Bourne Ultimatum Stockholm-repliken

Medlem
Bourne Ultimatum Stockholm-repliken

Igår när jag såg ovan nämnda film för andra gången upptäckte jag att de nämner Stockholm i filmen.

Så här går det (taget från en sida som heter Alla Talar Svenska)

Citat:

I ett försök att fånga in och ta kål på säkerhetsrisken Jason Bourne (Matt Damon) blir en journalist mördad på Waterloo station i London. På nästföljande möte lite högre upp i hierarkin diskuterar en av cheferna på CIA, Noah Vosen (David Strathairn), situationen med Pamela Landy (Joan Allen). Något som berörs är en, av diskussionen att tolka, mindre lyckad operation i vårt avlånga lands huvudstad:

Noah: "Bourne. He's here. He's a threat. And we both want the same thing."
Pamela: "But we both go about it in two very different ways."
Noah: "The past is past, Pam. All right? We were careless in Stockholm."
Pamela: "So what was Waterloo? Just careless again?"
Noah: "We had a leak. A serious national security situation."

Detta fick mig att börja fundera om det kanske var en hint till något som hänt i Stockholm på riktigt, t.ex. Palme-mordet kanske eller den där situationen med egyptier som jag har för mig blev utlämnade till CIA. Vad tror ni andra?

Medlem

det fanns några teorier om att usa kunde vara inblandad i olof palme mordet, men tror det kanske bara var media som blåste upp saker och ting. Det jag kunde googla om olof palme kritik mot usa var om vietnam kriget vilket kanske inte är så allvarligt att man går och mördar ett annat lands statsminister. Fast kanske dålig googling från min sida

Såg också filmen, den var ju fiktion så man ska nog inte basera några påståenden som fakta


signatur

thank you, come again

Medlem

Naturligvis har hollywoods manusförfattare tillgång till CIA-chefens hemligaste arkiv...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Naturligvis har hollywoods manusförfattare tillgång till CIA-chefens hemligaste arkiv...

Se där ja... om du använder ironi istället för fantasin så kanske du kan skriva en bok. En påhittad bok.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

En bok om en påhittad bok är ett kul koncept.
The Man in the High Castle är ett rätt bra exempel på detta.

Men nog om detta nu.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Naturligvis har hollywoods manusförfattare tillgång till CIA-chefens hemligaste arkiv...

Nej det tror inte jag heller men tyckte ändå att det var en intressant tänk om-situation att diskutera kring.

Som du säger huxflux låter det lite extremt att offa Palme bara för att han var Vietnam-kritiker men vem vet vad som gömmer sig under ytan i Ludlums värld. Gillar när filmer lägger in sådana här små detaljer där en replik kan få filmen att växa till så mycket mer än enbart det man ser.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Naturligvis har hollywoods manusförfattare tillgång till CIA-chefens hemligaste arkiv...

Nä, för ingenting har ju någonsin läckt ut ur deras vattentäta system.

Medlem

Då Sverige var ett "neutralt" land under kalla kriget så pågick det garanterat en hel del interaktion mellan väst och öst där, eftersom risken att åka fast var väldigt låg jämfört med andra europeiska länder. SÄPO har ju aldrig varit några större spionfångare. Därav Stockholms popularitet i underrättelsesammanhang under kalla kriget. Detta är knappast någon hemlighet.

1
Skriv svar