Minimap no more! Slopas i både Assassin's Creed och Far Cry

Robot
Minimap no more! Slopas i både Assassin's Creed och Far Cry

Vi får hålla till godo med örn respektive kikare.

#assassins-creed-origins, #e3-2017, #far-cry-5, #ubisoft


Quake-konnässsör

Tyckte att det var helt underbart i zelda att man kunde stänga av interfacet, i stora drag. Jag skulle gärna vilja se detta mera i flera liknande äventyrs spel.

Kanske ett system där man får välja vad som ska synas och inte göras. Till exempel Dead Space och Metro har lyckats bra att på ett snyggt sätt interagera interfacet ihop med karaktären, blir lite svårare att få in det på en karaktär som man ser i tredje person då karaktären är lite längre bort.

Men jag ser fram emot deras beslut. Jag tror att det, som ni skriver, att det öppnar upp ögonen lite mera för spelvärlden som de skapar.

Medlem

Gillar alla beslut som gör ett spel mer hardcore då det istället blir som spel var förr i tiden - utmanande och engagerande. Numera är spelen många gånger ungefär lika roliga så man kan lika gärna titta på spelet via youtube istället.

Detta är bra, blir lite mer utmaning kanske. Men samtidigt bra att man får någon ledtråd, tycker det kan bli lite larvigt i Zelda där man kan springa runt i timmar och leta eller fastna någonstans för att man inte fattar att man skall ställa sig på en platta och spela en melodi, lyfta på en viss buske eller fånga en kyckling och flyga med..

Medlem

@Espresso_Bengt: det du påpekar var aldrig ett problem i zelda för mig.

Vart fastnade du? Var ju omöjligt att fastna.

Edit: du menar så klart zelda överlag, och inte enbart botw - varpå kommentaren ovan är helt onödig :>

Medlem
Skrivet av wirefire:

Gillar alla beslut som gör ett spel mer hardcore då det istället blir som spel var förr i tiden - utmanande och engagerande. Numera är spelen många gånger ungefär lika roliga så man kan lika gärna titta på spelet via youtube istället.

Minimaps och sådant har ju dock funnits i spel sjukt länge, både gamla och nya.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Quake-konnässsör

@Hipshot: dock kan man säga att man inte fick så mycket hjälp av den i zelda 1, om den nu räknas som minimap eller som full skalig karta

Medlem

Jag vet ju så klart inte hur minimapsen är i varken Assassins Creed eller Farcry men jag antar att dom är väldigt informationsrika och nej, i zelda fick man väl inte allt för mycket information heh. Nu har jag inte spelat och knappt sett nya Zelda, men jag gissar att där får man säkert information om vart man skall etc.

Det som är lite kul med nyheten är att den handlar om båda spelen, det är nästan som att någon på ubisoft kom på att dom har fått allt för mycket UI i alla sina spel - dom kan få ett medeltidsspel att verka Scifi.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Att ha en minimap är absolut inget som stör mig. Det kan vara bra om det används i syftet för orienteringens skull. tex runt berg i korridorer etc...

Det är när det kommer till att ALLT är utmärkt på både kartan och minimappen det blir löjligt. Man slår upp kartan och tittar, "spring hit här är ett samlar objekt", man tar sig dit och ser samlarobjektet på minimappen.. Vad är poängen med det? Där är INGET roligt med det överhuvudtaget. Antingen ta bort allt trams som visar var alla färdigheter, samlarobjekt etc är och låt oss behålla en clean minimapp eller slopa hela möget

Skyrim var fantastiskt på det sättet. Ingen handhållning, inget utsatt på kartan, inga vägvisare. Det var DU som upptäckte, DU som letade, DU SOM SPELADE SPELET. Det är underhållning enligt mig...

Avstängd

Så dom överger barnperspektivet i nästa Far Cry, det var ju en positiv nyhet. Man har inte total och exakt vetskap om vart ALLTING är, bra. Hoppas dom även tar bort zoom-lock funktionen, så man "slipper" se exakt vart vederbörande ai är. Typ 20 mil bort, BAKOM en bergskedja lik Anderna. Fortsätt jobba!

Quake-konnässsör

@Hipshot: vi får se hur det blir i Kingdome Come, kanske inte finns en karta? Eller ja inte i alla fall i början, men man kanske inte kommer ha någon visare "här är du" och "hit ska du", men vi får se.

Medlem

Jag har ju dock ett tics att jag alltid måste hitta alla saker i ett spel. Spelar ingen roll om man kan klara uppdraget genom att bara springa in och plocka 2-3 gubbar och sen fly, jag MÅSTE ta dem en efter en tills jag kan knalla in och göra mitt uppdrag ostört.

Och finns det samlarobjekt MÅSTE jag hitta allihop innan jag känner att jag kan gå vidare. Med tanke på de hundratals timmar jag lagt på varje Far Cry-spel hittills så lär avsaknaden av karta inte minska antalet speltimmar. Frugan kommer inte bli glad.

Medlem

Tror att det kan vara en riktigt bra sak att göra, ifall det görs på ett bra sätt. Blir ofta alltför lätt att lokalisera en punkt i fjärran på en minimap, vända sig dit och springa istället för att ta in den egentliga världen, dess eventuella landmärken, lära känna miljöerna osv. Låter spännande

Medlem

Kan man lösa det så att man kollar mer i världen ist på en minimap så är ju det bra, förutsatt att hela bilden inte blir proppfylld med ikoner för olika POI's ist.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Far Cry 2 var underskattat på en del vis, t ex när man kollade kartan så var det just en karta man plockade upp.
Är lite mer känsla på det viset.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Om dom ände kunde slopa hela den avskyvärda mekaniken med att klättra upp på saker för att få ikoner magiskt överallt hade det varit långt bättre. Dom skapar så otroligt fina miljöer med ena handen och dödar all anledning till utforska dom med den andra.

@sitman:

Haha, nä precis, jag menar generellt med Zelda spel, tänker framförallt på A Link To The Past och Ocarina of Time, blev ganska irriterad flera gånger Men jag tror att om man gillar stämningen och settingen i spelet så gillar har man inget emot att spendera några extra timmar med att yra runt eftersom man njuter ändå. Jag föredrar nog därför andra spel framför Zelda.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Salamikorv:

Skyrim var fantastiskt på det sättet. Ingen handhållning, inget utsatt på kartan, inga vägvisare. Det var DU som upptäckte, DU som letade, DU SOM SPELADE SPELET. Det är underhållning enligt mig...

Det är ju dock ett RPG medan AC är en actionserie. Det blir en lite skev jämförelse. "Alla" RPG:n med öppna världar är ju relativt befriade från handhållning.

Medlem

Ingenting som bara är inställt som default då?

Medlem

Någon som äntligen har fattat att det är 100ggr roligare att upptäcka en open world helt själv. Bara dags för Rockstar att göra likadant :P. Alla spel borde ha på svårast svårighetsgrad en helt clean yta, där saker bara dyker upp när man ber om det.

Medlem

Änteligen! Hurra!

Medlem

Låter lovande. Som ovan talare sagt, mer utmaning. Dagens spel är för mycket handhållning.

Medlem

Otroligt att det är Ubisoft av alla som kommer med denna slags "reform"...
Jättebra är det iaf. Minimaps och waypoints på skärmen kan vara ok, men bara om dom är ytterst sparsamma och vaga. T.ex. witcher 3, skyrim, oblivion och dishonored blev betydligt sämre spel för mig pga för övertydliga minimaps eller waypointnavigation. Att bara stänga av / modda bort det blir ju sällan bra det heller, då spelen är designade för att som ska finnas.

Medlem

@Salamikorv: hehe, ja döda allt är ett måste! Vilket gör vissa spel jobbiga för en annan när dom är gjorda så man helst inte eller inte ens kan döda alla fiender

Avstängd

Alla videos man sett när folk spelat assassins creed på youtube så har dom då haft minimap.


signatur

PS5 och inget annat.

1
Skriv svar