Kemikalieskatten är här i morgon – så mycket dyrare blir el-prylarna

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Amazon.de har börjat erbjuda fri frakt till Sverige för ordrar över €39. Från och med i morgon så kommer jag att göra större delen av mina elektronikköp därifrån. Jag vet många andra som tänker göra samma sak, och jag hoppas att fler hoppar på importtåget. Såna här idiotiska beslut ska inte uppmuntras genom att fortsätta konsumera på den svenska marknaden.

Känns ju logiskt att du vill straffa lokala "svenska" företag (ja, jag vet att många företag har utländska ägare) och de arbetstillfällen och skatteintäkter de genererar för Sverige för du ska tjäna ett par hundringar här och där. Det känns inte rätt att företagen ska straffas för ett politiskt beslut.

Medlem

En teknikfrälst sida som denna lär ju ja överväldigande andel skeptiska. Tycker själv den var väl kraftig och lite dumt om nu saker som inte har den typen av kemikalier ska betala också. Stämmer det?

Medlem

@sebrock: Jag anser att det är båda sidorna som har velat göra något. Dessutom så är nuvarande i minoritetsställning. Vad jag har märkt så har det inte kommit några större protester från Alliansens håll (som t.ex flygskatten). Vilket får mig att tro att de inte har något emot detta.

Medlem

Det blir till att korka upp en riktigt fin champagne när Miljöpartiet åker ur riksdagen.

Förövrigt är detta ren idioti.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av fredo:

Känns ju logiskt att du vill straffa lokala "svenska" företag (ja, jag vet att många företag har utländska ägare) och de arbetstillfällen och skatteintäkter de genererar för Sverige för du ska tjäna ett par hundringar här och där. Det känns inte rätt att företagen ska straffas för ett politiskt beslut.

Är det så satt svenska företag blir straffade pga. straffavgiften som regeringen infört, så är det regeringen de ska ta upp det med, inte mig som konsument. Inte mer komplicerat än så.

Medlem
Skrivet av Araxnoid:

Jo det låter ju logiskt att importera ifrån utlandet för att slippa betala skatten men sen istället betala den summan i fraktkostnaden istället.
Logik på hög nivå

Jo, för frakten från norge/danmark/tyskland är ju så hemskt hög. Pinsamt dum.

Medlem
Skrivet av fredo:

Känns ju logiskt att du vill straffa lokala "svenska" företag (ja, jag vet att många företag har utländska ägare) och de arbetstillfällen och skatteintäkter de genererar för Sverige för du ska tjäna ett par hundringar här och där. Det känns inte rätt att företagen ska straffas för ett politiskt beslut.

När politiker inser att det går sämre för företag på den svenska marknaden tack vare ökad import så kommer de att tvingas avskaffa denna skatt. Säger vi inte ifrån redan nu så kommer bara skatten att höjas successivt. Nu är maxkostnaden 320kr, nästa år kanske det höjs till 350kr, och året därpå 400kr, och till slut så står du där och betalar tusenlappar för en skatt som inte gör ett skit för miljön. Ser ju bara hur andra punktskatter har skenat iväg med åren. Vi svenskar betalar nog med skatt redan som det är. Ytterligare skatter är inget hållbart substitut för ansvarslös politik.

Medlem
Skrivet av w0lfis:

Ja det är tur man köper all elektronik via privat import för att komma undan Sveriges straffavgifter på allt.....

Privatkopieringsskatt, kopieringsskatt snart får vi väl luft skatten alla ska betala om dom vill andas också.....

Om man lyckats beskatta solstrålarna (sol energi) ÄVEN för eget bruk, ja då är det inte långt kvar tills luften blir beskattad också

Avstängd

Ja!, då var det så dags då, lol! När kvasiintellektuella miljöpartister ska skapa förändring, huh, hu, ja, ja!! Ändrar lagen så "miljöfarliga" glödlampor fasas ut, till en astronomisk kostnad, för att vinna, på miljondelen av en procent i miljövinst, totalt meningslöst. Etanol som visade sig vara värre än bensin. Vindkraft som samstämmigt får klart underkänt, urusel kraftkälla, smutsar ner mer än vad det ger. Och till sist elektronik, minns ni dom blyfria komponenterna i Xbox 360, PS3?, exakt, dom tål inte värme. Delvis pga. detta våra "gaming gears" går sönder hela tiden, blyfritt gör att kvaliteten blir sämre överlag, vilket får till följd att vi köper MER elektronik, lol!!, inte midre. Oerhört hur verklighetsfrånvända dom här beslutsfattarna är, kafkaartat, man undrar om här rör sig om medveten söndring, ulvar i fårakläder, kränkta egon vars egentliga agenda är hämnd.

Medlem

Förbjud skiten inte skatta, denna regeringen är ju bara skatter de löser allt

Avstängd
Skrivet av ANZIKTE:

Om man lyckats beskatta solstrålarna (sol energi) ÄVEN för eget bruk, ja då är det inte långt kvar tills luften blir beskattad också

Exakt, lol! Skatten på snus är högre än cigaretter, eftersom cigaretter är så mycket farligare än snus, haha!! Dom skiter fullständigt i "förändring", dom vill ha in mer cash, det är allt.

Medlem
Skrivet av w0lfis:

Ja det är tur man köper all elektronik via privat import för att komma undan Sveriges straffavgifter på allt.....

Privatkopieringsskatt, kopieringsskatt snart får vi väl luft skatten alla ska betala om dom vill andas också.....

Betalar ju redan skatt på sol för solceller, så varför inte?

Medlem

Haha, "motivera till att minska användningen av farliga kemikalier".

Har du inga farliga kemikalier i så får du betala 10-50% av skatten som sägs vara till för att motivera tillverkare att inte använda ämnet. Borde man inte slippa skatten HELT om man faktiskt slutar använda farliga kemikalier? Då har man ju uppnått det ultimata målet med skatten.

För mig låter det som ett bevis på att de är rent skitsnack och bara handlar om att suga in mer pengar (för att sedan pumpa ut pengarna på delvis helt idiotiska saker).

Avstängd
Skrivet av sebrock:

Jaha regeringens vansinniga politik kräver mer till ladorna? Ja på något sätt måste ju det nya Sverige finansieras. Idag kemikalieskatt, i morgon skatt på luft.

Ja!, befolkningen växer ju så det knakar! Vad tänks om en "Vit medelålders mans skatt"?, och gärna särskilt riktad mot lågutbildade sådana. Skulle bli en extra intäkt på sisådär 25% av befolkningen. Tänk vad många vi är ändå, vita medelålders män, med, inte att förglömma, väl viktigt att påpeka, låg utbildning.

Avstängd
Skrivet av WarpGuN:

Idiotiskt, kommer slå hårt mot svenska handlare & återförsäljare.

Dom kvinnliga språkrören vill inte ha några svenska handlare, så det är planenligt.

Medlem
Skrivet av fredo:

Känns ju logiskt att du vill straffa lokala "svenska" företag (ja, jag vet att många företag har utländska ägare) och de arbetstillfällen och skatteintäkter de genererar för Sverige för du ska tjäna ett par hundringar här och där. Det känns inte rätt att företagen ska straffas för ett politiskt beslut.

Konsumenter bör göra det som gagnar dem bäst, dvs handla utomlands om de tjänar på det. Företag bör göra det som gagnar dem bäst, dvs flytta utomlands när politiker fattar beslut som gör att de inte kan konkurrera på lika villkor som deras utlänska konkurrenter. Och politker bör med andra ord fatta beslut som förhindrar båda ovan nämnda företeelser.

Att genomföra ideologiska utopibeslut som inte är förankrat i den globala verklighet vi lever i straffar tyvärr alla, så det man ska skylla på är i det här fallet de politiska besluten, inte konsumenterna eller företagen. Konsumenterna eller företagen lever i verkligheten, medan detta politiska beslut uppenbarligen inte gör det.

Medlem
Skrivet av Pawbeltolaf:

Sverige borde dra sig ur EU också, Eu är inget annat än ett enda stort skämt

Nu... låter du lite som en brexit anhängare. (Nej, det är ingen bra sak att bli kallad)

Jag hoppas du inser och vet hur mycket bra EU har gjort för dig som människa och din omgivning.
EU är bra en kraft när det gäller att förhandla åt medlemsländerna.

Medlem

Ännu mer skatter och vad får vi ut för det? Sjukvården går på knäna, skolorna kan inte lära ut ordentligt och våra pensionärer svälter. Hur kan andra länder ha lägre skatter och bättre välfärd? Konstigt eller?

Medlem

@Cane: Njae, finns väl knappt ett enda land med bättre välfärd än Sverige?

Medlem
Skrivet av Propy:

Så om man köper komponenterna och bygger datorn själv så slipper man skatten? Låter som ett kryphål. Inte för att jag klagar, jag tycker bara det låter lite konstigt.

Vad händer om man köper delar och låter t.ex. Inet att sätta ihop den, skatt eller ingen skatt?

Om jag förstod det rätt så alla fullkomliga elektronika prylar kommer kemikalieskatten drabba så ja, om du köper bara komponenter och bygger själv så det inte vara någon skatt på sakerna.

Däremot om du köper delar och låter då t.ex. Inet sätta ihop den så är det ju egentligen en färdig dator du köper bara att du själv valt vad du vill ha i den, d.v.s en färdig elektronisk pryl som då bör beskattas.

Låter verkligen som möjliga kryphål och ogenomtänkta idéer såvida allt detta bara är en dålig formulering och allt bara är åt helvete med den svenska elektronikmarknaden.

Medlem

@Winzi: Det är ju dock en promille (källa: mig själv) av Sveriges befolkning som bygger egna datorer, så det är nog ingen större summa ni svindlar Sverige på

Medlem

@Pawbeltolaf:
Du får ju gärna elaborera din ståndpunkt. Eu erbjudet fri handel,resor, studier och mycket mer. Jag är intresserad att höra varför de skulle vara så bra att dra sig ur EU, och då menar jag från ett långsiktigt perspektiv som inte är ditt eget.

Medlem

@twilek:
Tror dock att det är få människor som kommer att bojkotta att det blir märkbart, många produkter som drabbas hårt av denna skatt ex. vitvaror har jag svårt att se att konsumenten vinner på att importera pga skrymmande gods, man vill ha garanti och support lokalt osv. Mer påverkan har man nog om man röstar annorlunda i kommande val om detta är en avgörande fråga.

Medlem
Skrivet av neocon:

Statsminister*

Det här klassiska med att politiker är idioter..... zzZ. Det finns gott om drivna och principfasta politiker i det här landet. Många av dom utan relevant utbildning. Det är väl bra att folk som vill engagera sig politiskt kan göra det? Ska bonden som är trött på hur kommunen styrs inte kunna förändra saker och ting för att han saknar utbildning? Nä, tänk efter lite va?

Bonden till skillnad från de som sitter vid makten idag vet vad han gör iaf.

Medlem
Skrivet av Mawnster:

@Cane: Njae, finns väl knappt ett enda land med bättre välfärd än Sverige?

Är du verkligen så hjärntvättad att du tror på det? Finns gott om undersökningar som visar hur fruktansvärt dåligt Sverige ligger till på utbildning, sjukvård, äldrevård osv. jämfört med reste av Europa

det är redan fri frakt från kina ..köper en smartphone med android 6.0 för 300 spänn .. tshirt för 7kr osv .. svenska företag kan ta sig i arslet med sina överpriser

Medlem

Det som är farligt med dumma skatter som denna är att folk helt enkelt beställer saker från andra delar av EU med gratis frakt till Sverige. ex Amazon.de .co.uk Ebay osv. Detta kommer potenciellt att slå väldigt hårt mot Svenska marknader vilket i sin tur påverkar ekonomin.

This will do more harm than good...

Avstängd
Skrivet av hansen:

Nu... låter du lite som en brexit anhängare. (Nej, det är ingen bra sak att bli kallad)

Jag hoppas du inser och vet hur mycket bra EU har gjort för dig som människa och din omgivning.
EU är bra en kraft när det gäller att förhandla åt medlemsländerna.

If you say, vill du kalla mig bexit anhängare så gör det. visar bara vilken människa du är och då tänker jag inte ens diskutera med dig heller för då är lika vidrig som många människor här i sverige som använder vissa kort, kan bara säga finns flera goda anledningar till att vi borde lämna EU

Till och med våra svenska bönder vill vi ska lämna EU så nej du är så hjärntvättad att du tror EU är bra när det orsakar mycket skit Nu är jag klar

Avstängd

JAA...äntligen!!! MER skatter...Svea rike och dess folk blir och får det SÅ bättre och bättre för varje ny skatt idioterna hittar på.

Medlem

Ja tack till miljötänk, nej tack till ologiska och orättvisa skatter som bara missgynnar en redan förlustdrabbad elektronikbransch.

Om er familj brinner inne för att någon i hushållet köpt en "kemikaliefri" produkt som saknar flamskyddsmedel så är det alltså sossarna och miljöpartiet som bär ansvaret för att de satt höga skatter på produkter som är brandsäkra. Kan vara bra att känna till nästa val att de inte bryr sig om din personliga säkerhet, eller det faktum att elektronikvaruhusen kommer få sparka fler folk pga. dessa idiotiska skatter. Förhoppningsvis slipper din familj brinna inne, men ni kanske istället bara har råd med undermåliga produkter pga. skatten. Prylar som går sönder stup i kvarten eftersom de saknar viktiga kemikalier.

Den här kemikalierädslan är precis lika töntig och obefogad som rädslan för e-nummer. Om man granskar skiten ser man ganska snabbt att det inte är några seriösa forskare inom relevant fält som står bakom sånt här trams.

123
Skriv svar