Allt om Xbox One X!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi har en SSD i PS4 Pron här på kontoret. Laddtiderna varierar från spel till spel, men jag kan inte påstå att den känns galet mycket rappare än min gamla PS4 med vanlig hårddisk i hemma. Tror processor och annat är flaskhalsar, och eftersom nya Xboxen inte heller den har våldsamt snabb prolle kanske man inte tyckte det var värt prisökningen.

Kör SSHD på både PS3 och PS4 Pro och märker en enorm skillnad. Självklart finns det spel där CPUn flaskar men i majoriteten av spel man spelar ofta går tiderna ner ganska mycket.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Redaktör
Skrivet av Kajlie:

Jasså?
Jag bytte till en SSD i min PS4 (den vanlig) och tyckte det blev helt sjuk skillnad.

Skrivet av marcus8958:

Kör SSHD på både PS3 och PS4 Pro och märker en enorm skillnad. Självklart finns det spel där CPUn flaskar men i majoriteten av spel man spelar ofta går tiderna ner ganska mycket.

Det varierar kraftigt från spel till spel, som sagt. Vi har testat två gånger (PS4 med HDD och SSD, PS4 Pro med HDD och hybrid), i open world-spel som GTA V, Fallout och The Witcher 3 tjänade man kanske 10-30 sekunder - då känns det. Men i andra (Metro: Last Light, Borderlands: Pre-Sequel, Wolf: The New Blood ) handlade det om någon enstaka sekunds skillnad.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av tricky:

Eftersom konsolen ligger en bit fram i tiden skulle jag gissa att det kommer fler tunga titlar runt Gamescom i augusti. Tycker det ser ganska bra ut, även om jag höjde lite på ögonbrynet åt några av titlarna som var exklusiva för konsolen och såg ut som dussinspel.

Är det förresten bara jag som tyckte att Minecraft i 4K med "super duper textures" eller vad det nu hette ser... inte bättre ut? 4K och jättehögupplösta texturer känns ju lite som fel mot pixelgrafiken.

Frågan är ju dock om de kommer att lyckas med lanseringen... ställer mig tveksam. 499$ kommer nog bara slå på de som har hyfsad ekonomi och redan en 4K-TV vilket säkert fungerar bra för oss i Svedala, men tveksamt hur mycket det kommer att sälja borta i nordamerika.

Gamescom ja, MS ska ju vara med där!

Min 4K TV är redo iaf... Tror nog att försäljningen tar fart även i Amerikat. Det är en jävla skillnad mot en 1080 tv, man måste dock se det själv, och inte köpa skräp med ful-HDR o dylikt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Cyras:

Om man redan har en PC med liknande eller bättre hårdvara, då finns det helt klart inte många anledningar till att köpa en XboX.

Men att påstå att konsolen inte är prisvärd, då är man lite ute och cyklar skulle jag säga. Grafikdelen presterar nästan lika bra som ett 1070 GTX, och då pratar vi om 4000+ för endast ett grafikkort.

Riktigt så enkelt är det inte heller för tittar man på tex. Diablo 3 på PS4 Pro märks det en stor skillnad.
Med adaptiv upplösning till PS4 Pro sänker spelet upplösning när det är många fiender och effekter på skärmen samtidigt för att försöka hålla stadiga 60fps. Vilket den ibland misslyckas med men oftast ger en bra upplevelse.
Sitter du på PC och spelar i 4K med ett GTX 1070 kommer du ha över 100+ fps i 4K men du kommer ha enorma drops ner till "cinematiska" 30-40 fps i stora strider. Ostabil framerate som regelbundet går ner i stora strider kommer märkas av och enda sättet att bli av med det är att köra på en mycket kraftfullare GPU och lägga en FPS cap.
Med tanke på att Scorpio kommer vara kraftfullare än en PS4 Pro kan vi lungt räkna med att den kommer hålla 60fps mycket bättre och klyftan kommer öka ytterligare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Skulle säga att Zen hade varit ett bättre val, det är brist på CPU kraft som hållit tillbaka Xbone och PS4. Vega är ju inte ens färdigställt ännu heller.

nä och konsolen är inte heller släppt ännu..

Medlem
Skrivet av Cyberz:

nä och konsolen är inte heller släppt ännu..

Den är nog redan satt i produktion dock.

Har förbokat en iaf, blir nog antagligen den sista konsollen jag köper. Visst att man har en bra pc att spela på, men vissa spel vill man bara sitta i soffan och spela, vet att det går att koppla in pcn i tv osv, men känns smidigare att bara starta upp konsollen och lira dom spel man har.

Glad att dom inte försökte hoppa på VR-tåget med Xbox One X iaf, är en nisch som inte riktigt tilltalar mig och vill inte bli påprackad VR då spelen som i nuläget finns är väldigt lika varandra i vad man kan göra och när man väl gjort sakerna en gång så blir det inte intressant andra gången.
Lite som när Wii släpptes, men var väldigt impad av hur bra rörelsekontrollerna fungerade för en så pass billig konsoll, men sedan tröttnade man på bristen utav titlar som tilltalade en. Sedan kom det någon Nintendo-titel som tilltalade en stund för att sedan falla i glömska när man klarat av det.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

@Cyberz: Devkitsen går ut till utvecklarna långt före release, ska de använda Vega så hade det nog blivit till nästa höst.

Medlem

Forza horizon 7?

Inaktiv
Skrivet av Cyras:

.....

Men som sagt, löjligt hur exklusiva förstahandstitlar helt plötsligt blev en bra och så enormt betydelsefull grej, såg väldigt annorlunda ut för bara någon månad sedan här på FZ.

Håller med, tidigare har det talats om hur exklusiviteten begränsar för spelarna och att man går miste om spel för att man måste äga "rätt" konsol för att spela det. Nu när Microsoft öppnar för att man även kan spela på Windows 10 ja då gnälls det istället på att de inte har några "exklusiva" titlar till sin konsol.

Jag förstår inte att det kan vara så svårt för människor att bara förstå att alla vill inte sitta framför en dator eller hålla på att uppgradera var och varannatt år. Jag äger både en Xbox One och en dator så jag kommer ju att ha fördel nu att välja vart jag vill spela ett spel med Play Anywhere.

Var inte så bittra och istället gläds över att Microsoft vågar göra något nytt och vill istället nå ut till fler spelare, oavsett om det är på Xbox eller på en dator.

//end rant

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_646:

Håller med, tidigare har det talats om hur exklusiviteten begränsar för spelarna och att man går miste om spel för att man måste äga "rätt" konsol för att spela det. Nu när Microsoft öppnar för att man även kan spela på Windows 10 ja då gnälls det istället på att de inte har några "exklusiva" titlar till sin konsol.

Jag förstår inte att det kan vara så svårt för människor att bara förstå att alla vill inte sitta framför en dator eller hålla på att uppgradera var och varannatt år. Jag äger både en Xbox One och en dator så jag kommer ju att ha fördel nu att välja vart jag vill spela ett spel med Play Anywhere.

Var inte så bittra och istället gläds över att Microsoft vågar göra något nytt och vill istället nå ut till fler spelare, oavsett om det är på Xbox eller på en dator.

//end rant

Väl talat!


signatur

Jump in.

Medlem

Faktiskt lite förvånad och samtidigt imponerad av de fysiska måtten!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av anon_646:

Håller med, tidigare har det talats om hur exklusiviteten begränsar för spelarna och att man går miste om spel för att man måste äga "rätt" konsol för att spela det. Nu när Microsoft öppnar för att man även kan spela på Windows 10 ja då gnälls det istället på att de inte har några "exklusiva" titlar till sin konsol.

Jag förstår inte att det kan vara så svårt för människor att bara förstå att alla vill inte sitta framför en dator eller hålla på att uppgradera var och varannatt år. Jag äger både en Xbox One och en dator så jag kommer ju att ha fördel nu att välja vart jag vill spela ett spel med Play Anywhere.

Var inte så bittra och istället gläds över att Microsoft vågar göra något nytt och vill istället nå ut till fler spelare, oavsett om det är på Xbox eller på en dator.

//end rant

Öppnar upp för folk som vill bygga sin egen pc och koppla till tv för att kunna spela med handkontroll. Så jag håller med om att det är mycket onödigt gnäll. Fler borde bli glada för det här då alla tjänar på det.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Cyras:

Om man redan har en PC med liknande eller bättre hårdvara, då finns det helt klart inte många anledningar till att köpa en XboX.

Ja, fast då talar vi väl om en PC för 15000 minst? Jag har en i7:a 4770K och ett gtx1080 och kommer då inte upp i några 60fps @4K inte en chans.

Skrivet av Cyras:

Men att påstå att konsolen inte är prisvärd, då är man lite ute och cyklar skulle jag säga. Grafikdelen presterar nästan lika bra som ett 1070 GTX, och då pratar vi om 4000+ för endast ett grafikkort.

Den verkar sjukt prisvärd för 5500-6000 kr om det stämmer att den utan problem kan rulla i 60fps @4K.
1070? Den måste väl vara starkare än så som helhet om den ska kunna klara vad som utlovas.

Medlem
Skrivet av devilrat:

Den verkar sjukt prisvärd för 5500-6000 kr om det stämmer att den utan problem kan rulla i 60fps @4K.
1070? Den måste väl vara starkare än så som helhet om den ska kunna klara vad som utlovas.

Svårt att göra en direkt jämförelse såklart, det är unik hårdvara i X, men om man kollar siffror så ligger AMD RX 580, 1060 och 1070 GTX förmodligen närmast. Dock har X en högre minnesbandbredd än alla dessa grafikkort, och även tillgång till mer minne än vissa då CPU och GPU i X delar på 9GB DDR5. Minne och minnesbandbredd har en ganska betydelsefull roll när det kommer till att köra spel med en upplösning på 4K.

Sedan med konsoler finns där helt andra optimerings möjligheter jämfört med PC, fastställd hårdvara i den formen kan ha sina fördelar (och nackdelar). Hårdvara, operativsystem, spel, allt är optimerat till en bestämd standard för att fungera optimalt tillsammans.

Jag skulle inte förvänta mig 4K och 60FPS på samtliga spel, till skillnad från Sony så ger Microsoft spelutvecklarna fria händer att välja deras mål. Vissa kommer föredra högre FPS, vissa högre upplösningar, beror på spelet och vad som ger störst fördel för upplevelsen (enligt utvecklarens åsikt).

Men tl;dr, det är svårare att få spel att fungera optimalt i 4K på en PC jämfört med vad det är på Xbox One X.

Medlem

Bra där.

Kan någon säga åt MS att börja kramas med Starbreeze också så dom får ut sitt jävla superVR på marknanden och gör det kompatibelt med sin nya krysslåda?

Jag är inte bitter..

kanske lite.

Medlem

PC till RTS, 4X och gamla godingar, Xbox One X till AAA-titlar

Medlem

Jag är sjukt imponerad av pris och prestanda! Nu kommer det inte vara en självklarhet att köpa PC för att spela i 1080p och 60 fps när man kan få en Xbox One X för ca 5500 kr som klarar detta i 4K. De felsta PC:s ligger minst runt 10.000 för att klara 4k och 60fps.

Det enda som återstår att se är hur ljudnivåerna blir på Xbox One X samt hur pass energisnål den kommer vara.

Enda minus jag kan se nu är att hårddisken endast är 1TB vilket kommer fyllas upp väldigt fort om man tänkt ha maskinen under lång tid framöver att spela på. Minst 1.5 TB vore rimligt eller 2 TB. Spelen blir bara större och större för varje år.

Ska bli intressant vad Sony kontrar med nu om de släpper en PS4 Pro + nästa sommar. Kanske kommer det även upphottad Nintendo Switch om de nu ska hänga med i racet och få tripple a titlar till Switch utöver Nintendos vanliga titlar. En stationär Nintendo Switch Second Edition med kanske dubbla prestandan av nuvarande Switch skulle vara något?

Medlem
Skrivet av Sparton:

Forza horizon 7?

https://www.fz.se/nyhet/273446-forza-motorsport-7-blir-oppet-...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag är sjukt imponerad av pris och prestanda! Nu kommer det inte vara en självklarhet att köpa PC för att spela i 1080p och 60 fps när man kan få en Xbox One X för ca 5500 kr som klarar detta i 4K.

Absolut! MS fixar biffen, det är 3:e gången gillt som man säger haha. Makalös prestanda för det priset, krossar alla konkurrenter om man tittar på krona/prestanda. Ur ett tekniskt perspektiv kommer spelen på Xbox One X såklart få de andra att ställa sig i skamvrån

Skrivet av xverminator:

De felsta PC:s ligger minst runt 10.000 för att klara 4k och 60fps.

Lägg till minst 5000 om det räcker. Bara ett 1080 Ti ligger i runda slängar på 8 lax idag.
Inte en chans att resterande 2 laxar täcker upp för moderkort, CPU, minnen, PSU, chassi etc.

Skrivet av xverminator:

Det enda som återstår att se är hur ljudnivåerna blir på Xbox One X samt hur pass energisnål den kommer vara.

Vätskekylt system så inga problem tror jag. MS hävdar också att det är den mest energieffektiva konsol som sett dagens ljus med sådan prestanda.

Skrivet av xverminator:

Enda minus jag kan se nu är att hårddisken endast är 1TB vilket kommer fyllas upp väldigt fort om man tänkt ha maskinen under lång tid framöver att spela på. Minst 1.5 TB vore rimligt eller 2 TB. Spelen blir bara större och större för varje år.

Ja, men detta torde vara lätt att uppgradera om man vill sätta in en större. Alternativt kommer det efter en stund en version med större lagringskapacitet.

Skrivet av xverminator:

Ska bli intressant vad Sony kontrar med nu om de släpper en PS4 Pro + nästa sommar.

Ja helt klart, för kontrar de inte nu är det ajöss!
Så glad att man hade is i magen och inte slog till på en PS4 Pro när det begav sig

Skrivet av xverminator:

Kanske kommer det även upphottad Nintendo Switch om de nu ska hänga med i racet och få tripple a titlar till Switch utöver Nintendos vanliga titlar. En stationär Nintendo Switch Second Edition med kanske dubbla prestandan av nuvarande Switch skulle vara något?

Betvivlar det, nintendo har alltid halkat efter om man tittar på prestanda i deras maskiner. Och det funkar, då målgruppen mer än inriktad mot barn. AAA titlar utöver konsollexlusiva från nintendo själva kan man nog inte räkna med i racet, åtminstone inte i ljuset av Xbox One X. Kommer garanterat bli pinsamt i direkt jämförelse.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag är sjukt imponerad av pris och prestanda! Nu kommer det inte vara en självklarhet att köpa PC för att spela i 1080p och 60 fps när man kan få en Xbox One X för ca 5500 kr som klarar detta i 4K. De felsta PC:s ligger minst runt 10.000 för att klara 4k och 60fps.

Det enda som återstår att se är hur ljudnivåerna blir på Xbox One X samt hur pass energisnål den kommer vara.

Enda minus jag kan se nu är att hårddisken endast är 1TB vilket kommer fyllas upp väldigt fort om man tänkt ha maskinen under lång tid framöver att spela på. Minst 1.5 TB vore rimligt eller 2 TB. Spelen blir bara större och större för varje år.

Ska bli intressant vad Sony kontrar med nu om de släpper en PS4 Pro + nästa sommar. Kanske kommer det även upphottad Nintendo Switch om de nu ska hänga med i racet och få tripple a titlar till Switch utöver Nintendos vanliga titlar. En stationär Nintendo Switch Second Edition med kanske dubbla prestandan av nuvarande Switch skulle vara något?

Tja, utav de nuvarande "prestanda"-konsollerna så är Xbox i framkant när det komer till ljudnivå. Jag har en tidig Xbox One och det är knappt att man hör den alls. Xbox One S sägs vara tystare. Ps4 är det en del som haft problem med både ljudnivå och överhettning, även nu senast med Ps4 pro.

Xbox stöder även externa hårddiskar så utrymmet blir inga större problem, har 500gb internt och 2tb extern i nuläget och har över 50 titlar installerade i nuläget.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

12
Skriv svar