Rockstar kommenterar nedsläckningen av GTA-modden Open IV

Robot
Rockstar kommenterar nedsläckningen av GTA-modden Open IV

Hävdar att Take-Two inte specifikt är ute efter att sätta dit singleplayer-moddar.

#gta-iv, #gta-v, #mod, #rockstar, #take-two


Medlem

Jag måste ändå försvara Take-Two i det här. Online har blivit helt förstört p.g.a. de möjligheter folk har haft för modding. Folk har blivit bannade p.g.a. andras moddande eftersom att de har använt det för att fuska och generera pengar både till sig själv och andra. Du har kommit in i ett game och det har spawnat tanks och flygplan överallt. Så jag tycker själv det är bra att de förhindrar detta. Men... men... online delen i det stora hela suger helt ärligt. Att man måste köpa och betala för allt du ska göra i spelet är tammefan helt sjukt. I ett spel som går ut på att sno saker så måste jag betala miljoner för att kunna få en riktigt fet bil. Nej då måste jag grinda pengar till förbannelse innan jag kan köpa den istället för att kunna ha den som en random spawn på servern så jag får leta efter den alternavit göra ett riktigt svårt uppdrag där jag snor den för att kunna få den. Nej sånt kan vi inte ha för då kan vi inte sälja in-game-valuta till folk som inte har möjlighet att grinda pengar.

Nej i det stora hela så måste jag säga att GTA online är ett riktigt jävla skitsystem. Det som faktiskt var kul med online delen var deras heists, men de tar för lång tid att göra enligt Rockstar så de gör inga fler heists... snarare så att Take-Two inte tjänar lika mycket pengar på dem som de gör på allt annat skräp de lägger in som folk måste spendera pengar på för att låsa upp :/.

Medlem

Nu kan ni köpa Take2-spel igen!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kanske bara jag som missförstått något men funkar inte Open IV endast i single player och aktivt motverkar att det ska kunna användas online?

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Kanske bara jag som missförstått något men funkar inte Open IV endast i single player och aktivt motverkar att det ska kunna användas online?

Ja den funkar inte i multi och dom har arbetat mot att inte kunna användas online men det skiter Take-Two i och
"Take-Two's actions were not specifically targeting single player mods. Unfortunately OpenIV enables recent malicious mods that allow harassment of players and interfere with the GTA Online experience for everybody."
Är bullshit!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Ja den funkar inte i multi och dom har arbetat mot att inte kunna användas online men det skiter Take-Two i och
"Take-Two's actions were not specifically targeting single player mods. Unfortunately OpenIV enables recent malicious mods that allow harassment of players and interfere with the GTA Online experience for everybody."
Är bullshit!

Men det där är inte bullshit, tammefan varenda gång jag går in i ett öppet online spel så är det fuskare inne i gamet. Sen om de har fått tag på fusket genom att använda OpenIV det vet jag inte men det känns som att mer än hälften av spelarna i Online fuskar. Take-Two anser däremot att de inte har gjort tillräckligt för att förhindra modifiering av filer för online. Men jag funderar över hur i helvete man kan ha ett spel som tillåter manipulation av filer lokalt på din dator som i sin tur påverkar ett online spel? Det var sånt som gick att göra i WoW 2005, t.ex. byta modell på cozyfire till ett altar of storms. Det är sånt som borde vara låst redan ifrån början. Men nu om man försöker joina ett online game med modifierade filer så får man ett meddelande om att du måste ta bort de modifierade filerna för att kunna joina, något jag inte ser något som helst problem med.

Medlem

Om de nu inte vill sätta dit singleplayer-moddare så borde de göra det enda rätta i det här läget och ge oss ett officiellt modverktyg. Om inte så borde de inse sitt misstag och göra ett undantag för OpenIV då det inte ens fungerar online. Många ägde GTA V sedan tidigare och köpte det till PC enbart för att kunna modda, så det här är inget annat än en käftsmäll.

Medlem

Ren och skär bullshit imo. Ett ynkligt försök att slå ifrån sig den massiva kritiken från fansen sen beskedet kom. Folk är verkligen vansinniga.

De flesta fusk är inte baserade på open iv enligt min erfarenhet vilken iofs inte är särskilt stor men pratat med kunniga. Så detta är ett meningslöst tilltag mot att begränsa möjligheter till ny content genom att tvinga folk grinda eller helst köpa valuta. .

Som att flytta på alkisen i parken. Dom dyker bara upp på ett annat ställe. Samma här. Vill folk fuska kommer alternativ finnas.

Medlem

Dedikerade servrar med aktiva admins är det enda fungerande svaret mot fusk. Men nej nej 738373737383 miljarder i vinst är inte nog. Inte ens när spelet är 4 år gammalt.

Medlem
Skrivet av zumo:

Ren och skär bullshit imo. Ett ynkligt försök att slå ifrån sig den massiva kritiken från fansen sen beskedet kom. Folk är verkligen vansinniga.

De flesta fusk är inte baserade på open iv enligt min erfarenhet vilken iofs inte är särskilt stor men pratat med kunniga. Så detta är ett meningslöst tilltag mot att begränsa möjligheter till ny content genom att tvinga folk grinda eller helst köpa valuta. .

Som att flytta på alkisen i parken. Dom dyker bara upp på ett annat ställe. Samma här. Vill folk fuska kommer alternativ finnas.

Ge mig en anledning till att kunna modda spelet för online? Det finns inget som hindrar dig att fortsätta modda i singleplayer så varför är det ett problem att blockera moddar för online?

Medlem
Skrivet av zumo:

Som att flytta på alkisen i parken. Dom dyker bara upp på ett annat ställe. Samma här. Vill folk fuska kommer alternativ finnas.

Så menar du att det inte är nån poäng att blocka fuskare alls för att de hittar på nya sätt? Hur kul skulle det vara att spela online-shooters som Battlefield och liknande om de inte aktivt jobbade för att blocka bort aimbots och annat fusk.

Medlem

OpenIV har inget med online mods/fusk att göra! Det är helt och hållet för Singelplayer ONLY!
Devsen bakom OpenIV har även arbetat hårt med att göra så att det inte går att använda för Online.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av Esri:

Ge mig en anledning till att kunna modda spelet för online? Det finns inget som hindrar dig att fortsätta modda i singleplayer så varför är det ett problem att blockera moddar för online?

Skrivet av jawik:

Så menar du att det inte är nån poäng att blocka fuskare alls för att de hittar på nya sätt? Hur kul skulle det vara att spela online-shooters som Battlefield och liknande om de inte aktivt jobbade för att blocka bort aimbots och annat fusk.

För att OpenIV som tidigare nämnt har ingenting med multiplayer att göra. Det är ett modpaket för singleplayer-upplevelser och content. De motverkar aktivt att de ska kunna användas i multiplayer, likt 99 % av övriga modskaparna för GTA.
Såklart är det skillnad med program som punkbuster, VAC osv och det sa jag inget om heller. Tredjepartsprogram som är till för att fuska ska såklart motverkas.
Inte modprogram som är till för att fördjupa upplevelsen av spelet. Gjort av fans för fans.

Medlem
Skrivet av Esri:

Men det där är inte bullshit,

Jo, det är precis det det är. OpenIV har INGENTING med online fuskarna att göra. De använder sig av helt andra system. OpenIV går inte att använda längre men fuskarna är kvar i GTAO.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Jo, det är precis det det är. OpenIV har INGENTING med online fuskarna att göra. De använder sig av helt andra system. OpenIV går inte att använda längre men fuskarna är kvar i GTAO.

Dom såg kanske något vi inte ser.


signatur

Niet.

Medlem

Riktigt tråkigt. Bedrövligt rent ut sagt. Satte nästan spiken i kistan.

När RDR 2 kommer, så hoppas jag att det är single player de satsar på och inte något tråkigt multiplayer med rosa revolvrar, lila stråhattar och urpimpade hästar som skiter rosa stofft.

Men pimpat skit med microtransfer är ju en strålande affär och folk vill ha skiten.

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

OpenIV har inget med online mods/fusk att göra! Det är helt och hållet för Singelplayer ONLY!
Devsen bakom OpenIV har även arbetat hårt med att göra så att det inte går att använda för Online.

Påstår de ja. Men det hindrar inte folk från att utnyttja det online också. Vilket tidigare modtillverkare heligt lovat att det inte skulle gå.. men lik förbannat så ser man någon spawna in tanks och tom. få sin egen playermodel bli en stridsvagn ganska dagligen. OpenIV hade inte (tyvärr) kunnat göra mycket annat än titta på när deras mods används online. Det är ganska komiskt ändå hur folk skäller upp i fel träd. Det är de som använder mods online som är problemet. Inte att Take-Two försöker motverka det.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Påstår de ja. Men det hindrar inte folk från att utnyttja det online också. Vilket tidigare modtillverkare heligt lovat att det inte skulle gå.. men lik förbannat så ser man någon spawna in tanks och tom. få sin egen playermodel bli en stridsvagn ganska dagligen. OpenIV hade inte (tyvärr) kunnat göra mycket annat än titta på när deras mods används online. Det är ganska komiskt ändå hur folk skäller upp i fel träd. Det är de som använder mods online som är problemet. Inte att Take-Two försöker motverka det.

Det finns fler mods än Open IV, bara för att något har liknande funktioner så betyder det inte att det är Open IV, så vitt jag kan se när jag googlar det så finns det inget verktyg som låter dig använda Open IV online, om det finns så är det undangömt på någon skum sida som jag har svårt för att hitta.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Jo, det är precis det det är. OpenIV har INGENTING med online fuskarna att göra. De använder sig av helt andra system. OpenIV går inte att använda längre men fuskarna är kvar i GTAO.

Så det är därför jag kan ladda ner moddar, som jag kan använda OpenIV för att installera för att spawna pengar och fordon i Online... det GÅR att använda för online och därför stoppas de.

Avstängd

Online requirement, lol!

Medlem

@zumo:

Ja men därför ska man ju ändå inte sluta motarbeta fuskare. Ska vi slopa lagarna också eftersom de alltid bryts av idioter, ologiskt 101..

De är ju trots allt deras produkt och om de vill bannlysa detta inofficiella hack till verktyg så är de väl helt upp till dem.

Medlem

@zauii89:
I rest my case. Du är uppenbarligen inte något GTA-fan och jiddrar bara på för sakens skull.
Att de använder nånting som knappt påverkar fuskandet som svepskäl när det egentligen handlar om mer inkomstmöjligheter. Att ta bort möjligheter till fri content. För att istället spendera tid på GTA Online och där igenom pengar på mikrotransaktioner bland annat.

Av fuskandet som existerar i GTA 5 så står OpenIV endast för max 0,0000000000000000001 promille om ens något överhuvudtaget. Och utvecklarna av modden motverkar aktivt att de ska vara möjligt att modifiera filer på det viset. Det som det faktiskt gör däremot är att berika ett fantastiskt spel ännu mer.

Glöm inte när Bethesda ville ta betalt för moddar och vilken framgång den massiva spelarreaktionen fick. Därför är det definitivt värt att vädra sitt missnöje. För det är trots vi spelare som får "leva" med fuskarna... Samt bli utan mods. Och i detta fallet verkar uppenbarligen den stora massan vilja ta den minimala risken med fuskare gentemot hur otroligt berikande OpenIV är till dessa spel i form av mods. Take-two tjänar sina pengar ändå. Och därför är min poäng att det är inte så att fuskandet kommer försvinna pga detta. Det kommer inte märkas av för fem öre, utan allt som händer är spelet blir en hel del fantastiska skapelser fattigare och det till ingen som helst nytta. Med det sagt betyder det inte att man inte skall motverka fusk överhuvudtaget. Världen är inte svart eller vit, antingen eller... Jag har inte sagt NÅNSTANS att man inte ska motverka fusk överhuvudtaget. Endast att detta är inte rätta vägen att gå. Dedikerade servrar med aktiva admins är det enda vettiga, fungerande svaret mot fusk idag.

Ja, det är deras skapelse. "Dom får göra vad dom vill"... MEN kunden har ALLTID rätt.
Nästa gång ni folk klagar på 30 fps, animationer, DRM, generella begränsningar och betal-DLC på releasedagen ska jag dra den. Sämsta argumentet

Medlem

@zumo:

Skitsnack, kunden har ALDIRG rätt snarare, har du ens jobbat inom ett leveransyrke till kund(företag eller slutkund,) ? Fan det sämsta uttryck som någonsin funtats, kunden vet sällan ens vad som är bäst för dem själva. Jobbar inom e-Commerce branchen och de värsta som finns är när någon idiot säger "Kunden har alltid rätt", ingenting blir bra eller effektivt av det som utgångspunkt så lägg ner. Man jobbar oftast fram en produkt ihop med kunden utifrån en idé som de har, sedan för att göra det som mest effektivt så ger man produktiva motförslag och påpekanden av saker som inte är en bra idé utifrån erfarenhet inom området. (iteration av en produkt..)

Nu är ju spel något som oftast utvecklas helt isolerat direkt till många slutkunder, men det är ju även här kollektivt självmord att lyssna på separata individer/slutkunder som inte ens representerar något annat än sig själva och sin subjektiva åsikt. De flesta har bara en stor röst online utan någon som helst förståelse för processen eller allt som måste klaffa.

Väldigt lätt att vara slutkund och säga att "kunden alltid har rätt" när man inte är nöjd. Enstaka punkter kan mycket väl vara bra att ta åt sig men låt communityn styra utvecklingen så kommer man bara till Hajj Chaparal och inget blir levererat eller bra gjort.

Medlem
Skrivet av GREY-task:

Riktigt tråkigt. Bedrövligt rent ut sagt. Satte nästan spiken i kistan.

När RDR 2 kommer, så hoppas jag att det är single player de satsar på och inte något tråkigt multiplayer med rosa revolvrar, lila stråhattar och urpimpade hästar som skiter rosa stofft.

Men pimpat skit med microtransfer är ju en strålande affär och folk vill ha skiten.

De ser pengar försvinna ut i tomma intet av sin framtida försäljning av diverse krimskrams dlc:s/mikrotransaktioner till online läget av spelet, det enligt min "lekmannamässiga" bedömning. Inget fel i det, men den enorma girigheten sticker givetvis i ögonen på folk som knappast köpte spelet för att lattja runt i ett slags kaotiskt mmo.

Så låt folk ha den skiten om de vill, inget jag klagar på alls. Men lämna oss som skiter i MP och bara vill ha häftiga mods till våra single player upplevelser i fred. Visst tjänar ni inga pengar på oss, med det är på grund att ni inte gör det skit för det vanliga spelet eller har en tanke på att släppa story dlc:s som vår grupp hade varit väldigt intresserade av och är beredda att betala för. Men men, det tar ju tid, kraft och pengar att skapa ett kul och innehållsrikt dlc till ett sånt här fantastiskt spel, inte för att de har råd, utan för att att det kostar pengar, som de tjänar oerhört mycket smidigare genom att ständigt skapa en massa trams till onlineläget.

Medlem
Skrivet av zauii89:

@zumo:

Skitsnack, kunden har ALDIRG rätt snarare, har du ens jobbat inom ett leveransyrke till kund(företag eller slutkund,) ? Fan det sämsta uttryck som någonsin funtats, kunden vet sällan ens vad som är bäst för dem själva. Jobbar inom e-Commerce branchen och de värsta som finns är när någon idiot säger "Kunden har alltid rätt", ingenting blir bra eller effektivt av det som utgångspunkt så lägg ner. Man jobbar oftast fram en produkt ihop med kunden utifrån en idé som de har, sedan för att göra det som mest effektivt så ger man produktiva motförslag och påpekanden av saker som inte är en bra idé utifrån erfarenhet inom området. (iteration av en produkt..)

Nu är ju spel något som oftast utvecklas helt isolerat direkt till många slutkunder, men det är ju även här kollektivt självmord att lyssna på separata individer/slutkunder som inte ens representerar något annat än sig själva och sin subjektiva åsikt. De flesta har bara en stor röst online utan någon som helst förståelse för processen eller allt som måste klaffa.

Väldigt lätt att vara slutkund och säga att "kunden alltid har rätt" när man inte är nöjd. Enstaka punkter kan mycket väl vara bra att ta åt sig men låt communityn styra utvecklingen så kommer man bara till Hajj Chaparal och inget blir levererat eller bra gjort.

Det är å andra sidan ett lika stort kollektivt självmord att spotta sina trogna kunder i ansiktet på detta viset. Det är som gjort för att få sitt fina rykte totalförstört av kortsiktig girighet och det är oftast döden för ett företag när de arrogant och på en översittares vis behandlar sina kunder som ansiktslösa, vandrande bankomater utan egen vilja. Finns rätt många fall där rätt stora företag kraschat totalt på grund av just det här giriga beteendet. Tappar du kundernas välvilja, så tappar du slutligen även deras inkomster och därmed finns det inget att falla tillbaka på när ens rykte är i botten.

Medlem
Skrivet av Duke Nukem:

Duke Nukem Tucker Nelson • 18 hours ago
It is more the solution than people realize. It isn't the single player/offline that was worrying them so much. This is all about money, and GTA 5 shark cards. An unnamed employee(s) of R* has been leaking internal data to OpenIV, and OpenIV uses that code in order to stay up to date. Programmers are able to decompile OpenIV's code, which has less protections than R*, and get the base code of recent updates for GTA Online. Once they have that code, they find weaknesses or bugs, and use that information to make mod menus. That is why you will see people that use mod menus driving around vehicles that aren't released yet (among many other things) The Force mod (one of the most severe and griefing menus out there) was taken down last night as part of this. When a mod menu can drop hundreds of people millions of dollars for free, people stop buying their $100 shark cards. Anyone who says OpenIV has nothing to do with modding on GTA Online hasn't done their research. There is a huge trickle down effect, and you will already notice a lesser amount of cheaters on GTA 5. The force alone had 35k active users that are now forceless. It is only a matter of time until other mod menus go down as well

Saxad från kommentarerna till PC Gamers artikel.

Medlem
Skrivet av zauii89:

@zumo:

Skitsnack, kunden har ALDIRG rätt snarare, har du ens jobbat inom ett leveransyrke till kund(företag eller slutkund,) ? Fan det sämsta uttryck som någonsin funtats, kunden vet sällan ens vad som är bäst för dem själva. Jobbar inom e-Commerce branchen och de värsta som finns är när någon idiot säger "Kunden har alltid rätt", ingenting blir bra eller effektivt av det som utgångspunkt så lägg ner. Man jobbar oftast fram en produkt ihop med kunden utifrån en idé som de har, sedan för att göra det som mest effektivt så ger man produktiva motförslag och påpekanden av saker som inte är en bra idé utifrån erfarenhet inom området. (iteration av en produkt..)

Nu är ju spel något som oftast utvecklas helt isolerat direkt till många slutkunder, men det är ju även här kollektivt självmord att lyssna på separata individer/slutkunder som inte ens representerar något annat än sig själva och sin subjektiva åsikt. De flesta har bara en stor röst online utan någon som helst förståelse för processen eller allt som måste klaffa.

Väldigt lätt att vara slutkund och säga att "kunden alltid har rätt" när man inte är nöjd. Enstaka punkter kan mycket väl vara bra att ta åt sig men låt communityn styra utvecklingen så kommer man bara till Hajj Chaparal och inget blir levererat eller bra gjort.

Spoken like a true capitalist.
Det uttrycket står för är att kunden/konsumenten är den som betalar för något som skall vara attraktivt i den mening att man vill betala pengar för den varan/tjänsten. Därför handlar det om att anpassa det man säljer efter kundernas behov, önskemål och intressen. Trots att få företag faktiskt gör det så finns det några. Men det är också anledningen till att de flesta större företagen i vårt samhälle är skattesmitande, giriga kapitalist-pack.

Jag har arbetat inom ett flertal olika serviceyrken. Allt från inom handel, hotell och som telefonförsäljare som ung, till att nu arbeta på ett kontor.
Jo, och i all form av service är det knappast en bra utgångspunkt (Eller ja, det beror på från vems sida man tittar på saken. Konsumenten eller näringsidkaren) att låta försäljare bestämma vad kunden "behöver", så som du påstår. Allt för ofta är det giriga företag/försäljare som snarare tillgodoser sina egna behov i form av kostnader och ekonomi snarare än kundens bästa och produktens kvalité. En 100 - procent ärlig försäljare är sällsynt.

Och du försvinner ju uppenbarligen från ämnet. Man behöver inte göra det mer avancerat än vad det faktiskt är med tanke på ämnet. Vad fan är det som egentligen behöver klaffa i Take Two/Rockstars fall? Haha, det är riktigt enkelt. De ligger typ på topplistor efter topplistor, i kvartal efter kvartal med sina inkomster från GTA Online. MEN de vill tjäna mera och tycker sig möjligen se en nergång på handeln inom mikrotransaktioner efter spelet snart fyller 5 år. Så var de tvungen att beröva oss grundpelaren till nästan alla mods. Utan att istället ersätta det med ett officiellt modverktyg eller ett faktiskt otroligt brett efterlängtat SP-DLC. Detta bestämde definitivt några få högt uppsatta personer tillsammans hos Take-Two. Om inte förslaget kom från t om en ensam chef. (Rena spekulationer). De jobbar ständigt efter att maximera sin inkomst eftersom det i första hand är ett vinstdrivande företag. Och då spelar det ingen roll hur många fans (konsumenter) man pissar på under processen.

Haha, skulle faktiskt gissa att de flesta giriga besluten inte är så mycket krångligare än så.
DOCK.
Service handlar i slutändan om kunden punkt. Hur man än ser på saken.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Jo, det är precis det det är. OpenIV har INGENTING med online fuskarna att göra. De använder sig av helt andra system. OpenIV går inte att använda längre men fuskarna är kvar i GTAO.

Sedan den senaste patchen i GTA:O så har fuskarna i princip försvunnit. Skaparna av OpenIV säger att det inte har med multiplayer att göra. Vilket förmodligen är sant. Problemet är att du kan fortfarande använda OpenIV för att köra fusk i online delen. Därför slår Take Two ner OpenIV. Vilket är bra.

Med nästan 1000 timmar spelade i GTA:O så tycker jag detta är en bra sak. Och precis som Esri skrivit i en post så måste jag bekräfta detta så de flesta förstår.
Om du är en ny spelare i GTA:O, lvl 1. Och en fuskare kommer in och ger dig 10 miljoner så kommer du bli autobannad av deras antifusk system. Antifusk systemet är baserad på en del saker som t ex din speltid, mängden pengar du har fått och från vart samt din level. Så en lvl 1 ska inte kunna mystiskt få 10 miljoner från ingenstans utan att det blir flaggat som suspekt. Och därav bannad. Sen spelade det ingen roll om de ville ha pengarna eller inte. De blir bannade iaf. Detta har allvarligt skadat GTA:O.

Däremot för en själv som är snart lvl 350 så skulle antifusk systemet inte lägga märke till om en fuskare gav mig 10 miljoner. Pga. speltiden samt level.
Sen har vi problemet med alla fuskare som ruinerade allt. Satte vindturbiner på ens huvud, Släppte tanks på alla på servern, var odödliga, förstörde dina pengar etc.
Det är skitbra att de äntligen försöker ta itu med detta problem med fuskare i GTA:O. Nu är det äntligen spelbart igen. Och ska jag vara helt ärlig känns det som att de flesta som grinar (iaf på Steam) är nog folk som har fuskat i online. Men som nu inte längre kan.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

1
Skriv svar