Valve uppdaterar sin VR-spårning
De nya fyrarna ska kunna täcka upp ytor stora som lagerlokaler men blir inte bakåtkompatibla.
#htc-vive, #nyhetstips, #valve, #vr
Fast det verkar inte alls möjligt för headsetet att använda sig av den nya tekniken, jag antar att det här är källan (trots att den inte anges): https://steamcommunity.com/games/steamvrtracking/announcement...
Enligt vad jag kan läsa handlar hela nyheten/informationen till utvecklare om sensorkretsarna (ASIC) som används tillsammans med ljusfyrarna och nu har det kommit en ny krets, TS4231, som klarar av "sync-on-beam" vilket är vad de kallar systemet med de nya fyrarna.
De nuvarande fyrarna skickar först ut en synk-puls/blixt (som dränker hela rummet) och efteråt kommer de svepande laserstrålarna, sensorn i headsetet (eller andra konstrollers) kan sen beräkna positionen genom tidsskillnaden mellan synkpulsen och den svepande laserstrålen.
Den nya synkfria fyrarna skickar istället synksignal inuti laserstrålarna (moduleras) men kräver då den nya sensorkretsen TS4231 för att förstå den nya signalen.
Vive-headsetet har inte de nya sensorerna och klarar därför inte av de nya fyrarna, det går även att se i kompatibilitetsschemat (bilden i artikeln) där de gamla fyrarna funkar med Vive-headsetet och de två sensorkretsarna medan den nya fyren bara funkar med den nya sensorkretsen.
Informationen är adresserad till "SteamVR Tracking licensees" så den handlar om att utvecklare av SteamVR-sensorhårdvara (inte bara Vive) rekommenderas att använda den nya sensorkretsen för att deras hårdvara ska funka även med de nya fyrarna som kommer i framtiden.