Call of Duty: WWII – därför saknas hakkors i multiplayer

Medlem

Går säkert göra en egen logga med ett snyggt hakkors på..som vanligt...

Medlem

De kan lika gärna döpa om det till Call of Duty: SJW.

Är man inte villig att fånga andra världskriget i sin helhet så kan man lika gärna hålla sig till fiktiva framtidsscenarion där SJW och feministerna har tagit över världen.

Att man kan spela som svarta kvinnliga nazister under andra världskriget är skrattretande.

Medlem
Skrivet av Gurkon:

Förstår ni som klagar över detta vad som hände för 70 år sedan? Har ni någon aning? Reflektera över det en jävla sekund. Sen kan ni ju fortsätta klaga om ni tycker det är okej. Jag förstår EXAKT varför vissa inte vill spela en fiktiv karaktär med svastikor på sina kläder (om än virtuellt).

Ja, jag tycker vi glömmer det och skiter att undervisa om det i skolorna. Vi stryker historieundervisning helt så kan vi äntligen upprepa misstag från äldre dagar utan att skylla på något.

Du inser väl att allt vi gör idag är en konsekvens av något som har hänt förut?

/P

Medlem

@Cordayne: Tyskarna hade mörkhyade i sina egna led. I SS fanns både araber och indier exempelvis. Och Chang Kai-sheks egna son var officer i tyska armén.

Medlem

Jag är både för och emot detta. För: det behövs egentligen inte. Emot: för att det hör hemma i ett spel som utspelar sig under denna tid.

Det är iaf gameplayet som spelar roll. Spelet det riktar sig till amerikanska kids mellan 10-20 år, de skiter ändå i om det finns hakkors eller inte. De flesta som spelar CoD spelen idag har inte vuxit upp med WW2-eran spelen iaf. Communityt har bett om boots on the ground, inge mer boost hopp och spring på väggar. Sen om det är WW2 eller nutid spelar ingen roll. Activision går inte tillbaka till WW2 för att locka tillbaka gamla spelare (kan mer vara en bonus), utan för att de faktiskt lyssnat på de som spelar spelen, äntligen.

Hur som helst kommer uniformarna tveklöst berätta att det är en nazist du skjuter ihjäl ändå.

Medlem

Call of Dutys röstchatt är en mörk symbol laddad med känslor som inte hör hemma i en multiplayerupplevelse.

Medlem

Det värsta är ändå att det kommer vara kvinnor och mörkhyade i MP. Sakta men säkert så målas fakta om och folk kommer att börja tro att så här såg det ut...

Är det så fruktansvärt att spela en vit, manlig soldat för kvinnor i ett spel som handlar om andra världskriget? Jag förstår inte meningen med det här...

Medlem
Skrivet av Arcadia:

@Cordayne: Tyskarna hade mörkhyade i sina egna led. I SS fanns både araber och indier exempelvis. Och Chang Kai-sheks egna son var officer i tyska armén.

Runt 10-15 tusen svarta (alltså Afrikaner) fanns i den tyska armén också.

Nästan alla kämpade sida vid sida med tyskarna i Nordafrika.

Så om det finns kartor i Nordafrika så är det helt riktigt att ha med mörkhyade.

Medlem
Skrivet av Proppen:

Ja, jag tycker vi glömmer det och skiter att undervisa om det i skolorna. Vi stryker historieundervisning helt så kan vi äntligen upprepa misstag från äldre dagar utan att skylla på något.

Du inser väl att allt vi gör idag är en konsekvens av något som har hänt förut?

/P

Är osäker på om det sista stycket i din text är sarkastiskt eller allvarligt. Oavsett är människan en fantastiskt kortsiktig varelse, vars förmåga att lära från historia är näst intill obefintlig.

Redaktör

@Jozo: nej. De allra flesta kommer förstå att de har ett spel framför sig, inte en föreläsning i historia. Och du kommer fortfarande kunna spela som manlig, vit soldat. Precis som i alla CoD.


signatur
Medlem
Skrivet av Gurkon:

Är osäker på om det sista stycket i din text är sarkastiskt eller allvarligt. Oavsett är människan en fantastiskt kortsiktig varelse, vars förmåga att lära från historia är näst intill obefintlig.

Vad baserar du det på?
Jämfört med vad?
Vart går gränsen på kortsiktig?

/P

Ambassadör
Xbox

Vad de gör i multiplayer spelar inte så stor roll när de faktiskt håller sig historisk halvkorrekta i singleplayer i alla fall. Alltid något.

Multiplayer blir ju tramsigt, men sen när är inte CoD tramsigt? Kvinnor i strid på västfronten? Nja, inte direkt... Möjligtvis i vissa motståndsrörelser. Typexempel på ett dåligt sätt att försöka plocka PK-poäng. Dessutom lite gammaldags och "off".
(Ett bra exempel på hur man framhäver kvinnor? Se Wonder woman.)

Kort sagt; töntigt och förlegat.


signatur

Jump in.

Medlem

Nu hade knappast tyska soldater det röda swastikabandet i strid. SS hade, wehrmacht nej.
Det hade varit något som verkligen hade synts i strid. Om det nu finns en mp-bana där man utför strider i en tysk stad så blir det lite missledande att ta bort naziflaggan från byggnader mm.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Bojkott:

De kan lika gärna döpa om det till Call of Duty: SJW.

Är man inte villig att fånga andra världskriget i sin helhet så kan man lika gärna hålla sig till fiktiva framtidsscenarion där SJW och feministerna har tagit över världen.

Att man kan spela som svarta kvinnliga nazister under andra världskriget är skrattretande.

Kvinnor vettefan, några förekom väl, men vad är det skrattretande med svarta? Tusentals svarta stred för tyskarna under andra världskriget, och inte bara i Afrika. Inga konstigheter.

Medlem

Alltså nivån här.
Ni som gnäller ang detta och på alla sk "lättkränkta" vill informera att det är ni som är dom patetiskt lättkränkta.
Detta är inget nytt.
När Battlefield 1942 släpptes beslutade man sig för samma, inga flaggor med hakkors i spelet trots att det i betan var så.
Då hade väll inte ni lättkränkta vuxit upp för det blev då inga stora rabalder om det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Proppen:

Vad baserar du det på?
Jämfört med vad?
Vart går gränsen på kortsiktig?

/P

Kortsiktig på så vis att man inte kan planera längre än man ser relativt snar effekt. Och detta är kollektivt. För att belysa, ta klimatfrågan exempelvis. Vårt klimat är på väg åt helvete, vi vet om detta, vi har tekniken att ändra denna negativa trend till något positivt, men de profitdrivande företagen ser inte vinsten i det. De tycker de sitter bra och fortsätter således på samma sätt de alltid gjort. Detta är en något långsökt parallell till att "lära från historia", men den passar.

På liknande vis, nu 70 år efter förintelsen (och andra världskriget i allmänhet) har hettan svalnat kring ämnet. Brunt är politiskt på väg upp igen och världsklimatet är obehagligt nära en större internationell konflikt. Lära av historien. Förstår du min poäng nu?

Ska man spela som axelmakterna i ett andra världskrig-spel, tycker jag det är rimligt att det i alla fall inte är nazistiska symboler på ens virtuella karaktärs kläder.

Medlem

Kan man ju ställa frågan:
Varför släpper man spel gång på gång om WW2? Är de inte uttjatat? Hur många spel har inte haft de temat egentligen?
Och varför måste man använda en så pass laddad symbol (ja den kommer från annan kultur men nazisterna gjorde en twist på den med färgbandet och därmed blir den kopplad till högerextrema).
Har inte spelföretagen bättre idéer än att föra remakes och remakes för de här är en form av remake då dom säkerligen släppt ett WW2 spel innan.

Hade de inte varit roligare för dom på företaget att göra ett nytt spel? Eller dom har sin kalender: Först gör vi WW1, sen realism, sen WW2 sen sci-fi sen börjar vi om?

Inaktiv

Call of Duty är ju popcornspelens popcornspel, det är gjort för att så många som möjligt ska vilja spela spelet. Att bredda målgruppen går före konstnärlig vision, varje gång.
Spelets multiplayer kommer knappast vara realistiskt överhuvudtaget så jag förstår inte varför folk klagar på bristen av hakkors? Låter knäppt.
Kommer hakkors bidra på något sätt till en bättre spelupplevelse?
Det är som att ni påverkats av internets anti-pk kultur(som är en reaktion på PK-samhället) för mycket och skjuter över målet. Allt som görs av politiskt korrekta skäl är nödvändigtvis inte dåligt. Ni behöver inte bita per automatik, bara för att. Den politiska korrektheten i politiken är katastrofal, i AAA-spel som detta: it makes sense. Och jag ser inte hur detta negativt skulle påverka spelet, så det saknas några hakkor-banderoller när man spelar i Berlin, so what? Förstår ärligt inte hur man kan klaga på detta.

Att man kan spela som svart eller asiat eller kvinna är däremot något som kan tära på inlevelsen om det handlar om andra världskriget. Kommer se ut som några som cosplayar andra världskriget istället för the real thing. Själv kommer jag såklart spela som svart kvinna för att vara så provocerande som möjligt. Born2Troll. Förhoppningsvis spelar alla som svarta kvinnor, det skulle se skoj ut. Kanske blir en grej, så får man se någon förvirrad reporter på SVT som gör ett esportsreportage och undrar varför alla nazister är svarta kvinnor.

Medlem
Skrivet av Gurkon:

Kortsiktig på så vis att man inte kan planera längre än man ser relativt snar effekt. Och detta är kollektivt. För att belysa, ta klimatfrågan exempelvis. Vårt klimat är på väg åt helvete, vi vet om detta, vi har tekniken att ändra denna negativa trend till något positivt, men de profitdrivande företagen ser inte vinsten i det. De tycker de sitter bra och fortsätter således på samma sätt de alltid gjort. Detta är en något långsökt parallell till att "lära från historia", men den passar.

På liknande vis, nu 70 år efter förintelsen (och andra världskriget i allmänhet) har hettan svalnat kring ämnet. Brunt är politiskt på väg upp igen och världsklimatet är obehagligt nära en större internationell konflikt. Lära av historien. Förstår du min poäng nu?

Ska man spela som axelmakterna i ett andra världskrig-spel, tycker jag det är rimligt att det i alla fall inte är nazistiska symboler på ens virtuella karaktärs kläder.

Om vi tar klimatfrågan som exempel (vilket som du säger, kanske är en något långdragen parallell) så betyder det inte att det är rätt att förneka klimatförändringen då fakta visar annat vilket är detsamma med detta. Det är ju att gå emot vad fakta säger och påvisar samt man ett aktivt beslut för man har ännu inte incitamenten att ta ett annat vilket givetvis beror på vilka vi pratar om. Det finns gott om stora företag som jobbar med CSR OCH är vinstdrivande så där ska man inte dra alla över en kam.

Hur är det med då med vetenskap och forskning mot exempelvis cancer? Där har vi långsiktiga mål där vi testar om och om igen för att nå nya vägar och därmed slutresultatet.

Samma sak för astronomi.

Även om man måste erkänna historien så får man inte blunda för nya rådande förhållanden jämfört med tidigare. Det är extremt stora skillnader i det politiska klimatet nu jämfört med 30,40-talet vilket ger andra förklaringar varför högern tar mer mark ute i Europa.

Mitt stora problem är när man börjar förvanska fakta för att vara PK vilket är fallet här.

Vi kanske inte ska ta mer plats i denna tråden kring detta. Om du vill diskutera vidare så kan vi göra det i annat format.

/P

Medlem
Skrivet av Bojkott:

De kan lika gärna döpa om det till Call of Duty: SJW.

Är man inte villig att fånga andra världskriget i sin helhet så kan man lika gärna hålla sig till fiktiva framtidsscenarion där SJW och feministerna har tagit över världen.

Att man kan spela som svarta kvinnliga nazister under andra världskriget är skrattretande.

att läsa din kommentar känns som att läsa en dåligt gjord parodi på ett internetforum, hur är det möjligt att bli såhär kränkt över något så trivialt?

Medlem
Skrivet av Proppen:

Mitt stora problem är när man börjar förvanska fakta för att vara PK vilket är fallet här.

Vi kanske inte ska ta mer plats i denna tråden kring detta. Om du vill diskutera vidare så kan vi göra det i annat format.

/P

När PK används för att beskriva en situation där du begränsas från att spela explicit för team-folkmord har begreppet PK tappat kraft. Kan förstå att det är många som helst spelar spel där man inte måste spela som nazist (även om man här gör det, men som sagt, inte lika tydligt).

Detta är Call of duty, i MP version dessutom. Det är inte referenslitteratur för ww2. Plocka bort svastikor är inte det värsta avvikelsen från verkligheten.

Medlem
Avstängd

Konstigt, det gick hur bra som helst på första Call of Duty och Call of Duty 2 och ha sådana saker, det var en annan tid i början på 2000-talet.

Idag 2010-talet blir minsta grej kränk.

Medlem

Men den ryska flaggan finns med? Eller? Kommunisterna var ju dom "goda" under denna konflikt så de miljoner som dog där räknas ju inte.....


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Kvinnor vettefan, några förekom väl, men vad är det skrattretande med svarta? Tusentals svarta stred för tyskarna under andra världskriget, och inte bara i Afrika. Inga konstigheter.

Även om svarta inte ett mål för utrotning så stod de inte särskilt högt upp i samhället. Vissa, som du säger, förekom, men då rörde det sig oftast om fristående styrkor som anslutit sig för att strida på nazisternas sida, t.ex. Free Arabian Legion. Att de stred för nazisterna gör de till lika mycket nazister som FSA till amerikaner.

Hudfärgen är inte det som stör mig då det var något som förekom, förmodligen även i Wehrmacht, även om det var väldigt sällsynt. Det som stör mig är den lilla detaljen mellan benen. Att en kvinna ska ha stridit för nazisterna får nog anses vara en minimal chans. Att det skulle ha varit en svart kvinna är helt uteslutet. Jag tycker att när spelet inte bara ska handla om WW2, utan det även heter WW2, så ska man åtminstone försöka hålla sig till verkligheten. Det cirkulerar information på nätet, som ser trovärdigt ut, om att Anita Sarkeesian personligen ska ha varit involverat på något sätt i utvecklingen av spelet, så det kommer ju inte direkt som en chock.

Hade spelet utspelats idag så hade svarta kvinnliga karaktärer inte varit några problem. COD Ghost hade en kvinnlig karaktär, och det blev ingen större snackis över det, men när det gäller historiska spel så tycker jag att man ska hålla sig till sanningen, eller vara tydliga med att det är en kontrafaktisk historia där t.ex. den atlantiska slavhandeln aldrig ägt rum.

Medlem

@nixdorf Tack, exakt det jag debatterar för.

Medlem
Skrivet av Gandy:

Men den ryska flaggan finns med? Eller? Kommunisterna var ju dom "goda" under denna konflikt så de miljoner som dog där räknas ju inte.....

Dom vann kriget, så dom skrev hur historien skulle vara. Trots allt hemskt dom gjorde så är det många som tror att Sovjetunionen på något sätt var bättre än nazisterna.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

***Jag ska vara uppriktig: vi vet att det här inte hände i de tyska styrkorna. Vi vet att det var mycket rasism och rasistiska stämningar under 40-talet, så du skulle inte se svarta soldater slåss tillsammans med de andra tyskarna. Vi vill att det här ska handla om dig. Vi gör inget statement angående autenticiteten hos axelmakten. Vi sätter dig i ett socialt rum och i din soldat. Och vill vill att det ska vara belönande och meningsfullt. Jag vill inte att det ska vara vårt ansvar att tvinga iväg dig från din karaktär för att spela en tysk soldat, bara för att vi sätter dig i axelmakternas lag.**** ?????

Tyskarna hade afrikaner,indier,asiater,araber "ÄVEN judar fast dom ville ha egen kontroll över banker.." osv osv, USA hade också en del svarta men inte till lika stor utsträckning som i Tyskland på den tiden.

"Jesse Owens umgås med tyske Luz Long" samt att Owens kunde gå runt i Tyskland då Adolf styrde utan att bli kallad för saker (åtminstone inte i närheten av lika mkt som i USA), dåtidens USA där svarta blev misshandlade till höger & vänster

Vet att fler söker upp mer info/fakta ang detta vilket är härligt att se:))

P.S att folk är så rädd över en logga..
The symbol of the Swastika and its 12,000-year-old history
https://en.wikipedia.org/wiki/Swastika

Medlem

Låt den stackars tysken vara. De har kollektivt bestraffats nog.
Jag tycker det är skevt att man skuldbelägger ett helt folk för en minoritets handlingar. Tyvärr pågår det än i dag i viss utsträckning. (Nu handlade inte direkt artikeln i fråga just om det men lite indirekt)

Amerikaner som än idag är otroligt rasistiska på många vis mot sina minoriteter och för att inte tala om hur de själva var under 40-talet. Internerade folkslag som japaner, tyskättlingar osv, lönnmord, massakrer, mänskliga troféer (öron, skallar, näsor osv). Det här har pågått i alla amerikanska konflikter fram till dagens datum. My-lai/Son-my under vietnam. Guantanamo just nu. Så personligen känner jag minst lika mycket skam över att ha en amerikansk flagga/stjärnor på ärmen. Eller kommunistiska. Så som de våldtog, mördade och fördrev tyskättade folk när de "återerövrade" Europa under 1945, i slutet på kriget.

Jag tycker eftersom det är ett historiskt spel, under en mörk tid och främst rådde ett extremt mycket råare och kallare politiskt klimat över hela världen under denna tid, så är det viktigt att återge det som det faktiskt utspelade sig, även om dock det är en bagatell att inkludera denna vedervärdiga symbol eller inte. Svastikan var dock trots allt deras flagga och även om den förknippas med hemska händelser av många människor, så kan jag garantera att än fler människor världen över förknippar den amerikanska flaggan med något hemskt.

De framställer alltid de allierade som hjältar, och visst finns de en smula sanning i det dock. Jag hoppas de inkluderar hur t.ex de brände hela Dresdens befolkning i brandbomber, eller hur ryssar mördade polacker, tyskar och allt annat som kom i deras skövlande erövringståg. Min poäng är att det var ett fruktansvärt krig där alla sidor begick fruktansvärda övergrepp och hade egna agendor bakom allt. Även om vissa definitivt var värre än andra. Kriget går inte endast att beskylla Tyskland, det vore för simpelt. Man måste titta tillbaka på imperialism och stormaktsklimatet i Europa, ww1 och utgången av det (Skuldbelägga Tyskland ensamt i syfte att försvaga dem) för att hitta de faktiska orsakerna. Utan det hade en mongolid som Hitler förmodligen aldrig fått rum att växa eller nazism få fäste. Ska man återge något så hemskt kan man åtminstone göra det någorlunda korrekt utan propaganda.

Däremot är det lite löjligt att beröra ett sånt kontroversiellt ämne och krig men inte våga skildra det helt, tycker jag. Jag har svårt att tro att den för känslige ens spelar ett spel som detta. Det ska vara så otroligt lättkränkt i dagsläget Även om jag förstås förstår poängen med varför folk skulle kunna ta illa vid sig. Vore annorlunda om de var en story-kampanj där man faktiskt spelade som tysk nazist och allt vad de innebar och inte bara ett skin i multiplayer.

Medlem

bara modda in nassekorset sen då om nån känner för det.

123
Skriv svar