Kemskatten är här – så mycket dyrare är PS4, Xbox One och Switch

Medlem

Skatten gäller inte PC och PC delar? tex chassi`?

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag antar att du suttit inomhus i hela ditt liv. Vet du inte hur många ungdomar som kör "gaming nights" och super sig full samtidigt? Det där är bara ett löjligt argument.

Ditt argument är bara korkat. Jag säger, med uppbackning av statistik, att ungdomars drickande har minskat kraftigt tack vare spel. Att andelen ungdomar som fortfarande dricker alkohol gör det framför ett spel i stället för utomhus är en helt annan fråga.

När jag var i tonåren så drack i stort sett varenda en, och i betydligt större mängder. Idag dricker inte ens hälften av dagens tonåringar alkohol, men de som dricker gör det visst i samband med "gaming nights", för det har du tydligen bestämt.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

Skatten gäller inte PC och PC delar? tex chassi`?

Det gäller färdiga datorer, men inte komponenter som du köper löst. Det hade blivit jävligt dyrt om man var tvungen skatta varenda komponent individuellt.

Skribent

Känns väl som de miljövänliga alternativen borde få lite belöning i skattereduktion, snarare än miljöskatt. Annars är jag pro skatt, fri skola, sjukvård och allt det där är sjukt gött.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Hur blir det då när man sätter ihop en egen burk ska man betala kemskatt på varje enskild komponent då? blir ju bara där 3000 extra i skatt. Roligt för oss som bygger eget då.

Medlem
Skrivet av Marcon:

Hur blir det då när man sätter ihop en egen burk ska man betala kemskatt på varje enskild komponent då? blir ju bara där 3000 extra i skatt. Roligt för oss som bygger eget då.

Den gäller inte för enskilda komponenter, utan endast färdiga produkter konstigt nog.

Medlem

Hitte på skatt är vad det är. Proshop lär ju bli billigast på prisjakt på allt 😁.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Känns väl som de miljövänliga alternativen borde få lite belöning i skattereduktion, snarare än miljöskatt. Annars är jag pro skatt, fri skola, sjukvård och allt det där är sjukt gött.

Håller med, men denna skatt känns bara som "vi behöver snabba pengar".

Medlem

@Johan Olander:

...ja...om bara pengarna faktiskt gick till sånt...

Sist jag kollade så var det Svenska samhället fortfarande i en stadig resa neråt trots alla skatter man pröjsar ut. Men vad vet jag, svennar verkar ju ha en viss förkärlek för att ha objekt uppstoppade där bak...

Redaktör

@Skyrage: sist jag kollade var min livsnödvändiga medicin gratis, som den varit sen jag blev diabetiker för 35 år sen. Visst, det är bara ett enskilt exempel, men att vissa saker förändras måste inte betyda att allt är på väg åt helvete.


signatur
Medlem

Intressant att vi får högre totalskatt (moms) på grund av denna extra skatt... Vi får alltså skatta på skatten, och betala mer i "slutskatt" tack vare denna extra skatt, vilket gör att prisökningen blir extra hög och inte bara höjs med den extra skattens summa.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Avstängd

Ja,!, jäklar! Riktigt stort påslag, om jag får det rätt, ca: 20-25% av köpesumman!?, lite grov räknat. Skulle då bli runt 35% i marginalskatt?! Det är ordentlig tilltaget, kan inte leda till något bra. Skulle bli oerhört förvånad om inte en drös jobb i detaljhandeln försvinner med detta. Och det här samtidigt som tillverkarna snarare bantar produktionskostnaderna, från något knappt, till ingenting, suck!!, ger självklart fullständigt fan i klimatmål. Om inte annat så kan man ju rappa på processen av inbyggt åldrande, och på så vis täcka "onödiga" utgifter. Svenska säljare med lönebidragsanställning!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Skyrage: sist jag kollade var min livsnödvändiga medicin gratis, som den varit sen jag blev diabetiker för 35 år sen. Visst, det är bara ett enskilt exempel, men att vissa saker förändras måste inte betyda att allt är på väg åt helvete.

Aah - ett "vatten kommer fortfarande ut från kranen"-svar.

Samhällsförändringar sker inte normalt på en helg. Med tanke på den negativa trend vi har och hur länge det har pågått så borde du nog vara tacksam för att du fortfarande får din medicin gratis. Det är verkligen inte i omöjligheternas realm att även detta kan ändras i framtiden. Jag menar, jag tvivlar verkligen på att du har missat att snappa upp alla enskilda berättelser om misär som dyker upp allt oftare - besparingar hit, äldrevården dit, föda barn i bil, skola, sjukvård osv osv. Så det är inte helt orimligt att börja tänka: "När blir det min tur? snarare än "Hur kunde detta hända mig då vi bor i Sverige?".

Den här skatten är bara ytterligare en droppe i bägaren. Miljön är bara en ursäkt - dom flesta är nog fullt medvetna om den riktiga skälet till varför beskattningen sker.

Medlem

Miljöpartiet - Djävulens påfund!!
Fridolin är en lämplig slutboss i nästa skräckspel....

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Tidsfråga innan vi får betala skatt för luft.

Ja när miljön blir så dålig att man måste köpa syrgastuber ja då blir det nog skatt på luft också

Skribent

@Skyrage: Sist jag kollade så skulle det avsattas en massa mer pengar till sånt och mig veterligen är samhället på väg uppåt. I alla vad jag läst och upplevt som boende i ett problemområde.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

@Johan Olander:
Skriver du även för CNN?

Medlem

Det är ännu en onödig så kallad "Punktskatt", det vill säga, en straff-skatt (bokstavligen) är avsedda till att straffa folks ekonomi och därmed få folk att undvika eller minska konsumtion av varor som drabbats av punktskatter, och det värsta är att designen med punktskatter är mest fördelaktiga för politiker, för intäkterna av punktskatterna går inte till att förbättra områdena de är avsedda att förändra, tex. bränsleskatten går inte till att främja miljövänliga alternativ, nej. Det går rakt in i statskassan och blir därmed tillgängligt för politiker att använda var de ser intresse av.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Ditt argument är bara korkat. Jag säger, med uppbackning av statistik, att ungdomars drickande har minskat kraftigt tack vare spel. Att andelen ungdomar som fortfarande dricker alkohol gör det framför ett spel i stället för utomhus är en helt annan fråga.

När jag var i tonåren så drack i stort sett varenda en, och i betydligt större mängder. Idag dricker inte ens hälften av dagens tonåringar alkohol, men de som dricker gör det visst i samband med "gaming nights", för det har du tydligen bestämt.

Vi bor säkerligen på olika ställen men säger hur det t.ex är här i norrland.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Denglade:

@Johan Olander:
Skriver du även för CNN?

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Aah - ett "vatten kommer fortfarande ut från kranen"-svar.

Samhällsförändringar sker inte normalt på en helg. Med tanke på den negativa trend vi har och hur länge det har pågått så borde du nog vara tacksam för att du fortfarande får din medicin gratis. Det är verkligen inte i omöjligheternas realm att även detta kan ändras i framtiden. Jag menar, jag tvivlar verkligen på att du har missat att snappa upp alla enskilda berättelser om misär som dyker upp allt oftare - besparingar hit, äldrevården dit, föda barn i bil, skola, sjukvård osv osv. Så det är inte helt orimligt att börja tänka: "När blir det min tur? snarare än "Hur kunde detta hända mig då vi bor i Sverige?".

Den här skatten är bara ytterligare en droppe i bägaren. Miljön är bara en ursäkt - dom flesta är nog fullt medvetna om den riktiga skälet till varför beskattningen sker.

Sedan Alliansens regeringstid är det generella skattetrycket i Sverige märkbart lägre än det var innan deras tillträde. Lägg till det att sossarna alltid, i alla tider, generellt förespråkat ökad beskattning som lösning på diverse problem (även före de hemska invandrarna syntes till i Sverige, sjukt va?). Så det är varken oväntat eller behövs någon konspirationsteori/mörkläggning för att förklara resonemanget bakom denna skatt; den är till för att minska de miljö- och hälsofarliga ämnena i elektronikprodukter och höjda skatter är sossarnas sätt att lösa problemet (som alltid). Särskilt när de anser att skattetrycket efter Alliansen är, relativt sett, lågt.

Sen är jag personligen Alliansväljare, delar inte deras syn på skatt i allmänhet och tycker denna skatt är helt fel väg att gå i synnerhet, men det är en annan fråga.

Medlem

Noooooo!....

Well, hello there Danmark / Finland...


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

"Från den 1 juli 2017 kommer en ny skatt på kemikalier i viss elektronik att tas ut. Syftet är att minska förekomst, spridning och exponering av farliga flamskyddsmedel. Genom skatten vill riksdagen påverka att mer miljö- och hälsovänliga alternativ i stället används vid produktion av framtida produkter."

Konstigt tänk, 99% av alla produkter som blir beskattade görs inte ens i Sverige. Och Sverige med sina 10 milijoner invånare är väl en relativ liten marknad jämfört med andra länder, har svårt att se att t.ex Japan och Kina kommer ändra sina rutiner endast för Sverige har en kemskatt.

Dessutom har ju butikerna höjt mer än vad dom ska, det står så här på skatteverkets sida:
"Skatten begränsas till maximalt 320 kronor per vara"

Redaktör
Skrivet av shelter:

Dessutom har ju butikerna höjt mer än vad dom ska, det står så här på skatteverkets sida:
"Skatten begränsas till maximalt 320 kronor per vara"

Det är 320 kr före moms, med moms blir det max 400 kr.

Butikerna är skyldiga att betala in summan av kemskatten till skatteverket när de sålt en produkt. Det logiska är då att lägga på den summan på produkten. men eftersom det står butiker helt fritt att ta så mycket betalt de vill kan det förstås hända att vissa passar på att prisöka lite i smyg samtidigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är 320 kr före moms, med moms blir det max 400 kr.

Butikerna är skyldiga att betala in summan av kemskatten till skatteverket när de sålt en produkt. Det logiska är då att lägga på den summan på produkten. men eftersom det står butiker helt fritt att ta så mycket betalt de vill kan det förstås hända att vissa passar på att prisöka lite i smyg samtidigt.

Aha, tycker man kunde ha nämnt det på skatteverkets sida om kemskatten, jag visste personligen inte om att det var moms på vissa skatter.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Skyrage: sist jag kollade var min livsnödvändiga medicin gratis, som den varit sen jag blev diabetiker för 35 år sen. Visst, det är bara ett enskilt exempel, men att vissa saker förändras måste inte betyda att allt är på väg åt helvete.

Det är sant att vissa skatter är nödvändiga för att vi ska få det bra, men samtidigt får dom alltid fram väldigt märkliga skatter. Som det där skatteförslaget där man skulle beskatta folk som köpte nya dieselbilar med en viss utsläppsgräns med över 400% mot vad skatterna var innan. Detta trots att dieslar är betydligt mer miljövänliga i dagsläget jämfört med bensindrivna bilar.

Balanseringen utav detta var ett ge en marginell morot i form utav ett bidrag till folk som köpte supermiljöbilar, dvs bilar som nästan enbart höginkomstagare har råd att köpa in.

Ett lättare beräkningsexempel från teknikens värld:
"En Volvo V90 T5 AWD släpper ut 154 gram per kilometer. I dag har den en fordonsskatt som uppgår till 1 306 kronor per år. Med regeringens nya förslag extrabeskattas samma bil med 3 465 kronor (77 kr/g mellan 95 och 141 g/km) plus 1 400 kronor (100 kr/g över 140 g/km) plus 360 kronor i grundbelopp. Det betyder att en V90 T5 AWD kommer att gå från en fordonsskatt på 1 306 kronor per år till 6 351 kronor per år. En höjning med 386 procent."

"För en dieselbil med motsvarande koldioxidutsläpp som i ovan nämnda exempel blir skattehöjning än mer chockartad då en dieselbil även beläggs med en miljöavgift om 250 kronor samt att koldioxidsiffran multipliceras med en bränslefaktor om 12,88.

Denna skatt skulle också gälla äldre bilar. Miljöpartiet och nuvarande sittande regering vill verkligen inte att folk ska ha möjlighet att leva någon annanstans än i stockholms innerstad utav någon anledning.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

@Dumlen:

Om man kör en Volvo V90 T5 AWD, nypris från 374 900 kronor, så har man också råd att betala koldioxidskatt för den, och om du ser den köras nånstans så är det mellan villan och jobbet i innerstan. Att ta Volvos lyxbilar som exempel är en förolämpning mot alla som faktiskt har det dåligt ställt på landsbygden.

Medlem
Skrivet av palmtree:

@Dumlen:

Om man kör en Volvo V90 T5 AWD, nypris från 374 900 kronor, så har man också råd att betala koldioxidskatt för den, och om du ser den köras nånstans så är det mellan villan och jobbet i innerstan. Att ta Volvos lyxbilar som exempel är en förolämpning mot alla som faktiskt har det dåligt ställt på landsbygden.

Inte mitt räkneexempel som sagt, det är teknikens världs. Dom tog bara en relativt populär ny bil. Men en bil med samma utsläppsmängd vare sig det är en audi,kia eller en peugeot får lika dyr skatt då denna baseras på utsläppsmängd i dagsläget.

Att bilen har ett nybilspris på si eller så mkt påverkar inte bilskatten, utsläppen påverkar däremot skatten betydligt mkt.

"Bilar, och det är här vi hittar en stor del av dagens bilar, som släpper ut mellan 96 och 140 gram koldioxid per kilometer bestraffas genom att påföras en avgift om 77 kronor per gram som överstiger 95 gram. En bil som släpper ut 105 gram per kilometer kommer således att bestraffas med ytterligare 770 kronor per år plus en grundavgift om 360 kronor, under tre år, utöver bilens nuvarande fordonsskatt."

"De bilar som släpper ut mer än så, det vill säga över 140 gram per kilometer, straffas ännu hårdare. Även i denna utsläppskategori hittar vi många bilar som svenskar använder i sitt dagliga liv, inte minst barnfamiljer. En bil i denna kategori bestraffas med 77 kronor extra per gram som överstiger 95 gram men understiger 141 gram samt 100 kronor extra per gram som överstiger 140 gram. Plus en grundavgift på 360 kronor. Här handlar det inte sällan om många extra tusenlappar per år under tre års tid."

"Siffrorna ovan är för bensinbilar. Dieselbilar drabbas dessutom av ett miljötillägg om 250 kronor plus ett bränsletillägg där bilens koldioxidutsläpp multipliceras med faktorn 12,88. Därmed blir det ännu saftigare skattepåslag för dieselbilarna som generellt släpper ut längre halter av koldioxid."

"Den femåriga skattebefrielsen för miljöbilsklassade bilar vill regeringen ta bort.

Enligt uträkningar innebär regeringens förslag att nio av tio bilar i Sverige (baserat på fjolårets försäljning) kommer att få förhöjd fordonsskatt, inte bara nya bilar utan även några år gamla. När en bil hunnit bli äldre än tre år gammal, det vill säga fyra år eller äldre, går bilen ur bonus-malus-systemet och får en förhöjd skatt på 22 kronor per gram koldioxid som överstiger 95 gram."

Så en Kia Ceed med en 1,6 liters bensinmotor med en nuvarande skatt på 998kr och 140g utsläpp kommer då beskattas med 77kr per gram över 95 gram, dvs 45 gram får en straffskatt på 77 * 45 = 3465 + en grundavgift på 360kr per år under 3 års tid. Så man går från att betala strax under tusenlappen i skatt för en bil som kostar avsevärt mindre än en Volvo XC90, till att hamna i samma prisklass som man får betala för en gammal dieselbil i dagsläget.

Som sagt, bilpriset spelar absolut ingen roll för hur mkt man betalar i skatt för bilen. Är bilen utav ett billigare märke så är det mkt möjligt att man får betala mer i skatt än en dyrare pga att tillverkaren sparat in pengar på att inte göra en miljöklassad motor.

Kom gärna tillbaka med bättre argument om förolämpningar när du har någon större kunskap inom området.

Mvh en som bor på landsbygden och pendlar 10 mil om dan.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag är mest konfunderad över dom som höjde med mer än 400:-, hänger inte riktigt med på hur dom resonerade. Fast det kanske var för att dom låg lågt innan?

Medlem
Skrivet av BlaKer:

Så här går de när man röstar på partier som behöver hitta på nya skatter för att få igenom sin vansinnespolitik.

Du menar den skatt som Reinfeldts-regeringen ritade upp och som Sossarna drev igenom?

Skrivet av SWEBarb:

fyfan va det suger att bo i detta land alltså....

Flytta? Lycka till att hitta ett land med ett sådant brett skyddsnät som Sverige har dock.

Skrivet av Theo B:

kommunistland

Fem spänn på att du inte ens vet vad kommunism är utan du använde ideologins namn bara för att det är det värsta du kunde komma på.

Skrivet av Jaxalot:

Demokratur.

Vi får rösta på vilken diktatorparti som ska diktera svenska medborgares liv.

Snacka om att vara bortskämd med friheter..

Skrivet av Cybersoul:

Skatten gäller inte PC och PC delar? tex chassi`?

Bara färdigbyggda system där skärmen ingår. PC delar har inte denna skatt på sig.

Skrivet av Hymer:

Hitte på skatt är vad det är. Proshop lär ju bli billigast på prisjakt på allt 😁.

Per definition är alla skatter "Hittepå". Sedan är Proshop billigast för en anledning.

Skrivet av Skyrage:

Aah - ett "vatten kommer fortfarande ut från kranen"-svar.

Samhällsförändringar sker inte normalt på en helg. Med tanke på den negativa trend vi har och hur länge det har pågått så borde du nog vara tacksam för att du fortfarande får din medicin gratis. Det är verkligen inte i omöjligheternas realm att även detta kan ändras i framtiden. Jag menar, jag tvivlar verkligen på att du har missat att snappa upp alla enskilda berättelser om misär som dyker upp allt oftare - besparingar hit, äldrevården dit, föda barn i bil, skola, sjukvård osv osv. Så det är inte helt orimligt att börja tänka: "När blir det min tur? snarare än "Hur kunde detta hända mig då vi bor i Sverige?".

Den här skatten är bara ytterligare en droppe i bägaren. Miljön är bara en ursäkt - dom flesta är nog fullt medvetna om den riktiga skälet till varför beskattningen sker.

Med det argumentet så har landet gått åt helvete sedan första världskriget. Har det aldrig slagit dig in att den ökade rapporteringen och framförallt tillgängligheten för dig att få information från hela världen kan ha fått en illusion av att allt går åt helvete idag där den tidigare sett mindre ut för att du inte haft tillgång till informationen? Sedan så tar ditt argument upp det klaraste fallen av de alla.. och det är att den som är mest missnöjd är även den som gnäller. För varje som gnäller så finns det tio som är nöjda och inte gnäller.. men dessa ser du inte..

Skrivet av Denglade:

@Johan Olander:
Skriver du även för CNN?

Tror du på allt som du kan höra på Fox News?

123
Skriv svar