GTA V:s steam-omdöme faller till "överväldigande negativt" efter att Take Two bannlyst moddverktyg

Medlem

Jag tycker det är skitbra att allmänheten har något såhär slående sätt att visa sitt missnöje på när storföretagen gör såna här giriga val. Det verkar som att hälften av kommentarsfältet inte riktigt har koll på vad som hänt här.

1. Det är inte EN mod det handlar om, det handlar om modverktyget som de flesta moddarna var gjorda för.

2. Moddar kommer att fortsätta finnas, men de vill såklart ta BETALT för dessa moddarna i framtiden.

Om folk verkligen inte tycker att detta är grisigt gjort av utvecklarna vet jag inte vad mer jag ska säga, och då är jag ändå en person som knappt Moddar alls!

Medlem

@KoP: "Deras produkt, deras regler hur man får bruka den."

Håller inte alls med dig här. Sen när fungerar köpvaror på detta sättet i världen? Oavsett vad du går och handlar ska tillverkaren/utvecklaren totalskita i vad du gör med deras produkt nät du väl betalt pengar för den, eftersom det då blir din ägodel. Inte som att Electrolux hade förbjudit dig att bygga en mekanisk rodeotjur av deras tvättmaskin, om du så skulle önskat.

Medlem

@Dudinkalv:
Men om du spelar på deras servrar nyttjar du deras tjänster och där bestämmer de vilka regler som gäller. En bilförsäljare lär inte bry sig det minsta vad du gör med din bil förrens du vill nyttja dess garanti, då är det bäst du följt de regler som gäller för den!

Jag är inte insatt i detta men visst är de ute efter att stoppa modifieringen av onlinetjänsten och inte singleplayerdelen?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

KoP
Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

@KoP: "Deras produkt, deras regler hur man får bruka den."

Håller inte alls med dig här. Sen när fungerar köpvaror på detta sättet i världen? Oavsett vad du går och handlar ska tillverkaren/utvecklaren totalskita i vad du gör med deras produkt nät du väl betalt pengar för den, eftersom det då blir din ägodel. Inte som att Electrolux hade förbjudit dig att bygga en mekanisk rodeotjur av deras tvättmaskin, om du så skulle önskat.

Finns olika reglementen beroende på vilken typ av produkt det handlar om. Allt hamnar inte under samma tak så att säga. Just spel, film och musik är ganska hårt styrt angående hur du får använda dessa produkter.

Dessutom kan du aldrig "äga" ett spel, en film eller en skiva med musik som du har köpt.
När du köper ett spel, en film eller en skiva med musik så kan man säga att du betalar för en typ av licens att använda produkten inkl. kraftiga restriktioner.

Annars hade du ju varit fritt fram att göra kopior och sprida hejvilt utan någon som helst form av efterspel, eller hur?

Medlem
Skrivet av Soulless:

@Dudinkalv:
Men om du spelar på deras servrar nyttjar du deras tjänster och där bestämmer de vilka regler som gäller. En bilförsäljare lär inte bry sig det minsta vad du gör med din bil förrens du vill nyttja dess garanti, då är det bäst du följt de regler som gäller för den!

Jag är inte insatt i detta men visst är de ute efter att stoppa modifieringen av onlinetjänsten och inte singleplayerdelen?

Vad jag vet så har utvecklarna av OpenIV i princip gjort det rätt klart och utvecklat det utifrån att det aldrig skulle kunna användas till online-delen av spelet. Så hela det argumentet förfaller rätt hårt.

Jim sterling har gjort ett rätt intressant "inslag" om detta.
https://www.youtube.com/watch?v=PYApM6kWzqo

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vad jag vet så har utvecklarna av OpenIV i princip gjort det rätt klart och utvecklat det utifrån att det aldrig skulle kunna användas till online-delen av spelet. Så hela det argumentet förfaller rätt hårt.

Jim sterling har gjort ett rätt intressant "inslag" om detta.
https://www.youtube.com/watch?v=PYApM6kWzqo

Ja som sagt jag är inte insatt i situationen särskilt men från många håll kommer även argumenten att just OpenIV visst är en anledning till mycket av fuskandet i Online, i motsats till vad dess skapare verkar påstå.

Men det är lätt för folk att dras med i kritiken av ett framgångsrikt och förmöget företag, utan att ta ställning för eller emot så vill jag påstå att de flesta säkert inte är insatt i Take Twos eller Rockstars sida av det hela.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja som sagt jag är inte insatt i situationen särskilt men från många håll kommer även argumenten att just OpenIV visst är en anledning till mycket av fuskandet i Online, i motsats till vad dess skapare verkar påstå.

Men det är lätt för folk att dras med i kritiken av ett framgångsrikt och förmöget företag, utan att ta ställning för eller emot så vill jag påstå att de flesta säkert inte är insatt i Take Twos eller Rockstars sida av det hela.

Se Jim sterlings video, Rockstars själva "älskar" mods och har vid ett flertal tillfällen lovordat dom. Take two gör detta av en enda anledning, att de är dumsnåla och giriga.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

2. Moddar kommer att fortsätta finnas, men de vill såklart ta BETALT för dessa moddarna i framtiden.

Tror också att någon sådant är på väg. Fast inte bara här, utan till många spel, många företag som jobbar på att få fram denna lösning just nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Se Jim sterlings video, Rockstars själva "älskar" mods och har vid ett flertal tillfällen lovordat dom. Take two gör detta av en enda anledning, att de är dumsnåla och giriga.

It is more the solution than people realize. It isn't the single player/offline that was worrying them so much. This is all about money, and GTA 5 shark cards. An unnamed employee(s) of R* has been leaking internal data to OpenIV, and OpenIV uses that code in order to stay up to date. Programmers are able to decompile OpenIV's code, which has less protections than R*, and get the base code of recent updates for GTA Online. Once they have that code, they find weaknesses or bugs, and use that information to make mod menus. That is why you will see people that use mod menus driving around vehicles that aren't released yet (among many other things) The Force mod (one of the most severe and griefing menus out there) was taken down last night as part of this. When a mod menu can drop hundreds of people millions of dollars for free, people stop buying their $100 shark cards. Anyone who says OpenIV has nothing to do with modding on GTA Online hasn't done their research. There is a huge trickle down effect, and you will already notice a lesser amount of cheaters on GTA 5. The force alone had 35k active users that are now forceless. It is only a matter of time until other mod menus go down as well

Medlem
Skrivet av Esri:

It is more the solution than people realize. It isn't the single player/offline that was worrying them so much. This is all about money, and GTA 5 shark cards. An unnamed employee(s) of R* has been leaking internal data to OpenIV, and OpenIV uses that code in order to stay up to date. Programmers are able to decompile OpenIV's code, which has less protections than R*, and get the base code of recent updates for GTA Online. Once they have that code, they find weaknesses or bugs, and use that information to make mod menus. That is why you will see people that use mod menus driving around vehicles that aren't released yet (among many other things) The Force mod (one of the most severe and griefing menus out there) was taken down last night as part of this. When a mod menu can drop hundreds of people millions of dollars for free, people stop buying their $100 shark cards. Anyone who says OpenIV has nothing to do with modding on GTA Online hasn't done their research. There is a huge trickle down effect, and you will already notice a lesser amount of cheaters on GTA 5. The force alone had 35k active users that are now forceless. It is only a matter of time until other mod menus go down as well

Källa? Om jag förstår det rätt så körde openIv med backward engenering.

Medlem
Rodeo? Nooo!
Skrivet av Dudinkalv:

@KoP: "Deras produkt, deras regler hur man får bruka den."

Håller inte alls med dig här. Sen när fungerar köpvaror på detta sättet i världen? Oavsett vad du går och handlar ska tillverkaren/utvecklaren totalskita i vad du gör med deras produkt nät du väl betalt pengar för den, eftersom det då blir din ägodel. Inte som att Electrolux hade förbjudit dig att bygga en mekanisk rodeotjur av deras tvättmaskin, om du så skulle önskat.

Mjaeh, garantin är ju förbrukad omedelbums åtminstone och om du läser de papper du får med så förbjuder de dig i princip att pilla på maskinerna du köpt, mest pga säkerhet - att de inte vill bli stämda för att du hittar på en massa dumheter - men också för att du t.ex. inte ska hitta planerade svagheter (Vet inte riktigt vad termen heter på svenska, men t.ex Samsung-TV som hade medvetet klena komponenter och la av strax efter garantitiden, stor grej i Frankrike och USA men rätt tyst om det i Sverige).
Undrar f.ö. hur de tänker när de MINSKAR vibrationerna i tvättmaskinerna? Vill folk inte att de ska vibrera mer och hårdare?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

@KoP: "Deras produkt, deras regler hur man får bruka den."

Håller inte alls med dig här. Sen när fungerar köpvaror på detta sättet i världen? Oavsett vad du går och handlar ska tillverkaren/utvecklaren totalskita i vad du gör med deras produkt nät du väl betalt pengar för den, eftersom det då blir din ägodel. Inte som att Electrolux hade förbjudit dig att bygga en mekanisk rodeotjur av deras tvättmaskin, om du så skulle önskat.

Ja exakt, har jag köpt en vara är den givetvis min, så länge jag inte försöker att tjäna pengar tekniken I kylskåpet eller de patentskyddade delarna av just den specifika produkt jag köpt. Det är en sak om moddarna faktiskt tog betalt för att använda sig av spelen och dess resurser man själva inte skapat, men nu gör väldigt få just det och de som är korkade nog att faktiskt ta betalt, får omedelbart en klonad brigad av advokater efter sig, med all rätta, då det är deras produkt och de äger rättigheterna till deras skapelse. Men vad de inte äger, är min personliga jävla kopia av spelet som jag borde kunna göra vad tusan jag vill med utan att de ska ha ett dugg att säga till om!

Problemet när det kommer till spel är själva äganderätten i sig, som i mitt tycke strider mot allt sunt förnuft och praxis och det finns knappt något likvärdigt inom någon annan större bransch. Varför skulle jag inte få sälja vidare mina spel jag köpt online exempelvis? Något jag kan göra med en fysisk kopia utan problem. Det var just det här som gjorde att jag gav Nintendo fingret på 90-talet när de ville ta betalt och få kontroll över andrahandsmarknaden av spel till deras konsoler. FUCK YOU NINTENDO! Skapar jag en låt och samplar en annan artist eller gör en ren cover, får jag givetvis betala för det, men det är inte olagligt på något sätt så länge jag inte ljuger om det och säger att det är min låt. Samma med filmer och tv, jag får parodiera precis vad fan jag vill utan att någon filmstudio kan göra ett dugg åt saken och dessutom tjäna pengar på det så länge jag inte visar material ur den specifika film/serie jag väljer att parodiera.

Som jag skrev tidigare, äganderätten till spel måste ses över i grunden, då den strider mot alla tidigare principer inom området. Är absolut ingen expert på den här snåriga juridiken eller området, speciellt USA:s knepiga lagar, men någon rik person med ett fungerande patos och ett stort intresse för "spelande", borde verkligen ta detta till rätten och få det utrett en gång för alla vad som gäller när man vill modifiera sin köpta produkt, speciellt om man bara sitter hemma och spelar single player utan att röra någon onlinefunktion, eller ens har tanken på att spela online över huvud taget. Det är just därför Take2 gnisslar tänder, då de vill tjäna pengarna själva på att släppa en massa skit som nu är gratis genom moddar. Inget fel i det givetvis, släpp bättre grejer eller pumpa ut hur mycket skit ni vill egentligen, jag bryr mig inte ett dugg, men fåren som spelar online kommer säkert köpa det ändå. För oss som skiter i det, känns det som att få stenhård knytnäve i solarplexus av Muhammed Ali när han stod på toppen av sin karriär.

Medlem

@Hipshot: man kan också visa sitt missnöje genom att uttrycka det. Det tror jag är bättre än att inte köpa en produkt. Hur ska säljaren av produkten veta varför folk inte köper den liksom? Hyr ska de kunna bättra sig Då?

Medlem
Skrivet av Soulless:

@Dudinkalv:
Men om du spelar på deras servrar nyttjar du deras tjänster och där bestämmer de vilka regler som gäller. En bilförsäljare lär inte bry sig det minsta vad du gör med din bil förrens du vill nyttja dess garanti, då är det bäst du följt de regler som gäller för den!

Jag är inte insatt i detta men visst är de ute efter att stoppa modifieringen av onlinetjänsten och inte singleplayerdelen?

Men om jag inte spelar på deras servrar då? Problemet är att jag tror att detta kommer att slå över på moddandet för single player spelandet också, tror faktiskt att detta bara är början tyvärr, då det finns enorma pengar att tjäna på att ta betalt för den här sortens moddar efter som de är enormt populära och har varit det i årtionden. För de grå kostymerna vars långsiktighet sträcker sig fram tills nästa kvartalsrapport, är det en stor summa pengar man nu ser som förlorade och som man istället vill tjäna pengar på.

Skrivet av KoP:

Finns olika reglementen beroende på vilken typ av produkt det handlar om. Allt hamnar inte under samma tak så att säga. Just spel, film och musik är ganska hårt styrt angående hur du får använda dessa produkter.

Dessutom kan du aldrig "äga" ett spel, en film eller en skiva med musik som du har köpt.
När du köper ett spel, en film eller en skiva med musik så kan man säga att du betalar för en typ av licens att använda produkten inkl. kraftiga restriktioner.

Annars hade du ju varit fritt fram att göra kopior och sprida hejvilt utan någon som helst form av efterspel, eller hur?

Givetvis äger jag inte rätten till filmernas och musikens innehåll, men däremot äger jag den fysiska kopian av filmen eller cd:n i fråga. Jag kan sälja vidare dessa bäst fan jag vill precis som jag kan med min bil eller ett kylskåp. Vill jag sedan sampla musiken på en skiva jag köpt och göra någon egen låt av det, är det fritt fram att göra det om jag vill det och om jag sedan säljer min låt, får jag självklart betala provision för det. Nu tar de här moddarna inte betalt för det och eftersom både de och jag äger spelet så (borde) vi självklart få göra vad tusan vi vill med vår kopia av spelet av samma anledning som exemplet med musiken ovan.

Problemet är som sagt den enormt luddiga äganderätten till filmer, musik och fram för allt, spel och specifikt då digitala versioner av dessa. Det behövs en lagändring inom detta område snarast möjligt.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Men om jag inte spelar på deras servrar då? Problemet är att jag tror att detta kommer att slå över på moddandet för single player spelandet också, tror faktiskt att detta bara är början tyvärr, då det finns enorma pengar att tjäna på att ta betalt för den här sortens moddar efter som de är enormt populära och har varit det i årtionden. För de grå kostymerna vars långsiktighet sträcker sig fram tills nästa kvartalsrapport, är det en stor summa pengar man nu ser som förlorade och som man istället vill tjäna pengar på.

Givetvis äger jag inte rätten till filmernas och musikens innehåll, men däremot äger jag den fysiska kopian av filmen eller cd:n i fråga. Jag kan sälja vidare dessa bäst fan jag vill precis som jag kan med min bil eller ett kylskåp. Vill jag sedan sampla musiken på en skiva jag köpt och göra någon egen låt av det, är det fritt fram att göra det om jag vill det och om jag sedan säljer min låt, får jag självklart betala provision för det. Nu tar de här moddarna inte betalt för det och eftersom både de och jag äger spelet så (borde) vi självklart få göra vad tusan vi vill med vår kopia av spelet av samma anledning som exemplet med musiken ovan.

Problemet är som sagt den enormt luddiga äganderätten till filmer, musik och fram för allt, spel och specifikt då digitala versioner av dessa. Det behövs en lagändring inom detta område snarast möjligt.

Det är inte alls luddigt, du äger ALDRIG musik, film eller spel. Du har endast betalat för en möjlighet att nyttja det i dess originalutförande. Detta är anledningen till att så många speltillverkare och utgivare konstant uppdaterar sin EULA och TOS för att kunna lägga in nya regler i samband för uppdateringar och förändringar med patcher. Om du inte godkänner dem så tillåter de dig inte att starta spelet.

När du köper ett spel så äger du rätten att använda det som finns på skivan, om utgivaren inte vill ge dig möjligheter till moddning så får du inte göra det och då har de rätten att ta bort de möjligheterna. Och i detta fallet så har inte OpenIV uppfyllt det avtal de hade med TakeTwo och Rockstar och därför har de blivit nedstängda. De har öppnat upp för möjligheter till fusk i Online i och med sitt oansvarfulla agerande med Rockstars kod och därför väljer man att stänga ner dem. Force som är ett fusk utnyttjar den koden som OpenIV har och med hjälp av det kan folk göra mod menus för att spawna pengar och fordon i online. Och sedan de stoppade mods helt för Online så är det inga fuskare in game. Har inte sprungit på en enda sedan patchen och innan patchen så fuskade tamme fan någon i varje public game man var inne i.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

När du köper ett spel så äger du rätten att använda det som finns på skivan, om utgivaren inte vill ge dig möjligheter till moddning så får du inte göra det och då har de rätten att ta bort de möjligheterna. Och i detta fallet så har inte OpenIV uppfyllt det avtal de hade med TakeTwo och Rockstar och därför har de blivit nedstängda. De har öppnat upp för möjligheter till fusk i Online i och med sitt oansvarfulla agerande med Rockstars kod och därför väljer man att stänga ner dem. Force som är ett fusk utnyttjar den koden som OpenIV har och med hjälp av det kan folk göra mod menus för att spawna pengar och fordon i online. Och sedan de stoppade mods helt för Online så är det inga fuskare in game. Har inte sprungit på en enda sedan patchen och innan patchen så fuskade tamme fan någon i varje public game man var inne i.

Rockstar bröt mot den uråldriga regeln "lita aldrig på klienten" och får nu lida för det, så dom väljer att carpet-bomba modding communityn, det är värdelöst. Var istället arg på Rockstar som valde att prioritera ner säkerheten på sina system.

Ironin i det hela är att större delar av företaget själva säkerligen moddat eller skrivit moddningsverktyg. Det finns väldigt få spelutvecklare som aldrig moddat själva.

Medlem
Skrivet av eld:

Rockstar bröt mot den uråldriga regeln "lita aldrig på klienten" och får nu lida för det, så dom väljer att carpet-bomba modding communityn, det är värdelöst. Var istället arg på Rockstar som valde att prioritera ner säkerheten på sina system.

Ironin i det hela är att större delar av företaget själva säkerligen moddat eller skrivit moddningsverktyg. Det finns väldigt få spelutvecklare som aldrig moddat själva.

Själv har jag inget problem med att de stänger ner möjligheterna. Men det som gör mig arg på hela cirkusen är att Rockstar skulle stoppat fuskare för flera år sedan. De skulle ha stängt ner möjligherna till att ha moddade filer när du joinar online från dag ett. Det är så jävla amatörmässigt utfört av rockstar så enkelt är det. Men det kommer ju knappast skada dem i längden, de har fortfarande sålt en ohygglig mängd spel. Sen tycker jag att folk borde vara mera upprörda över att de inte har släppt ett enda Singleplayer DLC istället för att gnälla över moddar.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Relativt nytt är det ju, kommer inte ihåg vid vilken uppdatering Paradox började med de här fulheterna, men det var inte allt för länge sen iaf. Ytterligare ett problem är att de även höjde priserna i samband med sommarrean, vilket gör prisnedsättningen totalt irrelevant... Samma tillvägagångssätt som gnidna och pengakåta företag håller på med under juldagsrean bland annat.

Edit:

Paradox har kommit undan väldigt länge med sitt unkna beteende med att ständigt skeppa iväg rejält buggiga och o-optimerade spel vid release samt då alla de hundratals av (överprisad) DLC:s företaget släpper, varav många inte har speciellt mycket innehåll alls för priset de tar ut. Men efter den senaste prishöjningen verkar det som om det var just det här som fick bägaren att rinna bland fansen och att stöta sig med sina mest hängivna fans (och just paradox fans, däribland jag själv, är riktigt lojala och hängivna, det finns väldigt få spelföretag som skapar den här sortens strategispel och när de väl fått ordning på buggarna och kommit med material som förlänger spelets livstid i åratal är deras spelen bäst i klassen), är nog det värsta man kan göra i den här branschen. Fansen har sett genom fingrarna på dessa problem, för att spelen har skänkt så enormt mycket glädje helt enkelt. MEN och ett stort MEN, Paradox får nog se upp så att de inte förlorar sitt fina rykte om de inte skärper rejält faktiskt.

Ett annat företag som lider av samma problem är CA, som även de släpper enormt buggiga och ofärdiga spel, givetvis med en handfull dag 1 dlc istället för att lägga krutet på att optimera spelet och jaga buggar in i det sista. Att ett sånt beteende gör fans fly förbannade är nog århundradets underdrift! Rome 2 var totalt värdelöst, ja nästintill ospelbart på många sätt när det släpptes, trots att det gått ett bra tag och kommit ett gäng patchar sen jag spelade det sist, var det fortfarande inte ok sist jag installerade och spelade det för ett halvår sen. Av just den anledningen tänker jag aldrig mer köpa någon produkt av dem och då verkar ändå Warhammer spelen vara riktigt bra när jag läst alla positiva omdömen kring spelet. Det är så man förlorar en mångårig och trogen kund och av kommentarerna att döma, är jag knappast ensam om att ha dessa åsikter.

Håller med i nästan allt du säger, Total warhammer är ett okej spel men lider av att du nästan måste modda det med nån form av AI:mod för att det ska gå att spela. Det har stora brister det spelet också.
Saken är att detta är ganska lätt åtgårdat. Bara sluta köpa deras produkter. Tyvärr så händer ju inte detta i spelbranschen. Verkar som många spelföretag kommer undan med extremt fula saker. Tar Ubisoft som exempel nu, Dom har tappat 90% av spelarbasen i Division och For honor, pga buggar, dlc,'s etc.
Tycker de är tråkigt för spelföretag kommer inte lära sig sålänge folk förhandsbokar och köpar alla dlc's

Med Eu4 är de sjukt jobbigt för spelet är så jävla roligt men dlc biten får en att spy.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det är inte alls luddigt, du äger ALDRIG musik, film eller spel. Du har endast betalat för en möjlighet att nyttja det i dess originalutförande. Detta är anledningen till att så många speltillverkare och utgivare konstant uppdaterar sin EULA och TOS för att kunna lägga in nya regler i samband för uppdateringar och förändringar med patcher. Om du inte godkänner dem så tillåter de dig inte att starta spelet.

När du köper ett spel så äger du rätten att använda det som finns på skivan, om utgivaren inte vill ge dig möjligheter till moddning så får du inte göra det och då har de rätten att ta bort de möjligheterna. Och i detta fallet så har inte OpenIV uppfyllt det avtal de hade med TakeTwo och Rockstar och därför har de blivit nedstängda. De har öppnat upp för möjligheter till fusk i Online i och med sitt oansvarfulla agerande med Rockstars kod och därför väljer man att stänga ner dem. Force som är ett fusk utnyttjar den koden som OpenIV har och med hjälp av det kan folk göra mod menus för att spawna pengar och fordon i online. Och sedan de stoppade mods helt för Online så är det inga fuskare in game. Har inte sprungit på en enda sedan patchen och innan patchen så fuskade tamme fan någon i varje public game man var inne i.

Givetvis är det enormt luddigt jämfört med i princip alla andra branscher! Jag äger rätten att nyttja spelet, så långt är vi överens, jag kan givetvis inte modifiera spelet och sedan sälja det som en helt ny produkt, det är inte heller det som det är frågan om här.

Om jag köper ett spel så äger jag precis som du säger skivan och det borde även innebära att jag kan göra vad fan jag vill med innehållet precis som jag kan göra med min bil, det är detta som är det stora problemet enligt mig, själva äganderätten. Nej, jag äger inte koden eller innehållet i spelet på något sätt. Men modifierar jag en produkt jag köpt och använder det för mitt eget nöje så bryter jag inte mot någon lag alls, om det inte gäller spel då av någon konstig anledning. Jag varken stjäl, tjänar pengar på det eller ens har den tanken. Vad jag vill, är att göra spelet roligare för mitt eget nöjes skull och därför ska och bör det inte heller vara några lagliga problem med det heller, precis som med nästan allt annat i samhället med andra ord.

Nu har jag aldrig spelat GTA-V online, så jag kan inte uttala mig om den delen eller om fuskandet där, men kollektiv bestraffning är ALLTID fel, att straffa samtliga för vad ett fåtal fuskare gör bara ren idioti. Skapa en bättre kod som gör det omöjligt att modda runt friskt i onlinedelen, eller på de officiella servrarna så är problemet löst. Men det vill inte Take2, de vill tjäna pengar för saker som folk nu kan ladda ner gratis, att motarbeta fuskandet är bara ett svepskäl enligt mig. Ren jävla girighet med andra ord.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Håller med i nästan allt du säger, Total warhammer är ett okej spel men lider av att du nästan måste modda det med nån form av AI:mod för att det ska gå att spela. Det har stora brister det spelet också.
Saken är att detta är ganska lätt åtgårdat. Bara sluta köpa deras produkter. Tyvärr så händer ju inte detta i spelbranschen. Verkar som många spelföretag kommer undan med extremt fula saker. Tar Ubisoft som exempel nu, Dom har tappat 90% av spelarbasen i Division och For honor, pga buggar, dlc,'s etc.
Tycker de är tråkigt för spelföretag kommer inte lära sig sålänge folk förhandsbokar och köpar alla dlc's

Med Eu4 är de sjukt jobbigt för spelet är så jävla roligt men dlc biten får en att spy.

Lider TW Warhammer av precis samma problem som Rome 2? Jäkla trist och inget jag har läst om i några recensioner i alla fall.
Tycker mest det har tokhyllats en masse, utan att ingående beskriva problemen med spelet alls, men behöver man modda ett spel för att det ska fungera korrekt, är det givetvis enormt illa.

Som sagt, jag älskar verkligen ett flertal spel ur TW serien, helt fantastiska strategispel i grunden, men efter debaclet med Rome 2 gav jag upp, det var så enormt illa att jag där och då bestämde mig för att aldrig stödja dem igen. Ren kortsiktig girighet blandat med ett totalt förakt för sina fans och kunder. Kan det vara så att fans av Warhammer ser mellan fingrarna på problemen och därför tokhyllas det utan att säga att spelet faktiskt har vissa skavanker?

Har varken testat Division eller For Honor, men spelen verkade ju skitkul på pappret, trist då att det precis som med Watchdogs, inte levde upp till förväntningarna. Ubisofts problem är att de är enormt kreativa, bäst i klassen vill jag påstå när det kommer till de stora utgivarna, men de når aldrig riktigt fram och dessutom är spelen ofta buggiga, ofärdiga och opolerade precis som du säger. Hade Ubisoft polerat klart spelen innan de släpptes, hade deras rykte varit i paritet med Blizzards istället för att som nu, tävla i botten med EA och Activision.

Ja, EU4 är fantastiskt kul och ett bra spel, har säkert 1500+ timmar spelade, men jag tröttnade på de ständiga överprisade dlc:s Paradox släpper, samt tillvägagångssättet jag beskrev tidigare. Konstigt att de inte fått skit för det tidigare faktiskt.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Givetvis är det enormt luddigt jämfört med i princip alla andra branscher! Jag äger rätten att nyttja spelet, så långt är vi överens, jag kan givetvis inte modifiera spelet och sedan sälja det som en helt ny produkt, det är inte heller det som det är frågan om här.

Om jag köper ett spel så äger jag precis som du säger skivan och det borde även innebära att jag kan göra vad fan jag vill med innehållet precis som jag kan göra med min bil, det är detta som är det stora problemet enligt mig, själva äganderätten. Nej, jag äger inte koden eller innehållet i spelet på något sätt. Men modifierar jag en produkt jag köpt och använder det för mitt eget nöje så bryter jag inte mot någon lag alls, om det inte gäller spel då av någon konstig anledning. Jag varken stjäl, tjänar pengar på det eller ens har den tanken. Vad jag vill, är att göra spelet roligare för mitt eget nöjes skull och därför ska och bör det inte heller vara några lagliga problem med det heller, precis som med nästan allt annat i samhället med andra ord.

Nu har jag aldrig spelat GTA-V online, så jag kan inte uttala mig om den delen eller om fuskandet där, men kollektiv bestraffning är ALLTID fel, att straffa samtliga för vad ett fåtal fuskare gör bara ren idioti. Skapa en bättre kod som gör det omöjligt att modda runt friskt i onlinedelen, eller på de officiella servrarna så är problemet löst. Men det vill inte Take2, de vill tjäna pengar för saker som folk nu kan ladda ner gratis, att motarbeta fuskandet är bara ett svepskäl enligt mig. Ren jävla girighet med andra ord.

Fast så är det inte, Sveriges lag kan inte göra någonting åt ett avtal mellan en tillverkare och dig. Om de säger att du inte få modifiera spelet / musiken / filmen så får du faktiskt inte göra. Sen att riskerna att du någonsin kommer hamna i trubbel är en helt annan sak men en EULA är fortfarande något man måste följa. Det finns musikskapare som inte vill att deras musik ska samplas och de kommer stämma den som försöker då de bestämmer vad som händer med sin musik. Men det resulterar oftare i dålig marknadsföring för den artisten vilket göra att de förlorar pengar i längden.

Att motarbeta ett problem som är så utbrett att det i princip är omöjligt att spela online, nej det är inte ett svepskäl. Sen har Rockstar själva sagt att detta med all säkerhet inte är spiken i kistan för mods utan att det är ett tillfälligt stopp p.g.a. hur det har nyttjats av folk som tillverkar modmenus. Det finns en hel del youtubers som grinar eftersom att de inte längre kan använda mod menus för att spawna nya fordon och göra videor om dem. Det är verkligen inte ett problem utan bara gnäll. Kolla bara spel som WoW, du kan data minea fram infon om bossar och instancer innan de släppts men du kan inte spawna bossen och testa den med din guild innan den är släppt, detta är något som händer idag i GTA Online. Innan patchen så var det som sagt fuskare på i princip varenda public server, det var alltid någon som fuskade, nu finns det 0.

Gällande modar överlag i GTA så är de för min del helt onödiga, har aldrig stött på något jag känner behöver modifieras i singleplayer, det är ett så pass bra spel på sina egna ben att det klarar sig. Samma sak med Witcher 3, du kan moda det men det behövs inte. Hade däremot samma sak hänt med ett spel som Skyrim, ett spel som faktiskt är riktigt jävla uselt i sitt grundutförande och som du Måste modda det för att spelet ska bli bra så hade jag tyckt att de hade gått för långt. Detta gäller även Fallout 3 och 4.

Medlem
Skrivet av Esri:

Fast så är det inte, Sveriges lag kan inte göra någonting åt ett avtal mellan en tillverkare och dig.

Det där är inte sant. Ett avtal kan ALDRIG åsidosätta vad lagen säger, oavsett vad de tycker i butiken. I det HÄR fallet däremot, säger EULA ingenting om mod-support. Hade de sagt i köpeavtalet att det ingick när du handlade spelet, hade det varit en annan femma. Men det gör det naturligtvis inte.

Som ett exempel kan inte ett köpavtal ge dig färre ångerdagar än vad konsumentköplagen säger. De kan inte heller tvinga igenom mindre garanti (även om säljarna ibland försöker).
Så, oavsett vad det står i avtalet har du ALLTID rätt till det som står i lagboken. Problemet uppstår när säljaren inte befinner sig inom Sveriges gränser.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Det där är inte sant. Ett avtal kan ALDRIG åsidosätta vad lagen säger, oavsett vad de tycker i butiken. I det HÄR fallet däremot, säger EULA ingenting om mod-support. Hade de sagt i köpeavtalet att det ingick när du handlade spelet, hade det varit en annan femma. Men det gör det naturligtvis inte.

Som ett exempel kan inte ett köpavtal ge dig färre ångerdagar än vad konsumentköplagen säger. De kan inte heller tvinga igenom mindre garanti (även om säljarna ibland försöker).
Så, oavsett vad det står i avtalet har du ALLTID rätt till det som står i lagboken. Problemet uppstår när säljaren inte befinner sig inom Sveriges gränser.

Om du ingår i ett avtal med ett företag så är det de avtalet som gäller. Om avtalet är innehåller konstiga saker så är det DITT ansvar att kolla upp det och isåfall få det hävt. Men om det gäller en tjänst som någon tillhandahåller och de bryter mot svensklag så har du inga rättigheter, det enda som kan hända är att du får avtalet upprivet. Vilket i detta fallet skulle innebära att Rockstar bannar dig och du kommer inte få möjlighet att använda deras tjänst. Sen gällande modning av spel så finns det regler för det under copyrightlagen, det står inte specifkt modning utan det faller istället under möjligheten att förändra källmaterialet. Om Rockstar eller rättare sagt TakeTwo säger att du inte får, så får du inte.

Sen gällande hela den här jävla cirkusen så är detta inte stoppet för modning. Rockstar jobbar på en lösning för att kunna modda singleplayer utan att påverka online. Något som modverktygsskaparna skulle ha sett till men inte gjorde och därför åkte de dit för avtalsbrott. Sen om det kommer ta 1mån, 2mån eller 1år har vi ingen aning om. Men om TakeTwo jobbar i samma takt de har gjort hittills så kommer det antagligen aldrig hända om vi ska vara helt ärliga.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Lider TW Warhammer av precis samma problem som Rome 2? Jäkla trist och inget jag har läst om i några recensioner i alla fall.
Tycker mest det har tokhyllats en masse, utan att ingående beskriva problemen med spelet alls, men behöver man modda ett spel för att det ska fungera korrekt, är det givetvis enormt illa.

Som sagt, jag älskar verkligen ett flertal spel ur TW serien, helt fantastiska strategispel i grunden, men efter debaclet med Rome 2 gav jag upp, det var så enormt illa att jag där och då bestämde mig för att aldrig stödja dem igen. Ren kortsiktig girighet blandat med ett totalt förakt för sina fans och kunder. Kan det vara så att fans av Warhammer ser mellan fingrarna på problemen och därför tokhyllas det utan att säga att spelet faktiskt har vissa skavanker?

Har varken testat Division eller For Honor, men spelen verkade ju skitkul på pappret, trist då att det precis som med Watchdogs, inte levde upp till förväntningarna. Ubisofts problem är att de är enormt kreativa, bäst i klassen vill jag påstå när det kommer till de stora utgivarna, men de når aldrig riktigt fram och dessutom är spelen ofta buggiga, ofärdiga och opolerade precis som du säger. Hade Ubisoft polerat klart spelen innan de släpptes, hade deras rykte varit i paritet med Blizzards istället för att som nu, tävla i botten med EA och Activision.

Ja, EU4 är fantastiskt kul och ett bra spel, har säkert 1500+ timmar spelade, men jag tröttnade på de ständiga överprisade dlc:s Paradox släpper, samt tillvägagångssättet jag beskrev tidigare. Konstigt att de inte fått skit för det tidigare faktiskt.

Inte riktigt så dåligt med tanke på vad Rome 2 vad för spel. Men personligen, tycker jag inte att spelet i grund är särskilt mycket bättre. Visst warhammer världen gör otroligt mycket, både för stämning och magi etc, men spelet lider fortfarande av stora problem med AI. Jag spelat det med moddar, men som sagt, ville bara påpeka att det inte va lika katastrofalt som rome 2. Men det har ganska stora brister. Men realease av total war-hammer var ju också ett spektakel, du va ju tvungen o förboka eller köpa första veckan för att få chaos, sen tror jag dom släppte en DLC som innehöll blod. . . Sen efter det har det ju varit dlc efter dlc.

Tycker också det är konstigt att folk inte reagerar på vad spelbranschen håller på att bli. Asså vissa spel har ju inköpskonstan, månadskostnad, och microtransaktioner, day 1 dlc's. season pass, skins, hattar, etc. Är ju dock bara för oss att sluta köpa det.

Medlem

Patetiskt av konsumenterna att retroaktivt ändra sina betyg av spelet för att Rockstar har bannlyst en mod som gör det möjligt att fuska i Online-delen av spelet.

12
Skriv svar