Microsoft kommer tjata på dig om att säkerhetsuppdatera Windows 10

Robot
Microsoft kommer tjata på dig om att säkerhetsuppdatera Windows 10
Medlem

Tänk om pyttemjuk kunde komma med ett så innovativt grepp som att säga: Nu kommer vi att supportera ex.vis Win 7 eller för den delen XP så länge som du önskar, du får betala en årsavgift men du kan fortsätta att köra din verksamhet företag eller som gamer på en stabil plattform så länge du som kund önskar och finner för gott.

Vad kostade inte hoppet till win 8 företagen i utbildning då de fann för gott att nu var det dags att göra om din 27" skärm till en stor pektelefon i utseende och funktion

Och de som tidigt klev in i win 10 har väl (som vanligt med "early adopters) fått sin beskärda del i att utföra felsökningsarbete åt pyttemjuk.

Varje gång det börjar bli bra med en utgåva så står nästa för dörren. Ett operativ för mig är ett medel att underhålla mina installationer och kunna köra dessa på bästa möjliga och effektiva sätt, inget annat.

Brukar fundera på hur många livstider i tid runt klotet som förbrukats på att vänta på omstarter, ominstallationer osv. av operativsystemen i fråga.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av cb99:

Vad kostade inte hoppet till win 8 företagen i utbildning då de fann för gott att nu var det dags att göra om din 27" skärm till en stor pektelefon i utseende och funktion

Utbildning var nog ingen större kostnad, det som kostar är att testa så all mjukvara är kompatibel och utveckla den som inte är det.
Vi har hoppat över 8'an, går från 7 till 10 i höst/vinter.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Galenskap att köra något annat än senaste möjliga Windows 10...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Skulle tjatat på mig själv att uppdatera också om jag var seg med det. Gillar att hålla mig uppdaterad och har hittills inte haft några som helst problem.

Medlem

Låter uppdateringar ske automatiskt. Då slipper man tänka på det.

Medlem

Windows 10 senaste uppdateringar + Spybot Anti-Beacon (för alla konspirationsteoretiker)


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag hade uppgraderat om de hade skickat ut den. Har ännu inte fått Creators Update på någon av mina datorer...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Galenskap att köra något annat än senaste möjliga Windows 10...

En filosofi fråga, om jag ser till mina vänner och tiden de lagt ned på win 8 + win 10 och deras problem medan jag glatt spelat vidare på win 7 ultimate så är jag mycket trygg i mitt beslut

Sedan använder jag förstås det utmärkta LibreOffice till de bestyr av mer administrativ karaktär, med supporterade donation förstås då med senare versioner av office så återgår vi till stordator konceptet där du inte längre har kontroll över din egen data.

Jag undrar hur många bolag i Sverige som ens känner till detta som aldrig berättades i media vad jag sett i alla fall,
Nya regler för cloud-tjänster - Bryter du mot lagen?
http://blogg.surftown.se/nya-regler-for-cloud-tjanster-bryter...

För övrigt så använder jag mer och mer linux till övrigt då det verkligt "avtändande" med win 10 var tvånget i alla fall initialt att inte kunna välja vilka uppdateringar som de fann för gott att trycka in på din maskin, trots en lång historia där olika över åren sådana ställt till det hos kunder innan.

Om den dagen någonsin kommer med ett operativ eller annan lösning som erbjuder samma spelutbud och kvalitet som på en win plattform så skulle jag personligen droppa pyttemjuk på två röda, men till dess så försöker jag hålla nere exponeringen.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Hade gärna uppdaterat mitt windows 10.... om det hade funkat....

Funkar inte på min stationära eller laptop....

Äkta windows på båda..

Medlem
Skrivet av cb99:

En filosofi fråga, om jag ser till mina vänner och tiden de lagt ned på win 8 + win 10 och deras problem medan jag glatt spelat vidare på win 7 ultimate så är jag mycket trygg i mitt beslut

Sedan använder jag förstås det utmärkta LibreOffice till de bestyr av mer administrativ karaktär, med supporterade donation förstås då med senare versioner av office så återgår vi till stordator konceptet där du inte längre har kontroll över din egen data.

Jag undrar hur många bolag i Sverige som ens känner till detta som aldrig berättades i media vad jag sett i alla fall,
Nya regler för cloud-tjänster - Bryter du mot lagen?
http://blogg.surftown.se/nya-regler-for-cloud-tjanster-bryter...

För övrigt så använder jag mer och mer linux till övrigt då det verkligt "avtändande" med win 10 var tvånget i alla fall initialt att inte kunna välja vilka uppdateringar som de fann för gott att trycka in på din maskin, trots en lång historia där olika över åren sådana ställt till det hos kunder innan.

Om den dagen någonsin kommer med ett operativ eller annan lösning som erbjuder samma spelutbud och kvalitet som på en win plattform så skulle jag personligen droppa pyttemjuk på två röda, men till dess så försöker jag hålla nere exponeringen.

-cb99

Det är ingen "filosofisk" fråga. Med Win7 är man inte säker längre, särskilt inte efter släppet av NSA:s verktyg då vem som helst kan ta över din dator.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kör Win 10 med senaste update på nya datorn, gamla 2600k datorn tuffar vidare med Win 7

Medlem
Skrivet av cb99:

En filosofi fråga, om jag ser till mina vänner och tiden de lagt ned på win 8 + win 10 och deras problem medan jag glatt spelat vidare på win 7 ultimate så är jag mycket trygg i mitt beslut

Sedan använder jag förstås det utmärkta LibreOffice till de bestyr av mer administrativ karaktär, med supporterade donation förstås då med senare versioner av office så återgår vi till stordator konceptet där du inte längre har kontroll över din egen data.

Jag undrar hur många bolag i Sverige som ens känner till detta som aldrig berättades i media vad jag sett i alla fall,
Nya regler för cloud-tjänster - Bryter du mot lagen?
http://blogg.surftown.se/nya-regler-for-cloud-tjanster-bryter...

För övrigt så använder jag mer och mer linux till övrigt då det verkligt "avtändande" med win 10 var tvånget i alla fall initialt att inte kunna välja vilka uppdateringar som de fann för gott att trycka in på din maskin, trots en lång historia där olika över åren sådana ställt till det hos kunder innan.

Om den dagen någonsin kommer med ett operativ eller annan lösning som erbjuder samma spelutbud och kvalitet som på en win plattform så skulle jag personligen droppa pyttemjuk på två röda, men till dess så försöker jag hålla nere exponeringen.

-cb99

Vad försöker du komma fram till?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vad försöker du komma fram till?

Foliehatt låter det som.
Jag förstår inte varför folk ska ha sånt problem med att uppdatera sina datorer, varför vill man inte uppdatera dem? "JA MEN WINDOWS UPDATE HAR SÖNDER DATORER!". Antalet uppdateringar som har haft sönder windows är extremt liten och om man ska vara petig så är de i princip samtliga uppdateringar som har ställt till problem varit på Windows 7 och de påverkade långt ifrån alla användare. "Windows 10 ÖVERVAKAR DIG HELA TIDEN" Ehh... ja, på samma sätt som iPhones och Android gör det, de använder din data för att förbättra användandet av datorn. Om t.ex. android inte fick använda sig av dina platstjänster så skulle inte google maps kunna se trafikinfo då detta delas med att ta informationen ifrån andras telefoner. Samt att du relativt enkelt kan stänga av samtliga tjänster i windows, det är inget som stoppar dig.

Medlem
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är ingen "filosofisk" fråga. Med Win7 är man inte säker längre, särskilt inte efter släppet av NSA:s verktyg då vem som helst kan ta över din dator.

En sanning med modifikation,
om du nu har en bra brandvägg så är du endast exponerad mot de siter som du faktiskt besöker och de portar som du använder och det går att göra mer avancerade inställningar än så. Om någon gör en generell vid portscan syns inte vad jag har överhuvudtaget, så vem som helst kan i alla fall inte ta över min dator.

Ett problemen är ett i antal ökande små nyttoprogram som vill ha tillgång till både din dator/data som ligger aktiva där ingen ens orkar läsa eula'n, discord en av de senare med en intressant eula. För att inte tala om de bakdörrar som NSA kräver att många mjukvarutillverkare ska ha, och iofs. även tillverkare av brandväggar m.m. ska implementera något som du mycket riktigt nämner. Och tror du nu att win 10 inte kommer att få nya friska fina bakdörrar mvh NSA då det är win 10 som är på tapeten just nu?

Min personliga åsikt är att de som ägnar sig åt intrång och utveckling av den typen av verktyg i förstahand tar den enklaste vägen och letar efter dessa snygga ingångar först, det finns mycket skrivet i det ämnet över åren.

Pyttemjuk har historiskt i alla fall varit mycket långsamma att åtgärda kända säkerhetshål, och har i alla fall tidigare varit som jag ser det fullständigt överrepresenterat när det gäller möjliga intrång via Internet Explorer jämfört med ex.vis Firefox.

Personligen har jag under pyttemjuks superaggressiva kampanj för att få människor att uppgradera hjälpt i alla fall 3 som fått sina betalda windowsinstallationer förstörda i processen som de inte ens förstått startat och som dom inte tycker att de tryckt igång. Det var t.o.m. en period vid lanseringen av win 10 då du inte kunde göra en nyinstallation av en äldre fortfarande aktiv windows och få igenom en uppdatering on-line, fanns mycket skrivet om det med.

Så som sagt,
personligen tar jag "risken" med mitt win 7 ultimate och får se vad det finns för alternativ då det inte fungerar längre, för redan nu är det inte enkelt att försöka använda sina redan betalda operativ då luriga uppdateringar som man egentligen inte vill få på existerar och gärna slinker in.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Esri:

Foliehatt låter det som.
Jag förstår inte varför folk ska ha sånt problem med att uppdatera sina datorer, varför vill man inte uppdatera dem? "JA MEN WINDOWS UPDATE HAR SÖNDER DATORER!". Antalet uppdateringar som har haft sönder windows är extremt liten och om man ska vara petig så är de i princip samtliga uppdateringar som har ställt till problem varit på Windows 7 och de påverkade långt ifrån alla användare. "Windows 10 ÖVERVAKAR DIG HELA TIDEN" Ehh... ja, på samma sätt som iPhones och Android gör det, de använder din data för att förbättra användandet av datorn. Om t.ex. android inte fick använda sig av dina platstjänster så skulle inte google maps kunna se trafikinfo då detta delas med att ta informationen ifrån andras telefoner. Samt att du relativt enkelt kan stänga av samtliga tjänster i windows, det är inget som stoppar dig.

Ordet Foliehatt,
Ett av MSM och indoktrinerings medias största försäljningsbedrifter i modern tid.

Det fantastiska ordet foliehatt som flitigt används i de mest skiftande sammanhang har etablerat sig så starkt att många bara stänger av sunt förnuft omedelbart, nyfikenhet och viljan att ta reda på hur verkligheten förhåller sig försvinner direkt, och det fungerar lite som en av-knapp.

Glädjande är dock att fler och fler har kommit/kommer till insikt att bara för att någon använder ordet foliehatt så innebär det inte automatiskt att den som blir kallad det har fel och att man kanske inte behöver stänga sitt eget sunda förnuft, nyfikenhet och sluta lyssna utan kan jobba lite för att ta reda på om det kanske trots allt finns mer än en sida av saken även om ordet foliehatt kastas runt i en diskussion.

Förövrigt,
är det väl inget problem att var och en själv bestämmer vad vi vill göra?
(ja inte om du nu tidigt valde win 10 för då bestämde pyttemjuk åt dig oavsett, inget val )

Min tid och min risk, inget att bli upprörd över några berättar att de valt win 10 och uppdaterar alltid, jag berättar att jag inte gör det t.o.m. en poll med artikeln så i alla fall jag i min enfald trodde att vi kunde tala om vad vi valt att göra och varför vi tagit just det beslutet.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av cb99:

En filosofi fråga, om jag ser till mina vänner och tiden de lagt ned på win 8 + win 10 och deras problem medan jag glatt spelat vidare på win 7 ultimate så är jag mycket trygg i mitt beslut

Vill inte vara den som är den men har dina vänner spenderat så mycket tid med problem i Win10 så är det nog tyvärr dina vänner det är fel på. Win10 är inte mer problematiskt än Win7.

ELF
Medlem

@krqkan: Vad händer eller ska vi säga, vad är det som inte händer? :=)

Tog ex. mig ett bra tag att fatta att quick start eller vad det nu heter fackar med windows update. Alltså att man måste starta om datorn för att den ska uppdateras och inte bara stänga av och starta den vid vanlig användning som det gick att göra i tidigare OS.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Har inget emot att köra senaste, men problemet är att det tar ungefär 6 timmar att komma upp i 32% och därefter blir skärmen svart och efter 24 timmar är den fortfarande svart, dvs uppdateringen hänger sig...
...varje jävla gång...

...vilket resulterar i att jag måste återställa den. Inte så glad för den här "creative" uppdateringen med andra ord. Att den dessutom sa till mig att "manuellt" avinstallera diverse program/spel innan gör mig inte direkt gladare.

Medlem

NI skriver i artikeln att ursprungliga win 10 kommer sluta få support. Vilken version menar ni då? Och hur vet man vilken version man har.
Tack för svar!

Medlem
Skrivet av cb99:

Ordet Foliehatt,
Ett av MSM och indoktrinerings medias största försäljningsbedrifter i modern tid.

Det fantastiska ordet foliehatt som flitigt används i de mest skiftande sammanhang har etablerat sig så starkt att många bara stänger av sunt förnuft omedelbart, nyfikenhet och viljan att ta reda på hur verkligheten förhåller sig försvinner direkt, och det fungerar lite som en av-knapp.

Glädjande är dock att fler och fler har kommit/kommer till insikt att bara för att någon använder ordet foliehatt så innebär det inte automatiskt att den som blir kallad det har fel och att man kanske inte behöver stänga sitt eget sunda förnuft, nyfikenhet och sluta lyssna utan kan jobba lite för att ta reda på om det kanske trots allt finns mer än en sida av saken även om ordet foliehatt kastas runt i en diskussion.

Förövrigt,
är det väl inget problem att var och en själv bestämmer vad vi vill göra?
(ja inte om du nu tidigt valde win 10 för då bestämde pyttemjuk åt dig oavsett, inget val )

Min tid och min risk, inget att bli upprörd över några berättar att de valt win 10 och uppdaterar alltid, jag berättar att jag inte gör det t.o.m. en poll med artikeln så i alla fall jag i min enfald trodde att vi kunde tala om vad vi valt att göra och varför vi tagit just det beslutet.

-cb99

Precis som att du spenderar din tid till att skriva en massa utan att säga något. Bryr mig inte om vad du kör eller varför du kör det, det verkar mera vara så att du inte kan acceptera att folk inte håller med dig.

Medlem
Skrivet av Komured:

Vill inte vara den som är den men har dina vänner spenderat så mycket tid med problem i Win10 så är det nog tyvärr dina vänner det är fel på. Win10 är inte mer problematiskt än Win7.

Har kört win10 sedan det kom och körde win8 och 8.1 innan dess och har haft 1 blåskärm hittills och det var mitt egna fel då det berodde på en halv taskig USB hubb. Vill man inte ha ett uppdaterat och fungerande OS så är det upp till var och en men då frånsäger man sig sin rätt till att klaga.

Medlem
Skrivet av Esri:

Har kört win10 sedan det kom och körde win8 och 8.1 innan dess och har haft 1 blåskärm hittills och det var mitt egna fel då det berodde på en halv taskig USB hubb. Vill man inte ha ett uppdaterat och fungerande OS så är det upp till var och en men då frånsäger man sig sin rätt till att klaga.

Hade lite smågrejer i början som att skärmarna inte stängdes av efter utsatt tid osv men har aldrig haft något direkt stort problem, folk verkar tro att WIN7 var felfritt vid release, var en hel del strul med det med (tom värre för mig).
Kan acceptera att man inte vill byta från win7 för win7 är mycket trevligt, men att skylla på att win10 är mer problematiskt än win7 så har man nog inte riktigt koll på läget tbh.

Medlem

Windows 10 är verkligen ett fenomen. En blandning av väldigt bra och väldigt dåliga features. Överlag tycker jag det är värt att använda om man är en normalanvändare, men det är ju fortfarande inte utan sina baksidor.

Medlem

Jag har inte uppdaterat för att första gången jag gjorde det så sänktes prestandan rejält, började få kraftiga framedrops i spel som innan flöt på i 60+FPS. Provade alla olika "fixes" jag hittade men det enda som löste det vara att återställa. Kanske dags att prova igen.

Redaktör
Skrivet av Avedagreat:

NI skriver i artikeln att ursprungliga win 10 kommer sluta få support. Vilken version menar ni då? Och hur vet man vilken version man har.
Tack för svar!

Version 1507 är den första Win 10-versionen, och supporten upphörde i maj. Gå hit för att uppdatera. För att kolla version trycker du Start-knappen, skriver "winver" och startar programmet.


signatur
Medlem
Skrivet av Esri:

Precis som att du spenderar din tid till att skriva en massa utan att säga något. Bryr mig inte om vad du kör eller varför du kör det, det verkar mera vara så att du inte kan acceptera att folk inte håller med dig.

Men nu får du väl ta och snygga till dig lite,
du kallar mig foliehatt då jag sakligt berättar för hur jag personligen ser på saken.
Så du tycker numera att när någon skrivit en åsikt så får ingen bemöta den eller ge en annan syn på saken?!?!?

Du ger uttryck för en sak och jag för en annan men endast vad du skriver har ett värde?
Jag accepterar att du inte tycker som jag och läser vad du skriver.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av cb99:

Men nu får du väl ta och snygga till dig lite,
du kallar mig foliehatt då jag sakligt berättar för hur jag personligen ser på saken.
Så du tycker numera att när någon skrivit en åsikt så får ingen bemöta den eller ge en annan syn på saken?!?!?

Du ger uttryck för en sak och jag för en annan men endast vad du skriver har ett värde?
Jag accepterar att du inte tycker som jag och läser vad du skriver.

-cb99

Du har inte skrivit någon åsikt, det enda du har skrivit är saker som endast kan tolkas som paranoia. Du skriver en massa men säger ingenting.

Medlem
Skrivet av Esri:

Precis som att du spenderar din tid till att skriva en massa utan att säga något. Bryr mig inte om vad du kör eller varför du kör det, det verkar mera vara så att du inte kan acceptera att folk inte håller med dig.

Skrivet av cb99:

Men nu får du väl ta och snygga till dig lite,
du kallar mig foliehatt då jag sakligt berättar för hur jag personligen ser på saken.
Så du tycker numera att när någon skrivit en åsikt så får ingen bemöta den eller ge en annan syn på saken?!?!?

Du ger uttryck för en sak och jag för en annan men endast vad du skriver har ett värde?
Jag accepterar att du inte tycker som jag och läser vad du skriver.

-cb99

Du har inte skrivit någon åsikt, det enda du har skrivit är saker som endast kan tolkas som paranoia. Du skriver en massa men säger ingenting.

You will upgrade to Windows 10: Inside Microsoft's strong-arm upgrade tactics,
http://www.pcworld.com/article/3024278/windows/you-will-upgra...

Redmond slow to fix IE 8 zero day, says 'harden up' while U wait,
https://www.theregister.co.uk/2014/05/22/ie_8_zero_day_dumped...

Catalog Advertises NSA Toolbox,
http://www.spiegel.de/international/world/catalog-reveals-nsa...

nsa backdoor windows,
https://duckduckgo.com/?q=nsa+backddor+windows&t=ffsb&ia=web

internet explorer zero day
https://duckduckgo.com/?q=internet+explorer+zero+day&t=h_&dbe...

Osv,
Snart 30 år i branschen och mitt misstag här är väl att jag antar att man tillskansat sig lite historik under åren.
Men jag hyser inga som helst tvivel om att du raskt borstar bort den här posten med
Kommer förstås att fortsätta att läsa dina posts och ta till mig dina åsikter.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

12
Skriv svar