Call of Duty: WWII – därför saknas hakkors i multiplayer

Robot
Call of Duty: WWII – därför saknas hakkors i multiplayer
Medlem

Om en person blir så himla kränkt och triggered av en symbol då kanske man inte ska spela ett spel som är baserad på en hemsk tid, just saying.
Men det är tydligen helt Jäkla okay för dem att springa runt och panga ihjäl folk själva.
Riktigt löjligt beslut.
#ww2needsasafespace!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Fast kommunism går bra.

Medlem

Måste ju ta hänsyn till alla lättkränkta snöflingor...

Medlem

jisses om folk bara visste sanningen om andra världskriget.

Och visste vart hakkorset kommer ifrån och varför tyskarna ens använde det, dom vart inte först med symbolen utan tog det ifrån några andra.

Sanslöst

Medlem

Det är väl bra att det inte är med i multiplayer. Tror att folk uppskattar att inte behöva spela som ett politiskt parti som de tar avstånd från (bättre att vara neutral än att bli påtvingad en åsikt). Eller skulle vissa tycka det var roligt att spela som Socialdemokrater eller Moderater?

Edit: I Rust blir ju folk t.ex griniga för att får spela som tjej. Och där fungarerar systemet ganska bra för val av kön.

Inaktiv

En symbol = Inte okej.
Döda och lemlästa kroppar = Inga konstigheter.

Medlem

Så urbota fjantigt.
Vare sig man tycker att symbolen är ond eller ej så kvarstår faktumet att hakkorset var landets officiella flagga och emblem under den tidsperioden.

Och om nu symbolen i sig själv är så stötande, varför ens låta folk spela som Nazityskland överhuvudtaget???

Medlem

Det här blir ju lite som att säga "the N-word". Allt som sker är ju att jag får dig att tänka på ordet så det blir ju endå på ett sätt sagt. Springer folk runt i Nazi uniformer med en smily på armen så är allt som sker att jag i mitt huvud blir påmind om hur det egentligen ska se ut och hela meningen är ogjord.

Det känns som det hade varit en mindre deal att bara släppa spelet med andra symboler som örnar och järnkors och någon enstaka swastika här och där.

Inaktiv

Btw "En mörk symbol", ironiskt när den symboliserar solen.

Från Wiki: "Svastikan är en solsymbol och imiterar solens lopp över himlen"

Medlem

Pinsamt läsa svaren i tråden flashback smygrassenivå, Är väl klockrent dem gör det lite husrent. Spec med tanke på den är enligt lag förbjuden att visa i t.ex Tyskland. ett land med 80+miljoner invånare och mycket gamers.

Döda och lämlästa, ja det är pixlar. inte live.

Redaktör
Skrivet av anon_119148:

Btw "En mörk symbol", ironiskt när den symboliserar solen.

Från Wiki: "Svastikan är en solsymbol och imiterar solens lopp över himlen"

Den uppfattningen grusades en aning under 40-talets första hälft.


signatur
Medlem

Trams!

Stör mig på båda sakerna som nämns i artikeln.
Kommer inte köpa spelet men börjar bli ofantligt irriterad på att allt PK börjar bli vedertaget inom spelvärden. Går åt helt fel håll.

/P

Medlem
Skrivet av Tsteken:

Pinsamt läsa svaren i tråden flashback smygrassenivå, Är väl klockrent dem gör det lite husrent. Spec med tanke på den är enligt lag förbjuden att visa i t.ex Tyskland. ett land med 80+miljoner invånare och mycket gamers.

Döda och lämlästa, ja det är pixlar. inte live.

Stör mig inte det minsta och då har jag släktingar som stred och tog under WW2 mot nazismen.
Sen ser jag ingen anledning varför tysk lagstiftning ska drabba oss övriga.

/P

Medlem
Skrivet av Proppen:

Stör mig inte det minsta och då har jag släktingar som stred och tog under WW2 mot nazismen.
Sen ser jag ingen anledning varför tysk lagstiftning ska drabba oss övriga.

/P

åhfan, DU stör dig inte? det är ju klart då. Din åsikt är ju identisk till alla andras. Om du är så närsynt så du inte kan se helheten är det ju svårt ens ha en diskussion i ämnet.

Medlem

Urbota löjligt.

Redaktör
Skrivet av Proppen:

Sen ser jag ingen anledning varför tysk lagstiftning ska drabba oss övriga.

Sledgehammer säger inget om tyska lagar. Det kan förstås spela in ändå, men hakkors finns ju i singleplayer.


signatur
Medlem
Skrivet av Tsteken:

åhfan, DU stör dig inte? det är ju klart då. Din åsikt är ju identisk till alla andras. Om du är så närsynt så du inte kan se helheten är det ju svårt ens ha en diskussion i ämnet.

Den kan jag ju bara vända tillbaka till dig på volley - varför är din åsikt "bättre" och mer rätt än min i så fall?
Om någon stör sig på att de utesluter symbolerna så borde det vara dom som har direkt koppling till kriget?

/P

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sledgehammer säger inget om tyska lagar. Det kan förstås spela in ändå, men hakkors finns ju i singleplayer.

Det borde vara otroligt att det släpps i tyskland utan att ha editerats bort. Ta t.ex Wolfenstein där har dem editerats bort pga lagen i Tyskland
detta sas vid Wolfenstein releasen t.ex
"Germany has laws that prohibit the public display of the swastika"

Medlem

Bryr mig inte om att de plockar bort symbolen i MP, för symbolen är ju som sagt förbjuden i vissa länder, och medans det är valfritt att spela SP, så påverkar ju MP alla spelare från alla länder (men då förutsätter jag ju också att hammaren och skäran också är bortplockad eftersom den också är förbjuden i de länder som blev skövlade av kommunisterna).

Det jag stör mig på är att de påstår att mörkhyade personer inte skulle strida bredvid tyskarna i den verkliga konflikten. Gör som ni vill med ert spel, men sprid inte lögner om att Tyskland inte hade allierade från alla världsdelar för det hade de, bland annat flertalet indier som stred i SS och i japanska armén. Skulle dessutom tippa på att de hade bättre villkor i SS än de mörkhyade i USA:s armé, jämlika sina vita vapenbröder blev de ju först under Vietnamkriget...

Medlem

Det låter bra!
Att kräva att få ha hakkors på armen när man spelar online låter lite knasigt... vänta nu? kräver folk det? eee?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Jag anser att när man gör historiska spel, så ska man visa det så som det såg ut och hur det var. Inte dölja det eller mixtra med det, oavsett hur det påverkar en. Det är väldigt viktigt att komma ihåg vad som hände, även om det var hemskt. Inte glömma, annars kan det lika gärna i slutändan upprepas.

Medlem

@Arcadia: T.ex Free arabian legion, som är rätt interesant att läsa om.
dock var det mer influx av detta i den afrikanska kampanjen. inte i Europeiska kampanjen där det fanns men väldigt ovanligt ^^.

Medlem
Skrivet av Alleez:

Jag anser att när man gör historiska spel, så ska man visa det så som det såg ut och hur det var. Inte dölja det eller mixtra med det, oavsett hur det påverkar en. Det är väldigt viktigt att komma ihåg vad som hände, även om det var hemskt. Inte glömma, annars kan det lika gärna i slutändan upprepas.

Precis! och allt det får man i singelplayer.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Låter väl inte helt fel med lite valmöjligheter i MP. Att hakkors inte finns med kunde jag nog inte bry mig mindre om.

SP bör däremot vara lite mer verklighetstroget, precis som dom säger.

Medlem

Haha jävla cirkus


signatur

Game long and prosper

Redaktör
Skrivet av Tsteken:

Det borde vara otroligt att det släpps i tyskland utan att ha editerats bort. Ta t.ex Wolfenstein där har dem editerats bort pga lagen i Tyskland
detta sas vid Wolfenstein releasen t.ex
"Germany has laws that prohibit the public display of the swastika"

Jo, jag vet, och så lär det säkert bli nu också. Men jag tror inte att tysk lag är den huvudsakliga anledningen till att hakkors saknas i multiplayer. Hakkors finns ju i singleplayer (eventuellt minus Tyskland och något mer land) - om tysk lag var orsaken till MP-beslutet skulle hakkors förmodligen ha skippats helt.


signatur
KoP
Medlem

Fair enough. Avsaknaden av hakkors förändrar ju inte gameplayet på något sätt.

Medlem

Yo yo, förstår inte alls negativiteten mot beslutet om uteslutande av svastikor i multiplayern. Tycker det är ett vettigt beslut.

I singleplayern springer man runt och mörsar Nazis = Bra!
I multiplayern finns det risk att springa omkring som Nazi själv, men då har du i alla fall inga grisiga extremhögersymboler överallt = Också bra!

Förstår ni som klagar över detta vad som hände för 70 år sedan? Har ni någon aning? Reflektera över det en jävla sekund. Sen kan ni ju fortsätta klaga om ni tycker det är okej. Jag förstår EXAKT varför vissa inte vill spela en fiktiv karaktär med svastikor på sina kläder (om än virtuellt).

Medlem

Det är skillnad på att ha allierade som är mörkhyade och asiater, och att ha mörkhyade och asiater i tyskarnas egna leder. Det framkommer ganska tydligt.

Skrivet av Arcadia:

Bryr mig inte om att de plockar bort symbolen i MP, för symbolen är ju som sagt förbjuden i vissa länder, och medans det är valfritt att spela SP, så påverkar ju MP alla spelare från alla länder (men då förutsätter jag ju också att hammaren och skäran också är bortplockad eftersom den också är förbjuden i de länder som blev skövlade av kommunisterna).

Det jag stör mig på är att de påstår att mörkhyade personer inte skulle strida bredvid tyskarna i den verkliga konflikten. Gör som ni vill med ert spel, men sprid inte lögner om att Tyskland inte hade allierade från alla världsdelar för det hade de, bland annat flertalet indier som stred i SS och i japanska armén. Skulle dessutom tippa på att de hade bättre villkor i SS än de mörkhyade i USA:s armé, jämlika sina vita vapenbröder blev de ju först under Vietnamkriget...

123
Skriv svar