Källor: Huvuddelen av Mass Effect: Andromeda gjordes på 1,5 år

Robot
Källor: Huvuddelen av Mass Effect: Andromeda gjordes på 1,5 år

Sällsamt stökig utveckling bakom Biowares hånade rollspel, menar Bioware-anställda.

#bioware, #buggar, #mass-effect, #mass-effect-andromeda, #rpg


Medlem

Att de inte lärt sig från Dragon Age 2.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

MEG
Medlem

Låter trovärdigt med tanke på vad de sket ut


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Och ändå var det riktigt roligt! EA och BioWare FTW! Och nu med alla patchar är det ju ännu bättre. Sweet!
Sen är det alltid lite udda med "källor". Kan vara arbetare som verkligen inte gillade ledarskapet och arbetsuppgifterna som nu ser det perfekta tillfället att spy galla över projektet.
Det sagt så har de givetvis rätt att säga vad de vill. Vi andra som verkligen gillade spelet får fortsätta att njuta!

Medlem
Skrivet av Sillage:

Att de inte lärt sig från Dragon Age 2.

Dragon Age 2 var inte gjort i Frostbite?

EDIT: Och inte heller gjort av samma utvecklare...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Dragon Age 2 var inte gjort i Frostbite?

EDIT: Och inte heller gjort av samma utvecklare...

Dragon Age Inquisition som släpptes 2014 gjordes i Frostbite. Man tycker att de borde kunnat föra över de ändringar av Frostbite de gjorde där till Mass Effect Andromeda.

Medlem
Skrivet av Charstone:

Och ändå var det riktigt roligt! EA och BioWare FTW! Och nu med alla patchar är det ju ännu bättre. Sweet!
Sen är det alltid lite udda med "källor". Kan vara arbetare som verkligen inte gillade ledarskapet och arbetsuppgifterna som nu ser det perfekta tillfället att spy galla över projektet.
Det sagt så har de givetvis rätt att säga vad de vill. Vi andra som verkligen gillade spelet får fortsätta att njuta!

Det är nog många som håller med dom dock om att spelet blev en besvikelse, jag är en av dom och jag köpte det helt blint, utan att ha sett trailers eller någonting, just för att jag gillat tidigare spel i serien väldigt mycket. Jag har inte spelat mer än kanske 2-3 timmar och sen tröttnade jag totalt.

Geeks Gaming
Skrivet av RaXha:

Det är nog många som håller med dom dock om att spelet blev en besvikelse, jag är en av dom och jag köpte det helt blint, utan att ha sett trailers eller någonting, just för att jag gillat tidigare spel i serien väldigt mycket. Jag har inte spelat mer än kanske 2-3 timmar och sen tröttnade jag totalt.

Själv tyckte jag det är de bästa ME spelet som har gjorts. Nästan 60 raka timmar med lite sömn i mellan och funderade direkt på att köra genom det en gång till. Men har valt att vänta lite ^^

Medlem
Skrivet av Dunder:

Dragon Age 2 var inte gjort i Frostbite?

EDIT: Och inte heller gjort av samma utvecklare...

Nä det stämmer men de båda hade EA flåsandes i nacken och det var ett stressjobb som det senare började visas då folk från den utvecklingen kom fram och vittnade om.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Undrar hur mycket som är spelet och hur mycket som är förväntan på mer av samma sak som inte infriades, bland dem som inte gillar spelet. Verkar på det sättet vara ett DA2, för även om det inte hade haft upprepande miljöer osv så brukar ju att byta design-stil sällan gå hem hos alla fans.

Själv är jag ganska peppad på att prova spelet åtminstone men väntar nog på fullversionen med alla DLC.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Själv tyckte jag det är de bästa ME spelet som har gjorts. Nästan 60 raka timmar med lite sömn i mellan och funderade direkt på att köra genom det en gång till. Men har valt att vänta lite ^^

Ignorance is bliss

Ambassadör
Xbox

Dåliga idéer, dålig ledning, dåligt genomförande.

Så kan man också döda en älskad spelserie.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Buio:

Dragon Age Inquisition som släpptes 2014 gjordes i Frostbite. Man tycker att de borde kunnat föra över de ändringar av Frostbite de gjorde där till Mass Effect Andromeda.

Jao, vet inte hur mycket de delar mellan sina studior, men basala saker som inventory management borde ju finnas i motorn efter det arbetet.

Skrivet av Mortaigne:

Dåliga idéer, dålig ledning, dåligt genomförande.

Så kan man också döda en älskad spelserie.

ME:A är helt skiljd från originalserien, både story och utvecklare är separata, så inget har dödats.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dunder:

ME:A är helt skiljd från originalserien, både story och utvecklare är separata, så inget har dödats.

Va? Påstår du att Andromeda inte är ett Mass Effect-spel? Fan, då har jag blivit lurad. Kunde svurit på att det till och med hette "Mass Effect". Jag får nog uppsöka en läkare!

Medlem
Skrivet av Charstone:

Och ändå var det riktigt roligt! EA och BioWare FTW! Och nu med alla patchar är det ju ännu bättre. Sweet!
Sen är det alltid lite udda med "källor". Kan vara arbetare som verkligen inte gillade ledarskapet och arbetsuppgifterna som nu ser det perfekta tillfället att spy galla över projektet.
Det sagt så har de givetvis rätt att säga vad de vill. Vi andra som verkligen gillade spelet får fortsätta att njuta!

Håller med! 120 timmar tog det för mig att spela igenom och jag hade roligt hela vägen.
Håller detta som tvåa i serien endast bakom det fantastiska originalet.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Va? Påstår du att Andromeda inte är ett Mass Effect-spel? Fan, då har jag blivit lurad. Kunde svurit på att det till och med hette "Mass Effect". Jag får nog uppsöka en läkare!

Nej, du får nog läsa om och läsa rätt, tror jag.

EDIT: Det är som att säga att Battlefield 2142 kunde sabba Battlefield 1941.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Att köra på Frostbite var nog ett misstag. Visst är det en vacker motor men som sagt, krävde nog lite allt för mycket arbete. Hade hellre sett en annan motor och frostbite inför nästa spel istället - vilket nu inte lär bli av.

Medlem

Låter som att folk suttit och bestämt utan att veta vad dehåller på med. Frostbyte är en fin motor men det låter lite som att den som tagit beslutet inte fattat att den är gjort för ett FPS och inte har RPG egenskaper från början. Hade de vetat det och lagt 6 månader på bara motorsfix innan utvecklingen hade det säkert gått bättre. Men så går det när det går för fort.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dunder:

Nej, du får nog läsa om och läsa rätt, tror jag.

EDIT: Det är som att säga att Battlefield 2142 kunde sabba Battlefield 1941.

Eftersom folk sitter och tummar mitt inlägg är det uppenbarligen fler som inte förstår vad du menar, om du nu inte menade att Andromeda inte är en del av Mass Effect-serien. Har du lust att förtydliga?

Förstår heller inte vad du menar med din edit. Inte tror du väl att Mortaigne menade att de tre första spelen är sabbade på grund av Andromeda? I så fall är det nog faktiskt du som behöver "läsa om och läsa rätt". Att han syftade på framtida delar i ME-serien borde vara uppenbart.

Avstängd

Ska man tolka den tiden som en rena rama stress? Hade det varit 1-2 år 2018-2019 kanske inte spelet hade varit så illa som det blev.

Medlem
Skrivet av Buio:

Dragon Age Inquisition som släpptes 2014 gjordes i Frostbite. Man tycker att de borde kunnat föra över de ändringar av Frostbite de gjorde där till Mass Effect Andromeda.

Skrivet av Dunder:

Jao, vet inte hur mycket de delar mellan sina studior, men basala saker som inventory management borde ju finnas i motorn efter det arbetet.

Om man läser I artikeln står det att när de började arbetet 2011 i DA:I fick de t ex bygga inventariesystemet, och fortsatte i ME:A: “It’s been painful,” said a developer. “The pain started with Dragon Age: Inquisition and continued on with Andromeda as well.”

Det känns dock mer som undanflykter att försöka lägga skulden för ev brister i ME:A på Frostbite. Visst, de fick bygga vidare med t ex animationer som de skriver, men merparten av "the pain" att förvandla Frostbite till en RPG-motor drabbade isf DA:I, och det spelet klarade sig ju utmärkt. När nu ME:A får kritik passar det väl helt enkelt att hitta syndabockar lite varstans...

Jag har inte spelat DA:I eller ME:A än, och vet inte om de lyckades, men som jag känner det var det en välgärning att de behövde bygga om inventariesystemet från början, för om det var något som var riktigt uselt i den första ME-trilogin, DA:O och DA:2 och behövde förbättras var det just den delen. Rejäl bakläxa på användarvänligheten. Kanske blev spelet rentutav bättre av att behöva anpassas?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Eftersom folk sitter och tummar mitt inlägg är det uppenbarligen fler som inte förstår vad du menar, om du nu inte menade att Andromeda inte är en del av Mass Effect-serien. Har du lust att förtydliga?

Förstår heller inte vad du menar med din edit. Inte tror du väl att Mortaigne menade att de tre första spelen är sabbade på grund av Andromeda? I så fall är det nog faktiskt du som behöver "läsa om och läsa rätt". Att han syftade på framtida delar i ME-serien borde vara uppenbart.

Folk "tummar" alltid sarkastiska inlägg som försöker vara lustiga, så har det alltid varit både här på FZ och överallt på Internet, och kommer alltid vara.

Det jag skrev var att ME:A inte är en del av originalserien, vilket det inte är, det är som sagt skiljd story och annan utvecklare. Att ge en helt färsk utvecklarstudio i uppdrag att ta hand om originalet vågade inte ens EA göra.

Motaigne skrev "en älskad spelserie". Tolkar du inte det som att han menade originalserien så är det antingen en grav felskrivning eller så behöver du läsa om även hans text. Hur kan ett fristående spel vara "en älskad spelserie"?

Liknelsen med Battlefield var för att påvisa hur dumt det var, inget mer. Ett senare släppt, fristående, spel sabbar inte en tidigare serie sammanhängande spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det man kan göra är att inte köpa spel som inte är färdigutvecklade. Jag personligen längtade efter ME:A då jag är ett megafan av serien. Jag kommer vänta tills alla problem är lösta och efter det, och bara efter det, köpa spelet.

Anledningen till varför vi får trasiga spel som inte är klara, är för att vi själva gjort det möjligt för företag att tjäna bra pengar på att inte färdigutveckla sina spel.

Bara vi kan stoppa denna trend. Sluta förhandsboka och vänta på reviews.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dunder:

Motaigne skrev "en älskad spelserie". Tolkar du inte det som att han menade originalserien så är det antingen en grav felskrivning eller så behöver du läsa om även hans text. Hur kan ett fristående spel vara "en älskad spelserie"?

I många spelserier är varenda titel fristående, och i betydligt högre grad än Andromeda är. Vi kan ta Far Cry som exempel. Menar du att Far Cry inte är en spelserie? Aningen förvirrat. Mass Effect är namnet på spelserien. Andromeda är en del av den spelserien. Jag förstår inte varför du har problem att begripa det här. Det är inte krångligt. Om du fortfarande inte förstår vad det är för konstig spelserie det är tal om, så kanske Wiki kan hjälpa dig.

Skrivet av Dunder:

Liknelsen med Battlefield var för att påvisa hur dumt det var, inget mer. Ett senare släppt, fristående, spel sabbar inte en tidigare serie sammanhängande spel.

En liknelse som hade varit passande om din tolkning av inlägget du svarade på inte var helt uppåt väggarna.

Medlem

Så går det när man kör frostbite och inte sköna Unreal

Ambassadör
Xbox

Läsförståelse är svårt!

Mass Effect är en spelserie ja. Om man släpper en del som är så usel att EA lägger serien på is så kan man med fog säga att den förstörde serien, ja.

Haha.


signatur

Jump in.

Medlem

Spelade igenom spelet och tror denna story är till 100% sann. Snacka om att ha tappat bollen helt, de 5 första timmarna var ok resten var rent skräp men kände att jag var tvungen att spela igenom det för det är ju faktiskt Mass Effect och jag har betalt för skiten.

Medlem

Tyckte DA:I gav en fingervisning om vad vi hade att vänta. Precis som DA:I blev MA:A ett mediokert spel, varken speciellt bra eller speciellt dåligt. Istället för att ta fram bra story med bra karaktärer (som jag menar varit centralt i både MA- och DA-serien) så skulle Bioware haka på Open World-trenden.

Frågan om Bioware fortfarande kan göra bra rollspel? Eller har alla bra författare slutat? Kommer vi bara få stora, tomma världar fyllda med grind och fetch-quests även i Biowares nya IP? Jag hoppas verkligen inte det.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Folk "tummar" alltid sarkastiska inlägg som försöker vara lustiga, så har det alltid varit både här på FZ och överallt på Internet, och kommer alltid vara.

Det jag skrev var att ME:A inte är en del av originalserien, vilket det inte är, det är som sagt skiljd story och annan utvecklare. Att ge en helt färsk utvecklarstudio i uppdrag att ta hand om originalet vågade inte ens EA göra.

Motaigne skrev "en älskad spelserie". Tolkar du inte det som att han menade originalserien så är det antingen en grav felskrivning eller så behöver du läsa om även hans text. Hur kan ett fristående spel vara "en älskad spelserie"?

Liknelsen med Battlefield var för att påvisa hur dumt det var, inget mer. Ett senare släppt, fristående, spel sabbar inte en tidigare serie sammanhängande spel.

Nej, det klarade ME3 helt på egen hand. ME:A fortsatte bara på en stolt ME3 tradition att vara skit.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

I många spelserier är varenda titel fristående, och i betydligt högre grad än Andromeda är. Vi kan ta Far Cry som exempel. Menar du att Far Cry inte är en spelserie? Aningen förvirrat. Mass Effect är namnet på spelserien. Andromeda är en del av den spelserien. Jag förstår inte varför du har problem att begripa det här. Det är inte krångligt. Om du fortfarande inte förstår vad det är för konstig spelserie det är tal om, så kanske Wiki kan hjälpa dig.

En liknelse som hade varit passande om din tolkning av inlägget du svarade på inte var helt uppåt väggarna.

Visst, fortsätt babbla om annat för att försöka "vinna" Det brukar funka bra.

Skrivet av Mortaigne:

Läsförståelse är svårt!

Mass Effect är en spelserie ja. Om man släpper en del som är så usel att EA lägger serien på is så kan man med fog säga att den förstörde serien, ja.

Haha.

Läsförståelse är inte svårare än att skriva riktigt. Skriver du inte det du menar kommer det bli feltolkningar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar