Valve avslöjar priset för att publicera spel via Steam Direct

Robot
Valve avslöjar priset för att publicera spel via Steam Direct

Det blir inte så dyrt som många befarat.

#steam, #valve


Medlem

Låter vettigt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tycker det är för lågt satt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Inaktiv

Det är ganska lågt på gott och ont.

Medlem

Vettigt pris. En del tyckte det skulle kosta 5000 dollar. Tur att det inte blev det. Jag är nöjd med beslutet.

Medlem

Alldeles för lågt, kommer inte göra någon skillnad.

Medlem

Känns som ett incentiv att fortsätta publicera skitspel.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Så med andra ord kommer vi fortfarande att bli översvämmade med tonvis av diverse indie spel som håller "tveksam" standard i bästa fall. Trist!

Medlem

Jag är lite nyfiken på hur mycket tar Steam av varje sålt spel?
Om jag säljer ett litet spel för 100kr till varje kund, hur stor procent tar Steam av dessa 100kr då? Bara nyfiken

Medlem

@ForrestFox: Steam tar normalt 30% av försäljningspriset. Dock så kan jag tänka mig att vissa industrijättar kanske lyckas förhandla ned det med några procent.

Medlem

Svenska staten stjäl väl runt 30% i form av skatter också... Så i slutändan förlorar man mer pengar än vad man tjänar per sålt spel om man publicerar dem på Steam. :'(


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Synd, dom hade chansen att göra något fint här - nämligen att lägga priset på minst 3000 iaf...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Så med andra ord kommer vi fortfarande att bli översvämmade av tonvis med indie spel som håller "tveksam" standard i bästa fall. Trist!

...fast då är det bara att struta i att köpa de spelen och vänta på reviews no big deal ju!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@FRULZ: Jag är ingen anhängare av höga skatter, men att säga att de stjäl för att bekosta vårt samhälle blir bara fånigt. Det gäller att prissätta utifrån de skatter och omkostnader som man har, att vara bitter och skylla på andra är ingen framgångsfaktor.

Medlem
Skrivet av Ankh:

...fast då är det bara att struta i att köpa de spelen och vänta på reviews no big deal ju!

Problemet är när man söker efter spel på STEAM, tvingas man att att vada sida upp och sida ner i all oändlighet p.g.a alla dessa små skitspel, som jag nästan uteslutande är totalt ointresserad av. Problemet hade lösts av ett bättre sökfilter, men det verkar inte Valve vara speciellt intresserade av att fixa tyvärr, det hade plockat bort en hel del skräp från STEAM om de hade tvingats att betala 3-5000 för varje skitspel dessa indie tillverkare spammar ur sig enligt löpande band principen, men icke. Så nu får jag i vilket fall som helst leta genom tusentals skitspel för att kanske hitta ett litet guldkorn.

KoP
Medlem

Kasst. 870 spänn lär ju inte göra någon skillnad om dom nu vill sålla bort spam-spelen.

Medlem
Skrivet av KoP:

Kasst. 870 spänn lär ju inte göra någon skillnad om dom nu vill sålla bort spam-spelen.

Det vill dom inte, dom vill bara slippa använda greenlight, eftersom greenlight kräver att dom själva sitter och godkänner spelen.
Dom vill är att användarna sållar spelen genom att ge dom dåligt betyg och då "försvinner" dom ner på sidan, så som det funkar på t ex telefoner.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det vill dom inte, dom vill bara slippa använda greenlight, eftersom greenlight kräver att dom själva sitter och godkänner spelen.
Dom vill är att användarna sållar spelen genom att ge dom dåligt betyg och då "försvinner" dom ner på sidan, så som det funkar på t ex telefoner.

Yep, deras dröm är ett självstyrande system.

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

@FRULZ: Jag är ingen anhängare av höga skatter, men att säga att de stjäl för att bekosta vårt samhälle blir bara fånigt. Det gäller att prissätta utifrån de skatter och omkostnader som man har, att vara bitter och skylla på andra är ingen framgångsfaktor.

De stjäl för att bekosta sitt samhälle.

Om deras samhälle hade varit frivilligt att bidra till så hade det varit en annan sak.

Tvärt om skulle jag säga, utveckling och framfart kräver hårt arbete, däribland hårda diskussioner och klagomål.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

De stjäl för att bekosta sitt samhälle.

Om deras samhälle hade varit frivilligt att bidra till så hade det varit en annan sak.

Tvärt om skulle jag säga, utveckling och framfart kräver hårt arbete, däribland hårda diskussioner och klagomål.

Eftersom man själv till stor del väljer vilket samhälle man bor i, och dessutom åtminstone delvis kan påverka det genom en någorlunda demokratisk process, så ser jag inte din poäng. Jag håller med om att det behövs hårda diskussioner och klagomål, men likväl som det behövs så behövs motargument.

Medlem

Men alltså, varför blev detta en diskussion om svensk skatt? Det har inget att göra med steam direct öht...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

@Hipshot: Tycker det nästan är mer ofta än sällan tråden halkar iväg från artikelämnet och blir något helt annat.

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Eftersom man själv till stor del väljer vilket samhälle man bor i, och dessutom åtminstone delvis kan påverka det genom en någorlunda demokratisk process, så ser jag inte din poäng. Jag håller med om att det behövs hårda diskussioner och klagomål, men likväl som det behövs så behövs motargument.

Det går inte att påverka särskilt mycket i en representativ demokrati, tyvärr. Ja, det beror på vilket samhälle man eftersträvar. Jag har respekt för allas åsikter.

Vad menar du med att man väljer vilket samhälle man vill leva i? Lever vi i olika universum?


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Det går inte att påverka särskilt mycket i en representativ demokrati, tyvärr. Ja, det beror på vilket samhälle man eftersträvar. Jag har respekt för allas åsikter.

Vad menar du med att man väljer vilket samhälle man vill leva i? Lever vi i olika universum?

Jag menar att man kan alltid flytta till ett annat land. Men visst, jag håller med dig om att möjligheterna att påverka är marginella.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Men alltså, varför blev detta en diskussion om svensk skatt? Det har inget att göra med steam direct öht...

Skatter påverkar allt i världen, inte minst Steam!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

1
Skriv svar