Kemikalieskatten är här i morgon – så mycket dyrare blir el-prylarna

Robot
Kemikalieskatten är här i morgon – så mycket dyrare blir el-prylarna

Den nya skatten påverkar alla elektroniska produkter som kan innehålla vissa typer av oönskade kemikalier, vilket leder till ökade kostnader för konsumentprodukter.

#politik, #skatt


Medlem

Tack för att ni skrev in vilka politiska sidor som har deltagit i besluten om utredning och utförandet. Så att folk kan urskilja de olika delarna. Blir lätt annars att skulden enbart hamnar på en sida även om en stor majoritet ville att något skulle göras (båda sidorna).

Medlem

Så även om produkten är fri från de beskattade kemikalierna så måste man betala kemikalieskatt? Vad ska de hitta på härnäst? Obligatorisk djurförsäkring på nyfödda barn?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Tack för att ni skrev in vilka politiska sidor som har deltagit i besluten om utredning och utförandet. Så att folk kan urskilja de olika delarna. Blir lätt annars att skulden enbart hamnar på en sida även om en stor majoritet ville att något skulle göras (båda sidorna).

Håller med, folk är väldigt bra på att stämpla saker som vänster/högerpolitik även när det gäller saker som båda sidor har varit med och fått igenom med åren.

Medlem

Det måste ju börja någonstans, med import från utlandet dvs. Nu känns som en ypperlig tid för det Speciellt innan GB drar sig ur EU.

Medlem

Idiotiskt, kommer slå hårt mot svenska handlare & återförsäljare.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jaha regeringens vansinniga politik kräver mer till ladorna? Ja på något sätt måste ju det nya Sverige finansieras. Idag kemikalieskatt, i morgon skatt på luft.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Tack för att ni skrev in vilka politiska sidor som har deltagit i besluten om utredning och utförandet. Så att folk kan urskilja de olika delarna. Blir lätt annars att skulden enbart hamnar på en sida även om en stor majoritet ville att något skulle göras (båda sidorna).

Fast utredningen skiljer ju sig från vad som implementeras. Det här är ren och skär bluff som nuvarande regering utnyttjar.

Medlem

Vi betalar redan tillräckligt med skatt, vill inte ha mer :/


signatur

Game long and prosper

Medlem

Självmordspolitiken måste ju finansieras på något sätt.

Medlem

"bästa pris på David batra :det här va ju tråkigt"

Inaktiv

Det krävs ett alldeles särskilt speciellt sinne för att tycka att det är rimligt att vi ska betala moms på ett redan pålagt skatteuttag. Tyvärr lär väl ingen komma ihåg idiotin när det väl närmar sig valtider.

Medlem

Ja det är tur man köper all elektronik via privat import för att komma undan Sveriges straffavgifter på allt.....

Privatkopieringsskatt, kopieringsskatt snart får vi väl luft skatten alla ska betala om dom vill andas också.....

Medlem

@sebrock: visst kan en utredning skilja sig från vad beslutas tillslut. Samma gällde väl t.ex den om vinster i välfärden, som dagens regering tyckte var lite "hård". Men de gjorde en utredning pga att de tyckte något måste göras.

Medlem

@WarpGuN:

Visst, så tänkte Trump också när han sket i allt vad miljö och forskning säger bara vi tjänar maximalt med pengar.

Oansvarigt, kortsiktigt och väldigt egoistiskt tankesätt.

Medlem

Dax att sluta handla i Svergie då.

Medlem

Och detta är vår Stadsminister!
Hur fan kan man få styra landet och inte ens kan räkna!

Tycker att det är jävligt konstig logik I Sverige. Man behöver ha utbildning för att köra truck, du behöver ha någon typ av utbildning för att få ett jobb som lagerarbetare idag, du behöver ha utbildning för läkarvård, polis, militär i princip en typ av utbildning för allt som gör att du har mer ansvar. MEN FÖR ATT BLI POLITIKER, där kan man sätta in vilken idiot som helst utan utbildning de styr ju ändå bara vårt land....

Medlem

Sure!
Detta kommer säkert kinesiska tillverkare anpassa sig efter.
Vågar inte höja inkomstskatten så det blir en extra punktskatt på vikt ist. för på faktiska "problemet" dom försöker "lösa".
Ren lögn.

Ner med allt!

Medlem
Skrivet av aT1C:

Dax att sluta handla i Svergie då.

Amazon.de har börjat erbjuda fri frakt till Sverige för ordrar över €39. Från och med i morgon så kommer jag att göra större delen av mina elektronikköp därifrån. Jag vet många andra som tänker göra samma sak, och jag hoppas att fler hoppar på importtåget. Såna här idiotiska beslut ska inte uppmuntras genom att fortsätta konsumera på den svenska marknaden.

Medlem

vänta nu. om en köper en dator i delar så kommer alltså kemikalieskatten att tillämpas på varje del? kommer inte det innebära att en dator från inet eller komplett blir typ 3-4k dyrare? Gäller detsamma en dator som redan sitter ihop? Hur blir det i förhållande till telefoner? Verkar skitkorkat och asdyrt? Speciellt eftersom det är moms utöver straffskatten. Nejfyfan.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@vidde: Kemikalieskatten gäller inte för datorkomponenter, så köper du sådana blir de inte dyrare efter skatten träder i kraft.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@vidde: Kemikalieskatten gäller inte för datorkomponenter, så köper du sådana blir de inte dyrare efter skatten träder i kraft.

det var ju en jävla tur

Medlem

Billigare att importera alltså, suck.
Stackars elektronik butiker i sverige alltså.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Hur mycket vi i Sverige än gör för miljön, så gör vi som land så ytterst lite påverkan jämfört med större länder. (USA som t.o.m. hoppat av klimatavtalet)

Så alla dessa beslut skadar slutligen Sverige mer än vad vi räddar världens miljö.

Medlem

@Maysay: Såklart. Men jag ville belysa att det är den nuvarande regeringen som ska skyllas för detta,inte den tidigare som antyds i första inlägget.

Medlem

Jo det låter ju logiskt att importera ifrån utlandet för att slippa betala skatten men sen istället betala den summan i fraktkostnaden istället.
Logik på hög nivå


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Jaha... Snart blir det väl utsläppsavgifter på fisar också.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Araxnoid:

Jo det låter ju logiskt att importera ifrån utlandet för att slippa betala skatten men sen istället betala den summan i fraktkostnaden istället.
Logik på hög nivå

Det var nog du som inte riktigt läste. Ingen frakt över en viss summa på Amazon.de.

Jag kommer också att göra mina framtida inköp via Amazon.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@vidde: Kemikalieskatten gäller inte för datorkomponenter, så köper du sådana blir de inte dyrare efter skatten träder i kraft.

Så om man köper komponenterna och bygger datorn själv så slipper man skatten? Låter som ett kryphål. Inte för att jag klagar, jag tycker bara det låter lite konstigt.

Vad händer om man köper delar och låter t.ex. Inet att sätta ihop den, skatt eller ingen skatt?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Avstängd
Skrivet av Kerrai:

Det måste ju börja någonstans, med import från utlandet dvs. Nu känns som en ypperlig tid för det Speciellt innan GB drar sig ur EU.

Sverige borde dra sig ur EU också, Eu är inget annat än ett enda stort skämt

123
Skriv svar