Che Guevara- Frihetskämpe eller kommunist.

Medlem
Che Guevara- Frihetskämpe eller kommunist.

Che Guevara. Che var en Marxist-Leninist, han var en krigare för folket, och han slogs för friheten. Men varför är han så hatad av visst folk i USA?

Usa:s regering ville ju döda honom på den tiden, och FIdel, men varför egentligen?

De delade ju inte samma åsikter och dom var ju kommunister, men vad är felet med det?

Är deras val av politik och tro fel för det?

Vad hade USA för rätt att börja tjafsa med dom eller tvärt om.

Var dom verkligen tvungen att hålla på med det eviga skiten. Dom kunde ha lämnat dom ifred.

Det är ju sjukt att det är fortfarande förbud mellan usa och kuba så att man inte ens kan köpa Kubanska cigarrer i Usa utan att det ska vara olagligt.

(Öppnade denna tråd för att jag var uttråkad och för att jag vill ta bort hatet mot Fidel och Che som vissa har, kommentera gärna )

Medlem

Du funderade aldrig på att öppna en bok om nutidshistoria innan du skapade tråden?
Det finns ett större djup i den konflikten än vad du verkar vara medveten om.

Men för att leda in dig på rätt spår;
Ponera att du är President Kennedy. Du får reda på att det 15 mil från Miami finns sovjetiska medeldistansrobotar med kärnstridsspetsar som kan nå huvuddelen av dina större stöder inom 10 minuter.

Vad Gör Du?

Begreppet intressesfär får väl anses som huvudordet.

Läs på och kom tillbaka sen.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Är du verkligen 18 år gammal eller är du en 12-åring som valt fel födelsedatum när du reggade dig på sidan?

Medlem

En mentalt störd mördare är vad Che va, ingeting annat.
Att det finns idioter som springer runt i tröjor med hans bild på är så sjukt pinsamt. Borde spärra in fanskapen.

Det är lite roligt att folk har på sig kläder med ett motiv utav Che Guevara. Min största fråga är dock; Varför har man mr. Guevara på en tröja? Han dog för 42 år sen, det känns som en väldigt gammal bump.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Det är lite roligt att folk har på sig kläder med ett motiv utav Che Guevara. Min största fråga är dock; Varför har man mr. Guevara på en tröja? Han dog för 42 år sen, det känns som en väldigt gammal bump.

Speciellt med tanke på att Ches ideologi inte skulle rimma fint med tanke på den exploatering som görs av han för att stora företag ska kunna tjäna pengar på en som verkligen inte gillade kapitalism.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Samma ironi återfinner man av alla vänster-tomtar som gör runt med Converse-dojor


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

"Är du verkligen 18 år gammal eller är du en 12-åring som valt fel födelsedatum när du reggade dig på sidan?"

Jag är inte 12 år. Om jag öppnar en sådan tråd är det för att jag vill ha svar och varför lägga ut något som inte har med topic att göra.

Och jag har läst om Che, men har inte läst om den lilla konflikten mellan USA och Kuba, finns viktigare saker att lära sig om Che.

Medlem
Skrivet av Spassy:

Och jag har läst om Che, men har inte läst om den lilla konflikten mellan USA och Kuba, finns viktigare saker att lära sig om Che.

Ska man få en helhetsbild gäller det att läsa på och förstå - inte välja bort saker för att man själv tycker dem vara oviktiga.

Medlem
Skrivet av Kamp:

En mentalt störd mördare är vad Che va, ingeting annat.
Att det finns idioter som springer runt i tröjor med hans bild på är så sjukt pinsamt. Borde spärra in fanskapen.

*facepalm*

Medlem
Skrivet av Spassy:

Och jag har läst om Che, men har inte läst om den lilla konflikten mellan USA och Kuba, finns viktigare saker att lära sig om Che.

Ja, en av dom viktigaste händelserna under kalla kriget är ju verkligen en liten konflikt ;p

Titeln på tråden är otroligt missvisande. Låter som du ska försöka argumentera kring att man inte kan vara frihetskämpe och kommunist samtidigt.

Medlem

"Ska man få en helhetsbild gäller det att läsa på och förstå - inte välja bort saker för att man själv tycker dem vara oviktiga."

Jag har inte liksom valt bort det, har bara inte kommit in på så stort i det ämnet, men ska läsa om det.

Medlem

Ja, en av dom viktigaste händelserna under kalla kriget är ju verkligen en liten konflikt ;p

Titeln på tråden är otroligt missvisande. Låter som du ska försöka argumentera kring att man inte kan vara frihetskämpe och kommunist samtidigt.

Okej ingen liten konflikt då Men kriget var ju inte så "viktigt" så det var värt att börja kriga om, tur att det inte blev riktigt stor krig iaf.

Medlem

Man lät ju andra kriga åt sig istället...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Man lät ju andra kriga åt sig istället...

Som sagt, plus att världen gick ett par dagar på sina tår tack vare att det kunde eskalera till kärnvapen krig. Nä du Spassy, har du läst historia A/B i skolan och total missat denna del så har du antingen sovit eller så är din historielärare under all kritik.

Hitta en historiebok och läsa på lite, eftersom du verkar intresserad men har missat så mycket.

Medlem

Han var iaf. otroligt tuff.

Bättre än Fulgencio Batista.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Kamp:

Att det finns idioter som springer runt i tröjor med hans bild på är så sjukt pinsamt. Borde spärra in fanskapen.

Okunskap är tillräckligt för att spärra in folk?

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Kamp:

Att det finns idioter som springer runt i tröjor med hans bild på är så sjukt pinsamt. Borde spärra in fanskapen.

Okunskap är tillräckligt för att spärra in folk?

Jepp, kunskap är makt. Okunskap är vanmakt.

Medlem

VI har aldrig haft detta ämne i skolan vilket är konstigt.

Medlem
Skrivet av Spassy:

VI har aldrig haft detta ämne i skolan vilket är konstigt.

Inte jag heller. Lite Genghis/Djingis Khan över det hela. Men jag antar att Asien och Sydamerika inte har den fantastiska historian som vårt käraste USA har.

Är iofs möjligt att detta lärs ut i gymnasiet(Sam). :heart:
Känner att jag är ute på friktionsfri H20(s).

Medlem
Skrivet av Spassy:

VI har aldrig haft detta ämne i skolan vilket är konstigt.

Menar du historia eller "kalla kriget"?

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Är iofs möjligt att detta lärs ut i gymnasiet(Sam). :heart:

Om jag inte minns fel gick vi igenom detta i historia b, som ju är en del av samhällsprogrammet.

Medlem
Skrivet av Spassy:

Okej ingen liten konflikt då Men kriget var ju inte så "viktigt" så det var värt att börja kriga om, tur att det inte blev riktigt stor krig iaf.

Men snälla söta...antigen han du knappt stava till "historia" eller så har du fått planetens sämsta undervisning i nutidshistoria.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

det är inte självklart att man blir utbildad i det här. Det handlar om att ta reda på det själv. Men personligen tycker jag om ämnet så ni kan fortsätta

edit: fylleinlägg


signatur

thank you, come again

Medlem

faen va dryga ni är mot grabben, hoppa ner från era höga hästar och länka/tala om för han istället.

du kan ju börja med wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Che_Guevara


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Ragganof:

faen va dryga ni är mot grabben, hoppa ner från era höga hästar och länka/tala om för han istället.

du kan ju börja med wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Che_Guevara

Ett tips kan vara att kolla in den engelska wikipedia, oftast mer utförlig: http://en.wikipedia.org/wiki/Che_Guevara

Här har du om Kubakrisen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cuban_Missile_Crisis

Det lönar sig även att fråga.

Medlem

Man undrar ju lite hur kuba hade sett ut idag om che gueverra hade stannat kvar i kuba och styrt.

Rimligtvis hade det tillslut blivit en konflikt mellan han och castro


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jag var på Kuba nu i vintras. Vi åkte rundtur i en vecka med en svensk och en kubansk guide och fick verkligen en insyn om vad den kubanska befolkningen tycker om Castro och Guevara.

Majoriteten av befolkningen där verkligen ÄLSKAR dem och ser på dem som gudar för att de befriade kubanerna från den förre ledaren Baptista.
Men det var ändå Castro som var "frihetskämpen" och hjärnan bakom allt. Dock är det Guevara som syns mer pga att han ledde alla anfall/trupper när de störtade det sittande styret.

Vår guide berättade om en kollega som hade pratat högt om Castro, ingen ont dock, och någon "anhängare" till regeringen hade hört honom och sedan fått honom avskedad. Just därför att man inte talar högt om kubanernas "gud". Så vår guide kallade Castro "mannen med skägget"


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Kommer dock inte ihåg riktigt vad som utlöste Usa vs Kuba-konflikten. Men det var dels för USA inte gillade att Castro och Guevara var kommunister samt att de inte var villiga att handla med USA (socker, cigarrer osv)

Det verkar som många har något emot Castro och Guevara. I och med att jag har varit på Kuba och hört en del fakta/berättelser om konflikten så ser jag dem också som hjältar.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Det verkar som många har något emot Castro och Guevara. I och med att jag har varit på Kuba och hört allt om konflikten så ser jag dem också som hjältar.

Precis som många andra som besökt till exempel Kina, Sovjet, Östtyskland och Kambodja.

Är du säker på att vad du hörde var en korrekt beskrivning av vad som hände? Fick du även träffa kritiker? Har du läst på något här hemma eller bygger du allt på anekdoter från folk du träffat där?

12
Skriv svar