Elite Dangerous PS4 - jag undrar...

Medlem
Elite Dangerous PS4 - jag undrar...

Jag undrar om jag skulle få en annan upplevelse på den kommande PS4 versionen av Elite,
typ splear på soffan, ny universum, och sånt.

Jag misstänker dock inte - jag gillar iofs ideen av ED, jag gillar atmosfären och vissa delar av spelet på PC, men tycker att det där "shopping in space" är bara för tråkigt efter ett tag.
Särskilt när man kör solo. Det var visserligen *lite* roligare ett tag när jag spelade med en kompis, men han slutade ganska fort tyvärr.
Så antagligen blir det inte annorlundare på konsolen.

Vad tror ni?

Medlem

@Rh3nium: Har för tillfället också slutat då det blev tråkigt att spela själv (PC). Jag är väl lite skeptisk till att de eventuella fördelar med PS4 överväger PC ... men är ändå nyfiken.

Medlem

Hej!

Jag har aldrig spelat spelet på PC så jag ska inte uttala mig om det där men jag har lirat det på ps4:a nu kanske 25-30 timmar och det känns som så, inledningsvis iaf att det är exakt samma spel som på PC fast med kanske lite nedbantad grafik samt att du inte har samma möjlighet att konfigurera dina keybindings som på PC.

På ps4an så har du ju din gamepad eller flygsticka (beroende på vad du äger) och det är det enda du använder. Kopplar jag in ett tangentbord så kan jag endast skriva meddelanden med den, inte keybinda. Sååååå, vill jag binda t.ex. "Set throttle to 75%" så måste jag göra det till t.ex. X + D-pad UP förutsatt att jag inte har något bindat där innan Jag kan säga att det är förvirrande efter en stund och det kan ta ett tag innan man får alla bindings rätt, speciellt en som jag som vill binda allt som går Jag var t.ex. tvungen att köpa en thrustmaster hotas 4 för jag klarade verkligen inte av att spela med gamepad:en då jag ville kunna t.ex. vända mig i luften samtidigt som jag "boostar" åt vänster, detta var väldigt svårt med gamepad men funkar bra med en sticka

SÅ! Sååååå, PS4 versionen är PC versionen med mindre möjlighet för keybinds och sämre grafik MEN samtidigt något väldigt uppskattat då jag bara är lycklig över att det finns på PS4, har velat spelat detta länge ^^

Medlem

Köpte nyligen till PS4 trots allt, men är mycket skeptisk till om jag ens klarar av att spela utan Voice Attack. När man väl vant sig vid voice control är det svårt att vara utan. Finjusterat och lagt till en massa till KICS pack. Men... Det gick jäkligt bra att spela det i flera månader på PC med min Steam Controller och jag hade rätt svårt att byta "upp" till en HOTAS. Det blir förvånansvärt olika flygstilar, båda med sina fördelar och nackdelar. Landar t.ex. på *helt* olika sätt med en joypad och en flightstick.

Värt ett försök eftersom spelet tar tid att spela när man hoppar 12-14 hopp regelbundet. Då passar soffan bättre än datorhörnan. Känns helt enkelt som ett perfekt soffspel som dessutom gör sig bra på en stor TV. Misstänker att en gammal gubbe som jag kommer att behöva en minneslapp för binds och kanske får prova min HOTAS på PS4 till slut ändå. Men också mycket besviken på att de inte stödjer PSVR ens på PS4Pro.

Medlem

Ulrik Borg : Jag förstår vad du säger och hur man än vrider och vänder på det så är det ju trots allt "bättre" på PC med mer möjligheter att ändra och dona hur man vill, men jag personligen tycker det är fantastiskt att det faktiskt kommit till PS4an, även fast det kanske är sämre så jag är ändå glad Jag rekommenderar verkligen HOTAS4 till detta istället för gamepad då det blir mycket roligare att flyga generellt men ja, och sen att de gör att alla plattformar kan spela med varandra det hade varit jättekul! Jag älskar spelet som det är just nu och fortsätter det vara så här kul så blir det pc köp med värsting VR till slut

Men spelar du på ps4? Adda "lordjonio" isåfall Alltid kul att spela med svenskar.

Jag är för övrigt väldigt grön på det här spelet

Medlem

Köpte det för några dagar sedan till PS4 också. Tog tag i det igår och ägnade kvällen åt att spela det. Tar lite tid att vänja sig vid kontrollerna och avsaknaden av Voice attack, men på det stora hela trevligt att spela i soffan.
Det känns som om det är mindre radio-chatter i PS4, men det kanske bara är jag som inbillar mig. Galaxy map är också en ren mardröm att använda på frihand, men mest irriterande är de långa "laddningstiderna" jämfört med PC och det känns inte som om dom gjort någon anpassning alls. Man brukar ju mest klaga åt andra hållet, att PC-portar är dåliga, men viss anpassning är alltid värd att tänka igenom. Ok, jag börjar bli gammal, men lite större text på många ställen hade inte skadat. Tycker det är rätt generellt på konsol att jag får hoppa upp ur soffan och gå fram till TV:n för att se vad det står (och jag har en rätt fet TV). Det går igen i PC-VR för många har jag förstått (luddigt i alla fall). Dags för producenterna att tänka på att spelarbasen - speciellt för en klassiker som Elite - börjar bli lite till åren.

Anyway kul att komma igång och spela igen, blir ju enda ny upplevelse att börja från början när man vet vad man sysslar med. Första gången jag var ny hoppade jag ut i limbo till en unscoopable stjärna med för lite soppa i tanken och fick ta död på mig själv, men det hör till, man är inte en äkta newbie innan man gjort det.

Men... Dom här spelen är så jääääkla farliga... tiden försvinner snabbt.

Medlem

Ja. men som sagt det är kul att det finns åtminstone

Än så länge har jag ej fått soppa torsk men jag håller mig rätt centralt och har för det mesta en fuel scoop med mig ^^ Sen repeterar man ju mantrat "FOG-KBAM" i huvudet så man inte glömmer vilka stjärnor man kan scoopa. Om man är riktigt långt ut och inte har rebuy så finns ju alltid fuel rats med

Ja, tiden brinner iväg i detta spel.

Medlem

Ah, du har missat en klassisk newbie-experience ju, för att inte tala om den frenetiska jakten som sätter in för att ta reda på "Hur f!!n begår jag självmord?". Förmodligen en av de vanligaste googlingarna för nybörjare.
Har inte spelat på PC på åtta månader, så PS4-lirandet fick verkligen igång mig, kikade in på mitt PC-konto och insåg att jag hade ett rätt trevligt skepp och ok ekonomi, så nu pluggar jag in mina voice-attack-kommandon igen och har skrivit ut min HOTAS-konfiguration.

Sannolikheten är dock god att jag spelar alltmer PS4 allteftersom ekonomin blir bättre och PC:n fortsätter ligga rätt mycket i träda. Det är ett bra spel att slappa i soffan till, speciellt om man klantar sig och tar ett uppdrag till en station som ligger 100.000+ från ankomstpunkten utan att kolla eddb först. Lite bekvämare på PC:n där jag har två skärmar, men en bärbar/padda funkar ju också.

Det jag retar mig mest på att att de växlar R1/R2 och L1/L2 när man hoppar in i SRV:n. Helt plötsligt skjuter du med gasen och gasar med pew pew. Hur tänkte de där? Man kan ju förvisso mappa om det. Finns ingen bra bild på default SRV-keymappen heller till skillnad från skeppet. Känns som om dom tänkte efter riktigt, riktigt ordentligt när de gjorde den grundläggande, men sedan kom de ner till SRV och bara "ah, få gjort det, säkert många som inte köper Horizons ändå och även om dom gör det så kommer dom inte att köra runt så mycket och även om dom gör det så kan dom ju ändra inställningarna".

1
Skriv svar