Xbox One X – stark nog att konkurrera om pc-spelarnas pengar?

Medlem

Det är lite som en skrivare.
Köp en billig skrivare så får du betala dyrt för toners.
Köp dyrare skrivare så är tonerns billigare.

Köp en billig spelplattform och du får betala svindyra spel.
Betala dyrare spelplattform och spelen blir billigare..

Medlem
Skrivet av Cyras:

Det är ju synd då att det senaste AMD/Radeon grafikkortet jag hade var i R300 serien, vilket man hoppas blir ändring på snart. FLOPS är fortfarande inte hela historien, används snarare som ett buzzword. Mer är bättre, eller hur?

Ja i det här fallet så är mer bättre, men det gäller ju naturligtvis också för utvecklare att dra nytta av kapaciteten De flesta större aktörerna är bra på detta, men det är klart att det kommer spel då och då som flyter på som sirap, men då brukar det sällan röra sig om spel som är bra, utan det är oftast mer än bara optimeringen som fått lida under utvecklingen. Mer eller mindre abandonwares som släpps enbart för att få tillbaka så mycket man bara kan av det som har investerats i spelet.

Medlem

@Bojkott:

Utvecklare dumpar ju inte bara samma version på de olika plattformarna bara för att det är multiplattform.. Om något så är de just optimering för portningarna som sker och får fokus, framförallt versionerna till konsoll.

Medlem

Xbox One X kan definitivt konkurrera med PC för de specifikationer som konsolen fått. Särskilt med tanke på att den kostar ungefär hälften så mycket som en motsvarande PC.

Visst, en PC kan göra så mycket mer och en konsol kan inte ersätta en PC. Men det finns väldigt många som redan har en dator/laptop/surfplatta men som inte kan eller vill uppgradera denna till en speldator. T.ex. en familj som vill ha något deras tonåring kan spela på eller någon som äger en Mac men som nu vill spela spel. Att köpa en speldator för 10-12tkr verkar inte värt priset när en Xbox One X ger samma prestanda och dessutom slipper man tänka på om hårdvaran är bra nog eller vad man ska göra om något krånglar.

Personligen har jag redan en speldator och Steam Link så en Xbox blir då helt onödig. Men det finns definitivt en stor marknad för en konsol - särskilt med denna klass av prestanda. Väldigt många på detta forum verkar oförmögna att inse att bara för att vi personligen inte behöver en konsol som denna så betyder det inte att konsolen är dålig.

Dessutom kan mycket av det som en dator brukade ha ensamrätt på numera göras på en surfplatta. Dvs. internet, betala räkningar, skolarbete och mejl.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Nej, bara nej. Visst Xbox one X (som är världens sämsta namn) har 4k men spelen kommer ändå att se bättre ut på en datorskärm i 1080 om du har en hyffsad PC. Sedan så finns det ingen anledning att köra Xbox om du har en hyffsad PC eftersom alla kommande spel går att köpa via Windows Store.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Du kan bygga en PC som klarar 4K med konsolers frame rate target på 30 FPS utan att behöva köra med allt på low för under $500.

Visa mig en build som klarar 4K@30fps och som kostar under 5000kr.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

För min del så är min budget inte världens bästa och då tycker jag att man kommer väldigt billigt undan med en Xbox ONE X exempelvis gentemot en PC där prislappen springer iväg rätt mycket.

Medlem
Skrivet av neocon:

I vissa fall klarar den säkert det. Även om 4K@30fps eller 1080p@60 med höga inställningar är mest sannolikt. Oavsett så finns det ingen dator man kan plocka ihop som kommer i närheten av prestandan. För det kostar datorn närmare 10 000kr. För att klara 30fps tillsammans med en riktigt stark processor behöver man ett 980Ti, 1070 eller Fury (Källa). Det billigaste av dessa är Fury som man kan få för strax under 4000kr, det är också det långsammaste och jag vet inte ens om det klarar 30fps (finns inte i testet). Det som nog ligger närmast i PC-motsvarande prestanda är nog ett 1080 (icke-Ti).

Det blir trångt med 1000kr för processor, moderkort, ram, chassi, nätaggregat och hårddisk

Hur man Microsoft göra Xboxen så billig? En kombination av masstillverkning, optimering, underpris av hårdvara och att det är en APU från AMD i den som kombinerar CPU och GPU på samma krets.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Visa mig en build som klarar 4K@30fps och som kostar under 5000kr.

Nu är det snarare 6000kr här i Sverige, och det finns gott om 4K builds på Youtube för under $500 som du kan kika på. Det behöver inte nödvändigtvis vara moderkort och CPU från senaste generationen, eller ett snyggt chassi för den delen. Och SSD kan man ju stryka då detta inte finns i konsoler.

Lägg hälften på grafikkortet (Radeon RX 580) och den andra halva på resten, en billig AMD CPU eller en i3, så klarar du 4K i 30 FPS på medium (vad Xbox kör med) utan större problem.

När folk tänker PC gaming så tänker de för mycket på i5 och i7 och dyra GTX-kort, och de tänker inte på att de finns andra inställningar än Ultra, som i regel alltid är en inställning reserverade för de dyraste highend-datorerna. Tumregeln med konsoler är att de kör på medium, och för att matcha konsolerna med en PC så är det också den inställningen man ska ställa in sig på. Vill man gå högre upp så får man betala därefter.

Medlem

Inte en chans, lol!

Däremot kan ju en PC-spelare köpa en iaf för att ha en konsol/medieenhet till tv för lite familjespel eller nåt. Det är ju inte att man måste välja bara en sak.

Medlem

Den här skulle kunna vara intressant, om den var designad till att ha i skrivbordet och vara kopplad med mus och tangentbord till min monitor. Tyvärr så är de flesta spelen till Xbox gjorda för handkontroll fortfarande, så lycka till med att konkurrera med pc.

Medlem
Skrivet av neocon:

Forza är inget krävande spel. Forza 6 Apex går att maxa i 4K@60 med ett RX 480.

Medlem
Skrivet av neocon:

I see! jag missuppfattade nog att 60 fps 4k skulle bli standard för spel på xboneX då.

4K blir nog standard som Microsoft kommer vilja att samtliga utvecklare försöker hålla, men sen om det blir 60 eller 30 FPS kommer nog att variera beroende på vad det är för spel. Destiny 2 är t.ex. bekräftat att bli 4K i 30 FPS på One X. Sen ska det också bli intressant att se hur många spel som kommer att få native 4K i det långa loppet. Många utvecklare brukar tyvärr uppoffra upplösningen först, och med dagens anti-aliasing tekniker så kan man inte klandra dem då många inte märker någon skillnad mellan 900p med temporal AA och native 1080p, eller 1600p och native 4K.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nu är det snarare 6000kr här i Sverige, och det finns gott om 4K builds på Youtube för under $500 som du kan kika på. Det behöver inte nödvändigtvis vara moderkort och CPU från senaste generationen, eller ett snyggt chassi för den delen. Och SSD kan man ju stryka då detta inte finns i konsoler.

Lägg hälften på grafikkortet (Radeon RX 580) och den andra halva på resten, en billig AMD CPU eller en i3, så klarar du 4K i 30 FPS på medium (vad Xbox kör med) utan större problem.

När folk tänker PC gaming så tänker de för mycket på i5 och i7 och dyra GTX-kort, och de tänker inte på att de finns andra inställningar än Ultra, som i regel alltid är en inställning reserverade för de dyraste highend-datorerna. Tumregeln med konsoler är att de kör på medium, och för att matcha konsolerna med en PC så är det också den inställningen man ska ställa in sig på. Vill man gå högre upp så får man betala därefter.

Vad för kvalité vi kan förvänta oss utöver 4K på Xbox One X vet vi inte. Att det skulle vara medium är ett antagande baserat på vad Xbox One/PS4 klarar när det kommer till 1080p (som har 1/4 av prestandan). Vad vi vet är att Xbox One X har samma teoretiska prestanda som ett RX580 (ca 6 tflops). Däremot kan man med säkerhet säga att en konsol presterar bättre i praktiken med motsvarande hårdvara. T.ex är ett RX460 (ca 2 tflops) i teorin 2 gånger snabbare än en Xbox One (ca 1,3 tflops) men i praktiken presterar de betydligt närmare varandra. Visst finns det skillnader förutom teraflops, men vi jämför ändå AMD-GPUer med ungefär samma teknik och vi har en fingervisning av hur det gick för förra generationen. Poängen är att vi sannolikt kommer att se Xbox One X utprestera RX580 med marginal.

Dessutom innebär en PC för 5000kr både överklockning, andrahandsdelar och att du måste sätta ihop den själv. Tre stora problem för den typiske köparen av en konsol. Så det är knappast ett dåligt val att välja en Xbox One X över att ge sig på ett 5000kr 4K PC projekt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Vad för kvalité vi kan förvänta oss utöver 4K på Xbox One X vet vi inte. Att det skulle vara medium är ett antagande baserat på vad Xbox One/PS4 klarar när det kommer till 1080p (som har 1/4 av prestandan). Vad vi vet är att Xbox One X har samma teoretiska prestanda som ett RX580 (ca 6 tflops). Däremot kan man med säkerhet säga att en konsol presterar bättre i praktiken med motsvarande hårdvara. T.ex är ett RX460 (ca 2 tflops) i teorin 2 gånger snabbare än en Xbox One (ca 1,3 tflops) men i praktiken presterar de betydligt närmare varandra. Visst finns det skillnader förutom teraflops, men vi jämför ändå AMD-GPUer med ungefär samma teknik och vi har en fingervisning av hur det gick för förra generationen. Poängen är att vi sannolikt kommer att se Xbox One X utprestera RX580 med marginal.

Dessutom innebär en PC för 5000kr både överklockning, andrahandsdelar och att du måste sätta ihop den själv. Tre stora problem för den typiske köparen av en konsol. Så det är knappast ett dåligt val att välja en Xbox One X över att ge sig på ett 5000kr 4K PC projekt.

Xbox One X är 4 gånger så kraftfull som den vanliga, och den kör spelen i 4K, vilket är 1080p gånger 4, en upplösning som vanliga One har svårt att hålla många gånger, utan får oftast nöja sig med 900p. Så man kan med säkerhet säga att One X kommer köra spelen med samma grafiska inställningar som den vanliga bortsett från texturerna som kan vara högre upplösta tack vare högre bandbredd och minne.

Och vad gäller RX460 så är den bra mycket snabbare än Xbox One i praktiken. Xbox One kör BF1 i blygsamma 720p med en FPS som svajar mellan 30 och 60 FPS enligt Digital Foundry medan RX460 klarar av 1080p med 60+ FPS.
https://www.youtube.com/watch?v=Zp64u2Z87EM

Vill man för enkelhetens skull köpa en Xbox så är det inte mig emot. Allt jag ville poängtera var att du kan få ihop en dator som presterar som One X för samma pris eller mindre. Jag känner att många konsol-gamers har helt missuppfattat PC gaming, och helt i onödan. Det verkar som att väldigt många tror att man måste ha en dator för 15000-20000kr, men detta är något som endast gäller om man vill kunna maxa de senaste spelen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Xbox One X är 4 gånger så kraftfull som den vanliga, och den kör spelen i 4K, vilket är 1080p gånger 4, en upplösning som vanliga One har svårt att hålla många gånger, utan får oftast nöja sig med 900p. Så man kan med säkerhet säga att One X kommer köra spelen med samma grafiska inställningar som den vanliga bortsett från texturerna som kan vara högre upplösta tack vare högre bandbredd och minne.

Och vad gäller RX460 så är den bra mycket snabbare än Xbox One i praktiken. Xbox One kör BF1 i blygsamma 720p med en FPS som svajar mellan 30 och 60 FPS enligt Digital Foundry medan RX460 klarar av 1080p med 60+ FPS.
https://www.youtube.com/watch?v=Zp64u2Z87EM

Vill man för enkelhetens skull köpa en Xbox så är det inte mig emot. Allt jag ville poängtera var att du kan få ihop en dator som presterar som One X för samma pris eller mindre. Jag känner att många konsol-gamers har helt missuppfattat PC gaming, och helt i onödan. Det verkar som att väldigt många tror att man måste ha en dator för 15000-20000kr, men detta är något som endast gäller om man vill kunna maxa de senaste spelen.

Inte riktigt så det fungerar. Även om 4K är fyra gånger fler pixlar är skillnaden i FPS närmare 2 gånger. http://www.sweclockers.com/test/23818-radeon-rx-580-fran-asus...


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Inte riktigt så det fungerar. Även om 4K är fyra gånger fler pixlar är skillnaden i FPS närmare 2 gånger. http://www.sweclockers.com/test/23818-radeon-rx-580-fran-asus...

Finns säkert uterymme för att gå upp till high i så fall. Men i spel som har körts i 720p, t.ex. BF1 och Battlefront så lär det bli utmanande att köra på high i 4K och hålla stadiga 60 FPS, en frame rate som inte vanlga One klarade att hålla stabilt på medium i 720p. Och då tänker jag mest på det kommande Battlefront 2.

12
Skriv svar