Zenimax i blåsväder efter användande av reklamlåt i Fallout 4

Medlem
Skrivet av Devan:

I det här fallet hoppas jag zenimax counter stämmer när de vinner detta löjliga mål.

Domstolarna är för seriösa saker!

Ja för spel-/ och skivbolag brukar ju sköta det här med upphovsrätt enligt alla regler.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Att Zenimax är på så många har lite att göra med hur trademarks och liknande fungerar, om de inte är så hårda kan de hamna i en dålig position längre fram. De är kanske lite väl på men de har förklarat lite varför de var på Scrolls till exempel och så för att om de låter en vara kanske de sen inte kan göra något mot ett företag som gör ett open world fantasy RPG som heter Scrolls längre fram och då kan det bli trist.

Hade varit ett legitimt argument om det inte vore för att Zenimax är kända just för detta och att andra företag inte håller på med det hela tiden. Zenimax har hållt på med att försöka trademarka enstaka ord, samma sak som King håller på med kring ordet "Saga". Det ska fan inte uppmuntras eller försvaras på något sätt, rent vidrigt både ur ett skapande perspektiv och ett juridiskt.

Medlem

Känns som att den där sångaren är duktigt rökt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Struggle:

Copyright och Patent är ett satans påfund om man verkligen tänker efter. Men här luktar det "lätta pengar" syndromet.

Nja hade inte copyright funnits hade inte film, tv, konst och musik haft några pengar att leva på.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Så jävla våldsamt var de la ändå inte...

Håller med.

Medlem

Varför stämmer de inte Bethesda Softworks? Jag fattar fan ingenting..... vad hade Zenimax med detta spel att göra (annat än att de äger Bethesda)?

Medlem

@Halvars90: Du svarade på din egen fråga. Eftersom Zenimax äger Bethesda Game Studios är de samma företag, samma som med Take 2 och Rockstar.

EDIT:
Detta spelar sen roll för vem som står för kontraktet, troligen är det Zenimax så alla rättigheter de köper in kan användas av alla dotterbolag. Sen kan enskilda dotterbolag stämmas men moderbolag kan kliva in. Var ett tag sen jag läste om detta.

Medlem

@Jaxz:

Jo men jag tycker bara att Bethesda är ju sin egen studio/utgivare så de borde ju rimligen kunna förhandla fram de kontrakt som de behöver för sina egna spel. Men det är väl bara en väldigt krånglig företagsstruktur de har där på Zenimax/Bethesda xD

Medlem

Om man åsidosätter det faktum att en trailer för Super Mario har mer våld än detta klippet så ser jag inte varför han skulle tycka att trailern var fel för spelet... tyckte det passade alldeles utmärkt, och mer exponering för hans musik. Det vore ju en annan sak om musiken var i en trailer för Doom eller nåt... så det känns väldigt mycket som "ojdå, min musik hamnade i ett spel som faktiskt drog in en del pengar! Jag vill ha meeeeeer!".

Sedan kan det ju givetvis vara att kontraktet han skrivit undan inte följts av Zenimax etc, men då ska han nog fokusera på det och inte gnälla på att hans musik associaeras med våld då trailen innehöll oerhört lite sånt. Och hade han endast argumenterat med att musiken användes på fel sätt enligt kontraktet så hade ingen brytt sig...

Så nä, cashgrab är det nog som gäller. All publicitet är bra publicitet, även den dåliga...

12
Skriv svar