Anita Sarkeesian attackerar Sargon of Akkad

Medlem

Tror vi får ta in FZs gamle PK skribent Arnrot så han kan reda ut dethär.. ^^
Och er diskussion mot Ender, det är slöseri med tid. Har läst FZ i 20 år och sett honom skriva då och då, han tänker inte längre än näsan räcker och white knightar till max så det är lönlöst, move on

Medlem
Skrivet av lackis:

Nu hänger jag inte med riktigt, kan du förtydliga detta?

Läs mina två tidigare inlägg rörande youtube-profiler och deras videos och min fråga om varför det är så vanligt förekommande att hänvisa till dem i dessa diskussioner.

Medlem

Kan någon förresten förklara vad som menas med begreppet white knight och varför det är relevant i sammanhanget?

Avstängd
Skrivet av vetebulle:

Kan någon förresten förklara vad som menas med begreppet white knight och varför det är relevant i sammanhanget?

Ockido, ska göra det! White knight, hört det också, verkar menas som "en person som kommer till undsättning", eller i det här fallet en man som springer dessa gruppers ärenden (under falska förespeglingar), vad jag förstår. En person, t.ex. nyliberal, ingen värdegrund, utan ryggrad som säljer sig för sociala poäng, kanske nymfoman som om han har tur får sexuella äventyr. Jap!, typ så tror jag det ska förstås. "Falsk snällhet maskerad som godhet". Kolla: Den vita riddaren! - Från ingenting till någonstans - på generellt.blogg.se

Medlem
Skrivet av lackis:

Ockido, ska göra det! White knight, hört det också, verkar menas som "en person som kommer till undsättning", eller i det här fallet en man som springer dessa gruppers ärenden, vad jag förstår. En person, t.ex. nyliberal, ingen värdegrund, utan ryggrad som säljer sig för sociala poäng, kanske nymfoman som om han har tur får sexuella äventyr. Jap!, typ så tror jag det ska förstås.

Ett ord som en pojke skulle använda, med andra ord.

Men så är vi ju där vi är.

Avstängd
Skrivet av vetebulle:

Ett ord som en pojke skulle använda, med andra ord.

Men så är vi ju där vi är.

Du var lite för snabb med ditt citat, lol! Var inte riktigt klar, det andra är komplett! "Ord som en pojke skulle använda?" Vit = ren, oskuld, ärlig, etc. Riddare = riddare!, hur menar du? Tycker det beskriver fenomenet väl!

Medlem
Skrivet av lackis:

Du var lite för snabb med ditt citat, lol! Var inte riktigt klar, det andra är komplett! "Ord som en pojke skulle använda?" Vit = ren, oskuld, ärlig, etc. Riddare = riddare!, hur menar du? Tycker det beskriver fenomenet väl!

Det jag menar är att en person som kallar någon annan för "white knight" i en diskussion i själva verket avslöjar ganska mycket om sig själv. I det här fallet, mental eller åldersmässig omognad.

Avstängd
Skrivet av vetebulle:

Det jag menar är att en person som kallar någon annan för "white knight" i en diskussion i själva verket avslöjar ganska mycket om sig själv. I det här fallet, mental eller åldersmässig omognad.

Eller så är denne en white knight, aldrig sett dom göra "stan", lol! Du är kvinna, va? Visst kan man spotta ur sig skit från håll och kanter, men dom existerar, i drivor, tro mig, lol! Som en variant av dom där små gubbarna du möter med "Hjältekomplex", du ser dom överallt, denna typ är mycket värre dock, ofta "intellektuella" men med samma brist av förankring.

Medlem
Skrivet av lackis:

Eller så är denne en white knight, aldrig sett dom göra "stan", lol!

Vad menar du med att göra stan och hur är det relevant i den här diskussionen?

Skrivet av lackis:

Du är kvinna, va?

Vad i hela fridens namn har det med saken att göra? Tänker du behandla det jag säger annorlunda beroende på vilket kön jag är?

Skrivet av lackis:

Visst kan man spotta ur sig skit från håll och kanter, men dom existerar, i drivor, tro mig, lol!

Tro dig? Övertyga mig.

Avstängd
Skrivet av vetebulle:

Vad menar du med att göra stan och hur är det relevant i den här diskussionen?

Vad i hela fridens namn har det med saken att göra? Tänker du behandla det jag säger annorlunda beroende på vilket kön jag är?

Tro dig? Övertyga mig.

Ok!
1. Att du mött dom!
2. Jag är man och är därför införstådd i "fenomenet"! Nej, varför skulle jag det!, vart läser du in detta någonstans?
3. Om vad då? Att den gemene medborgaren flippar ur från tid till annan, inte är adekvat i debatten? Att dom existerar?, har du 10 år av din tid att avvara? Använd det verktyget du sitter framför!

Trollar du mig?

Medlem
Skrivet av lackis:

Ok!
1. Att du mött dom!

Mött vem? Var? Vad har det med den här diskussionen att göra?

Skrivet av lackis:

Nej, varför skulle jag det!, vart läser du in detta någonstans?

Där du säger det rakt ut: " 2. Jag är man och är därför införstådd i "fenomenet"!"

Så en kvinna är inte införstådd i vad-det-nu-är och därför behöver du prata med henne på ett annat sätt än med en man?

Skrivet av lackis:

3. Om vad då? Att den gemene medborgaren flippar ur från tid till annan, inte är adekvat i debatten? Att dom existerar?, har du 10 år av din tid att avvara? Använd det verktyget du sitter framför!
Trollar du mig?

Jag har fortfarande ingen aning om vad det är du försöker beskriva och vad det har för relevans. Pratar vi fortfarande om dessa "white knights"?

Avstängd
Skrivet av vetebulle:

Mött vem? Var? Vad har det med den här diskussionen att göra?

Där du säger det rakt ut: " 2. Jag är man och är därför införstådd i "fenomenet"!"

Så en kvinna är inte införstådd i vad-det-nu-är och därför behöver du prata med henne på ett annat sätt än med en man?

Jag har fortfarande ingen aning om vad det är du försöker beskriva och vad det har för relevans. Pratar vi fortfarande om dessa "white knights"?

Lol! Ok! Adjö!

Avstängd

Gå till h3h3productions: New Revealing Footage of Hugh Mungus VS Zarna Debate på YouTube!

Medlem

Hade haft lite sympati med Anita Sarkeesian tills jag hörde hennes påhopp på Boogie efter panelen, en snällare människa än Boogie får man leta efter (säger alla som träffat honom, umgås med honom m.m.). Han har posttraumatiskt stressyndrom, problematik med svårångest och så vidare, och blir sedan attackerad av den där människan off-screen, jävla fega as.

Avstängd
Skrivet av HangryEli:

Jag tänker bara bemöta en del av ditt inlägg, eftersom resten av inlägget verkar vara sånt du bara vill få ur dig generellt och som inte har så mycket med mitt inlägg att göra.

Jag grundar det på det faktum att feministiska opinionsbildare över alla kategorier faktiskt efterfrågas till evenemang som dessa, bokas till sagda evenemang och har en publik när de går på evenemang. Feminister röstas in i regeringar och väljs till VD-poster. Det betyder inte att det inte finns rum för andra sorters opinionsbildare OCKSÅ. Jag kanske formuelrade mig illa om du tolkade det som att hela världen var feministisk .Det vet jag att den inte är. Men det betyder inte heller att feministiska opinionsbildade är hatade av alla, som jag läser ur ditt inlägg, för det stämmer helt enkelt inte.

Jag håller med dig i allt är lite mer nyanserat än svart och vitt. Sen verkar du har lite andra problem med problemställningar och formuleringar som jag aldrig har skrivit i det här forumet, så jag tänker helt enkelt inte tolka det som att det var riktat mot mig personligen.

Får bryta mitt löfte en andra gång, då! "Alla kategorier" känns som ett brett spektrum, lol! Till saken hör att det finns förordningar om könskvotering (efterfrågan), du är medveten om detta?, att om denna "sidan" inte representeras, straffas eventuella arrangörer (om än inofficiellt i nuläget). Och mig veterligen så är gruppen kvinnor den enda gruppen som prioriteras, vita medelålders kvinnor, inte ras, inte sexuell läggning, inte kulturell, religiös hemvist etc. Sitter ni och tänker på Fadime?, känner ni Sara Mohammad? Ni vita medelålders kvinnor har ordnat det för er, inte sant? Att det röstas in folk från denna grupp i regeringar!, det röstas in fascister lite varstans i världens regeringar, och alltid lika populära är dom, så varför inte via kvotering, genom hot om repressalier få in utvalda förmågor, handplockade av era medsystrar.
Till sist, verkligen storartat av dig att inte ta en kommentar om en allmänt rådande fråga, i ett allmänt forum PERSONLIGT, inget ni vanligtvis brukar göra?, nej! Det är väl just er högaktningsfulla PERSON som brukar vara själva syftet, både orsak och verkan med hela ert engagemang annars, och vår uppgift att lyda kring detta, ni och ert överjag! Studerar du på universitet?

Medlem
Skrivet av lackis:

Lol! Ok! Adjö!

Öhh vem säger du adjö till, jag är fortfarande här? Om du inte har något mer att tillägga får du väl själv ge dig iväg.

Eftersom youtube verkar vara den enda gångbara valutan här får jag väl ge mig in det spelet och spamma lite videoklipp. Här kommer några rekommendationer som jag hoppas någon tar sig tid att titta på. Först en kort, sen en medellång, och sedan en lång.

Introduktion till feministisk teori inom ett samhällsvetenskaplig område. Första minuten är en bra summering av vad feminism i stora drag är, resten handlar mer om feministisk teori inom studier av internationell politik men är också intressant (bl.a. om hur synen på kön påverkade hur huvudsakligen män blev offer i Srebrenica-massakern):

Sevärt tal från en känd nigeriansk författare:

En intressant föreläsning om hur fördomar kring genus och etnicitet blir till och vad de kan grunda sig i (skippa introduktionen och gå till 03:40):

Medlem
Skrivet av wickedkman:

Både Anita och Sargon tjänar pengar på dramat, hela "youtubeindustrin" verkar i stort sett handla om att videoproducenter bråkar med varandra och vi tittar på det. Som ett modernt big brother, Anita är den bättre affärsmannen eftersom hon tjänar mest.

Jag tycker inte att någon av dem bidrar med mycket, Sargon har en del vettiga poänger men är också ganska larvig och hör absolut inte hemma på några höga hästar. Anita rider på en politisk våg och tjänar bra, om det är medvetet eller inte är svårt att säga. Hon verkar genuint tro på det hon gör.

Min främsta beef med Anita är väl att hon smutskastar tv-spel genom missrepresentation. I övrigt delar jag bara inte hennes världbild men det är väl inget att bli upprörd över.

Idag verkar många bli upprörda över oliktänkande och avvikande världsbilder.

Kanske de bästa jag läst från någon som inte delar Sarkeesians synsätt eller åsikter. Eloge till dig för det.

Medlem

Sjukt skönt o se förnuftiga diskussionsinlägg från Ender och Vetebulle bla.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av littleboss:

@Ender: Jag tolkar också dina inlägg på samma sätt. Du upplevs som hemsk, dryg, kaxig och nedvärderande mot andra människor.

Givetvis inte alltid, men tillräckligt ofta för att det ska sända signalerna om att det är så du är/vill upplevas som.

I den här tråden eller tidigare? Vet att jag kan reagera rätt kraftigt på vissa inlägg, men tycker själv att jag hållit en rätt god ton i den här tråden hittills. Vissa postar så konstiga och i mina ögon dumma inlägg, som t ex grovt generaliserande attacker, att det blir väldigt svårt för mig att hålla en rakt igenom civiliserad ton. Då blir det lätt nedvärderande, vilket i sin tur antagligen som drygt och kaxigt.
Jag tror dock aldrig att jag har skrivit något med avsikt att provocera rakt ut, snarare så blir det så som svar på vad någon annan skrivit, ifall du förstår vad jag menar...ett svar på tal liksom.
Ett exempel kunde vara att någon skriver: "jag hatar rasister och svartskallar"...min kommentar till ett sådant uttalande skulle då vara något i stil med: "oj, du gick ur skolan med högsta betyg va?" Drygt? Visst, men hur bemöter man en sådan kommentar på ett civiliserat sätt?

Edit:

Skrivet av littleboss:

@Ender: Definitionen av att tala med en vägg, är samtliga krav du ställer för att lyssna.

Vilka krav då, att jag vill se något konkret istället för vinklade åsikter och synpunkter? Ifall det inte finns något annat än hänvisningar till andras åsikter som "bevis" så får du en länk av mig där Sarkeesian förklarar svart på vitt hur det egentligen gick till...first hand.
Läs allt och håll med, annars är det som att tala med en vägg för mig.

Medlem
Skrivet av DEWE:

Tror vi får ta in FZs gamle PK skribent Arnrot så han kan reda ut dethär.. ^^
Och er diskussion mot Ender, det är slöseri med tid. Har läst FZ i 20 år och sett honom skriva då och då, han tänker inte längre än näsan räcker och white knightar till max så det är lönlöst, move on

Just det ja, jag är ju lite kortsiktig och allmänt slö i mitt resonemang. Borde hållit med marcus direkt, han länkade ju trots att till information från internet!

Skrivet av vetebulle:

Kan någon förresten förklara vad som menas med begreppet white knight och varför det är relevant i sammanhanget?

Tror det är en person som avviker från en skriftlig lynchmobb baserad så lösa antaganden och generellt ogillande mot en person eller grupp som på något sätt verkar arbeta för jämställdhet eller rättvisa. D v s ifall du stöter på en grupp hatare och inte genast plockar upp en högaffel eller tänder en fackla så blir du också fienden och tituleras med PK eller SJW.
Det är naturligtvis helt irrelevant och är ett sätt för mobben att försöka förolämpa men även identifiera "oliktänkande".

Själv har jag märkt att majoriteten av människor som använder sig av begreppen "PK" och "SJW" ofta verkar ha liknande åsikter i det mesta, och nästan uteslutande skjuter rygg när någon nämner ordet "feminism"

Medlem
Skrivet av kaealy:

Hade haft lite sympati med Anita Sarkeesian tills jag hörde hennes påhopp på Boogie efter panelen, en snällare människa än Boogie får man leta efter (säger alla som träffat honom, umgås med honom m.m.). Han har posttraumatiskt stressyndrom, problematik med svårångest och så vidare, och blir sedan attackerad av den där människan off-screen, jävla fega as.

Bortsett från att vi så vitt jag kan se faktiskt inte vet vad som hände, så måste jag fråga: varför är den ena kontexten (Boogie är en snäll människa, han har vissa syndrom, etc) viktig för hur du bildar din uppfattning kring det här, medan en annan kontext (Sarkeesian har fått utstå oerhörda mängder hat och hot under flera år, och i det andra fallet att det satt tre rader av folk framför henne som enligt deras egen utsago var där för att trolla och provocera) inte verkar vara värd att inkludera?

Alla säger att kontexten inte är viktig, hon sa det hon sa. Ända tills kontexten ändå blir viktig, för att förstå hur någon annan agerar. Hur ska ni ha det egentligen? Får vissa fri led att bete sig som de vill på grund av förmildrande omständigheter, och andra inte?

Vilka är värda extra förståelse och omtanke? Vilka utkrävs fullt ansvar för sina handlingar? Varför?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Hade haft lite sympati med Anita Sarkeesian tills jag hörde hennes påhopp på Boogie efter panelen, en snällare människa än Boogie får man leta efter (säger alla som träffat honom, umgås med honom m.m.). Han har posttraumatiskt stressyndrom, problematik med svårångest och så vidare, och blir sedan attackerad av den där människan off-screen, jävla fega as.

Såg du videolänken jag postade från Boogie själv? Tyckte den redde upp det där låtsasdebaclet ganska bra och slutgiltigt.

Inaktiv
Skrivet av vetebulle:

Öhh vem säger du adjö till, jag är fortfarande här? Om du inte har något mer att tillägga får du väl själv ge dig iväg.

Eftersom youtube verkar vara den enda gångbara valutan här får jag väl ge mig in det spelet och spamma lite videoklipp. Här kommer några rekommendationer som jag hoppas någon tar sig tid att titta på. Först en kort, sen en medellång, och sedan en lång.

Introduktion till feministisk teori inom ett samhällsvetenskaplig område. Första minuten är en bra summering av vad feminism i stora drag är, resten handlar mer om feministisk teori inom studier av internationell politik men är också intressant (bl.a. om hur synen på kön påverkade hur huvudsakligen män blev offer i Srebrenica-massakern):
https://youtu.be/ajAWGztPUiU

Sevärt tal från en känd nigeriansk författare:
https://youtu.be/hg3umXU_qWc?t=50s

En intressant föreläsning om hur fördomar kring genus och etnicitet blir till och vad de kan grunda sig i (skippa introduktionen och gå till 03:40):
https://youtu.be/xxKDwS5ALmo?t=3m34s

Varför är du feminist?

Skrivet av Notumforce:

Sjukt skönt o se förnuftiga diskussionsinlägg från Ender och Vetebulle bla.

lol

Medlem

@anon_306295: Därför att världen är orättvis.

Inaktiv
Skrivet av vetebulle:

@Pecman: Därför att världen är orättvis.

Det förklarar ju inte varför du kallar dig feminist. På vilket sätt är världen orättvis?
Varför behövs feminismen?
Tror du att kvinnor är förtryckta i Sverige? Om ja, på vilket sätt då?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det förklarar ju inte varför du kallar dig feminist. På vilket sätt är världen orättvis?
Varför behövs feminismen?
Tror du att kvinnor är förtryckta i Sverige? Om ja, på vilket sätt då?

Är det där någon grej du kör?

Är inte du feminist? Varför då? Tycker du inte världen är orättvis? Varför inte? Tycker inte du kvinnor i Sverige har varit förtryckta och på många sätt fortfarande är det? Om inte, på vilket sätt?

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Är det där någon grej du kör?

Är inte du feminist? Varför då? Tycker du inte världen är orättvis? Varför inte? Tycker inte du kvinnor i Sverige har varit förtryckta och på många sätt fortfarande är det? Om inte, på vilket sätt?

Att ställa frågor? Ja, jag brukar ställa frågor för att få reda på hur folk tänker.

Jag är inte feminist. Är närmare antifeminist eftersom jag tycker den moderna feminismen är skadlig för samhället överlag och för de som faktiskt är förtryckta på riktigt, feminismen är också väldigt lik en religion då den inte bygger på fakta och logik utan på felaktiga dogmer som aldrig behöver bevisas. Feminismen i Sverige(och i stort sett hela västvärlden) består till den största del av förvirrade vita medelklasskvinnor som vill känna att de kämpar och slåss från ett underläge men eftersom de är bland de mest privilegierade i hela världen så hittar de på problem som inte finns utifrån en totalt felaktig verklighetsuppfattning.

Och som jag skrev innan:
"Vad jag tror på? Angående feminismen tror jag att det är en rörelse byggd på felaktiga premisser och som därför kommer fram till felaktiga slutsatser. Vi lever inte i ett patriarkat, kvinnor är inte lönediskriminerade, kvinnor lever inte svårare liv än män osv. I Sverige är den vita etniskt svenska kvinnan förmodligen den mest privilegierade folkgruppen om man delar upp befolkningen efter hudfärg och kön.
Kan skriva hur mycket som helst om det här men tror inte någon är särskilt intresserad."

Både män och kvinnor har varit förtryckta under Sveriges historia och är såklart det till viss del fortfarande men kvinnor är generellt sett knappast mer förtryckta än män.

Det enda riktiga kvinnoförtrycket i Sverige finns i de parallella samhällena som växer fram i förorten just nu. Sverige har kallats det bästa land i världen att leva i för kvinnor. Det kan komma att ändras nu och feminister blundar och skjuter dövörat till för enligt dem finns det inte kulturer som är mer kvinnofientliga än andra, det är iaf fult att prata om eftersom alla kulturer är ju lika mycket värda(något annat vore ju rasistiskt), feministernas förklaring är att alla problem kommer från en "global manskultur".

Det är bara att kolla på idiotin kring den kraftiga ökningen av sexbrott de senaste åren. "Den gemensamma nämnaren är män" säger feministerna som om det på något sätt förklarar varför antalet anmälda sexbrott fördubblats på två år.

Förutom att vara fullkomligt idiotisk och mansfientlig är feminismen också kvinnofientlig.

Världen är förövrigt orättvis precis som livet är.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DEWE:

Tror vi får ta in FZs gamle PK skribent Arnrot så han kan reda ut dethär.. ^^
Och er diskussion mot Ender, det är slöseri med tid. Har läst FZ i 20 år och sett honom skriva då och då, han tänker inte längre än näsan räcker och white knightar till max så det är lönlöst, move on

Eller så kan man diskutera sådana här saker utan att slänga sig med begrepp som PK, eller att påstå att det är lönlöst att diskutera med någon.

Jag tycker att den här tråden ändå har hållit bra ton. Det är tydligt att det finns väldigt olika åsikter kring sådana här saker men så länge man kan argumentera för sin sak utan personliga påhopp kan den vara öppen.


signatur
Medlem

@anon_306295: Visst kan det vara intressant, men är det relaterat till den här tråden på något sätt? Känns mer som att skapa en ny diskussion inom diskussionen, eller sidetrack som jag brukar se det som. Jag tycker du har en del poänger i dina åsikter, samtidigt som jag inte alls håller med dig om andra, och dessa skulle vi kunna bolla fram och tillbaka i timmar utan att beröra den ursprungliga postens innehåll överhuvudtaget.

En reflektion bara, som dessutom vekar vara tätt förknippat med begreppen PK och SJW... Världen och livet ÄR orättvist, men varför acceptera det? Varför är det så fel och bespottat för att vilja förändra det till det bättre?

Medlem
Skrivet av Ender:

En reflektion bara, som dessutom vekar vara tätt förknippat med begreppen PK och SJW... Världen och livet ÄR orättvist, men varför acceptera det? Varför är det så fel och bespottat för att vilja förändra det till det bättre?

oftast är det så att när någon säger "livet är orättvist gå vidare" så är det relaterat till något som inte berör personen själv som säger det, därför är det så enkelt att bara ignorera det

"du fick inte jobbet för att du inte var snygg nog för det? sånt är livet, sluta va lättkränkt deal with it"

"sargon sparkades ut från vidcon?!?! jävla feminazister tar över världen, fram med högafflarna!"

Skriv svar