"Avsevärt högre inköpspris" en orsak till det höga SNES Classic-priset

Robot
"Avsevärt högre inköpspris" en orsak till det höga SNES Classic-priset

Tre till fyra gånger större prisökning mot NES Classic i Sverige.

#nes-classic, #nintendo, #snes, #snes-classic


Inaktiv

Kan förstås vara så att alla ÅF sätter en högre prislapp för att de ser chansen att tjäna lite extra pengar på något som är såpass begränsat. Sedan är säkert kemiskatten en skälig grund till priset sattes så högt, för att reservera någon form av vinstmarginal. Priset är somt sagt inte boven i dramat, folk kanske gnäller lite, men hade det funnits en obegränsad upplaga av mini snes för folk att köpa så hade de fortfarande lagt 1500kr. När det kommer till retro så får de kosta.

Medlem

Spelar förstås mindre roll vad den kostar då den ändå inte går att köpa.

Medlem

Konstigt att amazon.de tar 100€, inte direkt så att resterande elektronik kostar 50% mer i sverige

Medlem

Bergsala och återförsäljarna just nu.

Medlem

Dags att stämma Bergsala igen för pågående priskartell.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Dags att stämma Bergsala igen för pågående priskartell.

Ja, är det inte lite lustigt att samtliga återförsäljare satte samma preliminära pris, och att det priset till slut blev det ordinarie priset?

Sättet som Inet och Bergsala skyller överpriset på varandra och ingen riktigt ger ett konkret svar väcker ju en del misstankar också. För vi får ingen part som vi konsumenter riktigt kan ställa mot väggen.

Medlem

Tillgänglighet kontra efterfrågan, det verkar ju inte så att det är för högt prissatt om man ska se till förbokningarna. Får väl se hur många som drar tillbaka sina när inte priset sjunker som många trodde


signatur
Medlem

Får en xbone för ett par hundra mer. Aja emulator ftw 😊

Medlem

Vilket jävla överpris alltså. vägrar ge mina pengar till giriga as.

Medlem

De kanske är grymma för att mine:a kryptovaluta på. ;P

Medlem

Förbokade min på inet typ 1-2h efter att de hade lagt upp den på sidan. Fick mail idag att jag inte kommer få någon. Tyckte jag var ute i god tid. Men det kanske var lika bra nu.

Medlem

inte ens 1000 är den värd, 1500 är ju fan bara sjukt för en retro...

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja, är det inte lite lustigt att samtliga återförsäljare satte samma preliminära pris, och att det priset till slut blev det ordinarie priset?

Sättet som Inet och Bergsala skyller överpriset på varandra och ingen riktigt ger ett konkret svar väcker ju en del misstankar också. För vi får ingen part som vi konsumenter riktigt kan ställa mot väggen.

Men dem sa ju faktiskt att dem inte kunde lämna några uppgifter kring priset. Jag är säker på att dem inte skulle vilja något mer i hela världen än att berätta varför nåt svin sitter och profiterar över en löjligt begränsad produkt, men att det är omöjligt då de kanske har...satt en Mariomössa i halsen? Alla involverade kanske ha fått en familjemedlem kidnappad, och då kan det ju bli jobbigt förstås. Hmm, vad mer kan det vara som gör att dem inte "kan" berätta...nåt verbalt handikapp tro?

Samma bullshit som när GTX 1080 släpptes...ingen hade en aaaaaaaaning om varför priset blev så högt till konsument då nVidias riktpriser var så jämförelsevis låga.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Förbokade min på inet typ 1-2h efter att de hade lagt upp den på sidan. Fick mail idag att jag inte kommer få någon. Tyckte jag var ute i god tid. Men det kanske var lika bra nu.

Samma här, och jag känner typ likadant. Nintendo kan brinna i evig eld vad mig anbelangar. Det här var deras chans att rädda ett uns av förtroendet jag förlorade efter debaclet med Classic Mini...istället trumfar dem...helt sjukt.

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Ja, är det inte lite lustigt att samtliga återförsäljare satte samma preliminära pris, och att det priset till slut blev det ordinarie priset?

Fast det var inte riktigt så. Inet satte 1 499 i måndags kväll, övriga dröjde minst till tisdagen. Webhallen tog 9 999 kr i tisdags morse, vilket sen ändrades till 1 499 och nu är 1 590. Netonnet la sig på 1 499 någon gång under tisdagen, eftermiddag har jag för mig.


signatur
Medlem

Jag ser gärna att webhallen också skickar ut mail om man fått en eller inte.

Medlem

Nintendo är experter på att dra pengar ur folk. Jag kommer ju tvingas köpa en New 2DS XL bara för Metroid Samus Return i höst också.

Jag beställde en SNES Classic kring 10 tiden på Tisdag morgon från NetOnNet och fick följande mail dagen efter. Jag har ingen aning om det är ett generiskt mail för alla bokningar eller om man ska tolka det som en bekräftelse.

Citat:

din order

Bäste kund!

Vi kontaktar dig gällande din inneliggande order hos oss.

Nintendo Mini SNES Art.nr: 246253 på din beställning har preliminär release 2017-09-29.
Genom denna beställning har du förhandsbokat produkten och din order kommer skickas så fort varan finns i lager.

Medlem

@Sunray:

Autosvar skulle jag gissa på, fick samma från inet efter jag förbokade, men fick mejl idag att min order var strucken, har fått samma från proshop och media markt tillsvidare.

Medlem

Emulering the pirate way låter mer och mer lockande för folk kan jag tänka mig.
Eller så kan man skaffa en New 3DS eller Wii U och injecta roms in i Virtual Console systemet så får man officiell emulering på riktig hårdvara.
Jag brukar dock säga, emulera de spel som du äger, även om det är ett stort gråområde när det kommer till emulering av 25-30 år gamla spel.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Vad är grejen med dessa återutgivningar? Som är dessutom låsta till spelen som följer med. Varför inte köra originalet istället?
Jag har både nes och snes så jag ser inte behovet.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Vad är grejen med dessa återutgivningar? Som är dessutom låsta till spelen som följer med. Varför inte köra originalet istället?
Jag har både nes och snes så jag ser inte behovet.

Ska man köpa en egen konsol med alla dom spelen blir det ju svindyrt.
Folk tycker den ser ball ut för den är mini. Sen är det väl ett smidigt sett för folk som inte orkar göra en egen retropie med massa roms och emulatorer och handkontroller, inställningar osv.

Hdmi och rakt in i nya teven..

Medlem

Dags att avskaffa Bergsala och få hit ett riktigt Nintendo. Bergsalas mellanhand resulterar i högre priser då de skall tjäna en hacka också. När man är i kontakt med dem vänder de ju sig till riktiga Nintendo vilket känns som ett onödigt steg.

Sedan är det RIKTIGT dåligt att Bergsala inte vill gå ut med något pris gentemot återförsäljare. På så sätt kan vi ju inte ifrågasätta några priser. Det verkar ha varit kartellbildningen utan dess like! Mycket locket-på känsla här.

Därutöver SJUKT begränsad tillgång och inga indikationer på fler. Och de som släpps blir överpriserade i Sverige. Nej. Denna release väcker bara frustration!!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Freddan:

Sedan är det RIKTIGT dåligt att Bergsala inte vill gå ut med något pris gentemot återförsäljare. På så sätt kan vi ju inte ifrågasätta några priser. Det verkar ha varit kartellbildningen utan dess like! Mycket locket-på känsla här.

Helt ofattbart. Är inte kartellbildning förbjudet i Sverige?

Skrivet av Freddan:

Därutöver SJUKT begränsad tillgång och inga indikationer på fler. Och de som släpps blir överpriserade i Sverige. Nej. Denna release väcker bara frustration!!

Så sant så. Är helt mållös hur det kan få gå till såhär.
Helt fritt för återförsäljare att sätta vilka priser de vill säger Bergsala.
Ja, det är också fritt för kunden att bestämma om man vill låta sig luras eller inte.
ALLA borde bojkotta så skulle vi se vilka priser de hade fått sätta! Svineri utan dess like.
Det är vi konsumenter som betalar deras löner och styr marknden, utan oss får de klappa ihop sitt pick och pack och lämna.
Det krävs handlingskraft för att visa att vi inte ställer upp på denna galenskap.

Medlem

Framöver tänker jag bara importera Nintendo-grejer, inom EU förstås. Bergsala kan dra åt skogen med sin kartell.

Medlem
Skrivet av Metsys:

Ska man köpa en egen konsol med alla dom spelen blir det ju svindyrt.
Folk tycker den ser ball ut för den är mini. Sen är det väl ett smidigt sett för folk som inte orkar göra en egen retropie med massa roms och emulatorer och handkontroller, inställningar osv.

Hdmi och rakt in i nya teven..

Just så

@Sunray: Jag ringde netonnet och frågade (eftersom jag fick samma mail). Dom sa att detta mail är en bekräftelse på att man fått en enhet. De har blivit lovade runt 1700 enheter.

1
Skriv svar