GTA V:s steam-omdöme faller till "överväldigande negativt" efter att Take Two bannlyst moddverktyg

Robot
GTA V:s steam-omdöme faller till "överväldigande negativt" efter att Take Two bannlyst moddverktyg

Fortsatt kontrovers kring stämningsbeslutet.


Inaktiv

Hahaha! Fy fan vad bra! Hoppas Rockstar och främst Take Two lyssnar på deras spelare! Klart som fan att man ska kunna få modifiera ett spel! Öppnar upp säkerhetshål? Bite my shiny metal ass! Skapa en bättre kod istället och patcha spelet, idioter!

Medlem

Men, de sa att de inte brydde sig om att man moddade i singleplayer?

Medlem

Tror aldrig jag sett ett sådant fall i betyg på någonsin?

Men det spelar ju ingen roll ändå, dom som köpt spelet har gjort det och dom som vill köpa det kommer göra det. Sedan köper alla GTA6 ändå, strax efter att dom köpt NMS2 med mp-stöd...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av anon_276063:

Hahaha! Fy fan vad bra! Hoppas Rockstar och främst Take Two lyssnar på deras spelare!

Att rösta ned ett så bra spel bara för en struntsak (en enda mod) känns lite barnsligt även om det skickar ett budskap till TakeTwo.

Skrivet av anon_276063:

Klart som fan att man ska kunna få modifiera ett spel!

Nä, det är inte klar som fan. Dock är det ju bra om man kan gör det. Det skapar ju en community och en längre livstid för spel, men det är absolut ingen självklarhet.

Skrivet av anon_276063:

Öppnar upp säkerhetshål? Bite my shiny metal ass! Skapa en bättre kod istället och patcha spelet, idioter!

Men om det skapar ett problem för online delen av ett spel så är det ju klart att det inte ska användas. Sen kunde de ju skött det bättre och erbjudit sig att jobba med modutvecklarna för att fixa hålet när det är en så pass stor mod.

Medlem
Skrivet av Asgan:

Att rösta ned ett så bra spel bara för en struntsak (en enda mod) känns lite barnsligt även om det skickar ett budskap till TakeTwo.

Nä, det är inte klar som fan. Dock är det ju bra om man kan gör det. Det skapar ju en community och en längre livstid för spel, men det är absolut ingen självklarhet.
Men om det skapar ett problem för online delen av ett spel så är det ju klart att det inte ska användas. Sen kunde de ju skött det bättre och erbjudit sig att jobba med modutvecklarna för att fixa hålet när det är en så pass stor mod.

Det är inte bara en mod det är ett paket med massor av olika moddar till olika spel till och med.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Freffo:

Men, de sa att de inte brydde sig om att man moddade i singleplayer?

Rockstar sa det. Inte Take Two och i slutändan så är det T2 som är härskare, kung och diktator.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tror aldrig jag sett ett sådant fall i betyg på någonsin?

Men det spelar ju ingen roll ändå, dom som köpt spelet har gjort det och dom som vill köpa det kommer göra det. Sedan köper alla GTA6 ändå, strax efter att dom köpt NMS2 med mp-stöd...

Kolla Paradox's "Europa Universalis IV": http://store.steampowered.com/app/236850/Europa_Universalis_I... betygen faller även där.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Rockstar sa det. Inte Take Two och i slutändan så är det T2 som är härskare, kung och diktator.

Rocsktar har utvecklat spelet, de borde banne mig få bestämma. Men aja, det är de som håller i pengarna som får styra och ställa.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Kolla Paradox's "Europa Universalis IV": http://store.steampowered.com/app/236850/Europa_Universalis_I... betygen faller även där.

Heh, konstigt, dom älskar väl mods? Fast det verkar vara en DLCsak där som jag förstår det...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Heh, konstigt, dom älskar väl mods? Fast det verkar vara en DLCsak där som jag förstår det...

Även deras andra spel har påverkats av deras DLC policy (paradox), tog en titt på Crusaders kings 2. Där är det samma sak som med EU4.

KoP
Medlem

Betyder ingenting att folk nedröstar GTA. Är fortfarande ett bra spel som har sålt multum och det fortsätter sälja. Och som sagt var: Deras produkt, deras regler hur man får bruka den.

Medlem

Steams "recensioner" = 0.1% bra recensioner. Tycker synd om de som ägnar tid att skriva en vettig recension där bara för att dränkas i spam.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Kolla Paradox's "Europa Universalis IV": http://store.steampowered.com/app/236850/Europa_Universalis_I... betygen faller även där.

Folk är sura för att Paradox höjt priserna på sina spel.

Medlem
Skrivet av Buio:

Steams "recensioner" = 0.1% bra recensioner. Tycker synd om de som ägnar tid att skriva en vettig recension där bara för att dränkas i spam.

Skrivet av Buio:

Folk är sura för att Paradox höjt priserna på sina spel.

Eftersom man litar på kommentarer här på FZ angående Paradox & Starbreeze (då många äger aktier i dessa bolag)?
Många av recensionerna har över 200h spelade. Varför skulle de bry sig om en prishöjning? De äger ju redan spelet? Folk kommer dessutom att förstå "America first" faktiskt påverkar våra spelpriser och företag.

Jaja, Jag har inte spelat GTA V på länge, tyckte det var riktigt roligt även om jag spelade vanilla.

Medlem
Skrivet av Asgan:

Att rösta ned ett så bra spel bara för en struntsak (en enda mod) känns lite barnsligt även om det skickar ett budskap till TakeTwo.

Många moddar är beroende utav OpenIV, så det är inte bara en mod som blir lidande. Många köpte spelet till PC (vissa för tredje gången) enbart för att det gick att modda, så att folk blir upprörda och inte längre kan rekommendera ett köp av PC-versionen är inte så konstigt med tanke på att GTA-serien har en av världens största mod communities. Det är nog bara The Elder Scrolls-serien, framför allt Skyrim, som är större.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Många moddar är beroende utav OpenIV, så det är inte bara en mod som blir lidande. Många köpte spelet till PC (vissa för tredje gången) enbart för att det gick att modda, så att folk blir upprörda och inte längre kan rekommendera ett köp av PC-versionen är inte så konstigt med tanke på att GTA-serien har en av världens största mod communities. Det är nog bara The Elder Scrolls-serien, framför allt Skyrim, som är större.

Fallout också. Men Fallout-serien (sen trean) kör ju samma motor, så..

Medlem
Skrivet av Asgan:

Att rösta ned ett så bra spel bara för en struntsak (en enda mod) känns lite barnsligt även om det skickar ett budskap till TakeTwo.

Det är inte en mod utan att verktyg för att dela ut moddar, samt att göra det enklare att skapa dom.

Skrivet av Asgan:

Men om det skapar ett problem för online delen av ett spel så är det ju klart att det inte ska användas. Sen kunde de ju skött det bättre och erbjudit sig att jobba med modutvecklarna för att fixa hålet när det är en så pass stor mod.

Verktyget är specifikt skapat för singleplayer. Argumentet "anti-fusk" i detta fallet är lite som att stoppa rån på ICA genom att bygga en cement vägg framför hårfrisören bredvid. Kommer inte göra ett dugg för att hindra rånare på ICA men någon som få håret klippt kommer däremot få stora problem.

Hade dom verkligen velat fixa problemet med fuskare online så är det kontinuerligt uppdaterat anti-fusk som gäller, och inget annat. Men sånt kostar pengar... att få en advokat att skicka ut ett brev å andra sidan, det är relativt billigt.

Medlem

Som jag ser det handlar omdömet på Steam om spelets kvalité - som en recension alltså - och även om man kan tycka att det som Rockstar gör med moddar är röva så känns det som fel reaktion eftersom jag är övertygad om att nästan alla som deltog i "nedröstningen" oavsett detta tycker att GTAV är ett riktigt bra spel.

Förutsatt att det är så så är det dom gör i praktiken alltså att ljuga för andra potentiella konsumenter om ett företags produkt av anledning att skada det företag som har gjort något man inte gillar.

Jag har svårt att se det som en positiv sak. Men med det sagt så är det väl begripligt att folk utnyttjar de få kanaler som dom har för att visa sitt missnöje.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Buio:

Folk är sura för att Paradox höjt priserna på sina spel.

Problemet med EU4 är att det finns hur många dlc:s som helst till spelet och dessutom är spelet låst till dessa dlc:s. Du får alltså inte ett riktigt fungerande spel om du inte också köper alla dlc:s då uppdateringarna av spelet som kommer i takt med alla jävla dlc:s också kräver att du har det specifika dlc:t. Det är som att de slänger ut en patch, men bara de som köpt alla 754000 dlc:s kan använda sig av patchen, en patch som förövrigt pajar en massa funktioner i spelet för de som inte vill lägga ut tusentals kr på de myriader av dlc:s Paradox spottar ur sig och det för ett 4 år gammalt spel. Det är höjden av oginhet vill ja påstå och det är precis detta som hände efter giriga jävla kostymnissar/styrelseproffs från andra branscher, som hellre tar en golfrunda än spelar ett dator/konsolspel, började infiltrera spelföretagens styrelser. Det känns som att spelföretagen gör allt för att maxa vinsten till nästas kvartalsrapport, precis som i de flesta andra branscher numera. Samma sak med GTA5, då Take2 vill tjäna pengar på mikrotransaktioner i (mitt tycke) sin menlösa, men enormt lukrativa onlinedel istället för att folk ska få modda ett spel de köpt bäst fan de vill, även om de inte använder sig av deras servrar eller skulle spendera en krona på krimskrams eller ens spela online över huvud taget.

Det är som att jag skulle köpa en bil och tillverkaren sedan skulle skicka sin arme av advokater på min lokala bilmekaniker om jag en dag fick för mig att försöka trimma den eller göra någon annan förändring av bilen. Äganderätten till spel måste fanimig ändras i grunden, har jag köpt ett spel är det mitt på samma sätt som om jag köper en stol, soffa eller en moped och om jag sen vill bygga om soffan till en säng och sedan skänka bort ritningen på ombyggnationen helt gratis, göra brasved av min IKEA stol eller bygga om mopeden till en rymdraket, har de här företagen varken rätten eller ens en tanke på att stoppa mig. Vad jag inte har rätt att göra, är att ta betalt för att använda mig av spel eller bygga om dessa prylar och använda mig av företagens namn och rykte om jag sedan vill sälja dem vidare, men det gör inte heller någon seriös moddare.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Många moddar är beroende utav OpenIV, så det är inte bara en mod som blir lidande. Många köpte spelet till PC (vissa för tredje gången) enbart för att det gick att modda, så att folk blir upprörda och inte längre kan rekommendera ett köp av PC-versionen är inte så konstigt med tanke på att GTA-serien har en av världens största mod communities. Det är nog bara The Elder Scrolls-serien, framför allt Skyrim, som är större.

Japp! Glöm dock inte bort Arma-serien och de två första Operation Flashpoint-spelen. Även de har en väldigt stor modcommunity. Detsamma gäller för Half-Life, som faktiskt tog modifiering av spel med storm.

Medlem

Betyget hade nog spelat roll om detta skedde när spelet var nytt, men nu har antagligen de flesta som är intresserade skaffat det.

Medlem

Hursomhelst så är det bra att människor visar sina reaktioner istället för att stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting.

Medlem
Skrivet av returpack:

Betyget hade nog spelat roll om detta skedde när spelet var nytt, men nu har antagligen de flesta som är intresserade skaffat det.

Det hade inte spelat någon roll alls eftersom att majoriteten av de som köpt spelet inte bryr sig om moddar. Plus att det spelar ingen roll för du kan fortfarande modda spelet om du hade programmet sedan tidigare så har de inte gjort någon förändring. Folk kan grina hur mycket de vill men det är inte en rättighet att kunna modda spel. Take Two anser att de inte har följt överenskommelsen de hade att göra allt de kan för att förhindra moddning i online och därför tar de bort möjligheten. Det är inget som säger att det här är permanent heller.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Problemet med EU4 är att det finns hur många dlc:s som helst till spelet och dessutom är spelet låst till dessa dlc:s. Du får alltså inte ett riktigt fungerande spel om du inte också köper alla dlc:s då uppdateringarna ac spelet som kommer i takt med alla jävla dlc:s också kräver att du har det specifika dlc:t.

Jo, men det är inget nytt, det har Paradox gjort länge. Varför folk vart arga nu är för att de höjde priserna. Du verkar dessutom ignorera det faktum att de ser ut att ha ändrat policy i sina senaste spel. Stellaris och HOI4 har få DLC.

Medlem

Klart det spelar roll, av två anledningar.
Det första är att rätt många, däribland jag, är besvikna på att det inte kommit mer single-player till GTAV, utan de fortsätter pumpa online på pengar. Inget fel i det sistnämna förutom av vi som casual-spelar tappar intresset skitsnabbt när det är så segt att dra in pengar.

Det andra skälet är att vi är många som satt med GTAV på PS3, kanske uppgraderade till PS4 och tycker - just pga mod-möjligheterna - att ett PC-köp kunde vara värt pengarna också på någon Steam-rea. Framförallt de av oss som gillar single-player...

....nej, det känns inte längre aktuellt med ett PC-köp. Dels pga online-fuskarna, dels pga begränsningarna i single-mod som det här verkar innebära.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Klart det spelar roll, av två anledningar.
Det första är att rätt många, däribland jag, är besvikna på att det inte kommit mer single-player till GTAV, utan de fortsätter pumpa online på pengar. Inget fel i det sistnämna förutom av vi som casual-spelar tappar intresset skitsnabbt när det är så segt att dra in pengar.

Det andra skälet är att vi är många som satt med GTAV på PS3, kanske uppgraderade till PS4 och tycker - just pga mod-möjligheterna - att ett PC-köp kunde vara värt pengarna också på någon Steam-rea. Framförallt de av oss som gillar single-player...

....nej, det känns inte längre aktuellt med ett PC-köp. Dels pga online-fuskarna, dels pga begränsningarna i single-mod som det här verkar innebära.

Det enda sättet att visa sitt missnöje är att INTE köpa GTA6, RDR2 eller andra Take2-spel.
Fast som jag tidigare menade lite, det är ingen villig att göra, det är därför dom stora företagen mer eller mindre kan göra vad dom vill, så länge dom har en så stor och älskad serie som t ex GTA är. GTA har ju ingen konkurrens alls faktiskt.

Väldigt få är nog villiga att skippa RDR2 bara för att dom inte gillar Takes2s syn på moddar just nu. Folk på konsoler skiter väl i allt detta ändå, eftersom det knappt om ens finns moddar på PS eller Xbox?

Konsumenter glömmer/skiter i saker snabbt, speciellt när det tillkommer så mycket mer av den varan än försvinner.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

De borde ha fattat att vid det här laget, att man inte ska jävlas med PC spelare och deras mods.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Buio:

Jo, men det är inget nytt, det har Paradox gjort länge. Varför folk vart arga nu är för att de höjde priserna. Du verkar dessutom ignorera det faktum att de ser ut att ha ändrat policy i sina senaste spel. Stellaris och HOI4 har få DLC.

Relativt nytt är det ju, kommer inte ihåg vid vilken uppdatering Paradox började med de här fulheterna, men det var inte allt för länge sen iaf. Ytterligare ett problem är att de även höjde priserna i samband med sommarrean, vilket gör prisnedsättningen totalt irrelevant... Samma tillvägagångssätt som gnidna och pengakåta företag håller på med under juldagsrean bland annat.

Edit:

Paradox har kommit undan väldigt länge med sitt unkna beteende med att ständigt skeppa iväg rejält buggiga och o-optimerade spel vid release samt då alla de hundratals av (överprisad) DLC:s företaget släpper, varav många inte har speciellt mycket innehåll alls för priset de tar ut. Men efter den senaste prishöjningen verkar det som om det var just det här som fick bägaren att rinna bland fansen och att stöta sig med sina mest hängivna fans (och just paradox fans, däribland jag själv, är riktigt lojala och hängivna, det finns väldigt få spelföretag som skapar den här sortens strategispel och när de väl fått ordning på buggarna och kommit med material som förlänger spelets livstid i åratal är deras spelen bäst i klassen), är nog det värsta man kan göra i den här branschen. Fansen har sett genom fingrarna på dessa problem, för att spelen har skänkt så enormt mycket glädje helt enkelt. MEN och ett stort MEN, Paradox får nog se upp så att de inte förlorar sitt fina rykte om de inte skärper rejält faktiskt.

Ett annat företag som lider av samma problem är CA, som även de släpper enormt buggiga och ofärdiga spel, givetvis med en handfull dag 1 dlc istället för att lägga krutet på att optimera spelet och jaga buggar in i det sista. Att ett sånt beteende gör fans fly förbannade är nog århundradets underdrift! Rome 2 var totalt värdelöst, ja nästintill ospelbart på många sätt när det släpptes, trots att det gått ett bra tag och kommit ett gäng patchar sen jag spelade det sist, var det fortfarande inte ok sist jag installerade och spelade det för ett halvår sen. Av just den anledningen tänker jag aldrig mer köpa någon produkt av dem och då verkar ändå Warhammer spelen vara riktigt bra när jag läst alla positiva omdömen kring spelet. Det är så man förlorar en mångårig och trogen kund och av kommentarerna att döma, är jag knappast ensam om att ha dessa åsikter.

12
Skriv svar