Sonychef om bakåtkompatibilitet: "Varför skulle någon spela det?"

Robot
Sonychef om bakåtkompatibilitet: "Varför skulle någon spela det?"

Jim Ryan ställer sig tveksam till PS1, PS2 och PS3 på Playstation 4.


Medlem

Nästan så man blir lite förolämpad.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Hade svagt marknadsintresse varit en legitim ursäkt skulle de inte investera miljoner i remasters, ändå står vi här med en stor del av spelutbudet till PS4 beståendes av remasters och PS3-portningar.

Medlem

Med den logiken borde det inte gå så bra för NES mini, GOG, remasters osv. Finns många gamla spel med otrolig spelglädje.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hade svagt marknadsintresse varit en legitim ursäkt skulle de inte investera miljoner i remasters, ändå står vi här med en stor del av spelutbudet till PS4 beståendes av remasters och PS3-portningar.

Jo, förvisso. Men bakåtkompatibilitet genererar inte intäkter till Sony, det gör remasters.

KoP
Medlem

Jadu, herr Sonychef.

Varför skulle någon vilja köra gamla veteranbilar?
Varför skulle någon vilja lyssna på gammal musik?
Varför skulle någon vilja titta på gamla filmer?

Vilket pucko.

Medlem

Spelar faktiskt mer äldre spel än nya nuförtiden.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag skulle vilja spela mitt Red Dead Redemption på Ps4:a tex.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Låter så bara för att de inte lyckats få till en bra bakåtkompatibilitet på ps4. Om de lyckats hade de haft det som säljargument.

Medlem

Det här var fan det dummaste jag har hört på väldigt länge. Såna här människor borde inte ens jobba inom spelbranschen. För det första så dumförklarar han miljontals gamers, och för det andra så säger han att spelen som Sony har producerat genom alla generationer inte är värda att spela för sitt gameplay eftersom att grafiken är så uråldrig.

Medlem

Blir också förnärmad men på ett sätt kan jag förstå honom, nämligen att de PS-generationerna med sina spel ändå inte är gamla nog generellt att räknas som "retro". Lite som att cyberattack-filmer från 1999 inte har åldrats särskilt väl ännu.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jo, förvisso. Men bakåtkompatibilitet genererar inte intäkter till Sony, det gör remasters.

Klart som tusan att bakåtkompatibilitet generar intäkter, vet inte om du är medveten om det men på xbox one där kan folk köpa xbox 360spel och dlc.
Bakåtkompatibilitet innebär inte bara att folk kan lira sina gammla spel, folk kan köpa gammla spel som dom vill ha, och vad jag förstått så säljer gammla spel bra.

Medlem

Klarade just Final fantasy 8 på PS1 idag (på originalkonsolen) för första gången på 10 år.
Bränt igenom Castlevania Sotn och Resident evil 1 och 2 med de sista veckorna. Lirar Road Rash nu och
tänke köra Suikoden i sommar om jag hinner.

Fantastiska spel.
Däremot vet jag inte om man ska lägga krut på bakåtkompabilitet. Bättre att släppa en PS mini kanske.
Har själv min NES classic och det är en bra lösning.

Medlem

okej spel som gran turismo det första kan se lite kasst ut idag, men spel som metal gear solid 1 kan man aldrig tröttna på, skulle köpa det direkt om det kom till ps4 och andra klassiker från ps1.. ett riktigt dumhuve ja som tror gamla spel tappar nåt...

Avstängd

Jaha?, varför då!?, nämen? Nej!, vi rusar hellre ut på stan och köper begagnade damtrosor i en varuautomat.

Avstängd
Skrivet av BigD:

Klarade just Final fantasy 8 på PS1 idag (på originalkonsolen) för första gången på 10 år.
Bränt igenom Castlevania Sotn och Resident evil 1 och 2 med de sista veckorna. Lirar Road Rash nu och
tänke köra Suikoden i sommar om jag hinner.

Fantastiska spel.
Däremot vet jag inte om man ska lägga krut på bakåtkompabilitet. Bättre att släppa en PS mini kanske.
Har själv min NES classic och det är en bra lösning.

Coolt! Har ett gäng PS1or själv. Släpper inte dom i första taget, i synnerhet inte efter uttalanden från ljuslyktor som denne chef.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det här var fan det dummaste jag har hört på väldigt länge. Såna här människor borde inte ens jobba inom spelbranschen. För det första så dumförklarar han miljontals gamers, och för det andra så säger han att spelen som Sony har producerat genom alla generationer inte är värda att spela för sitt gameplay eftersom att grafiken är så uråldrig.

Tyvärr är det sådana här människor som styr spelbranschen.
Då branschen har ökat kraftigt i intäkter, i synnerhet sedan Xbox360 och PS3 lanserades i mitten av förra decenniet, så har det blivit än viktigare att så mycket som möjligt trillar ned på sista raden i resultatrapporterna.
Här är en annan skön filur i samma gebit som Jim Sterling ondgör sig över i en ny video.
Ett tredje välkänt namn ur samma skola är Bobby Kotick.
Affärsmän ut i fingerspetsarna, men helt ointresserad av allt som inte generar maximalt med kulor på investerat kapital.

Medlem

Det finns många som lirar äldre spel. Jag lirar om hela Might and Magic-serien från Book One och framåt (är nu på sexan) och jag har skitkul.

Avstängd
Skrivet av Justin Time:

Klart som tusan att bakåtkompatibilitet generar intäkter, vet inte om du är medveten om det men på xbox one där kan folk köpa xbox 360spel och dlc.
Bakåtkompatibilitet innebär inte bara att folk kan lira sina gammla spel, folk kan köpa gammla spel som dom vill ha, och vad jag förstått så säljer gammla spel bra.

Exakt! Det är ju för fan en av topp 3 orsaker att köpa ett system överhuvudtaget, vad fan!?, talar folk mot bättre förstånd eller??, denna sympati med den "tärande" sidan??, alltid en "förklaring" om varför, helt utan förankring, totalt kvasi. I synnerhet idag när dom här skojarna hyr ut samma kod oändligt via onlinetjänsterna dom har, och tänk hur billigt dom skulle kunna göra reprints (PS5) av äldre titlar på disk, wow!!, större vinstmarginal kan du knappt få!!!! Helt rätt!

Flakmonkey

Hans jobb är att se till att Sony ska tjäna så mycket pengar som möjligt och jag tror därför inte han säger detta om det inte skulle stämma enligt de marknadsundersökningar de gjort. Det är ju inte som att det är någon form av religiös övertygelse som får honom att säga det och skulle någon bevisa att de skulle tjäna mer pengar på att inkludera bakåtkompabilitet i en konsol än att strunta i det så skulle de självklart lägga till det.

Jag skulle gärna ha bakåtkompabilitet men jag förstår ju att det inte är särskilt intressant att lägga pengar på det då det inte skulle leda till fler sålda konsoler, åtminstone inte så många att det rättfärdigar utvecklingen. Tror inte det är så många som skippar att köpa en ny konsol för att den inte är bakåtkompatibel och ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig utnyttja bakåtkompabiliteten i de tidiga PS3-modellerna eller PS1. Det var en sån där sak som jag tyckte var jävligt viktig när det begav sig men som jag sedan aldrig använde mig av.

Sen ska man ju också tänka på att de tjänar betydligt mer pengar på att sälja HD-varianter eller gamla titlar via Playstation Store, Virtual Console eller någon liknande butik. Troligen funderar Nintendo på ett liknande sätt gällande Nintendo Classic. Varför sälja en maskin och 30 spel för 1000 kr när de kan sälja 30 spel för 50-100 kr styck i en onlinebutik? Speciellt om man tänker på att vinstmarginalen per fysisk vara inte är lika stor som per digital variant. De förlorar kanske lite goodwill men inte tillräckligt för att "folk" ska skippa ett köp av Nintendo Switch eller en PS4a.

Avstängd
Skrivet av Nosnos:

Hans jobb är att se till att Sony ska tjäna så mycket pengar som möjligt och jag tror därför inte han säger detta om det inte skulle stämma enligt de marknadsundersökningar de gjort. Det är ju inte som att det är någon form av religiös övertygelse som får honom att säga det och skulle någon bevisa att de skulle tjäna mer pengar på att inkludera bakåtkompabilitet i en konsol än att strunta i det så skulle de självklart lägga till det.

Jag skulle gärna ha bakåtkompabilitet men jag förstår ju att det inte är särskilt intressant att lägga pengar på det då det inte skulle leda till fler sålda konsoler, åtminstone inte så många att det rättfärdigar utvecklingen. Tror inte det är så många som skippar att köpa en ny konsol för att den inte är bakåtkompatibel och ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig utnyttja bakåtkompabiliteten i de tidiga PS3-modellerna eller PS1. Det var en sån där sak som jag tyckte var jävligt viktig när det begav sig men som jag sedan aldrig använde mig av.

Sen ska man ju också tänka på att de tjänar betydligt mer pengar på att sälja HD-varianter eller gamla titlar via Playstation Store, Virtual Console eller någon liknande butik. Troligen funderar Nintendo på ett liknande sätt gällande Nintendo Classic. Varför sälja en maskin och 30 spel för 1000 kr när de kan sälja 30 spel för 50-100 kr styck i en onlinebutik? Speciellt om man tänker på att vinstmarginalen per fysisk vara inte är lika stor som per digital variant. De förlorar kanske lite goodwill men inte tillräckligt för att "folk" ska skippa ett köp av Nintendo Switch eller en PS4a.

Tror att det är en enda orsaken till varför du har rätt är, kunden har inte något val. Siffrorna går därmed inte att mäta eftersom dom inte existerar (blandar inte in xbox, deras tjänster är pseudo). Märkligt nog råkar den första konsolen som var multimedia (CD,DVD) och bakåtkompatibel vara den bäst säljande genom tiderna, ett lyckligt sammanträffande?, kanske.

Medlem

https://imgur.com/r/funny/2DI6z

Känner att bilden passar artikeln

Medlem

0 insyn i vad konsumenterna faktiskt vill ha. Skrämmande.

Medlem

Jag förstår vad hans säger. Jag är nostalgisk kring gamla spel ibland, men när det kommer till att väl sätta sig å spela dom, då tröttnar jag rätt fort när nostalgin ersätts med realitet. Det finns såklart undantag. Gamla mästerverk som man gärna spelar igen. Det är ju ofta dom titlarna som kommer på remaster. På vissa här i forumet verkar det som om det är det viktigaste som finns är att kunna spela gamla ps2 spel. Ni vet att man kan spela dom på ps2 va?

Medlem
Medlem

Jaha, men då kommer jag inte att köpa någon ps.

Det skulle jag ändå inte göra.


signatur

autograph

Medlem

Gamla filmer: Gudfadern, Taxi Driver, Apocalypse Now, Pulp Fiction, Star Wars, Alien etc etc etc etc etc etc.... Vem skulle vilja se dom nu?


signatur

subterranean homesick alien

Ambassadör
Xbox

Stolle.

Bakåtkompatibiliteten på Xbox är lysande. Har kunnat spela massor av bra spel som jag missat genom åren, och det är dessutom trevligt att dra igenom klassiker igen såsom RDR, Mass Effect, Assassin's Creed, Gears of War, Bioshock, Dragon Age mfl.


signatur

Jump in.

Medlem

Företag är tyvärr mest intresserade av att tjäna pengar och att folk ska köpa helt nya saker.

Se på Nintendo som återlanserar samma gamla titlar (Mario Kart 8) från Wii U till Switch en gång till men utan att de gamla tillbehören från Wii U går att använda på Switch och du måste köpa nya rattar och osv för att kunna spela samma spel en gång till med minimala skillnader.

Xbox One blev ju bakåtkompatibel med 360 vilket var mycket bra, så kunde man ställa sin 360 åt sidan när man skaffade en Xbox One, utan att behöva ha båda konsolerna framme vid en övergång.

Samma med Wii U som var kompatibel med Wii så man kunde spela befintliga Wii titlar på Wii U, vilket gav Wii U ett stort mervärde om man tex inte hade en Wii innan så fick man ett större spelutbud.

Jag trodde det skulle bli standard att alla konsoler framöver var bakåtkompatibla minst en generation tillbaka men nix :/

Det är goodwill mellan spelare och företag. Och missade man som sagt vissa titlar på tidigare konsol så går de att spela på den nya samt tar mindre plats med bara en ny konsol n att ha den gamla framme med.

Medlem

@oDIRTDIVERo: håller med dig, jag är precis likadan, har en ps3a som samlar damm, bakåtkompatibla spel på xbox one som aldrig spelas, har sålt äldre konsoler av samma orsak men vet samtidigt att alla inte är som mig. Lite klumpigt uttalande kanske men till viss del förstår jag honom.

12
Skriv svar