Zenimax i blåsväder efter användande av reklamlåt i Fallout 4

Robot
Zenimax i blåsväder efter användande av reklamlåt i Fallout 4

Sångaren till "The Wanderer" upprörd över användandet.

#bethesda, #fallout-4, #reklam, #zenimax


Releasehästryttare

I det här fallet hoppas jag zenimax counter stämmer när de vinner detta löjliga mål.

Domstolarna är för seriösa saker!

Medlem

Dåligt med pengar i kassan?

Medlem

@Devan: är du dum... Ska man inte har rätten att bestämma över det man själv gjort???.. får spelföretaget rätt här så innebär det ju att dom kan bete sig som dom typ vill emot artister osv...
Skulle du tex vilja jobba gratis som sångare,.???? Tänk om

Medlem

@roftg: Vad babblar du om? De har ju betalat honom för att få använda låten.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv

@Kleptoman: Vart framgår det att han fått betalt? Det står att Zenimax inte följt det avtal de skakat hand på.

F.ö. gillar jag låten och hade kanske inte hört den och lyssnat på den till och från om det inte varit för användandet av den i Fallout 4. Med det sagt tror jag samma har hänt andra även om det inte ursäktar eventuellt kontraktbrott.

Medlem
Skrivet av Devan:

I det här fallet hoppas jag zenimax counter stämmer när de vinner detta löjliga mål.

Domstolarna är för seriösa saker!

Zenimax kan suga getpung. De stämmer folk och bolag till höger och vänster. Ett riktigt skitbolag.

Releasehästryttare

@anon_119148:

Annars så hade han ju saligt skäl för att stämma dem om han inte fått betalt för att använder hans låt.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

@roftg: Vad babblar du om? De har ju betalat honom för att få använda låten.

Dion är upphovsrättsman och har därmed rätt att ta ifrån dem rättigheterna att använda låten om han anser att den används på fel sätt, i det här fallet till att marknadsföra våld.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Dion är upphovsrättsman och har därmed rätt att ta ifrån dem rättigheterna att använda låten om han anser att den används på fel sätt, i det här fallet till att marknadsföra våld.

Nej, det har han inte alls. Har han gett Zenimax rättigheten att använda dem i en reklam kan han inte dra tillbaka den hur som helst. Det vore vansinnigt. Du kan aldrig dra tillbaka rättigheter i efterhand om det inte är förhandlat i kontraktet. Återstår väl att se vad exakt de hade kommit överens om men låter väldigt diffust i artikeln.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Dion är upphovsrättsman och har därmed rätt att ta ifrån dem rättigheterna att använda låten om han anser att den används på fel sätt, i det här fallet till att marknadsföra våld.

Skrivet av joonsson:

Nej, det har han inte alls. Har han gett Zenimax rättigheten att använda dem i en reklam kan han inte dra tillbaka den hur som helst. Det vore vansinnigt. Du kan aldrig dra tillbaka rättigheter i efterhand om det inte är förhandlat i kontraktet. Återstår väl att se vad exakt de hade kommit överens om men låter väldigt diffust i artikeln.

Ingen av er har rätt. I sånt sånt här fall utgår man från avtalet och det är domstolens uppgift att avgöra om det är ett avtalsbrott ELLER om det i avsaknad av ett fysiskt avtal är en rimlig begäran att respektera upphovsmannens önskan.
Låten är ju hans levebröd och dessutom kan det påverka honom personligen om hans röst har använts på ett oetiskt sätt utan tillstånd.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Nej, det har han inte alls. Har han gett Zenimax rättigheten att använda dem i en reklam kan han inte dra tillbaka den hur som helst. Det vore vansinnigt. Du kan aldrig dra tillbaka rättigheter i efterhand om det inte är förhandlat i kontraktet. Återstår väl att se vad exakt de hade kommit överens om men låter väldigt diffust i artikeln.

Läs på om Bernkonventionen. Den ideella rätten (Moral rights) för att vara mer specifik.

Medlem

Så jävla våldsamt var de la ändå inte...

Medlem
Skrivet av roftg:

@Devan: är du dum... Ska man inte har rätten att bestämma över det man själv gjort???.. får spelföretaget rätt här så innebär det ju att dom kan bete sig som dom typ vill emot artister osv...
Skulle du tex vilja jobba gratis som sångare,.???? Tänk om

Lägg ner punkterna och frågetecknen om du vill att man ska ta din kommentar seriöst.

Medlem

@Ahris: Äntligen. Förstår inte varför alla helt plötsligt är proffs på lag och rätt. Ibland känns det som att domstolarna inte skulle behövas. Snart börjar häxor att brinna.

Avstängd

@Maysay: Det är fz, här tror alla dom är experter alla världens lagar.

Medlem

@Kixo: lägg ner vettja,..,....,,,..,.,.,.,.,.,.,.,.,

Medlem

Hoppas han vinner, får Zenimax känna på lite hur det känns att hamna i rätten för löjligt skit som Zenimax själva brukar vara experter på.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kixo:

Lägg ner punkterna och frågetecknen om du vill att man ska ta din kommentar seriöst.

Tveksamt om det är någon mer än du som har svårt att ta till sig innebörden av ett inlägg på grund av antalet frågetecken och punkter.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Ingen av er har rätt. I sånt sånt här fall utgår man från avtalet och det är domstolens uppgift att avgöra om det är ett avtalsbrott ELLER om det i avsaknad av ett fysiskt avtal är en rimlig begäran att respektera upphovsmannens önskan.
Låten är ju hans levebröd och dessutom kan det påverka honom personligen om hans röst har använts på ett oetiskt sätt utan tillstånd.

Och det var i princip vad jag sa, att det är vad som står i kontraktet som avgör huruvida han kan dra tillbaka rätten att använda den på det sätt han försöker göra samt kräva ersättning. Kanske skrev det dåligt, att sitta och göra foruminlägg direkt efter 14h sömn verkar inte fungera så bra. Tack för att du förklarade bättre.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Och det var i princip vad jag sa, att det är vad som står i kontraktet som avgör huruvida han kan dra tillbaka rätten att använda den på det sätt han försöker göra samt kräva ersättning. Kanske skrev det dåligt, att sitta och göra foruminlägg direkt efter 14h sömn verkar inte fungera så bra. Tack för att du förklarade bättre.

Jag uppfattade vad du skrev första gången så det var antagligen fel från hans sida då han inte läste hela ditt inlägg.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Hoppas han vinner, får Zenimax känna på lite hur det känns att hamna i rätten för löjligt skit som Zenimax själva brukar vara experter på.

Att Zenimax är på så många har lite att göra med hur trademarks och liknande fungerar, om de inte är så hårda kan de hamna i en dålig position längre fram. De är kanske lite väl på men de har förklarat lite varför de var på Scrolls till exempel och så för att om de låter en vara kanske de sen inte kan göra något mot ett företag som gör ett open world fantasy RPG som heter Scrolls längre fram och då kan det bli trist.

Avstängd

@joonsson: pga trademarks? Som att till exmepel vara barnsliga och stämma för att notch bland annat gjorde spelet scrolls för att det "kunde" misstas för The Elder Scrolls? Lol nä zenimax är bara fjantiga jävlar som borde se över sina liv istället för att stämma till höger och vänster

Medlem

Man brukar säga att all. Publicitet är bra publicitet.
Dock i det här fallet är det annorlunda för mig.
Riktigt tråkigt för artisten om han skulle inte ha fått betalt eller något, men det kan också ses som riktigt bra reklam för hans låt,för jag hade aldrig hört talas om personen innan Fallout 4 trailern.
Och kommer troligen aldrig lyssna på hans musik igen för att man ska bete sig som en lite unge.
Ska dom i rätten också räkna in hur mycket artisten har kanske fått in via trailern? Det kan bli rätt. Mycket pga låten finns på Spotify... Känns inte som att han kan vinna.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Första gången jag hört talas om detta.

Medlem

Lite sent att börja gnälla på det nu, det i sig själv får det att lukta mygel av det pengakåta slaget.

ELF
Medlem

När stämde han dem? Var det nu nyligen eller är det en gammal stämning som kommit upp igen eller som uppdagats nu som först?

Som det nämnts tidigare. Känns konstigt om han stämmer dem nu som först.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

låter som ett försök i cash grab tycker jag.

Medlem

Copyright och Patent är ett satans påfund om man verkligen tänker efter. Men här luktar det "lätta pengar" syndromet.


signatur

Nämen!

Medlem

Karma Zenimax? Jag skulle, efter att ha känt efter lite grann på insidan ("the Zenimax way") våga påstå att spelet aldrig sålt mer än ett par hundra exemplar utan den låten i klipper. Därför borde Zenimax betala ett skadestånd på sjuhundramiljarder $$$ till...vem det nu var som gjorde låten.

Herren ger och Herren tager Zenimax.

12
Skriv svar