Spel som antidepressivt mutagen

Robot
Spel som antidepressivt mutagen

Att vara vid god hälsa betyder allt för den normala livsföringen, och att syssla med de saker som ger en mest glädje i livet är ett fint recept på lycka. Vår krönikör funderar över spelandets helande krafter.

#Walter, #depression, #krönika, #lycka


Medlem

Intressant! Håller med, man kan kalla spelandet som en hobby som är en viktig resurs för en för att klara vardagen och är bra för återhämtningen. Vi har mkt krav vad gäller på jobbet, hemma i relationen, på oss själva, osv och detta blir då som en nyttig återhämtiningsmetod. Alla har såklart olika sätt att återhämta sig på som tv-tittande, film, golf, osv. Sen kan ju vilken hobby som helst i princip störa ens sätt att fungera. Men då är det vilken hobby som helst (inte bara spelande som man har en dålig bild av) - allstå dvs. en överkonsumtion av någon hobby som gör att man inte går till jobbet, inte kan bibehålla meningsfulla relationer, osv. och detta kan då ses som en undanflykt av verkligheten. Att man spelar för att undfly verkligheten och hur livssituationen ligger till - om man t.ex. inte söker arbete när man är arbetslös och tillbringar tid åt gaming istället - jaa, då blir det att man ser till kortsiktiga belöningar och dämpar den ångesten med gaming istället för att tänka långsiktigt och kanske söka jobb. Visserligen är det mer komplext än såhär, men bara några tankar.

Medlem

Artikeln är väldigt positiv, men glöm inte stressen det kan ge att inte hinna med alla intressanta spel.
Vi blir bombarderade med så mycket digitalt och man hinner bara med en bråkdel.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Att inte hinna med allt har det ju alltid varit. Ingen kan någonsin hinna med allt och vi har ju alltid haft filmer, böcker, serier osv. Gäller bara att hinna med det man själv kan och vill.
Annars är det ingen flykt längre utan ytterligare en sak att göra bland alla måsten.

Demens är ju också en sjukdom som kommer att öka i framtiden. Kanske kan spelandet skydda mot demens också. Vi får se.

Medlem

Ja precis som artikelförfattaren så har jag också råkat ut för en "mjukvarukrasch".
Det enskilt viktigaste för mig,och alla andra(?), är dock att se till att hålla "hårdvaran" i fin form. När kroppen är förhållandevis vältränad tål hjärnan bra mycket mer stress och hela vardagen blir enklare att strukturera för att minska effekten av dåliga saker såsom stress, mjukvaran blir mycket bättre och effektivare exekverad
För de som utesluter fysisk träning så har exempelvis meditation konstaterats vara lika bra som KBT.

Spel kommer dock alltid vara den ultimata avslappningen

Medlem

Jag kan ibland bli deprimerad utav spel, eller åt tiden och antal spel jag äger. Det är mera ett jobb än nöje ibland känns det som. Se sitt steam bibliotek eller alla oplastade spel i hyllan som väntar på att få klaras när tiden finns 😰

Medlem

Jag skulle säga från min egen erfarenhet och många andras att spel direkt är skadligt för depression, detta då det är så enkelt för en att koppla bort verkligheten när man spelar och man sitter i sitt trygga hem. Hela grejen med depression är att bryta mönster och ifall man redan sitter och spelar en del så är det inte mer medicin då att fortsätta med detta.

Sen att spelandet är bra för att avreagera sig och sänka stressen är jag helt med på, men det är just biten om att du kan koppla bort från vardagen och ta sig till en annan plats som är indirekt skadligt när man är deprimerad. Sen är det ju inte så enkelt att säga att så är det för alla, jag har rätt och du har fel, men ifall det ingår att spela i dina dagliga rutiner så är det inget bra att då söka sig till tryggheten och fortsätta med detta.

Annars håller jag med till fullo gällande visa delar av en bra skriven krönika.

Medlem
Skrivet av DJ_Goat:

Jag skulle säga från min egen erfarenhet och många andras att spel direkt är skadligt för depression, detta då det är så enkelt för en att koppla bort verkligheten när man spelar och man sitter i sitt trygga hem. Hela grejen med depression är att bryta mönster och ifall man redan sitter och spelar en del så är det inte mer medicin då att fortsätta med detta.

Sen att spelandet är bra för att avreagera sig och sänka stressen är jag helt med på, men det är just biten om att du kan koppla bort från vardagen och ta sig till en annan plats som är indirekt skadligt när man är deprimerad. Sen är det ju inte så enkelt att säga att så är det för alla, jag har rätt och du har fel, men ifall det ingår att spela i dina dagliga rutiner så är det inget bra att då söka sig till tryggheten och fortsätta med detta.

Annars håller jag med till fullo gällande visa delar av en bra skriven krönika.

Grejen är med depression och för att ta sig ur en sådan är isf att endast fylla vardagen med fler aktiviteter och därmed få en mer positivt förstärkt vardag. Skulle isf säga om man FASTNAR för gaming, så kan ju detta bara försvåra, men om man skulle gejma i måttlig mängd, kunde detta snarare ses som ännu en aktivitet endast i ens vardag som är positiv för en. Men visst vissa kan ju verkligen fastna i spel och glömma bort att äta, göra annat.. Så ser jag på det iaf

1
Skriv svar