Ansiktslyften fortsätter för Mass Effect: Andromeda

Robot
Ansiktslyften fortsätter för Mass Effect: Andromeda

Fyra månader efter releasen ligger det ännu under kniven.

#bioware, #mass-effect-andromeda


FM-guru
F.d. Sisyr

Svårt att klandra Muzyka & Zeschuk för att de lämnade företaget, haha. Visserligen verkar en majoritet vara nöjda med det i mina ögon fesljumma Dragon Age: Inquisition, men den här soppan till spel har inte blidkat många.

Återstår att se hur Anthem lyckas. Första nya IP:t från Bioware sedan 2009. Nytändning?

Medlem

Spelade Andromeda för första gången nyligen (ett par patchar senare och med superlåga förvätningar).

Långt ifrån ett mästerverk, speciellt grafiskt, men tycker ändå att det fått till ett underhållande spel.

Btw huvudskådespelerskan är baserad på utseendet av Jayde Rossi, och är det inte så att hon faktiskt gör många miner och hennes ögon är all over the place under den 30 sek intervjun?

https://www.youtube.com/watch?v=JJvhVcSB3w8

Medlem

De har ju inte fixat det, bara gömt undan de fula ansiktena

Medlem

Undrar hur många av de som röstat som inte ens prövat spelet, utan endast lyssnat på hajpen Lätt en 3,5 / 5 enligt mig och ett spelvärt spel i ett underbart universium.

Medlem

skulle dom fixa spelet ordentligt med en stor titt på allt som är fel, då kanske jag skulle punga ut å köpa spelet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av zumo:

Undrar hur många av de som röstat som inte ens prövat spelet, utan endast lyssnat på hajpen Lätt en 3,5 / 5 enligt mig och ett spelvärt spel i ett underbart universium.

Vad menar du? Majoriteten av rösterna ligger på 3+. Själv röstade jag 2. Lirade "demot" (man kunde spela fullversionen fram till en viss del i main questen, ca 6h) som Origin tillhandahöll. Grymt besviken på det mesta, men striderna kändes tvärtemot förbättrade mot tidigare titlar i serien, så det fick bli en 2:a istället för 1 i betyg.

Medlem

Synd att karaktären inte är det minsta lik henne. Då kanske det hade varit värt att spela igenom.

Det enda de verkar ha lyckats med är de manliga karaktärerna.

Medlem

@nollgrader: Tittar du på intervjun så kan du se "vissa" likheter (svårt att jämföra med en modell bild)

Geeks Gaming

De flesta som hatar på spelet har inte ens spelat de... Lätt 4a för min del. 60 timmar och tänkte köra genom det en gång till.
Dåliga animationer och ansikten av kanske 1% av tiden om man ens upptäcker de.
Fortfarande fruktansvärt bra gameplay.

Medlem
Skrivet av zumo:

Undrar hur många av de som röstat som inte ens prövat spelet, utan endast lyssnat på hajpen Lätt en 3,5 / 5 enligt mig och ett spelvärt spel i ett underbart universium.

Skulle gissa på att de flesta av de som röstar 1 eller 2 inte har spelat spelet och bara tittat på videos där man tvingat fram buggar.

Gav det en trea själv, gillar inte att de gått bort från de mer strategiska elementen, men striderna i spelet var faktiskt ganska bra. Kommer antagligen spela igenom new game+ nån gång.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av nollgrader:

Det enda de verkar ha lyckats med är de manliga karaktärerna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Spelar ingen roll hur mycket de patchar upp detta spelet och förbättrar det, alla keyboard warriors som bara bestämt sig för att spelet är skit kommer basha det och gnälla. Och de som kommer skrika falsett mest är de som aldrig spelat spelet alls utan bara gnäller för gnällandets skull. De som satt en orealistisk ribba för spelet och jämför det med en serie som haft tre hela spel på sig att utveckla storyn och sedan gnäller över lite ansiktsanimationer...

Spelet är inte så dåligt. Det är inte revolutionerande på något sätt, men det var inte första ME-trilogin heller. Ja, spelet hanterades respektlöst och borde haft mer tid på att poleras innan släpp, men spelet i sig är underhållande och det ser fint ut. Ge spelet en chans och häng inte upp er på lite grafiska missöden som de ändå, trots den fortsatta bashningen, försöker fixa och förbättra. Jag vill hellre att de fortsätter jobba på spelet och jobbar på en utveckling av nästa del än att de ger upp. Visst, deras nya spel ser fint ut och allt men i slutändan så kan det likagärna bli ytterligare en "The Division" som inte satt något som helst avtryck i spelhistorien och som är ett spel som kommer glömmas bort när servrarna stängs ner. Satsa istället på en serie som fans älskar och som kommer spelas långt efter spelen slutats säljas i butikerna. Lyssna på fansen och lägg energin på att förbättra nästa spel, och inte ge upp för att bara skapa ett fattigt cashgrab-spel...

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

De flesta som hatar på spelet har inte ens spelat de... Lätt 4a för min del. 60 timmar och tänkte köra genom det en gång till.
Dåliga animationer och ansikten av kanske 1% av tiden om man ens upptäcker de.
Fortfarande fruktansvärt bra gameplay.

Taffliga animationer och buggar är och har aldrig varit problemet med spelet, visst är det irriterande med buggar och karaktärer som grimaserar på ett sätt som gör att man misstänker att de har käkat en skog med flugsvampar snarare än håller en konversation, men det kan man givetvis leva med om övriga delar av ett spel väger upp det. När Betsheda släpper ett nytt Fallout eller Elder Scrolls får man tyvärr vara beredd på en rätt så buggig upplevelse ett tag framåt om man köper det precis vid släpp, tyvärr kommer de ofta undan med det då spelen har en massa positiva egenskaper som gör att man kan leva med många och ofta rätt allvarliga buggar. Nej, snarare är problemen de (många) platta karaktärerna, en bitvis skrattretande dialog som tycks vara skriven av en högstadieelev, en icke försumbar mängd stentrista mmo liknande questar & onödigt grindande/tidsspill samt andra knepiga system för att dryga ut spelets livslängd, som exempelvis klippen när man ska starta och landa, samt inte minst den otroligt generiska storyn och både en protagonist och en antagonist som är så menlösa att man glömt bort dem redan ett par dar efter man spelar klart det.

Det är detta som är de stora bristerna med ME:A enligt mig och ingen uppfräschad grafik eller effektivt bugg-letande i världen kan fixa det utan att man samtidigt behöver bygga om hela spelet från grunden. Det blir absolut inte ingen 4:a om man misslyckas med dessa delar i ett rpg, ja inte av mig i varje fall. Men är det ett dåligt spel? Nej, självklart inte, det är bara det att det inte är ett bra spel heller, utan snarare är det ett "okej" spel, varken mer eller mindre!

Medlem
Skrivet av B-itta:

Spelade Andromeda för första gången nyligen (ett par patchar senare och med superlåga förvätningar).

Långt ifrån ett mästerverk, speciellt grafiskt, men tycker ändå att det fått till ett underhållande spel.

Btw huvudskådespelerskan är baserad på utseendet av Jayde Rossi, och är det inte så att hon faktiskt gör många miner och hennes ögon är all over the place under den 30 sek intervjun?

https://www.youtube.com/watch?v=JJvhVcSB3w8

Animationerna det är fel på, inte Utseendet. I den intervjun ser hon verklig ut, i spelet ser det dampigt ut. Och sen är det ljuset och skuggorna som faller på ansiktet som gör att karaktärerna ser platta och livlösa ut, i första versionen av spelet dvs.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

De som satt en orealistisk ribba för spelet och jämför det med en serie som haft tre hela spel på sig att utveckla storyn och sedan gnäller över lite ansiktsanimationer...

Animationerna (hur saker och ting rör på sig) är det som har fått mest kritik i media, men det är inte vad som gör att folk inte kommer att skaffa det, oavsett antal patchar de släpper för att fixa läppsynk eller hur karaktärerna springer. Titta på klippet som Marcus postade som sammanfattar det väldigt bra.

Medlem

För mig var det inte animationer och buggar son var problemet, Animationerna var visserligen inte de bästa men jag kunde ha överseende med det, buggar stötte jag i princip inte på några, nej, det som fick mig att tröttna var att spelet i längden var ganska trist. Inte ett dåligt spel men inte så att jag kände något driv att spela vidare efter de 10-15 första timmarna. Karaktärerna i spelet var inte direkt intressanta med ett fåtal undantag, Alla dessa billiga "buissy work" quests som bara fanns där för att fylla ut tid (kändes det som) kunde de gärna ha skippat. Skam man göra "open world" måste man göra det bra och det är det tyvärr inte alla som lyckas med.

Medlem

Jag var inte allt för glad i inquisition som för mig va en 2-3a max. ME:A är enligt mig sämre, med samma tråkiga quest design. Bioware måste sluta göra mmo quest i ett single player spel.

Medlem

@nollgrader: Kollade på videon som Marcus länkade till, och jag håller väl med om det mesta (förutom vissa fjantiga aliens-inlägg och feminism/PK-teorier), men att det ska vara så störande att man bojkottar spelet är bara löjligt. Som att säga att man aldrig ska spela Doom för att hagelbrakaren låter fel eller ser fel ut... så visst, fem-Ryder ser inte ut som en sexbomb som 14-åringar kan rycka i slangen över, so what? Jag körde igenom spelet med både male-Ryder och fem-Ryder och det störde mig faktiskt inte så mycket, och jag är verkligen inte emot sexiga spelkaraktärer. Men jag kanske är en av de få som ser bortom taskiga designval och ser spelet som helhet...? Och kritiken har faktiskt varit mer kring ansiktsanimationerna och inte kring fem-Ryders utseende i helhet. Och där håller jag med att det blivit en rejäl blunder men det har ju sin förklaring också med tanke på vilket team som gjort det... och det skulle aldrig passerat QC:n heller.

Men om nu fem-Ryder ser så hemsk ut så får man väl undvika henne helt enkelt. Kör man som male-Ryder så han hon en ytterst liten roll i spelet som man lätt kan överleva så länge man inte är typen som bara måste rage-quitta så fort något inte ser perfekt ut. Nej, tycker fortfarande hysterin är överdriven. Det är bra att man markerar att spelet har uppenbara designbrister, men allt gnäll som man t.ex läser här att spelare stort sett säger att spelet är skit för att de inte gjorde en Lara Croft av fem-Ryder där varje manliga karaktär i spelet gjorde det till sin livs uppgift att sätta på henne? Nä...

Bioware kan dock rädda situationen om de vill. Gör en tvåa, hitta på en prequel där fem-Ryder råkar ut för någon olycka och måste genomgå en plastikoperation... tadaa! Nytt ansikte som ser bättre ut. Förutom just att ha gjort dumma designval med karaktären så har ju Bioware faktiskt gjort mycket mer än vad de flesta studios och utgivare gjort förut; de sitter och aktivt försöker lösa en del av problemen och de har tagit bort det kritiserade Denuvo-skyddet. Och allt som allt så har de ändå gjort ett väldigt underhållande spel som du kan lägga många timmar på om du ser bortom det ytliga, dvs designvalet av EN karaktär som du inte ens behöver spela...

Men men, bara min personliga åsikt. Jag tycker spelet är riktigt bra och underhållande, har lagt ner mycket tid på det och ser fram emot en uppföljare när de inser att folk vill ha story-baserade spel och inte statiska MMO-spel som Anthem verkar bli... men vi får se. Ge spelet en chans iaf, ser man bortom fem-Ryders grimaser och design så har man ändå ett underhållande spel med en intressant story som bäddar för uppföljare.

Medlem
Skrivet av Luffan:

Jag var inte allt för glad i inquisition som för mig va en 2-3a max. ME:A är enligt mig sämre, med samma tråkiga quest design. Bioware måste sluta göra mmo quest i ett single player spel.

Hehe, och nu ska de göra mer MMO-quest i ett nytt MMO-spel á la The Division :). Anthem ser snyggt ut, men om det blir ett ytterligare The Division in Space så kommer jag tröttna på det lika fort som jag gjorde med The Division. Ett statiskt spel utan egentlig story och där den enda storyn är hur mycket Bioware drar in på mikrotransaktioner :).

Medlem

Jag la ner spelet efter jag såg att man hoppade runt som chimpanser och hade retorik som gorillor, brydde mig inte så mycket om animationerna. Och rymdskeppet såg ut som en jätte fågel.
Skämmigt .

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Jag la ner spelet efter jag såg att man hoppade runt som chimpanser och hade retorik som gorillor, brydde mig inte så mycket om animationerna. Och rymdskeppet såg ut som en jätte fågel.
Skämmigt .

Troll detected...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Var tveksam men inhandlade på Origins rea för någon månad sen eftersom originalserien är det bästa som någonsin skapats. Första 15-20 timmarna kändes ok men har tröttnat rätt rejält efter det.

Det överlägset sämsta är alla dessa fillerquest samt att det känns helt meningslöst att utforska galaxen. Grattis, du hittade lika mycket mineraler som du kan plocka upp för hand från två veins planetside, kul antar jag? Inte ens värt resan.

Planeterna känns jäkligt tråkiga också. Landa, fixa vault, gör meningslösa fillerquests, dra till nästa. Den episka känslan i tidigare installationer av serien saknas helt och hållet. Spelade igenom originaltriologin för 47e gången innan Andromeda och de har något ganska viktigt som inte finns i Andromeda, nämligen viljan att fortsätta spela.

Att spelet sen verkar krascha för oerhört många pga något med grafikminnet hjälper inte heller. Aldrig varit med om ett spel som kraschar för att man bara har 2GB vram tidigare, även om prestandan naturligtvis kan bli lidande. Dock verkar det vara ett problem med frostbyte då BF1 verkar ha samma problem.

1
Skriv svar