30 % lägre digital pc-spelsförsäljning i maj – skyll på Overwatch

Robot
30 % lägre digital pc-spelsförsäljning i maj – skyll på Overwatch
Medlem

Jag är väl en av få som verkligen inte gillar Overwatch. Spelade det i betan och gav det en ny chans nu när det var billigt men blev tyvärr en återbetalning.

Medlem

Skitsnack, medelåldern är typ 18 år på Overwatch, och de köper ändå inga spel.

Framtiden ser illa ut för PC om man kollar listan, bara skräp.

Backloggens befriare

@Fr0gg0.: Det styrker väl i sådana fall teorin?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@Fr0gg0.: feamtiden för pc har varit dödsdömd flera gånger om.
Men det kommer ständigt nyfrälsta som inser vilket som är master race så det håller det vid liv.
Själv rör jag knappt konsolerna hemma (xb 360 och ps4) knappt ungarna heller, alla spelar på pc då spelupplevelsen är så mycket bättre (personlig åsikt men dom flesta håller med)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För min egen del köper jag bara spel på rea numera. Det är typ rea året runt i ngn e-affär så man behöver inte precis vänta på sommarrean eller julrean.

Medlem

Blizzard kan sina saker Mitt eget problem är tidsbristen. Jag håller mig till ett eller max två spel samtidigt som jag gillar, och de brukar räcka rätt länge, speciellt WoW som uppehåller mig några månader i stöten.
Har inte ens spelat igenom första Witcher 3 än, men har redan köpt expansionerna. Den pärlan ska jag suga länge på

ELF
Medlem

Kunde gissa mig till innan jag sökte på Fantasy Westward att det var ett asiatiskt spel. Visst ska det vara med på listan, men känns samtidigt lite skevt då det troligtvis bara finns i kina/japan eller var det nu kommer från.
Crossfire dessutom. Det enda jag hittar är CS eller en CS klon?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Mobillistan gör mig ledsen... Finns en hel del bra spel på mobilerna men jag räknar inte "pay to wait less"-spelen som dessa. Men uppenbarligen hållet inte alla med mig.

Medlem

Medger att jag är besatt av #1 i mobillistan - Clash of Royale. Precis som schack, enkelt att lära sig men det tar lång tid att bemästra. Föredrar ofta nu detta spelet många gånger framför påkostade PC spel. Antar att det håller ännu längre då jag är 100% F2P men man får inte vara rädd för "grinding".

Medlem

Usch vilken tragisk PC lista det var..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Så mycket asiat-skit :D... Känner knappt igen hälften av dem.
Visst är några få av spelen från asien mkt spelvärda men enligt mig är det mesta väldigt dåligt. Inte för att vara "sån" men de känns ofta så jävla töntiga och det på ett dåligt sätt Spel behöver inte vara coola men ändå. Lite över gränsen med japs-humorn och manga-grafik.

Medlem
Skrivet av Molotov:

@Fr0gg0.: feamtiden för pc har varit dödsdömd flera gånger om.
Men det kommer ständigt nyfrälsta som inser vilket som är master race så det håller det vid liv.
Själv rör jag knappt konsolerna hemma (xb 360 och ps4) knappt ungarna heller, alla spelar på pc då spelupplevelsen är så mycket bättre (personlig åsikt men dom flesta håller med)

Dom flesta håller nog inte med då konsol marknaden är så oändligt mycket större än PC

Medlem
Skrivet av Molotov:

@Fr0gg0.: feamtiden för pc har varit dödsdömd flera gånger om.
Men det kommer ständigt nyfrälsta som inser vilket som är master race så det håller det vid liv.
Själv rör jag knappt konsolerna hemma (xb 360 och ps4) knappt ungarna heller, alla spelar på pc då spelupplevelsen är så mycket bättre (personlig åsikt men dom flesta håller med)

Håller med. Jag var Anti pc i nästan 10 år, då jag bara kört konsol. Innan dess var det pc som gällde.

Fick någon uppenbarelse i vintras och gick över till pc igen, har faktiskt inte ens spelat på konsolerna på över 6 månader, bara barnen som nyttjar dom nu. Sån sjuk skillnad i ganska exakt allt. Uppstartstid, grafik, flytet, inlevelsen. Kör också med xbox-dosa för dom spel där det passar.

Nackdelen är ju priset, tror det slutade på ca 16 000kr med allt jämfört med konsol som är en femtedel, men det är det värt.

Edit: Måste ändå ge att sportspel och bilspel passar konsol bra, händer väl att man hoppar in och spelar med barnen där ibland

Medlem

För mej var det Destiny och nu Bf1 som drar ner spelandet av andra spel. Men eftersom jag enbart spelar på olika konsoler så köper jag också 100% av alla spel lagligt. Och nästan aldrig längre begagnade spel. Och 80% digitalt så det blir nog några kr extra i fickan för hela tv spels branschen från mej. Det ser jag som något positivt. Om det är någon som ska ha mina pengar så är det dom som skapar och bygger upp mitt största intresse.:)

Medlem

@Kajlie: det handlar mer om okunskap och den högre prislappen.
Okunskapen bottnar i rädsla för särskillt svårt är det faktiskt inte.
Ju mer man lär sig mer fördelar med annat också inte bara hur man optimerar sitt spelande


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ELF:

Kunde gissa mig till innan jag sökte på Fantasy Westward att det var ett asiatiskt spel. Visst ska det vara med på listan, men känns samtidigt lite skevt då det troligtvis bara finns i kina/japan eller var det nu kommer från.
Crossfire dessutom. Det enda jag hittar är CS eller en CS klon?

Crossfire är precis det du lyckades googla fram. Det är en asiatisk version av CS, mer eller mindre, som är helt dominerande där borta. Det finns i väst också men är inte alls lika utbrett. Har aldrig spelat det, men spelet har över 650 miljoner registrerade spelare och kring 8-10 miljoner återkommande spelare per månad.

Medlem

@Molotov: Vet jag inte om jag håller med om. Spelade PC i ca 25 år innan jag till 90% gick över till PS4 för typ 1 år sen.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

@Kajlie: det handlar mer om okunskap och den högre prislappen.
Okunskapen bottnar i rädsla för särskillt svårt är det faktiskt inte.
Ju mer man lär sig mer fördelar med annat också inte bara hur man optimerar sitt spelande

Jag tror det handlar lika mycket om intresse som (o)kunskap och kostnad. Hur enkelt man än tycker det är att lira på pc, är konsol i de flesta fall enklare. Tänker alla de som köper typ Fifa och CoD varje år, många där får nog en lika stor spelupplevelse på konsol, och är minst lika lyckliga utan att behöva bestämma vilken skärm, mus, GPU, CPU, tangentbord, chassi och annat som ger mest kräm för slantarna. Även om det skulle betyda massa andra fördelar.


signatur
Medlem

Tycker snarare att rabatterna är sämre än de varit. Kollade upp några spel som jag är intresserade av och rabatten är betydligt sämre nu än tidigare.

Medlem

@Tomas Helenius: ja så är det också så klart ett intresse.
Det finns dom som är mer eller mindre intresserade.
Tex som i musik och film mm
Vissa lyssnar bara på komersiell radio andra kompar egna låtar osv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Kajlie: men handlar det inte om så fall pga det finns ps4 spel som är exclusiva, du kan inte påstå som gammal pc räv så fall att samma spel på ps4 och pc gör sig bättre på konsolen?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tror det handlar lika mycket om intresse som (o)kunskap och kostnad. Hur enkelt man än tycker det är att lira på pc, är konsol i de flesta fall enklare. Tänker alla de som köper typ Fifa och CoD varje år, många där får nog en lika stor spelupplevelse på konsol, och är minst lika lyckliga utan att behöva bestämma vilken skärm, mus, GPU, CPU, tangentbord, chassi och annat som ger mest kräm för slantarna. Även om det skulle betyda massa andra fördelar.

Instämmer. Sen är det mycket "lättare" att starta spel på en konsol. Oftast när jag sätter mig vid min PC så fastnar jag på twitter, facebook, fz, slack eller andra chatverktyg och sen är den lilla tid jag allokerar till spel slut. När jag drar på mitt ps4 så är det för att spela och inget annat stör mig halvvägs som gör att jag gör annat. Det blir rent av ren gaming. Så på det sättet älskar jag konsol Sen att man kallt kan räkna med att allt fungerar så fort man stoppar i skivan är rätt skönt också.

Medlem

För mig handlar det mer om att inte riktigt förstå charmen i att köpa en sämre produkt (konsol) bara för att den passar aningen bättre i soffan. I mina ögon givetvis.

Var en gång konsolspelare, men gillar helt enkelt inte genvägar som tas för att designa konsolspel och dess kontrollschema nuförtiden, och sedan mynnade det ut i åsikten ovan.

Medlem

Sanslöst hur LoL kan dra in pengar, köper verkligen folk så jävla mycket skins att det är det mest inkomstbringande pc-spelet?

Nästa lika sanslöst är att på plats 2-4, ligger det några slags asiatiska mmo's jag aldrig hört talats om. Är inte LoL också asiatiska förresten?

Lite mindre chockerande, men fortfarande helt galet, är att WoW drar in mer pengar än Overwatch, trots att spelet är 10+ år äldre...

Medlem
Skrivet av Chomag:

Sanslöst hur LoL kan dra in pengar, köper verkligen folk så jävla mycket skins att det är det mest inkomstbringande pc-spelet?

Nästa lika sanslöst är att på plats 2-4, ligger det några slags asiatiska mmo's jag aldrig hört talats om. Är inte LoL också asiatiska förresten?

Lite mindre chockerande, men fortfarande helt galet, är att WoW drar in mer pengar än Overwatch, trots att spelet är 10+ år äldre...

Med 100 miljoner aktiva spelare i månanden behöver ju inte så stor andel av dom sätta in någon hundring då och då för att Riots (inte asiatiskt utan amerikanskt) skall dra in stora pengar. Egentligen inte så konstigt att asiatiska spel är så stora, även dom som har störsts kundkrets enbart i Asien. Det bor ju typ 4x så många människor i Asien som i EU + Nordamerika.

Medlem
Skrivet av Baboopa:

Med 100 miljoner aktiva spelare i månanden behöver ju inte så stor andel av dom sätta in någon hundring då och då för att Riots (inte asiatiskt utan amerikanskt) skall dra in stora pengar. Egentligen inte så konstigt att asiatiska spel är så stora, även dom som har störsts kundkrets enbart i Asien. Det bor ju typ 4x så många människor i Asien som i EU + Nordamerika.

Visst bor det många människor i Asien, men de betalar ju inte lika mycket per person och spel (förutom i Japan kan jag tänka mig) som i rikare I-länder. Det var just det här som Paradox fick skit för alldeles nyss när de höjde priserna för att matcha det vi betalar. Så även om det bor 4x+ mer människor där borta så bör det jämnas ut med tanke på betalningsförmågan, ja det trodde jag i varje fall.

Tycker dock fortfarande att det är helknasigt att LoL tjänar så mycket pengar på diverse skins och plojgrejer. Men 100 miljoner spelare, är 90 miljoner av dem ryssar och asiater då? Har ingen koll alls på moba scenen tyvärr.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Visst bor det många människor i Asien, men de betalar ju inte lika mycket per person och spel (förutom i Japan kan jag tänka mig) som i rikare I-länder. Det var just det här som Paradox fick skit för alldeles nyss när de höjde priserna för att matcha det vi betalar. Så även om det bor 4x+ mer människor där borta så bör det jämnas ut med tanke på betalningsförmågan, ja det trodde jag i varje fall.

Tycker dock fortfarande att det är helknasigt att LoL tjänar så mycket pengar på diverse skins och plojgrejer. Men 100 miljoner spelare, är 90 miljoner av dem ryssar och asiater då? Har ingen koll alls på moba scenen tyvärr.

Mmm antar att man inte skall underskatta kidsens dragningskraft till saker som "tuffa nya skins" Vet ju själv hur jag spenderade hundratals kronor på hockeybilder i min egna barndom.

Sen har ju även Sydkorea kommit upp sig rejält i olika mätningar av "quality of life per capita" (som man i stor uträckning kan koppla till ekonomi) och "purchasing power per capita", där de placerar bara snäppet under Sverige, Japan, Norge etc. Just Sydkorea är en väldigt stor marknad för LoL; ca 24% av alla spelare spelar på den Koreanska servern iaf, jämfört med EUwests 25%, EUnorth-easts 14% och Nordamerikas 10%.

Stor del av LoLs spelare bor alltså i den "rika" delen av världen.

1
Skriv svar