Någon gav nyss 27 000 kr för Romeros Doom 2-diskar

Robot
Någon gav nyss 27 000 kr för Romeros Doom 2-diskar
Medlem

Carmack? 😊


signatur

Jäh!

Avstängd

Köparen kommer att installera spelet och när han kommer till sista disketten så visar den sig vara korrupt, som vanligt.

Medlem

Sprid spelet på nätet!

Medlem

Finns det Doom2 som funkar för Windows 10 helt perfekt?

Vore grymt med Doom2 fast i HD, finns säkert massa olika versioner att ladda ner antar jag, frågan är bara vilken som är närmast orginalet. (Nu skrev jag utan att kolla innan jag skrev...)

Medlem

@xverminator: hej du glade! Absolut finns det versioner av Doom 2 som fungerar perfekt i Windows 10! GoG har enligt mig de bäst fungerande versionerna till bra priser med kika in det vetja!

Medlem

Omg... Måste vara en rik kille
Jag är absolut inte rik , men långt ifrån fattig och jag hade nog inte lagt 27 lax på ett enda spel i världen oavsett utgåva, ursprung osv. Förvånas över att man kan vara så fanboy Även om det är rätt coolt.

Medlem

@zumo: Är nog, om inte en investering så garanterat pengarna tillbaka i alla fall.

Medlem
Skrivet av zumo:

Omg... Måste vara en rik kille
Jag är absolut inte rik , men långt ifrån fattig och jag hade nog inte lagt 27 lax på ett enda spel i världen oavsett utgåva, ursprung osv. Förvånas över att man kan vara så fanboy Även om det är rätt coolt.

Jag tror att det handlar om en samlare, han har ju köpt ett rejält stycke spelhistoria tillhörande upphovsmannen och värdet kommer antagligen att stiga med åren.

Medlem

@xverminator: ZDoom/GZDoom är helt fantastiskt. Kör man utan hårdvaruaccelerering så ser spelet ut som originalet men med högre upplösning, 60 FPS och bättre kontroller. Vill du ha 100% originalkänsla så kika på Chocolate Doom.

Medlem

Plot twist, Romero har lådor med disketter och valde att sälja en uppsättning för 27k.

rot
Medlem

"John Romeros personliga originalexemplar."

@Tomas Helenius - Han skriver aldrig något om att det här är hans personliga originalexemplar, vart har ni fått det ifrån?

På Twitter skriver han "a set of DOOM 2 floppies" och i auktionen "Original DOOM 2 disks" samt "These are the originally shipped DOOM 2 floppies (3.5") for PC". Alltså, det är en uppsättnming original Doom 2 disketter likt dom man fick när man köpte spelet när det lanserades. Det är bara olika nyhetssidor som fått för sig att det är hans egna original på något sätt.

Ingenstans har han skrivit att det är hans personliga originalexemplar eller något om att det är en unik uppsättning disketter. Han har sålt hundratals saker över flera år och dom gångerna det är något unik så gör han det väldigt tydlig. T.ex. boken han sålde 2015 som han lärde sig programmera Objective-C med för att bygga olika verktyg (DoomEd, QuakeEd.. ) som användes till att göra Doom och Quake. Det var inte vilken bok som helst utan precis det exemplaret han använde, vilket han tydligt skrev i beskrivningen.

Det är mindre troligt eftersom han även har en egen Doom-samling och det skulle vara förvånande om han dels sålde vad nu han anser är sina egna privata original och då att han inte skulle ha kvar saker som lådan och tillbehören (om det som nu är den kommersiella utgåvan).

1
Skriv svar