Playstation VR har "bara" sålt i en miljon exemplar

Robot
Playstation VR har "bara" sålt i en miljon exemplar

Sony verkar inte slå klackarna i taket: "Det är fortfarande bara en miljon."

#playstation-vr


Releasehästryttare

Skulle jag gissat på hur många de sålt så ligger 250k närmare, så är impad med 1mille för en sån dyr produkt.

Medlem
Skrivet av Devan:

Skulle jag gissat på hur många de sålt så ligger 250k närmare, så är impad med 1mille för en sån dyr produkt.

Och då är det egentligen riktigt billig om du jämför med HTC Vive och Oculus Rift


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

@mitch_murder: Skaffa den nya deluxe strapen till viven. Det borde varit med från början med jösses vilken skillnad det blir 5-6 timmar är helt plötsligt inga bekymmer.

Avstängd

@IRONBERG: 5-6 timmar är inga bekymmer för mig med vanliga heller. svettas dock inget. en polare som testade blev helt blöt i nyllet efter 5 min.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Och då är det egentligen riktigt billig om du jämför med HTC Vive och Oculus Rift

Riktigt billig? tror den går på nåt liknande som Vive när man väl kommer till kritan, iaf i rena vr-delar. Dock är väl en VR-kompatibel PC dyrare än en PS4, men ska man räkna in en bättre tv för att t ex utnyttja en PS4 Pro fullt ut så hamnar man i samma prisklass.

Kollar man på bara VR-hårdvaran med samma tillbehör så är en HTC Vive 200kr billigare än den billigaste PS4 pro + PSVR + Kamera + Move bundlen.

Oculus rift med oculus touch är 1200kr billigare än ps4 pro-bundlen.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

VR är inte ens kul i teorin. Förutom några wow-moment så finns det ingeting intressant med att se saker omkring sig. När inlevelsen är bra så blir många åksjuka dessutom.

Det är en nyttig utveckling mot det intressanta: AR. Om 5 år så.

Medlem

Hade jag inte missat Farpoint erbjudandet på cdon så hade jag haft en. :'(

Medlem

Det här: "Layden erkänner också att Sony prövar sig fram med virtual reality och lär sig längs vägen." Det tillsammans med priset är två stora skäl till att jag avstår från att köpa någon slags VR för stunden. Många format ute på en oerhört ung marknad, då har man inte råd att låta folk agera försökskaniner, även om jag förstår behovet.
Känns som produkterna hetsats ut för att vinna marknadsandelar innan någon vet i vilken riktning man ska ta den.

Medlem

Gillade min PSVR men sålde den pga att kabelboxen inte stödde 4k signal igenom och det blev för drygt att koppla om hela tiden. Kommer dock köpa v2 när den kommer garanterat!

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Riktigt billig? tror den går på nåt liknande som Vive när man väl kommer till kritan, iaf i rena vr-delar. Dock är väl en VR-kompatibel PC dyrare än en PS4, men ska man räkna in en bättre tv för att t ex utnyttja en PS4 Pro fullt ut så hamnar man i samma prisklass.

Kollar man på bara VR-hårdvaran med samma tillbehör så är en HTC Vive 200kr billigare än den billigaste PS4 pro + PSVR + Kamera + Move bundlen.

Oculus rift med oculus touch är 1200kr billigare än ps4 pro-bundlen.

Du räknar kostigt.

TV / Skärm är exakt samma kostnad oavsett om du spelar på PS4 eller PC. Vill du nyttja 4K+HDR på PS4 eller PC finns det inga andra val är en high end tv i 15k klassen. Vill du spela i 1080p/1440p kan du köpa valfri lågupplöst skärm och koppla din PS4 och PC till samma. En tv till PS4 och en skärm till PC är inget måste, Du kan fritt välja vad du själv föredrar.

PSVR är inte enbart för PS4 och kan användas till PC också. Det är ett billigt alternativ om man vill spela spel som tex Skyrim i vr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag köpte en PS4 Pro nyligen och har testat PS VR. Jag förväntar mig att det kommer fler titlar än de få som finns. I nuläget finns det typ 2 titlar jag skulle kunna tänka mig i VR, men det är inte värt att skaffa VR brillor för två spel!!!

Sen så känns PS VR tyvärr väldigt lågupplöst, känns som xbox 360 i grafiken (men det är ju väldigt bra pris ca 5000 kr för komplett VR med PS4 kan inte förvänta mig allt för den pengen, men det är en första början). Jag väntar tills nästa version av PS VR dyker upp, och då helst med trådlöst headset och lite högre upplösning, helst anpassad för PS4 Pro, då är jag på samt fler titlar måste släppas. GTA 6 skulle vara väldigt nice i VR, eller tex F1 2017 VR

Det som är grymt med PS4 VR är att man får komplett VR för 5000 kr, och man kan titta runt i 360 grader utan minsta lagg. Att kunna titta runt i 360 grader är klart trevligare än att tex spela på tre skärmar.

Medlem

1 miljon VR headset som samlar damm.

Medlem
Folk väntar på nästa generation..

Jag tror många går och väntar på nästa generation och eventuell prissänkning. Det vore dock synd om det faktum att tekniken inte är helt redo ännu får det att bli ett misslyckande ännu en gång. Jag är sugen på att köpa en Vive men samtidigt är det mycket pengar att lägga ut när nästa generation kanske väntar runt hörnet.

Problemet med VR till de nu tre år gamla konsollerna är att de är kraftigt underdimensionerade för att driva två skärmar, så det kommer dröja ett tag innan man börjar se mer "realistiska" eller tekniskt avancerade spel på dessa tror jag. Just nu är det väl mest "party spel" eller liknande tillgängligt för VR på konsollerna?

Medlem

Kan ju bara säga att efter att ha spelat Resident evil & Farpoint samt nu senast Star Trek: Bridge Crew så är min åsikt att tekniken är tillräckligt bra för att förhöja spelupplevelsen rejält.
Aldrig har jag varit mer på spänn & nervös som när jag spelade Resident Evil i VR, blir man rädd & upplever en oroskänsla så är det tillräckligt bra tekniskt för förbättra spelkänslan i mina ögon.
Farpoint är grymt med Aim-kontrollen & det senaste tillägget i VR-katalogen ST:BC är nog det spel som jag har haft mest roligt med i co-op. Riktigt bra i singleplayer med men för lite uppdrag skulle jag nog vilja påstå men den upplevelse man får av de man möter är att de flesta älskar spelet & känslan man får att vara på bryggan. Detta är en upplevelse man bara måste pröva för att förstå.

Jag säger inte att tekniken är perfekt men som med så mycket annat måste man börja någonstans och bestämmer sig många för att "vänta på generation 2" så kanske det inte ens blir en nästa generation, iaf. inte på ett bra tag. Jag säger bara: upplev & uppskatta det som erbjuds nu istället för klaga

Medlem

Vr är för dyrt, för dålig grafik, för lite spel och alldeles för tidigt i dess utveckling att ens intressera mig på ett bra tag.

Medlem

Är väl klart "en miljon" låter mycket. Men det är ändå 6 månader efter slutet på "the year of VR" nu, som 2016 dubbades i spelpress m.m. så är det ganska konkret bevis på att hypen varit överentuasiastisk.

För att placera i någon sorts perspektiv så har t.ex. (early access) spelet Playerunknowns Battlegrounds sålt mer än alla high-end VR-headsets tillsammans - dvs Samsung Gear etc exkluderat.

Jag tror inte Sony pysslar med något blygsamt skryt, dom är nog rätt missnöjda. Till skillnad från vad min uppfattning är av Oculus & Valve så investerade Sony ganska hårt i VR -nu- ist för mer långsiktigt. Och dom hoppades nog på att Playstation VR skulle explodera. Gissningsvis har dom betalat matigt för produktion, utveckling, saker som VR-läge i Resident Evil m.m. m.m. och har antagligen gått ganska bra med back på VR så här långt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@grantrytare: håller med dig, mycket nöjd med psvr och det är viktigt att det säljer tillräckligt för att en generation 2 ska bli sann. Alla sladdar är det som stör mig mest så en trådlös hade varit guld. Vill tipsa dig om Statik också, pusselspel av utvecklarna som gjorde Little nightmares, kul vr-spel 👍

Medlem
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Är väl klart "en miljon" låter mycket. Men det är ändå 6 månader efter slutet på "the year of VR" nu, som 2016 dubbades i spelpress m.m. så är det ganska konkret bevis på att hypen varit överentuasiastisk.

Du får tänka på att de under ett bra tag inte kunde sälja fler PSVR än de gjorde på många marknader. I USA var den konstant slutsåld i ca 6 månader. Sony gick ut och bad om ursäkt för att man inte kunde möta efterfrågan. Då de fick öka produktionstakten lär den väl ha sålt mer än vad de räknade med?

Skrivet av Anton Q:

För att placera i någon sorts perspektiv så har t.ex. (early access) spelet Playerunknowns Battlegrounds sålt mer än alla high-end VR-headsets tillsammans - dvs Samsung Gear etc exkluderat.

Detta var en väldigt underlig jämförelse? Är ett grafikkort som kom för ett tag sedan en flopp för att ett konsol-spel sålt mer?

Medlem

@Anton Q: du jämför ett spel för 29 euro med en plattform för 600+ euro. Vetenskaplig approach. Varför sluta där, jämför med 50-öres tuggummin också.

Medlem

Aldrig haft så roligt som jag hade igår med ST:BC. På något sätt känns det helt meningslöst att sitta och titta på en skärm nu.

Medlem

Jag tror inte folk inser hur jäkla bra VR är, innan man faktiskt testat på det. Alla som fått testa PSVR hemma, unga som gamla, har alla varit överväldigade.

För få (bra) spel och blandad kritik från blaska har gett skeptism hos konsumenten.

Medlem

Märks ganska tydligt vilket begränsat inflytande den köpta spelpressen har när det gäller att påverka försäljning.

Medlem
Skrivet av sebrock:

@Anton Q: du jämför ett spel för 29 euro med en plattform för 600+ euro. Vetenskaplig approach. Varför sluta där, jämför med 50-öres tuggummin också.

Nej den var inte menad att vara vetenskaplig, jag försökte vara målande kring ungefär hur många som skaffat "hifi" VR - lite mindre människor än de som skaffat Battlegrounds. Jag skulle även gissa på att varje såld enhet enhet utav Battleground ger mer pengar till utvecklarna av det än vad Sony får för varje såld PSVR i marginalen då (VR-headset kostar mycket att producera, en DVD-skiva/bandbredd mindre).

Poängen var att jag inte alls tror att Sony är speciellt nöjda med sin försäljning och det står jag fast vid.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@Anton Q: men dom ser uppenbarligen potentialen allt fler upptäcker varje dag. Annars skulle dom väl lägga ned. Nu uttalar dom istället en vilja att fortsätta resan.

Sedan är ju VR inte bara för spel även om det är en tydlig ingång. Fler och fler företag börjar intressera sig. Särskilt inom industri och tillverkning/design. Det sagt är det på tiden att spel får en annan mer modernt gränssnitt. Vi har ju stirrat i våra skärmar alldeles för länge.

Medlem

Vad hände med de där glasögonen som Microsoft höll på med? som gjorde man skulle kunna få se grafik i det verkliga rummet?
Blev den tekniken skrot eller vad hände? För det var jag mycket mer nyfiken på än att sitta med en hjälm på huvudet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@laban005: Har funderat ett tag på att införskaffa Statik då flera andra rekommenderat det. Får göra så thx

Medlem

@sebrock: eller hur.. Då man spelat detta så inser man vilka möjligheter som finns med VR bara det görs rätt.

Medlem
Skrivet av sebrock:

@Anton Q: men dom ser uppenbarligen potentialen allt fler upptäcker varje dag. Annars skulle dom väl lägga ned. Nu uttalar dom istället en vilja att fortsätta resan.

Sedan är ju VR inte bara för spel även om det är en tydlig ingång. Fler och fler företag börjar intressera sig. Särskilt inom industri och tillverkning/design. Det sagt är det på tiden att spel får en annan mer modernt gränssnitt. Vi har ju stirrat i våra skärmar alldeles för länge.

Ja här delar vi uppfattning helt och hållet. Jag känner mig rätt övertygad om att VR är här för att stanna, men det har funnits/finns en överentusiasm och hype kring hurpass redo för primetime VR har varit/är. Jag tror också att det kommer bli riktigt stort och riktigt fett.

Sen vet jag väl inte riktigt om det är att sluta stirra på en skärm om det ist är 2 skärmar placerade alldeles framför ögonen


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar