ki Ma-Ma-Ma....Jasons inre röst att "Kill for mommy". Och counselors hör detta varje gång Jason levlar upp under matchen.

Nej du högg henne inte med en kniv, det kan däremot counselors göra som är fasthållna. Det du gjorde låter mer som en chokedeath då Jason krossar halsen med strypning. Skulle förvåna mig om personen inte hostar upp blod då.

Buggig dörr? Aldrig sett eller hört talas om, däremot kan vissa dörrar fortiferas vilket kräver flera attacker ifrån Jason beroende på vilken version av Jason som spelas.

Jag tyckte också att viss mekanik var klumpig vilket det är. Men en tyst öppning av fönster är värt mödan då det inte låter så mycket men det går att kasta sig igenom rutan också med lite blodförlust på köpet. Men i stort så ja det är lite klumpiga kontroller....dock 10ggr bättre än GTA3/S:A/4 tycker jag (bortsett bilkörningen förstås).

En brist i spelet är att det i stort sett är omöjligt att hitta sina döda polare som bar på viktiga items. Det är frustrerande men kan lösas med bra kommunikation...INNAN nån dör. Walkie-talkie funktionen i spelet är awesome. Man kan alltid prata automatiskt med personer som är nära en själv men med walkien kan man prata oavasett avstånd med andra som också hittat en. Detta och mycket mer utgör en väldigt bra grund för intressant co-op med nytänkande och att det kommer ifrån en indiestudio är imponerande.

Det finns många gömda mekaniker som skapar frustration pga att folk inte förstår hur det funkar! Det finns ingen mätare för fear, det sköts i bakgrunden och går att motverka på alla möjliga sätt. Öppna en dörr istället för att gå igenom fönstret! Använd ficklampan! Håll dig på vägar och stigar. Var nära andra counselors. Skada Jason etc etc.

Maps är extremt detaljrika och trogna filmerna. Utvecklarna måste nästan ha kollat på filmerna samtidigt och pausat för att få in grejerna på rätt ställen. Det är imponerande men förbises förstås av människor som inte gillar filmerna eller alla squeekers som inte vet att filmerna finns ens.

Spel baserat på film har aldrig nånsin varit såhär bra.

Medlem
Skrivet av satrapojk:

Att Jason hittar en eller inte, beror på hur skräckslagen lägerledaren är. Ju bättre lugn, desto mindre rädd blir man. Det är därför man ska använda ficklampan i mörkret, till exempel.
Det är inte blodstemperatur som Jason känner när han använder Sense, utan ens rädsla.

Jag har aldrig sagt något annat. Din stealth hjälper dig också att inte synas på hans Sense.

Medlem

@Emblaz: Kunde inte sagt det bättre själv.

Ingen fear mätare, men man kan titta på sin counselors ansikte, ju mer skräckslagen personen ser ut... tja, gissa själv

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Jag har aldrig sagt något annat. Din stealth hjälper dig också att inte synas på hans Sense.

Instämmer.

Medlem
Skrivet av Emblaz:

Det är Ki-Ki-Ki Ma-Ma-Ma....Jasons inre röst att "Kill for mommy". Och counselors hör detta varje gång Jason levlar upp under matchen.

Nej du högg henne inte med en kniv, det kan däremot counselors göra som är fasthållna. Det du gjorde låter mer som en chokedeath då Jason krossar halsen med strypning. Skulle förvåna mig om personen inte hostar upp blod då.

Buggig dörr? Aldrig sett eller hört talas om, däremot kan vissa dörrar fortiferas vilket kräver flera attacker ifrån Jason beroende på vilken version av Jason som spelas.

Jag tyckte också att viss mekanik var klumpig vilket det är. Men en tyst öppning av fönster är värt mödan då det inte låter så mycket men det går att kasta sig igenom rutan också med lite blodförlust på köpet. Men i stort så ja det är lite klumpiga kontroller....dock 10ggr bättre än GTA3/S:A/4 tycker jag (bortsett bilkörningen förstås).

En brist i spelet är att det i stort sett är omöjligt att hitta sina döda polare som bar på viktiga items. Det är frustrerande men kan lösas med bra kommunikation...INNAN nån dör. Walkie-talkie funktionen i spelet är awesome. Man kan alltid prata automatiskt med personer som är nära en själv men med walkien kan man prata oavasett avstånd med andra som också hittat en. Detta och mycket mer utgör en väldigt bra grund för intressant co-op med nytänkande och att det kommer ifrån en indiestudio är imponerande.

Det finns många gömda mekaniker som skapar frustration pga att folk inte förstår hur det funkar! Det finns ingen mätare för fear, det sköts i bakgrunden och går att motverka på alla möjliga sätt. Öppna en dörr istället för att gå igenom fönstret! Använd ficklampan! Håll dig på vägar och stigar. Var nära andra counselors. Skada Jason etc etc.

Maps är extremt detaljrika och trogna filmerna. Utvecklarna måste nästan ha kollat på filmerna samtidigt och pausat för att få in grejerna på rätt ställen. Det är imponerande men förbises förstås av människor som inte gillar filmerna eller alla squeekers som inte vet att filmerna finns ens.

Spel baserat på film har aldrig nånsin varit såhär bra.

Det är imponerande att de lyckats få till Higgins Haven-stugan och även den stora stugan i Packanack Lodge för de finns inte kvar längre. Spelteamet blev därför tvungen att kolla noga igenom del 2 och 3 för att kolla igenom varje vinkel och vrå med ett lyckat slutresultat. Jason ser faktiskt riktigt bra ut, fast det enda frågetecknet är att del 6-verisonen har för bulkiga axlar.

Medlem

Har spelat det nästan oavbrutet, bortsett från när servarna dog. Men det är riktigt roligt Om man bara samarbetar så är det inte jättesvårt. Man får tänka lite som i filmerna, nästan alla dör för att en ska fly

Skribent
Skrivet av Emblaz:

Det är Ki-Ki-Ki Ma-Ma-Ma....Jasons inre röst att "Kill for mommy". Och counselors hör detta varje gång Jason levlar upp under matchen.

Nej du högg henne inte med en kniv, det kan däremot counselors göra som är fasthållna. Det du gjorde låter mer som en chokedeath då Jason krossar halsen med strypning. Skulle förvåna mig om personen inte hostar upp blod då.

Buggig dörr? Aldrig sett eller hört talas om, däremot kan vissa dörrar fortiferas vilket kräver flera attacker ifrån Jason beroende på vilken version av Jason som spelas.

Maps är extremt detaljrika och trogna filmerna. Utvecklarna måste nästan ha kollat på filmerna samtidigt och pausat för att få in grejerna på rätt ställen. Det är imponerande men förbises förstås av människor som inte gillar filmerna eller alla squeekers som inte vet att filmerna finns ens.

Spel baserat på film har aldrig nånsin varit såhär bra.

Håller med om atmosfären. Den är ruggigt bra och fångar verkligen känslan i filmerna, vilket är varför jag lägger en del tid i att beskriva just "en känsla". Men tyvärr upplevde jag morden som rätt tråkiga (även de upplåsta). Det finns ingen tyngd och de slutar i lite av ett antiklimax.

Förstår att personer gärna drar paralleller mellan filmen och spelet. Men när det kommer till spelmekanik måste det, enligt mig, bedömas som just det. Spelmekanik. Inte huruvida filmreferensen levde upp till nivån eller inte. Ett annat riktigt bra filmspel-exempel är Alien: Isolation.

Buggiga dörrar fanns det gott om. Vissa kunde ej öppnas (beskrivs i recensionen) och att stänga efter sig kan vara tortyr då indikatorer ofta försvinner. Min karaktär stängde ut sig själv tills jag efter ett lärde mig exakt var jag borde stå.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

@erikcedervall: Du menar stå på insidan? Jag har lagt 24+ timmar på spelet hittills och inte märkt några buggiga dörrar. Står jag på insidan, så stängs de och jag stannar inne. Står jag utanför tröskeln, så stänger jag och stannar ute. Det enda är att indikatorn inte visas alltid, men grejen man gör händer ändå. Gäller framförallt barrikadering av dörrar.

Medlem

Enda problemet med dörrar jag upplevt är att om man lägger en beartrap för nära kan det vara svårt att trigga dörren istället för fällan. Önskar att spelet kände av detta såsom i andra spel då fler knappar blir tillgängliga pga kontexten. Men hävdar fortfarande att det inte buggar =p Vi får väl se vad kommande patchar fixar.

Satrapojk: Ja den Jason känns inte helt autentisk det håller jag med om. Men att dem tänkte på att Jason från del 2 (och den sista filmen) bara har ett enda kikhål igenom säcken imponerade =D Har inte lagt märke till om del 6 och framåt har ett jack vid vänstra ögat typ ifrån yxan i del 3...tror det var del 3 iaf. Då han dör i ladugården efter yxan. Kanske var 4an.

Men en sak jag verkligen saknar och är besviken på är att Jason inte kan flytta lik i syfte att senare skrämma slag på överlevare. Detta gör han i varenda (?) film och kännetecknar hans taktik. Man kan springa fram o tillbaks och utnyttja ragdolleffekten men det är för opraktiskt. Skulle vilja bära några lik och lägga där polisen anländer eller vid huset som har telefon för att kunna höra deras skrik och skynda dit. Karaktärer som har låg composure stat skriker högt och pratar för sig själva när de ser lik.

Medlem

Hur jäkla svårt kan det vara att få till ordentliga ansikten och animationer på dessa? I betan så anande folk att de skulle se lika jäkligt ut i det färdiga spelet, de hade uppenbarligen rätt. Det är 2017 inte 2000. När man ser det skrattar man, som i en komedi. Var det meningen tro?

Medlem

Otroligt kul spel med förvånansvärt lite buggar vid release. Fantastiskt av en så liten studio som illfonic.

Är lvl 21 och har hur kul som helst.
4 av 5.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av devilrat:

Hur jäkla svårt kan det vara att få till ordentliga ansikten och animationer på dessa? I betan så anande folk att de skulle se lika jäkligt ut i det färdiga spelet, de hade uppenbarligen rätt. Det är 2017 inte 2000. När man ser det skrattar man, som i en komedi. Var det meningen tro?

Med tanke på att ME:A såg lika illa ut, och det var en AAA studio, så antagligen ganska svårt.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Med tanke på att ME:A såg lika illa ut, och det var en AAA studio, så antagligen ganska svårt.

Nu är det ju inte så att de flesta spel har sådana usla ansiktsanimationer idag år 2017, tack och lov!
Så att det skulle vara svårt om man tänker rent tekniskt tror jag inte en sekund på, utan handlar nog mest om kombinationer utav ovilja, för lite tid och pengar helt enkelt.

Medlem

@devilrat: Nja, ovilja tror jag inte något spelföretag har att göra bra animationer. Tid, pengar och kunskap är de stora faktorerna skulle jag tro, i den ordningen.

Medlem
1
Skriv svar