Minimap no more! Slopas i både Assassin's Creed och Far Cry
Vi får hålla till godo med örn respektive kikare.
#assassins-creed-origins, #e3-2017, #far-cry-5, #ubisoft
Tyckte att det var helt underbart i zelda att man kunde stänga av interfacet, i stora drag. Jag skulle gärna vilja se detta mera i flera liknande äventyrs spel.
Kanske ett system där man får välja vad som ska synas och inte göras. Till exempel Dead Space och Metro har lyckats bra att på ett snyggt sätt interagera interfacet ihop med karaktären, blir lite svårare att få in det på en karaktär som man ser i tredje person då karaktären är lite längre bort.
Men jag ser fram emot deras beslut. Jag tror att det, som ni skriver, att det öppnar upp ögonen lite mera för spelvärlden som de skapar.
Detta är bra, blir lite mer utmaning kanske. Men samtidigt bra att man får någon ledtråd, tycker det kan bli lite larvigt i Zelda där man kan springa runt i timmar och leta eller fastna någonstans för att man inte fattar att man skall ställa sig på en platta och spela en melodi, lyfta på en viss buske eller fånga en kyckling och flyga med..
@Espresso_Bengt: det du påpekar var aldrig ett problem i zelda för mig.
Vart fastnade du? Var ju omöjligt att fastna.
Edit: du menar så klart zelda överlag, och inte enbart botw - varpå kommentaren ovan är helt onödig :>
Gillar alla beslut som gör ett spel mer hardcore då det istället blir som spel var förr i tiden - utmanande och engagerande. Numera är spelen många gånger ungefär lika roliga så man kan lika gärna titta på spelet via youtube istället.
Minimaps och sådant har ju dock funnits i spel sjukt länge, både gamla och nya.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag vet ju så klart inte hur minimapsen är i varken Assassins Creed eller Farcry men jag antar att dom är väldigt informationsrika och nej, i zelda fick man väl inte allt för mycket information heh. Nu har jag inte spelat och knappt sett nya Zelda, men jag gissar att där får man säkert information om vart man skall etc.
Det som är lite kul med nyheten är att den handlar om båda spelen, det är nästan som att någon på ubisoft kom på att dom har fått allt för mycket UI i alla sina spel - dom kan få ett medeltidsspel att verka Scifi.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Att ha en minimap är absolut inget som stör mig. Det kan vara bra om det används i syftet för orienteringens skull. tex runt berg i korridorer etc...
Det är när det kommer till att ALLT är utmärkt på både kartan och minimappen det blir löjligt. Man slår upp kartan och tittar, "spring hit här är ett samlar objekt", man tar sig dit och ser samlarobjektet på minimappen.. Vad är poängen med det? Där är INGET roligt med det överhuvudtaget. Antingen ta bort allt trams som visar var alla färdigheter, samlarobjekt etc är och låt oss behålla en clean minimapp eller slopa hela möget
Skyrim var fantastiskt på det sättet. Ingen handhållning, inget utsatt på kartan, inga vägvisare. Det var DU som upptäckte, DU som letade, DU SOM SPELADE SPELET. Det är underhållning enligt mig...
Så dom överger barnperspektivet i nästa Far Cry, det var ju en positiv nyhet. Man har inte total och exakt vetskap om vart ALLTING är, bra. Hoppas dom även tar bort zoom-lock funktionen, så man "slipper" se exakt vart vederbörande ai är. Typ 20 mil bort, BAKOM en bergskedja lik Anderna. Fortsätt jobba!
Jag har ju dock ett tics att jag alltid måste hitta alla saker i ett spel. Spelar ingen roll om man kan klara uppdraget genom att bara springa in och plocka 2-3 gubbar och sen fly, jag MÅSTE ta dem en efter en tills jag kan knalla in och göra mitt uppdrag ostört.
Och finns det samlarobjekt MÅSTE jag hitta allihop innan jag känner att jag kan gå vidare. Med tanke på de hundratals timmar jag lagt på varje Far Cry-spel hittills så lär avsaknaden av karta inte minska antalet speltimmar. Frugan kommer inte bli glad.
Tror att det kan vara en riktigt bra sak att göra, ifall det görs på ett bra sätt. Blir ofta alltför lätt att lokalisera en punkt i fjärran på en minimap, vända sig dit och springa istället för att ta in den egentliga världen, dess eventuella landmärken, lära känna miljöerna osv. Låter spännande
Haha, nä precis, jag menar generellt med Zelda spel, tänker framförallt på A Link To The Past och Ocarina of Time, blev ganska irriterad flera gånger Men jag tror att om man gillar stämningen och settingen i spelet så gillar har man inget emot att spendera några extra timmar med att yra runt eftersom man njuter ändå. Jag föredrar nog därför andra spel framför Zelda.
Skyrim var fantastiskt på det sättet. Ingen handhållning, inget utsatt på kartan, inga vägvisare. Det var DU som upptäckte, DU som letade, DU SOM SPELADE SPELET. Det är underhållning enligt mig...
Det är ju dock ett RPG medan AC är en actionserie. Det blir en lite skev jämförelse. "Alla" RPG:n med öppna världar är ju relativt befriade från handhållning.
Otroligt att det är Ubisoft av alla som kommer med denna slags "reform"...
Jättebra är det iaf. Minimaps och waypoints på skärmen kan vara ok, men bara om dom är ytterst sparsamma och vaga. T.ex. witcher 3, skyrim, oblivion och dishonored blev betydligt sämre spel för mig pga för övertydliga minimaps eller waypointnavigation. Att bara stänga av / modda bort det blir ju sällan bra det heller, då spelen är designade för att som ska finnas.
@Salamikorv: hehe, ja döda allt är ett måste! Vilket gör vissa spel jobbiga för en annan när dom är gjorda så man helst inte eller inte ens kan döda alla fiender