Utvecklare begränsar speltiden för unga för populärt mobilspel

Robot
Utvecklare begränsar speltiden för unga för populärt mobilspel
Medlem

Ni saknar alternativet "barnen själva". Så var det för mig och det gick ju bra.

Medlem

Det var oförväntat ansvarsfullt av ett kinesiskt företag

Angående omröstningen tycker jag det solklart är en kombination av alternativen, föräldrarna själva kommer aldrig kunna göra allt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

är ju bara ta telefonen av dom i fall dom misköter det

Medlem

Har inte China en historia av den här typen av grejjer? Eller var det typ Thailand?


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd
Skrivet av shagul:

är ju bara ta telefonen av dom i fall dom misköter det

Hade du blivit glad om jag tagit din telefon?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Hade du blivit glad om jag tagit din telefon?

Spelar väl ingen roll, när man är liten unge har föräldrarna rätt att ge uppfostran oavsett om ungarna blir glada eller ej av det.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var oförväntat ansvarsfullt av ett kinesiskt företag

Angående omröstningen tycker jag det solklart är en kombination av alternativen, föräldrarna själva kommer aldrig kunna göra allt.

Själv tycker jag myndigheter och företag inte ska lägga sig i hur folk uppfostrar sina barn (tycker iofs de ska lägga sig i privatpersoners liv så lite som möjligt över lag) så länge barnen inte far illa. Solklart föräldrafall imo.

Medlem

Det är bra att se en utvecklare i alla fall försöka göra något gott.

Så många utvecklare, speciellt de som gör så kallade Facebook-spel, anlitar ju psykologer och beteendeexperter för att göra sina spel så beroendeframkallande som möjligt, speciellt inriktade för att klämma pengar ur folk som är svaga och har låg impulskontroll. Det är inte ens girighet, det handlar om ren och skär ondska.

Medlem

Föräldrarna har hela ansvaret 100%! Ingen annan! Kan inte du som förälder säg till dina barn att nu är det nog eller sätta gräns på spelande då ska du inte vara förälder.
Myndigheterna har inget med det att göra. Spelbolagen ska bara göra en sak. Tillverka spel!
Dom ska inte uppfostra DINA barn. Det ska DU som förälder göra. INGEN ANNAN!


signatur

Life is short, Play more!

Medlem
Skrivet av SweBerra:

Spelbolagen ska bara göra en sak. Tillverka spel!

Enligt dig, ja. Men om de nu själva vill göra något mer, vad är problemet?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är inte ens girighet, det handlar om ren och skär ondska.

Vad menar du? Tror du på allvar att de gör det av ondo och inte för att tjäna pengar?

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Vad menar du? Tror du på allvar att de gör det av ondo och inte för att tjäna pengar?

<Obligatorisk Captain Picard facepalm-bild>

Nej, det är väl självklart att jag inte snackar om Skeletor eller Sauron. Jag snackar om girighet som övergår till ondska när sin plan för att tjäna pengar utstuderat handlar om att utnyttja människors svagheter.

Medlem

Skall man vara krass är det ju helt klart föräldrarnas ansvar men det är helt klart uppskattat om företagen väljer att bidra.

En förlängt fråga är dock om staten skall reglera regelverken kring att för unga människor kommer i kontakt med högt beroendeframkallande spel för tidigt. Beroenden kan vara farligt i alla former och jag tror många av oss här har varit "tok-hooked" på något spel i en mer vuxen ålder. Undra hur det hade varit om vi haft tillgång till samma beroendeframkallande spel när vi var 12?

Medlem

Lite skumt om föräldrarna inte kan påverka. Men annars är jag glad att jag kan vända mig till myndigheter som har i uppdrag att sammanställa råd utifrån kunskapsläget. Inte orkar jag vara forskare inom alla möjliga områden bara för att jag har fått barn. När skulle jag då hinna spela spel?

Medlem
Skrivet av Troll1:

Lite skumt om föräldrarna inte kan påverka. Men annars är jag glad att jag kan vända mig till myndigheter som har i uppdrag att sammanställa råd utifrån kunskapsläget. Inte orkar jag vara forskare inom alla möjliga områden bara för att jag har fått barn. När skulle jag då hinna spela spel?

Om myndigheter ska styra kommer det ju krångla till det ordentligt. Hur ska mitt barn annars kunna ta achievments åt mig när jag själv inte hinner spela pga tvätt, matlagning, disk etc. Nepp det här är föräldrarnas ansvar.

Medlem

Jag tycker det är en strålande idé! I alla fall om det fanns som alternativ så att föräldrarna kunde anpassa detta. Jag tror att många föräldrar behöver hjälp till att hantera sina barns spelberoende. Det är inte att "bara att ta telefonen". I min egen umgängeskrets finns det barn som blir riktigt arga och det håller på i timmar. Det blir en daglig kamp och ibland orkar helt enkelt inte föräldrarna kämpa emot. Ni som inte förstår har säkert inte egna barn.
Om spelandet gäller 1-2 timmar/dag så blir det snarare som ett avsnitt barnprogram som man glatt får vänta på tills nästa dag. Barnen kommer så småningom anpassa sig.

Skrivet av Kyraal:

<Obligatorisk Captain Picard facepalm-bild>

Nej, det är väl självklart att jag inte snackar om Skeletor eller Sauron. Jag snackar om girighet som övergår till ondska när sin plan för att tjäna pengar utstuderat handlar om att utnyttja människors svagheter.

Fast det är ju i princip allting, allting som är gjort för att tjäna pengar på är byggt för att utnyttja människans naturliga instinkter för att få en att köpa produkterna.

Medlem

Men om spelutvecklare och/eller myndigheter ser en trend med spelberoende hos barn där föräldrar INTE tar sitt ansvar, är inte dessa initiativ något positivt då? Något måste väl göras av någon?

Medlem
Skrivet av Govein:

Undra hur det hade varit om vi haft tillgång till samma beroendeframkallande spel när vi var 12?

Eh, det hade man ju?

Medlem

@SweBerra: Jag håller med dig i att det är föräldrarnas ansvar. Det Ska fungera så. Men att ett barn ska bli straffat för att de får en dålig förälder är allt annat än bra. Ett barn mår bra av gränser. Det är dessa barn vi behöver fånga, barn som fick de föräldrarna som, om det hade varit tvungna att ta "Barnkörkort", inte hade haft barn.

Jag spelade också en del som liten och likt som någon annan säger så gick ju det bra, men som någon ytterligare annan säger så är spelen helt utformade för att totalt fucka upp hjärnans belöningssytem. Det blir precis som ett missbruk där man vill ha mer och mer av det som är härligt, av belöning. Försök förklara det för en femåring. Kommer de bry sig? Knappast. Jag jobbar själv I förskola. En iPad är en fantastisk lärare men det är också en skärm som barnen redan sitter alldeles för mycket framför. Den serverar allt. Vi behöver sträva efter att barnen ska kunna stimulera sig själva. Utan en skärm.

Killmonday Games

Bra föräldrar borde ha ansvaret, men dåliga föräldrar borde absolut inte ha det


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Gnällkuk

Kan nog tycka att det är klokt att de spärrar eller inför begränsningar till att man kan spendera pengar alls, eller bara en del för personer som är yngre än 16 år åtminstone. Att begränsa speltiden tror jag däremot inte på, skulle gissa att de kommer att ta sig runt detta genom att skapa fler konton bara.

Som andra sagt så tycker jag inte att företag ska sätta dessa begränsningar, det är upp till föräldrarna att se till att barnen uppfostras till att bli ansvarsfulla, eller inte missbruka sitt sociala liv genom för mycket spel.

Vill man engagera sig som företag så borde man se till att sponsra/starta företag som tar hand om spelmissbrukare istället, det visar ett ansvar men man lägger sig inte i själva uppfostran. Lite som Svenska Spel i Sverige.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd

Clickbait:igt som fan att inte nämna Kina i rubriken...

Medlem

Tbh det är utvecklarnas ansvar att införa "parent control" och förälrdarnas att lära barnen ansvar för hur mycket dom spelar. Finns ju en anledning varför läxor kommer före lek.

Medlem

Föräldrarna må ha det slutliga ansvaret, men det kan verkligen hjälpa till ifall de andra aktörerna ger en hjälpande hand också. Utvecklarna kan ju t ex se till att det finns en "parent control" att tillgå...föräldrarna är ju inte alltid i närheten av barn/ungdomarna, och att bara säga "du får inte" har väl typ aldrig fungerat på ett barn.

Medlem
Skrivet av grenadecx:

Eh, det hade man ju?

NES ^^

FM-guru
F.d. Sisyr

Klart att det är föräldrarnas ansvar, men jag har svårt att se problemet i att ett företag drar ett strå till stacken när det uppenbarligen finns föräldrar som INTE tar sitt ansvar.

Avstängd
Skrivet av bloat:

Bra föräldrar borde ha ansvaret, men dåliga föräldrar borde absolut inte ha det

Vissa borde ju inte ens ha barn, men det är inte mycket man kan göra åt att vilka rövhattar som helst kan skaffa det.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Det var oförväntat ansvarsfullt av ett kinesiskt företag

Angående omröstningen tycker jag det solklart är en kombination av alternativen, föräldrarna själva kommer aldrig kunna göra allt.

Ingen annan än föräldrarna har något som helst ansvar för vad ungarna gör. Det är bara idioter som lägger skyller på andra för sina egna tillkortakommanden vad gäller upfostran av sina barn.

12
Skriv svar