Retrosommar 1997 – Startskottet för älskade spelserier

Robot
Retrosommar 1997 – Startskottet för älskade spelserier

FZ:s retrosommar gör comeback! I vår första artikel reser vi tillbaka till det allra första Fallout, och andra favoriter från förr.

#age-of-empires, #fallout, #gta, #mdk


Medlem

Ja herregud vilka underbara spelminnen. 1997 var jag 10 år gammal och att köpa spel var inte direkt något man hade råd att göra ofta. Ingen av föräldrarna tyckte att datorspelande var något som skulle uppmuntras, så jag fick i princip aldrig någonting spelbart till födelsedagspresent eller julklapp. Istället levde man på demo-skivor och de fåtal spel man sparade ihop till med månadspengen.

PC:n var en Pentium på 100 Mhz som hade inköpts 1995. Jag har för mig att demon till Fallout kom på en skiva från en kortlivad tidning som hette Attack Games. Mina engelskakunskaper var minst sagt bristfälliga så jag hade egentligen ingen aning om vad som sas i spelet. Det var främst striderna jag tyckte var kul. Jag spelade demot sönder och samman. Lärde mig alla möjliga tricks för att kunna döda alla NPC:s på demokartan (jag kommer ihåg att raketgeväret alltid landade där du siktade om du hade något i stil med -144% chans att träffa). Hur som helst så inhandlade jag spelet senare, någon gång efter att uppföljaren hade släppts. Fortfarande anser jag att Fallout och Fallout 2 är två av de bästa spelen som någonsin gjorts.

GTA fick jag aldrig chansen att spela full-versionen av, däremot spelades demon om och om och om igen tills fingrarna blödde. Det extrema våldet kändes så kittlande förbjudet och alla ungar på skolgården kunde inte sluta snacka om det.

Age of Empires köpte jag faktiskt. För 499 kr på Åhléns om jag inte missminner mig. Det var extremt mycket pengar för en fattig liten pojke. Även det håller jag varmt om hjärtat.

Jisses vilken varm och härlig våg av nostalgi!

Mycket fint spelår, den saken är klar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent

@Rafner: Känner igen det där med demoskivorna! Har för mig att jag köpte en PC för alla-tidning för att få demo av Theme Hospital. Jisses vad jag spelade det kors och tvärs innan jag lyckats samla ihop pengarna till det riktiga spelet..


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ja herregud vilka underbara spelminnen. 1997 var jag 10 år gammal och att köpa spel var inte direkt något man hade råd att göra ofta. Ingen av föräldrarna tyckte att datorspelande var något som skulle uppmuntras, så jag fick i princip aldrig någonting spelbart till födelsedagspresent eller julklapp. Istället levde man på demo-skivor och de fåtal spel man sparade ihop till med månadspengen.

PC:n var en Pentium på 100 Mhz som hade inköpts 1995. Jag har för mig att demon till Fallout kom på en skiva från en kortlivad tidning som hette Attack Games. Mina engelskakunskaper var minst sagt bristfälliga så jag hade egentligen ingen aning om vad som sas i spelet. Det var främst striderna jag tyckte var kul. Jag spelade demot sönder och samman. Lärde mig alla möjliga tricks för att kunna döda alla NPC:s på demokartan (jag kommer ihåg att raketgeväret alltid landade där du siktade om du hade något i stil med -144% chans att träffa). Hur som helst så inhandlade jag spelet senare, någon gång efter att uppföljaren hade släppts. Fortfarande anser jag att Fallout och Fallout 2 är två av de bästa spelen som någonsin gjorts.

GTA fick jag aldrig chansen att spela full-versionen av, däremot spelades demon om och om och om igen tills fingrarna blödde. Det extrema våldet kändes så kittlande förbjudet och alla ungar på skolgården kunde inte sluta snacka om det.

Age of Empires köpte jag faktiskt. För 499 kr på Åhléns om jag inte missminner mig. Det var extremt mycket pengar för en fattig liten pojke. Även det håller jag varmt om hjärtat.

Jisses vilken varm och härlig våg av nostalgi!

Haha ja dom där demo skivorna var guld värda när man var liten.Kommer ihåg att jag hittade Jagged Alliance 2 på en av skivorna från pc gamer och det har blivit ett av mina favoritspel,synd bara att det inte komma någon värdig uppföljare till det.

Medlem

Känner mig så gammal när 1997 räknas som "retro". Tror jag spelat runt 15 år då

Medlem

Mörda Döda Klå <3


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Mörda Döda Klå <3

Murder Death Killer

Medlem

1997 var nog året jag återupptäckte datorspel. Kommer ihåg GTA väldigt väl och det spelades sönder och samman. Var nog i samma veva som jag skaffade mig en egen sprillans ny PC just for spel. Några år innan hade jag lagt min Amiga 500 på hyllan och kommit på att spela och göra musik var något som tog upp det mesta av min tid. Så mina 5 år utan spel (i stort sett) avslutades med GTA. Efter det nytändes som sagt mitt intresse för spel och det tackar jag DMA Design för. Apropå DMA Design så var deras spel Lemmings, som artikeln nämner, också en stor favorit under tidigt 90-tal. Så min 'hiatus' på 5 år började och slutade med DMA Design skulle man kunna säga.
Tack för god semesterläsning och en ypperlig sajt!
Chao från andra sidan pölen!


signatur

/MJ

Skribent

@Rafner: jag spelade också Fallout-demot halvt till döds. Minns att demo-området i fulla spelet sedan var lite annorlunda, vilket var jobbigt. Jag hade ju lärt mig exakt hur man skulle göra.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

@Rafner: Känner igen det där med demoskivorna! Har för mig att jag köpte en PC för alla-tidning för att få demo av Theme Hospital. Jisses vad jag spelade det kors och tvärs innan jag lyckats samla ihop pengarna till det riktiga spelet..

Jo, minns att även aftonbladet hade demoskivor en period, eller om det var en musikcd med ett par spel på.. minns inte riktigt. Men vet iaf att det var så man först spelade Age of Empires demot, ett demo som man spelade sönder. Det och Monster Truck Madness som fanns på samma skiva.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Ahh, 1997 var ett fantastiskt spelår..
Till och med Final Fantasy 7 släpptes väl då?

Skribent
Skrivet av Jokkepalm:

Ahh, 1997 var ett fantastiskt spelår..
Till och med Final Fantasy 7 släpptes väl då?

Stämmer bra! Och kanske är det så att du får läsa om det i nästa veckas Retrosommar, klockan 16.00 på torsdag.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Murder Death Kill!!!!!

Medlem

Har otroligt många fina minnen av de spelen, förutom MDK som jag aldrig spelade.

Fallout 1 såg jag för första gången på ett program som hette Sajber som sändes på svt. Några veckor senare hade jag lyckats ta mig till "närmsta" spelbutik (5mil iväg) och köp mig ett ex.
Sen kan jag inte annat än bock o buga att skaparna av 2an blev ännu bättre
Att man inte kunde engelska hindrade inte en från att bränna många timmar genom att fylla gubbar med bly.

Demot till GTA spelade vi väldigt fligtigt på en skoldator, typ varje rast. Efter tiden gick ut fick näste man spela.

Minns att vi tyckte AoE1 såg väldigt snyggt ut... vill minnas det såg bra mkt bättre ut än Red Alert o C&C.

97 var nog ett av de viktigaste åren för min "spel utväckling" haha Go tid!

Medlem

Finns ju en del sajberavsnitt på Youtube för den som vill känna nostalgi-vindar. Minns med förtjusning speltidningarna med fuskkoder, walkthroughs och cd-rom med demos och ibland annat smask. Har för mig jag förra året hittade nån sida med uppscannade gamla pc-gamer. Skall sökas igen!

1
Skriv svar