E3-statistik – PS4 och Star Wars: Battlefront 2 populärast på Facebook

Robot
E3-statistik – PS4 och Star Wars: Battlefront 2 populärast på Facebook
Medlem

Helt rätt! Battlefront 2 och Anthem vann E3 för mig!

Ambassadör
Xbox

Det är väl snarare anmärkningsvärt att Xbox har nästan lika många, 200k, som Playstation med 250k då PS har mer än dubbelt så många konsoler sålda?

Statistik kan läsas på fler sätt


signatur

Jump in.

Medlem

Jag längtar till nya BF. Första spelet är det jag spelat flest timmar de senaste åren.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är väl snarare anmärkningsvärt att Xbox har nästan lika många, 200k, som Playstation med 250k då PS har mer än dubbelt så många konsoler sålda?

Nej, det är inte anmärkningsvärt. Sonys konferens var tre på natten på en vardag här i Europa. I Asien är den mitt på dagen på en vardag. Det är inte många som har möjlighet att titta och kommentera då..

Medlem
Skrivet av Margy:

Nej, det är inte anmärkningsvärt. Sonys konferens var tre på natten på en vardag här i Europa. I Asien är den mitt på dagen på en vardag. Det är inte många som har möjlighet att titta då och kommentera då..

Det är visst en anmärkningsvärd aspekt att de flesta äger en PS4:a. Det är sannolikt att vänner och bekanta helst vill dela och höra om nyheter som berör dem. Så denna aspekt kan vi räkna med.

Det kvittar om konsolspelare bor i Europa eller inte (ditt tidzon-argument)... 95% av alla européer kan ändå ta del av eventet i efterhand för att sedan dela något på Facebook, tidszon spelar ingen större roll. Observera att det står "medan eventet pågick" och inte "medan konferensen pågick". Eventet varade ju hela förra veckan.

Rent allmänt sett är dessa siffror ganska meninglösa utan något sammanhang. Det är alldeles för lätt att dra felaktiga slutsatser, utan något väl förstått sammanhang.

Vad innebär det att flest personer delade PS4-relaterade nyheter?
-Vad var sammanhanget då?
-Handlade det om klagomål, förhoppningar eller besvikelse?

Flera personer kan ha delat en E3-länk och skrivit att de satt och kollade igenom hela liveshowen, fasn vad dåligt utbud med spel (de tryckte på share-knappen på youtube).

Det var populärt att dela PS4-relaterade nyheter, men vi vet inte riktigt varför. Sannolikt för att de flesta har ett PS4 och vill dela med sig av nyheterna till vänner som också äger ett PS4:a? Det finns ju andra aspekter i det här också....

Jag tror INTE att siffrorna pekar på att Sony hade "bäst innehåll" på E3. Siffrorna säger noll om kvalitet och kvantitet på innehåll för respektive konsol/konferens.

Det sista diagrammet i nyhetsartikeln borde komplementeras med ett annat diagram eller en tabell som kumulativt sammanställer frekvensen för varje spel under eventet. För vi är egentligen inte intresserade av vilken dag som vilka spel diskuterades (ganska lätt att räkna ut), utan snarare vilka spel som diskuterades allra mest under eventet.

Jag är inte förvånad över att Star Wars: Battlefront 2 hade högst peak med "number of people talking per hour" i det sista diagrammet. Dels var det under den allra första E3-konferensen (som i sin tur hade bra tid för både EU/US) och dels var Star Wars-delen extra långt. Konferensen hade väl över en halvtimme ägnat åt Star Wars? Så det lämnar ju i sin tur mycket att diskutera om, dessutom hade Star Wars ganska svaga konkurrenter, det fanns få andra spel som fick en halvtimmas avtäckning den första dagen under konventet. Om fler människor var som mig, var E3-konferensen den enda jag tittade på, resten av konferenserna läste jag bara sammanfattningarna av, och det gjorde jag 1-2 dagar efter att det var heta nyheter, så jag orkade inte kommentera även om det var intressant för mig/vänner. Min poäng är att min E3-hype dog efter EA-konferensen, orka inte följa samt kommentera i flera dagar, jag misstänker att jag inte var den enda människan som tappade hype efter konferens 1.

Jag menar att man säkerligen kan halvera stapeln för Star Wars ifall EA hade avtäckt spelet under den sista dagen i eventet, och på en tid som européer snarkar inför jobb/skola. Notera att dessa två sista stycken mestadels handlar om varför Star Wars fick högst peak av "number of people talking per hour" och varför vi bör se upp när vi tolkar statistiken. Jag har tagit upp argument till varför Star Wars kan se ut att vara mer populärt än vad man kan tolka från statistiken.

Star Wars fick högst peak, javisst, men mycket tack till den stora andelen av avsatt tid av EA konferensen, men framförallt tack vare timingen, att EA-konferensen var den allra första E3-konferensen (när hypen brann som intensivast hos många).

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Det kvittar om konsolspelare bor i Europa eller inte (ditt tidzon-argument)... 95% av alla européer kan ändå ta del av eventet i efterhand för att sedan dela något på Facebook, tidszon spelar ingen större roll. Observera att det står "medan eventet pågick" och inte "medan konferensen pågick". Eventet varade ju hela förra veckan.

Siffrorna är inte hur många som kommenterat totalt under E3. Diagrammet och texten visar tydligt att det rör sig om topparna som har skett under respektive E3-show. Tidsskillnaden blir en väldigt viktig faktor då.

Medlem

Efter att ha sett Microsofts pressevent så kände jag inte mig direkt intresserad, ska man sälja hårdvara så krävs det att man även har rejält med grymma exklusiva titlar. "Launch exclusive" räcker inte, jag har inga problem att vänta ett halvår för att kunna spela det på hårvara jag redan äger.

1
Skriv svar