Första benchmarksen från Xbox One X ute

Robot
Första benchmarksen från Xbox One X ute

Microsofts monstermaskin mäter sig med vanliga krysslådan.

#benchmark, #microsoft, #prestanda, #xbox-one, #xbox-one-x


Medlem

Konsollen kommer troligen kosta 6-7 tusen kronor i sverige med alla skatter, = tok för mycket pengar för en maskin som knappt klarar av 30fps.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Ja priset kommer bli ett skämt i Sverige.

Medlem

Sveriges Adliga Språkutskott har nu utannonserat ett förslag på en skatt på användandet av "X" i varumärkesnamn, eftersom det obfuskerar varans syfte och kan åsamka skada för det svenska språket - där bokstaven "X" inte har en naturlig plats. Detta kommer drabba Xbox One X extra hårt, då denna spelkonsol har en väldigt olycklig kombination av ovan nämnda bokstav.

"Plötsligt händer det" Nämen skämt å sido; Det vore fantastiskt kul om Xbox One X vart en succé, för det skulle sätta press på en ny konsolgeneration och visa på att behovet finns för kraftfullare hårdvara. Tror inte den nya kemikalieskatten skrämmer mig om det är rätt mängd "putt i lådan" och spelutbudet är tillräckligt lockande OCH exklusivt.

Ambassadör
Xbox

Ser bra ut!


signatur

Jump in.

Medlem

Xbox One X är lockande som fan, att spela i 4k utan att behöva bygga en ny eller uppgradera gamla burken känns jävligt värt det. Speciellt när jag är helt okej med 30fps i de flesta spelen, men det är givetvis nice att de kör 60 på vissa saker i 4k också.


signatur

// Bacon <3

Medlem

"Benchmarksen"?
Använd svenska för bövelen! Bänkmärke heter det!

Redaktör
Skrivet av Oddjob:

"Benchmarksen"?
Använd svenska för bövelen! Bänkmärke heter det!

F'låt...


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

F'låt...

riktvärde fixpunkt riktlinje måttstock norm referenspunkt

Medlem

Kan bli intressant om det inte blir för dyrt. Vore ännu bättre om den klarade alla spel i 1080p/60fps också.

Medlem
Skrivet av Oddjob:

"Benchmarksen"?
Använd svenska för bövelen! Bänkmärke heter det!

Tack. Roligaste jag läst på hela dagen


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Xbox One X är lockande som fan, att spela i 4k utan att behöva bygga en ny eller uppgradera gamla burken känns jävligt värt det. Speciellt när jag är helt okej med 30fps i de flesta spelen, men det är givetvis nice att de kör 60 på vissa saker i 4k också.

Idag kostar ett nytt RX 580 8gb kort ca 2700kr (ca 6tflops), har du en gammal i5-750 eller FX-8350 eller liknande får man också typ ps4 pro / xbox1x prestanda. Vill man ha lite svängrum kan man köpa ett begagnat 980ti OC, brukar kosta runt 2500-3000kr, som är typ 15-20% bättre. Vill man gå full retard kan man slänga in ett 1080 eller 1080ti kort, funkar förvånadsvärt bra även på mycket gamla system.

Om ca 1år skulle jag heller inte vara förvånad om man kan köpa en 8-12tflops gpu för runt 3000-4000kr.

Xbox1x släpps i slutet på året och troligtvis kommer kosta runt 5-6000kr i Sverige, känns inte som att man kommer få något utöver det vanliga direkt. Enda som gör paketet prisvärd är om man redan inte har en xbox1s och vill ha en blu-ray 4k spelare.

Annars skulle jag säga att det är betydligt mer värt att lägga pengarna på att uppgradera din PC, där har du redan en sjuhelvettes massa spel tillgängliga att lira 4k på.

Medlem

Jag har inte haft en Xbox sedan första, men jag är väldigt sugen på en Xbox One X och gärna en skärm med Freesync 2 om det stämmer att Xbox One X har stöd för det.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Idag kostar ett nytt RX 580 8gb kort ca 2700kr (ca 6tflops), har du en gammal i5-750 eller FX-8350 eller liknande får man också typ ps4 pro / xbox1x prestanda. Vill man ha lite svängrum kan man köpa ett begagnat 980ti OC, brukar kosta runt 2500-3000kr, som är typ 15-20% bättre. Vill man gå full retard kan man slänga in ett 1080 eller 1080ti kort, funkar förvånadsvärt bra även på mycket gamla system.
https://www.youtube.com/watch?v=daiF6lYguN4

Om ca 1år skulle jag heller inte vara förvånad om man kan köpa en 8-12tflops gpu för runt 3000-4000kr.

Xbox1x släpps i slutet på året och troligtvis kommer kosta runt 5-6000kr i Sverige, känns inte som att man kommer få något utöver det vanliga direkt. Enda som gör paketet prisvärd är om man redan inte har en xbox1s och vill ha en blu-ray 4k spelare.

Annars skulle jag säga att det är betydligt mer värt att lägga pengarna på att uppgradera din PC, där har du redan en sjuhelvettes massa spel tillgängliga att lira 4k på.

Jag vet redan allt du skriver, kollade faktiskt på ett RX 580 så sent som igår och det är inte omöjligt att det ramlar hem ett sådant nästa löning om de fått hem dem, är ju slut på lagret överallt nu. Men jag håller inte med, tekniskt sett så kan grafikkortet jag har nu köra 4k 60hz via displayport men för att få det mesta spelbart utan pill och don och justerande så är det många om och men, det skulle bli en del sådant även med RX 580. Därav lockar One X för att jag vet att det inte kommer vara något pill, det kommer inte bli något pill och dessutom så vill jag ha en Xbox One och handkontrollen som följer med så att jag slipper krångla med Ps4 dosan till datorn. Så Xbox One X lockar helt klart en hel del när den är så pass kraftfull och extrabitarna är väldigt värda för någon som inte har en Xbox One än. Vårt spelande skiljer sig förmodligen en del så för dig är det säkert mer värt att upgradera datorn, men kanske inte/troligen inte för mig. Har inte blivit helt såld än (skrev lockande av en anledning)... En Forza 7 One X bundle skulle nog sälja mig rätt snabbt dock.


signatur

// Bacon <3

Medlem

@Godofcheese:
Men den klara ju 4k i 60fps enligt artikeln. Eller missförstår jag?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

tyvärr kommer dom flesta spelen välja grafik istället för fps och ligga mellan 19-30fps

Redaktör

@Pretorian24: den kommer fixa 60 fps i 4K i åtminstone Forza 7, men det lär säkerligen inte bli så i alla spel. Snarare få, skulle jag tippa. Grafik säljer fler spel än 60 fps.


signatur
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

@Godofcheese:
Men den klara ju 4k i 60fps enligt artikeln. Eller missförstår jag?

Xbox one X kommer kunna köra det mesta på 4k 60FPS MEN spelutvecklarna är dom som avgör om dom vill lägga tid på att ha 60fps 4k då det kräver längre utvecklings tid att optimera spelen och då majoriteten inte tänker skillnaden mellan 30 och 60 är det lite onödig utvecklingstid.

Och ser många som pratar om att man kan få lika bra hårdvara på PC för samma peng och att hårdvaran som konsolen har inte ska klara av 4k 60fps men det dom inte räknar in är att XBOX on X kommer ha ett operativsystem som är baserat för att spelas på och kommer kunna ta mer kraft till spelen jämfört med en PC med Windows då Windows är till för att göra så mycket mer än bara gaming. Inte säker men hört att man tappar ca 40% data prestanda på att diverse operativsystem inte är fullt optimerat för gaming dock har jag ingen fakta på den siffran.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Pretorian24: den kommer fixa 60 fps i 4K i åtminstone Forza 7, men det lär säkerligen inte bli så i alla spel. Snarare få, skulle jag tippa. Grafik säljer fler spel än 60 fps.

Minecraft, Battlefield, Call of Duty, Fifa, Madden och NBA körs i 60fps

/myth busted.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Minecraft, Battlefield, Call of Duty, Fifa, Madden och NBA körs i 60fps

/myth busted.

Även spel som Diablo 3, MGS V, Plants Vs Zombies GW1 och GW2, Sniper Elite 3 och Wolfenstein: The New Order för att nämna ett par till.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Tror fortfarande inte alls på att det kommer att bli 4k native på AAA-spel. Inte ens i 30 fps.


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Minecraft, Battlefield, Call of Duty, Fifa, Madden och NBA körs i 60fps

/myth busted.

Skrivet av Dumlen:

Även spel som Diablo 3, MGS V, Plants Vs Zombies GW1 och GW2, Sniper Elite 3 och Wolfenstein: The New Order för att nämna ett par till.

Det finns förstås storsäljare på båda sidor. Många här på FZ är duktiga gamers som direkt ser och känner skillnaden mellan olika framerates. Men för folk som köper kanske ett eller två spel per år (jag antar att de är ganska många) spelar frameraten mindre eller ingen roll – det gör inget att Project Cars rullar i ojämna 35-40 fps och Uncharted 4 får kämpa för att hålla 30 konstanta. Och skälet till att de inte ligger på 60 konstanta är med stor sannolikhet att spelföretagen lutar sig mot undersökningar som säger att man kommer sälja fler spel om man prioriterar snygg grafik framför jämn fps.


signatur
1
Skriv svar