Oculus Rift och touch-kontroller sjunker i pris, kostar nu 4400kr

Robot
Oculus Rift och touch-kontroller sjunker i pris, kostar nu 4400kr

En tillfällig prissänkning för vr-tekniken.

#oculus-rift, #vr


Medlem
Medlem

Hoppas att prissänkningen smittar av sig till HTC Vive då. Det är det jag går och väntar på.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

VR i överlag, nej tack.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hoppas att prissänkningen smittar av sig till HTC Vive då. Det är det jag går och väntar på.

Kommer inte hända på ett bra tag.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Kommer inte hända på ett bra tag.

För att..?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Känner att efter jag testat några "demospel" så kommer den samla damm.

Medlem

Lite orolig över de som säger att VR är en dålig grej... Är det dåligt rent generellt eller är ni bara missnöjda med den nuvarande kvalitén? Att man vill avvakta från Gen1 är väl ändå förståeligt men om det handlar om att vilja sätta stopp för det kan man dra något gammalt över sig.

Medlem

@Stich:
Samlar nig damm på deras hyllor också därmed sänkningen >.<

Ambassadör
Xbox

Skulle inte tro det. Usch.


signatur

Jump in.

Medlem

så sjukt jävla töntigt med allt ogrundat hat mot VR. varför? varför har folk sånt jävla problem med att det kommer en "ny" typ av teknik för spel och annat? är det för dyrt? ni vill ju ändå inte ha det. en 10mb hårddisk kostade 30,000 SEK på 80-talet, och hade ingen velat investera i tekniken så hade det ju fortfarande varit lika dåligt och dyrt.

har haft vive i över ett år nu och psvr ett par månader och använder båda flitigt. vänta till gen2 eller 3 om ni vill det, men kan något förklara varför folk är så jävla arga på VR i stort? är det att ni gått på någon slags hype som det inte lever upp till? det kan ju bero på att det fortfarande är gen1?

Flakmonkey

Kul att det går ner i pris. Är nog som många andra väldigt nyfiken på VR men inte så pass att jag vill lägga tiden på att utforska det i det här läget. När tekniken (och priserna) mognar till sig så blir det garanterat en investering. I dagsläget har jag det så väl förspänt att jag kan testa det på jobbet och det räcker gott och väl.

Skrivet av quadratis:

så sjukt jävla töntigt med allt ogrundat hat mot VR. varför? varför har folk sånt jävla problem med att det kommer en "ny" typ av teknik för spel och annat? är det för dyrt? ni vill ju ändå inte ha det. en 10mb hårddisk kostade 30,000 SEK på 80-talet, och hade ingen velat investera i tekniken så hade det ju fortfarande varit lika dåligt och dyrt.

har haft vive i över ett år nu och psvr ett par månader och använder båda flitigt. vänta till gen2 eller 3 om ni vill det, men kan något förklara varför folk är så jävla arga på VR i stort? är det att ni gått på någon slags hype som det inte lever upp till? det kan ju bero på att det fortfarande är gen1?

Det är väl så debattklimatet är i dessa tider? Det är extremt svart eller vitt vad det än gäller. Antingen så älskar du något eller så hatar du det. Antingen så kan du är något helt rätt eller så är det helt fel. Det finns väldigt lite utrymme för det allt därimellan vilket är sorgligt eftersom det är oftast där sanningen ligger. Tror nog att de flesta är nyfikna på VR och att andelen som "hatar" det är relativt lite men det är svårt att tro eftersom en annan del i det här är ju att de som anser sig sitta på "sanningen" också är de som skriker högst och mest. Alla andra drunknar eller så tycker väl de inte att det är värt att ge sig in i debatten iom att den inte ger utrymme för de som tycker lite både och. Väldigt sorgligt tycker jag.

Medlem

Köpte min vive för 9500kr i nov -16 och har nu ca 50 spel.
Jag är nöjd med mitt köp de är en jävligt grymm upplevelse helt klart värt pengarna, skulle dock vänta på vive refresh 1.5 med nya ljusfyrarna och kanske dom nya kontrollerna också om man ska köpa nu.

KoP
Medlem
Medlem

200h+ och 1 dödad kontroll i väggen 🙃 I pavlov nu. Jag är hyffsat hocked på VR. Minst sagt.

Medlem

Jag kan aldrig återgå till skärmar med Elite eller Dirt Rally, VR förvandlade roliga spel till helt fantastiska upplevelser.
Även i denna första generations Rift med sina tekniska brister så är det en helt sanslös inlevelse. Jag ser fram emot billigare varianter med fullt synfält och högre upplösning och ju fortare priserna kommer ner kommer hårdvaran ut till folk och utvecklare inser möjligheterna.

För flyg och racing är VR definitivt framtiden och potential finns såklart i många andra genrer om man löser kontrollsvårigheterna på något smidigt sätt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Väntar på gen2 och hoppas på högre upplösning och hz.
Sitter på en DK2 och kommer antagligen uppgradera datorn nästa år.

Det skulle vara nice ifall VR blev tillräckligt bra för att ersätta en datorskärm.

Medlem

När det ligger på 3000 som utlovat av Palmer Luckey under kickstartern ska jag överväga det, men inte förrän vi snackar kring 1500-2000 känns det som ett självklart köp.

Medlem

Sugen, men nu börjar man ju blicka mot Gen 2 lite grann, decisions, decisions
Samtidigt är jag nog mer intresserad av Vive. Deras nya kontroller ser riktigt bra ut.

Medlem

Har Vive men den ligger tyvärr mest och samlar damm numer. Ska bli sjukt fett när vi har 4k per öga, "full" FOV och minst 144hz. Men det dröjer nog ett antal år. Mest för GPUerna.

Medlem

@Rurounin: Palmer Lucky har inget med Oculus att göra längre.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

När det ligger på 3000 som utlovat av Palmer Luckey under kickstartern ska jag överväga det, men inte förrän vi snackar kring 1500-2000 känns det som ett självklart köp.

Du fick Dk2'an för 3000kr vilket var/är en potent VR hjälm som var tänkt att bli konsument versionen, CV1 som den är speccad idag fanns inte på kartan när kickstarten gick upp en gång i tiden.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

För att..?

HTC har redan haft ettårsjubileum där de sänkte priset. Tvivlar på att de kommer sänka bara för att Oculus har rea. För det här priset så ser jag dock ingen mening i att köpa Vive. Oculus är mycket bekvämare att ha på sig, har bättre bild, Touch ger bättre sinnesnärvaro och köper du fler kameror så får du samma 360 graders tracking som du får med Vive, men för några tusenlappar billigare.

Medlem
Skrivet av gerald:

Du fick Dk2'an för 3000kr vilket var/är en potent VR hjälm som var tänkt att bli konsument versionen, CV1 som den är speccad idag fanns inte på kartan när kickstarten gick upp en gång i tiden.

Sen ska vi ju inte glömma att alla som Kickstartade Oculus DK1 fick en CV1 helt gratis, så att den blev dyrare än planerat påverkade inte dem precis.

Medlem
Skrivet av sebrock:

@Rurounin: Palmer Lucky har inget med Oculus att göra längre.

Nä, men det är inte heller relevant.

Skrivet av gerald:

Du fick Dk2'an för 3000kr vilket var/är en potent VR hjälm som var tänkt att bli konsument versionen, CV1 som den är speccad idag fanns inte på kartan när kickstarten gick upp en gång i tiden.

Köpte DK1 för 3000 mellan kickstartern och DK2, blev riktigt fucked då dom slopade allt stöd så fort konsumentversionen släpptes och ingen CV1 för dom som inte kickstartade, var kul så länge den inte var en paperweight dock, går inte att använda alls idag till annat än 3 år gamla teknikdemos fast den rent tekniskt fungerar utmärkt.

Såg det, men man måste köpa kontrollerna till vilka knappast är värda 1500, majoriteten av spelen är inte designade med dom i åtanke.

Avstängd

När VR finns trådlöst, då ska jag allt köpa mig en.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

För att..?

Citat:

We don’t feel the need to cut the price of Vive, as we’ve had incredible success, and continue to see great momentum in market. We’ve built a strong ecosystem made up of Viveport, Vive X, Vive Tracker and Vive Studios, and remain laser focused and are not changing our strategy of delivering the best and most comprehensive VR product to both developers and consumers.

tagit ifrån https://uploadvr.com/gdc-2017-htc-doesnt-see-need-cut-price-v...

Medlem

Hade kunnat tänka mig betala runt 4000kr men inte för en GEN1


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Sebastian V:

När VR finns trådlöst, då ska jag allt köpa mig en.

vive blir trådlös med tpcast om du orkar beställa från kina, då det inte finns något släppdatum för väst ännu. men tekniken för trådlöst finns (och funkar) redan.

12
Skriv svar