Diskussion - Vilket är det bästa svenska spelet någonsin?

FM-guru
F.d. Sisyr

Crusader Kings 2, förmodligen, av de jag kan komma på. SOMA smått fantastiskt det med. World in Conflict och Ground Control gick inte heller av för hackor (insert Minecraft-pun here).

EDIT: För helvete, Brothers: A Tale of Two Sons också!

Medlem
Avstängd

Battlefield 2, spelet som var först och förändrade det här med ranking i first person shooter genren.

Medlem

hm....Det bästa Svenska spelet någonsin eller det Svenska spelet som jag har haft mest roligt med?
(Här är en lista med Svensk-producerade spel appropå det)

Väljer jag det sistnämda och går på antalet timmar jag lagt ner så är nog Battlefield 4 fortfarande högst upp på min topplista. BF 1942 var ju episkt men jag spelade inte det lika mycket. Jag blev mer involverad när 1942 secret weapons och "Road to Rome" släpptes.

Nr. 2 på listan är nog Minecraft.
Nr. 3 blir Medal of Honor (2010). Mycket stimulerande SP för mig.

Avstängd

Brothers! Möjligen Minecraft. Och dom här är dom enda spelen som har något värde alls, resten är skit. Bra jobbat Fares!

Medlem

Krater och Mad Max hands down.

Svårt att säga, då inget personligt "All-Time Top 30" -spel har utvecklats i sverige men jag chansar på:

1. Wolfenstein: The New Order & The Old Blood
2. SOMA
3. Mirror´s Edge
4. Just Cause 2
5. Riddick: Escapr from Butcher´s Bay

phi
Medlem
KoP
Medlem

Tie emellan Just Cause 2, Minecraft och BF1942.

Bubblare: Brothers: A Tale of Two Sons och Unravel.

Medlem
Medlem

Göteborgsöversättningen av Shadowrun till SNES (Viserligen inte ett svenskt spel men nästan :).

Medlem

BF 2142 var sjukt kul när det kom...det får bli min röst!

Gnällkuk

@anon_319742: ehh kom igen nu...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Kan bara instämma.
Skrivet av CARTMAN:

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay från svenska Starbreeze Studios och släpptes 2004. Det spelet var riktigt skoj som jag har haft väldigt trevliga spelminnen med. Synd att det inte finns på Steam. GoG jag vet men skippar att öppna ännu ett konto...

Escape from Butcher Bay var riktigt underhållande och bra snyggt när det begav sig.
Ett av de bästa licensspel som gjorts imo.
Flera olika gameplay element som stealth, brawler och shooter i samma spel, det skapade en tät stämning.

Inaktiv

Bra fråga. Finns många fina kandidater men jag lutar nog åt Wolfenstein med Unravel som god tvåa. JC2 är också en fin kandidat.

Medlem

Motorhead! Det var tider det
BF1942 har ju slukat enorma mängder tid också.

Medlem

Fullkomligen älskar SteamWorld: Heist och Image & Forms alster.

Men det finns så många oerhört bra svenska kreationer när det kommer till spelutveckling. Battlefield 1942 och Battlefield 2 ligger mycket nära hjärtat sett till svenska spel. För att inte tala om Pinball-spelen eller Codename Eagle såvida vi stannar i DICEs repertoar.

Ignition har många glada minnen med sig, för att inte tala om Kula World. Som många andra nämner så är Backpacker- och Svea Rike-spelen magiska.

Bloodline Champions någon? Eller den dess efterföljare Battlerite?

Magicka har en hel del underhållning att erbjuda i goda vänners lag och vill man ha en modern tolkning på Bionic Commando.. ..så är Rearmed en trevlig sving bakåt i tiden, måttligt underhållande att puckla på varandra i soffan!

Blockbryderier i Minecraft är alltid trevligt.

Sverige har kort och gott mycket att erbjuda sett till det utbud som producerats och jag är övertygad om att framtidsutsikterna fortsättningsvis kommer vara mycket goda.

Medlem

Rallisport Challenge 2 av Dice! Underbart rally spel

@Lord Pingu Motorhead var också fantastiskt. Mycket bra musik hade det också. Också ett Dice spel


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Minecraft och Payday. Sverige har gjort många grymma spel.

Medlem

För mig är det ground control, så sjukt bra i multiplayer

Medlem

Mulle Meck bygger båtar


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Minecraft skulle nog vara up there vad gäller det bästa spelet igenom tiderna om man hittade någon kommitté att usé ett sånt. Även om jag personligen inte djuptdykt i det alltför mycket.

För mig personligen så är det nog SOMA.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Battlefield 42, vietnam och 2. Även Battlefield 1 håller ovanligt hög standard för att vara nu för tiden.

I övrigt gillar jag Massive bortsett från Division (Även om det repat sig ganska bra sedan release). Fast mina absoluta favoriter, även om de kanske inte gjort bäst spel är helt klart Paradox. Hearts of iron, Victoria, Mount and Blade..... mumma

Medlem

Unravel


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det här var ingen lätt fråga!

Personliga favoriter är helt klart "Brothers", "Ignition" (<-- i desperat behov av en remaster!), "Ballistics" och "Riddick: EFBB". Pratar vi om internationella succéer måste det nog bli Minecraft och Battlefield 1942.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Medlem

1. Wolfenstein: The New Order & The Old Blood
2. Mirror´s Edge
3. Payday 1 (Payday 2 hade för mycket DLC:er)
4. Stellaris
5. Europa Universalis


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Röstar på Mirror's Edge-serien, de två spelen är mina absoluta favoritspel oavsett om man kollar på Svenska eller all världens spel!

Andra bra svenska spel är väl:

Mysteriet på Greveholm (haha, det är sjukt stämningsfullt dock).
Unravel
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
Kula World
Backpacker-serien
Switchball

kommer inte på fler just nu

Medlem

Traitors Gate. När jag provade det igen var det inte lika bra, men älskade det när jag var liten.

Skriv svar