Metro Exodus är inget openworld-spel

Robot
Metro Exodus är inget openworld-spel

Däremot är tredje Metro en mix av öppnare och mer linjära banor.

#4a-games, #e3-2017, #metro-exodus


Medlem

Man får ju då hoppas på att nästa del kanske bullar upp för open world, om det komr en till del efter denna. Har alla potential för att fungera med det. Skulle verkligen ge extra krydda till Metro världen.

Medlem

Tråkig fråga som tydligen alltid måste ställas...?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Testpilot

Tack. 'Open world' är ofta så tröttsamt.

Medlem

Åh Gud vad skönt. Jag börjar bli aningen trött på att allt som släpps nu för tiden ska vara open world. Jag gillar det egentligen bäst när spel är så där pseudo-öppna som t.ex. nya Prey eller de gamla S.T.A.L.K.E.R-spelen.

Avstängd
Skrivet av Rafner:

Åh Gud vad skönt. Jag börjar bli aningen trött på att allt som släpps nu för tiden ska vara open world. Jag gillar det egentligen bäst när spel är så där pseudo-öppna som t.ex. nya Prey eller de gamla S.T.A.L.K.E.R-spelen.

True, för mycket open world där ute så man blir less

Avstängd
Skrivet av Preacher81:

Man får ju då hoppas på att nästa del kanske bullar upp för open world, om det komr en till del efter denna. Har alla potential för att fungera med det. Skulle verkligen ge extra krydda till Metro världen.

Nja metro förhåller sig bäst till det linjära, att dom kommer göra som det är i last light funkar bäst. Behövs inte ett open world metro, kanske låter bra på papper att open world skulle passa med spelet. Men jag är starkt skeptisk till den biten

Medlem

Jag är positiv till lite mer öppet och större men ändå linjärt. Metro behöver nog inte vara ett full open world spel.

Det kommer nog vara riktigt bra vilket fall, hoppas på det bästa.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Pawbeltolaf:

Nja metro förhåller sig bäst till det linjära,

Jo, men det sagt så är det ju iallafall inte alltid enkelriktade tunnlar. En av styrkorna IMO I framförallt Last Light var ju att nivån ofta öppnade sig inför konfrontationer där man kunde ta olika approacher inför en strid. Det är ju inte Call of Duty, menar jag.

Och håller med vad som känns majoriteten att öppenhet inte är för alla, det beror på vilken typ av spel det är helt enkelt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Grymt bra... Open world kan lätt förstöra hela spel... Se bara på Far Cry: Primal, helt otroligt vad dåligt det var.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Om Metro ska fortsätta med grym grafik så går det inte att göra open world, men det passar ändå inte spelen. Open World funkar bäst (IMO) som i Witcher 3, där alla sidequest mm. har en sådan unikhet, så det bakom varje hörn väntar ett äventyr, som smälter in i den värld och main story som finns i spelet. Rockstar lyckas bra också. Sämst är Assassins Creed och spel som Just far cry, mad max, mafia 3, etc. där allt är stort men inte har något djup, och resten är copy paste. Så antingen ett otroligt bra OpenWorld, eller open but directed. Jag gillar faktiskt Tomb Raider conceptet där det finns olika öppna delar på en bana. Gillar det skarpt. Inte för stort, inte för litet.

Medlem
Skrivet av nils45:

Om Metro ska fortsätta med grym grafik så går det inte att göra open world, men det passar ändå inte spelen. Open World funkar bäst (IMO) som i Witcher 3, där alla sidequest mm. har en sådan unikhet, så det bakom varje hörn väntar ett äventyr, som smälter in i den värld och main story som finns i spelet. Rockstar lyckas bra också. Sämst är Assassins Creed och spel som Just far cry, mad max, mafia 3, etc. där allt är stort men inte har något djup, och resten är copy paste. Så antingen ett otroligt bra OpenWorld, eller open but directed. Jag gillar faktiskt Tomb Raider conceptet där det finns olika öppna delar på en bana. Gillar det skarpt. Inte för stort, inte för litet.

Själv uppskattar jag själv open world väldrigt mycket i både Assassin's Creed och Mad Max.

Det enda open world gangsterspel som varit bra hittills är Godfather. Det var riktigt, riktigt bra.

Medlem

Synd att det inte är open world. Metro känns som perfekt för just det. Mer öppet gillar jag dock. Metro last light far för linjärt.

Avstängd
Skrivet av Flugsaft:

Synd att det inte är open world. Metro känns som perfekt för just det. Mer öppet gillar jag dock. Metro last light far för linjärt.

metro förhåller sig ju bra till det linjära, alla spel måste inte vara open world för att vara spelbart. Tror spelet skulle bli rätt skit om det var helt öppet

Gen
Medlem
Skrivet av Pawbeltolaf:

metro förhåller sig ju bra till det linjära, alla spel måste inte vara open world för att vara spelbart. Tror spelet skulle bli rätt skit om det var helt öppet

Håller med. Båda Metro spelen var riktigt roliga just för att man skulle från punkt A till punkt B men kunde ändå gå lite olika vägar.

Medlem

Metro gör sig bäst linjärt. Spelet har en enorm atmosfär och grafisk stil. Mycket skulle gå förlorat på nolltid om det öppnades upp helt, det är oundvikligt.

Ibland så predikar ju spel communityn open world alldeles för ofta som något bra i alla sammanhang, bara för att .. Är verkligen emot de som överpredikar open-world bara för att och tar i många fall hellre en väldigt stämningsfull och välcraftad single-player Campaign än något öppet som saknar så mycket.

Kan knappast påstå att det finns några bra exempel på open-world single player spel som dragit in mig medan listan på mer eller mindre linjära spel är flera A4 lång.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av zauii89:

Kan knappast påstå att det finns några bra exempel på open-world single player spel som dragit in mig medan listan på mer eller mindre linjära spel är flera A4 lång.

Inte ens The Witcher 3? Tyckte man gjorde ett bra jobb där.

Men absolut, generellt sett är inlevelse/atmosfär betydligt bättre i spel som inte har helt öppna spelvärldar.

Medlem

det här ska köpas.. inte förbokas det gör man inte men blir ett köp
jag har haft så himla kul med metro så jag är rätt nyfiken på metro exodus

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Inte ens The Witcher 3? Tyckte man gjorde ett bra jobb där.

Men absolut, generellt sett är inlevelse/atmosfär betydligt bättre i spel som inte har helt öppna spelvärldar.

Jo,
Där har du ett , att jag glömde det , witcher 3 är ju fenomenalt bra det går inte att neka.

Medlem

Högsta önskan att dom gör spelet längre denna gång, tyckte dom var lite korta dom andra delarna.

1
Skriv svar