Medlem
SSD till PS3?

Jag kommer ihåg att det var någon nyhet om att det går att uppgradera en PS4 med en SSD.
Men, har någon testat till PS3, om man får bättre laddningstider etc?

Det tar 2-3 minuter att ladda vissa banor i Mass Effect trilogin...

Medlem

Jag gjorde det på min PS3 och halverade åtminstone laddningstider för GTA V. Det var helt klart värt det.

Medlem

Kör på en SSHD. Billigare och nästan lika bra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Kollade prisjakt efter 2.5" SSD och SSHD.

Bäst rankade SSD är
Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB --- 959kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Bäst rankade SSHD är
Seagate Firecuda för 1-2 TB, men om man väljer en
Seagate Firecuda, 5400rpm, 128MB 1TB --- 750kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3926812

Edit: Hmm bara 5400rpm på SSHD?

Eller är jag ute och cyklar?

Gnällkuk
Skrivet av Jokkepalm:

Jag kommer ihåg att det var någon nyhet om att det går att uppgradera en PS4 med en SSD.
Men, har någon testat till PS3, om man får bättre laddningstider etc?

Det tar 2-3 minuter att ladda vissa banor i Mass Effect trilogin...

Gjorde den här videon för att demonstrera det för hundra år sedan... svar ja, enorm skillnad! SSD på PS3 gör mycket större skillnad på PS3 än PS4.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag är övertygad om att det är värt en uppgradering.

Vilken HDD ska man satsa på?

Det känns som det är bra med 250GB SSD, fast om man har 1TB SSHD kan man slippa det där med ta bort och installera.

Med en 1 TB SSHD... Kan man ju ha hela ME: trilogin + 10 andra spel installerade.
Hmm.. 250GB är för litet och därmed blir SSD för dyrt.

Länka gärna förslag
Om ni har bättre förslag än en Seagate Firecuda 128MB, 1TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3926812

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Jag är övertygad om att det är värt en uppgradering.

Vilken HDD ska man satsa på?

Det känns som det är bra med 250GB SSD, fast om man har 1TB SSHD kan man slippa det där med ta bort och installera.

Med en 1 TB SSHD... Kan man ju ha hela ME: trilogin + 10 andra spel installerade.
Hmm.. 250GB är för litet och därmed blir SSD för dyrt.

Länka gärna förslag
Om ni har bättre förslag än en Seagate Firecuda 128MB, 1TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3926812

Jag kör SSHD och tycker det räcker, särskilt som alla spel inte drar nytta av hastigheten. Vissa spel får enorma boosts, medans andra inte gör mer än någon enstaka sekund. Just det att inte behöva tänka på vad man installerar är skönt med. SSHD fungerar så att den lägger det som används mest på SSD delen, och laddar resten från HDD delen. Sata gränssnittet på ps3 är inte så snabbt att att det kan nyttja en ren SSD fullt ut, samt att det inte kör Trimm, vilket gör att en SSD blir segare än på en PC.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

De tre kandidaterna

SSHD #1 - Seagate Firecuda ST500LX025 128MB, ½TB: 649 kr
SSHD #2 - Seagate Firecuda ST1000LX015 128MB, 1TB: 749 kr

SSD #1 - Samsung 850 EVO S. MZ-75E250B 512MB, 250GB: 959 kr

Jämförelse

  • Prismässigt känns det ganska menlöst att satsa på en ½TB... 100kr skillnad för en extra 500GB!

  • SSD:n är snabbare än SSHD (ofta 1-2 sekunder, ibland 10-20 sek),
    men dyrare och enbart 25% av utrymmet och kräver hushållning av utrymmet.

Vinnare?

Både SSD#1 och SSHD#2 är vinnare --- valet beror helt på vem användaren är samt vilka behov den har.

Vill man ha '"det snabbaste" kör SSD,
vill man ha "snabbt", men med "betydligt bättre utrymme" välj SSHD.

Det är väl lika bra på att gå på SSD:n för min del.
Jag spelar ändå endast 1-2 spel åt gången i flera veckor/månader - jag är en completionist.
Dessutom har jag en 100/100 lina och kan ladda ner andra spel relativt smärtfritt.

1
Skriv svar