Recension – Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Robot
Recension – Final Fantasy XII: The Zodiac Age

En av seriens vattendelare uppdateras så att både gamla och nya jrpg-fans får chansen att uppleva denna pärla.

#final-fantasy, #final-fantasy-xii, #final-fantasy-xii-the-zodiac-age, #square-enix


Medlem

Hej, bra recension!

I vintras gjorde jag en liten genomspelning av flera FF klassiker då det lätt går ett par sedan sist, och för att de ibland släpper "upphottade" versioner (tex iOS/Android).

FF6 - Precis lika bra som man minns det.
FF7 - Nästan lika bra som man minns det.
FF8 - Smaken är som baken!
FF9 - Flera år sedan jag hade så mysigt med ett spel senast, mycket bättre än man mindes det, rekommenderas varmt! Nästan ny favorit i serien.
FF10 - Roligt och välgjort, även om det inte är en personlig favorit.

..sen kommer vi till FF 12..

Spelade det när det begav sig, men kunde trots det inte minnas så mycket ifrån det. Och det skulle snart visa sig varför. Många menar att man får omfamna spelet lite på ett annat vis än resten i serien. Mer fokus på världen och det som händer än karaktärerna i sig, och visst det kanske ligger en poäng i det. Problemet är bara att allt med spelet är ett frustrerande sömnpiller. FF 12 kan inte beskrivas som något annat än 40 timmars frustration. Helt ointressanta karaktärer, miljöer och en story som tar slut medan du sitter och undrar när den ska komma igång. Stridssystemet är värdelöst och onitiativt - om du inte gillar att spendera merparten av din eftermiddag bläddrandes i menyer. Det är ingen mening att ha ett super-komplext stridssystem när allt ändå är busenkelt att du inte behöver det för att klara något. Nä usch, FF 12 har fått sina chanser och det hamnar utan tvekan åter på soptippen som ett fatalt snedsteg.

Gnällkuk

Blir nog att ta och beställa det här tror jag Spelade originalet, men spelade aldrig ut det... varför minns jag inte riktigt men har för mig att jag flyttade hemifrån i samma veva som jag spelade det.

Det som däremot gör mig lite tveksam är dels att jag bara har 7.1 i hörlurar till datorn, dels inte har en Pro-variant. Frågan är om det verkligen är värt att köra i 1080p på en 55" 4K-TV :/

För er som undrar eftersom FZ i regel aldrig orkar skriva det i sina recensionartiklar längre, spelet släpps imorgon och finns enbart till PS4.

Edit:
För den intresserade så läste jag i helgen en extremt matig artikel på Polygon om skapandet av FF12, väldigt läsvärd för den intresserade! https://www.polygon.com/features/2017/7/5/15916862/the-making...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kul! Detta ska jag plocka upp vad det lider. Hade ingen PS2 och spelade det lite hemma hos en kompis när vi klarat av FFX ihop. Men när vi gick vidare till detta kom vi aldrig att köra klart det av olika anledningar.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@arelion: Tackar och bockar! Håller med om din lista där, även om Steam-versionen av FFVI är estetiskt gräslig. FFVII är min absoluta favorit i genren någonsin, och FFIX är helt fenomenalt mysigt. FFVIII är bland seriens sämre för min del, vilket dels beror på att det följer sjuan, men även för den extremt röriga och ointressanta handlingen med Edea/Adea/Ultimecia-dravlet mot slutet. Åttan är ett väldigt bra jrpg, men inte när det släpps direkt efter sjuan Tian gillade jag också men det var för linjärt och handlingen blev också rörig på slutet, plus att det var en lökig avslutning att man ska slåss mot en serie Espers efter man slagits mot Tidus farsa (vilket borde varit slutstriden).

Handlingen i FFXII är en smaksak, definitivt inte alla som fastnar för den. Första gången jag spelade igenom det tyckte jag den var ok men det var äventyrandet i den stora spelvärlden och alla miljöer, karaktärer, Hunts och andra aktiviteter som fick mig att falla för spelet. Andra vändan lärde jag mig att älska de olika sidoberättelserna som pågår, och slutet är otroligt fint (särskilt Fran och Balthiers avslut). Handlingen saknar dock en stark antagonist som motiverar en att kämpa vidare, Vayne är något av en axelryckning jämfört med seriens giganter som Sephiroth, Kefka med flera. Men även under första vändan gillade jag Fran och Balthier och merparten av handlingen, så om man verkligen inte gillade handlingen när det begav sig kommer The Zodiac Age inte ändra på det.

Men stridssystemet är ju genialt på så sätt att du kan spela det aktivt och mikromanagera allt, eller så kan du skapa Gambit-regler för allt och knappt behöva fippla runt i menyer över huvud taget. När en polare till mig, som jag spelat alla spel i serien med tidigare, fastnade på bossen Tiamat påstod han att han byggt sina karaktärer fel och att bossen var helt omöjlig som ett resultat av det. Jag tog kontrollen, ändrade om lite i hans Gambit-regler och körde över Tiamat hur enkelt som helst. Polaren hade dock inte engagerat sig i systemet lika mycket som jag hade, och det är lite talande för FFXII. Som du är inne på blir det väldigt givande för den som engagerar sig djupt i vad spelet erbjuder, men kan man inte det blir det långdraget och frustrerande. Polariserande, men The Zodiac Age är en fenomenal version av spelet för den som lär sig att älska det


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

FM-guru
F.d. Sisyr

Troligtvis den spelserie jag ligger längst ifrån den allmänna uppfattningen. Aldrig förstått tjusningen med Final Fantasy. Visst, när jag var en 7-8 år gillade jag FF7, men jag gillade även att leka med actionfigurer... Det senaste FF-spelet (15?) hör till de sämsta spelen jag spelat över huvud taget. Genuint korkad speldesign och ett manus direkt ovärdigt en seriös produktion.

Oh well, smaken är som baken.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@tricky: Det nyinspelade orkestrala soundtracket låter fenomenalt bra oavsett om du lyssnar på det i 7.1 eller tv:ns inbyggda högtalare, så bristen på 7.1 ska inte hålla dig borta från att njuta av denna audiovisuella fest Jag har mestadels lyssnat genom 5.1-hörlurar som ansluts till tv:n via Bluetooth, inte världens bästa hörlurar men resultatet låter ändå fenomenalt, och det blir så när källmaterialet håller hög kvalitet. Och jag skulle tro att spelet ser alldeles förträffligt ut i 1080p på 55-tum 4K. Jag spelade på 65 tum och 4K och vissa miljöer som består av enkla 3d-objekt ser lite väl skarpa och fyrkantiga ut i 4K, kan tänka mig att det inte är lika påtagligt i lägre upplösning på en stor skärm. Men hur som helst ser den läckra designen läcker ut oavsett vilken upplösning eller skärmstorlek du använder

Ah, jag har suttit på händerna och inväntat lanseringen och tänkte inte på att alla inte gör detsamma, missade att lägga till den informationen. Har lagt till information om plattform och lanseringsdag i fotnoten, tack för heads up!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

@tricky: Det nyinspelade orkestrala soundtracket låter fenomenalt bra oavsett om du lyssnar på det i 7.1 eller tv:ns inbyggda högtalare, så bristen på 7.1 ska inte hålla dig borta från att njuta av denna audiovisuella fest Jag har mestadels lyssnat genom 5.1-hörlurar som ansluts till tv:n via Bluetooth, inte världens bästa hörlurar men resultatet låter ändå fenomenalt, och det blir så när källmaterialet håller hög kvalitet. Och jag skulle tro att spelet ser alldeles förträffligt ut i 1080p på 55-tum 4K. Jag spelade på 65 tum och 4K och vissa miljöer som består av enkla 3d-objekt ser lite väl skarpa och fyrkantiga ut i 4K, kan tänka mig att det inte är lika påtagligt i lägre upplösning på en stor skärm. Men hur som helst ser den läckra designen läcker ut oavsett vilken upplösning eller skärmstorlek du använder

Ah, jag har suttit på händerna och inväntat lanseringen och tänkte inte på att alla inte gör detsamma, missade att lägga till den informationen. Har lagt till information om plattform och lanseringsdag i fotnoten, tack för heads up!

Tack för bra svar! Då känner jag mig tryggare i att skaffa spelet. För övrigt får jag ge en eloge till dig och Jakob, fullkomligt älskar fulkultur och han har väl blivit hosten och du ständigt närvarande


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

JAg älskade alla final fantasy spelen (utom 7:an fastnade aldrig för det) 9:an är nog min favorit, och jag ville älska 12an men jag kan inte spela det spelet... är tvungen att stänga av efter en liten stund samma sak med 13 ... varför varför får man inte 100% kontroll över sina karaktärer ... jag hatar att det inte är jag som styr utan en sketen ai... LÅT MIG FÖR FAN STYRA MITT RPG GÄNG

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Sisyr: ja jrpg är en genre som man sällan smågillar, typiskt är man antingen helt frälst eller så förstår man den inte alls. Det kan vissa FZ-kollegors syrliga kommentarer agera exempel på (ja, Calle och Tomas, jag tittar på er). Just nu är vi inne i en uppgång för genren igen, vilket är välkommet efter den svacka som rådde för några år sedan. Jag gillar personligen FFXV, det tillhör inte seriens bästa men spelmekaniken är riktigt solid och världen kul att utforska. Handlingen är däremot inte särskilt minnesvärd.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@pippen1001: Fast du har ju full kontroll över ditt party om du inte väljer att aktivera Gambit-systemet. I stridsmenyn finns det ett alternativ som heter just Gambit och sätter du den som OFF på dina karaktärer tilldelar du kommandon som de lyder precis som det varit tidigare. Skillnaden är att striderna är i realtid, så när du inte är i stridsmenyn agerar fienderna runtomkring dig. Min spelstil i FFXII är en hybrid mellan det gamla och det nya, d.v.s. jag styr mina karaktärers agerande aktivt men jag har samtidigt Gambit-regler igång som automatiskt utför åtgärder jag vill slippa att göra manuellt gång på gång. Att låta AI-systemet styra striderna helt är ju faktiskt något du kan välja att utnyttja eller ej.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@tricky: Haha, tackar och bockar, det värmer! Jag skickade vidare din kommentar till Jakob också, han bugar och bockar också Riktigt kul att det uppskattas, vi tycker det är barnsligt roligt att prata om nördiga fulkulturella ämnen och med tanke på hur många olika nördiga intressen vi täcker in på företaget lär det finnas uppslag till flera år framöver!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Loevet:

@Sisyr: ja jrpg är en genre som man sällan smågillar, typiskt är man antingen helt frälst eller så förstår man den inte alls. Det kan vissa FZ-kollegors syrliga kommentarer agera exempel på (ja, Calle och Tomas, jag tittar på er). Just nu är vi inne i en uppgång för genren igen, vilket är välkommet efter den svacka som rådde för några år sedan. Jag gillar personligen FFXV, det tillhör inte seriens bästa men spelmekaniken är riktigt solid och världen kul att utforska. Handlingen är däremot inte särskilt minnesvärd.

Ja jo, samtidigt finns det jRPG:s jag gillar. Vad gäller FFXV... Kan exemplifiera vad jag menar med "genuint korkad speldesign"; levelsystemet. Hela tiden är man överlevlad jämtemot questsen man gör, vilket resulterar i ännu enklare fighter (och de är förbaskat enkla till att börja med). Witcher 3 hade samma problem, om än i betydligt lindrigare utsträckning (+ att det fanns svårighetsgrader där). QTE-fighter är inte roliga de heller, eller att sitta och - bokstavligen talat - enbart hålla in cirkel för att spöa Leviathan...

Twitch-streamern Excessive Profanity har en fin genomgång som stämmer bra med mina tankar kring spelet, och han är ändå ett Final Fantasy-fan; https://twitter.com/CodyHargreaves/status/805526828056092672

Medlem

Mysigt spel, men herre min skapare vilket grind. Gillar man MMO kanske det är värt. Själv tyckte jag det gjorde att spelet tappade tempo. Story, fyra timmar grind, dungeon, story, grind osv

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Sisyr: Absolut, de QTE-tunga inslagen i serien har inte varit lyckade, även om de i FFXIII-serien var katastrofalt dåliga och i FFXV bara mindre intressanta inslag i en annars bra helhet. Det är inte nog för att göra upplevelsen i FFXV dålig för min del, men håller med om att det inte är en lyckad utveckling i serien. Det kan dock inte appliceras på FFXII där det bara är en liten del av striderna, Quickenings, där det blir en strategisk möjlighet för den som lär sig att bemästra systemet (att börja använda steg 1-Quickenings och bläddra fram Mist Charge-steg tidigt för att göra serien så lång, med mera).

FFXV var ju Square Enix mer lyckade försök att få serien att tilltala en ny publik såväl som den äldre. De försökte ju samma sak med FFXIII-serien, men fattade där helt fel beslut på alla punkter. De aktiva striderna, den öppna spelvärlden och QTE-inslag i striderna är komponenter som inte tagits fram med den äldre publiken i åtanke, de som vuxit upp med turbaserade strider och traditionellt levlande och utforskande. Den goda försäljningen pekar ju på att de faktiskt lyckats slå an en bra balans där. Jag investerade cirka 120 timmar i spelet och gjorde i princip allt som går att göra, så det får tummen upp från mig, men det är synd att handlingen inte är mer minnesvärd än den är.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Evilof: jo det är en den grind, även om det inte är nödvändigt om man blir riktigt vass på att sätta upp Gambit-regler och växla vapen och armor efter motståndet. Square Enix har ju lagt till Weak Mode-läget i New Game Plus av en anledning, det är fullt möjligt att klara spelet utan att gå bortom level 1. Det ställer dock rejäla krav på både skicklighet och tidsinvestering, så för 99,5 % av publiken blir det en god portion grind Det är en smaksak det där, varje gång jag spelat igenom spelet har jag verkligen uppskattat att återvända till ett område som tidigare varit riktigt svårt och helt plötsligt dominera. Eller att ta sig an en svår Hunt efter att ha låst upp bra magi, rustning, vapen eller items via grinding. Jag spelar inte MMO:s, men det är mest på grund av självbevarelsedriften eftersom jag vet att det skulle konsumera all fritid om jag gjorde det


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

När ff12 kom så älskade jag spelet, sen kom jag till elder wyrm och la jag spelet på hyllan.

Medlem

Ska bli underbart att uppleva denna klassiker igen! Imorgon är du och jag igen i många timmar framöver <3

Gnällkuk

@Loevet: glädjer mig att höra! Mitt helgnöje när jag inte riktigt är sugen på att gå upp ur sängen just än, då slår jag på ett avsnitt och ligger kvar i sängen en timma och bara njuter


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

alltså.. 300 timmar?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@joary639: Jag förnekar inte att det finns ett visst mått av galenskap i det, men FFXII-världen innehåller så pass mycket kul att utforska att en enda genomspelning lätt kan ta 120h+. Första genomspelningen satsade jag allt för mycket på att låsa upp Quickenings och magier, och inte alls på rustning och vapen, vilket ledde till att min grupp var galet felbalanserad när jag kom fram till bossen Ahriman. Det tvingade mig att levla i 10 timmar för att balansera upp gruppen igen. När jag hade klarat spelet ville jag köra igenom det igen med lärdomarna i åtanke, och den rundan på cirka 130h blev roligare än den första (och jag uppskattade handlingen mer). Under åren som har gått sedan dess har jag återvänt till sparfilerna på PS2:an för att göra fler Hunts, utforska de olika områdena, med mera. Jag är kanske ovanligt besatt i spelvärlden, men lockelsen i att återvända till spelvärlden är större i FFXII än några andra delar i serien och det finns betydligt mer att göra här för den som gillar upplevelsen. Och med jobbsystemet i The Zodiac Age finns det bara än fler anledningar till att spela igenom spelet flera gånger.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@joary639: Jag förnekar inte att det finns ett visst mått av galenskap i det, men FFXII-världen innehåller så pass mycket kul att utforska att en enda genomspelning lätt kan ta 120h+. Första genomspelningen satsade jag allt för mycket på att låsa upp Quickenings och magier, och inte alls på rustning och vapen, vilket ledde till att min grupp var galet felbalanserad när jag kom fram till bossen Ahriman. Det tvingade mig att levla i 10 timmar för att balansera upp gruppen igen. När jag hade klarat spelet ville jag köra igenom det igen med lärdomarna i åtanke, och den rundan på cirka 130h blev roligare än den första (och jag uppskattade handlingen mer). Under åren som har gått sedan dess har jag återvänt till sparfilerna på PS2:an för att göra fler Hunts, utforska de olika områdena, med mera. Jag är kanske ovanligt besatt i spelvärlden, men lockelsen i att återvända till spelvärlden är större i FFXII än några andra delar i serien och det finns betydligt mer att göra här för den som gillar upplevelsen. Och med jobbsystemet i The Zodiac Age finns det bara än fler anledningar till att spela igenom spelet flera gånger.

ahhh jag får säga upp mig helt enkelt!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Troligtvis den spelserie jag ligger längst ifrån den allmänna uppfattningen. Aldrig förstått tjusningen med Final Fantasy. Visst, när jag var en 7-8 år gillade jag FF7, men jag gillade även att leka med actionfigurer... Det senaste FF-spelet (15?) hör till de sämsta spelen jag spelat över huvud taget. Genuint korkad speldesign och ett manus direkt ovärdigt en seriös produktion.

Oh well, smaken är som baken.

Håller med gällande 15. Jag klarade mig i ungefär 7-8h sen ville jag mörda karaktärerna och det usla stirdssystemet fick mig bara att tänka att de inte har lärt så något ifrån FF13. Samt den där jävla bilen! Men vad skulle de ha lärt sig? Recensenterna runt om i världen gav det 100/100 så antingen så är recensenterna helt hjärndöda eller så köper Square dem. Men då har man inte heller någon kritik att kunna förbättra spelet efter. Det märkliga är att jag vet INGEN som har spelat igenom 13 som försvarar det, i princip alla hatar det, möjligtvis de som spelade det som sitt första FF spel kanske gillar det...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

Håller med gällande 15. Jag klarade mig i ungefär 7-8h sen ville jag mörda karaktärerna och det usla stirdssystemet fick mig bara att tänka att de inte har lärt så något ifrån FF13. Samt den där jävla bilen! Men vad skulle de ha lärt sig? Recensenterna runt om i världen gav det 100/100 så antingen så är recensenterna helt hjärndöda eller så köper Square dem. Men då har man inte heller någon kritik att kunna förbättra spelet efter. Det märkliga är att jag vet INGEN som har spelat igenom 13 som försvarar det, i princip alla hatar det, möjligtvis de som spelade det som sitt första FF spel kanske gillar det...

Intressant med gnället gällande 15 då jag själv tycker det ändå är riktigt kul att spela.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Intressant med gnället gällande 15 då jag själv tycker det ändå är riktigt kul att spela.

Jag gillar både 13 och 15. Dock inte mina favoriter i serien, men kul för vad de är. 12:an har jag missat, blir nog senare när man hunnit beta av lite mer i sin steam och PSN backlog.

Medlem

Jag tyckte FFXII var helt okej, kanske för att man kände till alla missöden under produktionen.
Hur det var tänkt som ett onlinespel, men i slutänden kom att bli ett offlinespel.
Om det inte varit för FFXI hade jag kanske inte uppskattat det lika mycket.
Väldigt trist att Matsuno inte fick slutföra arbetet med 12:an - hans FF Tactics är än idag ett av de där spelen som sticker ut med sin story i genren.
När det gäller övriga FF-spel...
Min favorit är FFVI - för det var mitt första FF-spel.
Jag ogillar skarpt FFXIII. Jag gillar FFX och har inga problem med FFVIII.
Känner lite sorg över att jag spelat alla FF-spel utom FFXV.
Fast någonstans måste gränsen dras. När alla recensioner basunerade ut att FFXV var 20% story (som dessutom var tunn/dålig) och 80% sidequests (några få bättre än huvudstoryn) i en open world - då kändes det inte längre som ett FF-spel jag ville ta del av. Massor med andra saker jag inte gillar med FFXV, men det var helt avgörande.


signatur

När jag spelar spel heter jag Kimus. Lyssna gärna på min spelpodd www.kimus.se

1
Skriv svar