Alliansen vs Rödgröna

Inaktiv
Alliansen vs Rödgröna

Nu är det ju egentligen två stora parter i riksdagen.
Rött och blått. Är det verkligen bra? Om man ska rösta på ett parti som inte är med någon part så blir det väl SD eller FI?
Tror ni inte att det bara gynnar SD och Fi om dem gör så?

Vi tar ett ex. på MP. Förut ansågs ju MP blocklöst och röstade emot och för förslag från dem röda och blåa.
Nu röstar dem nästan bara igenom rödas förslag. Även om partierna har olika åsikter är det ju fortfarande dem två "stora" som bestämmer mest. Minskar dem olika valmöjligheterna i val om dom gör såhär?
Eller är det positivt?
Ökar små partiers inflytande?
Dom kompromissar i såna här allianser. Då borde ju små partier som MP, C och KD ha större chans att få igenom sina förslag?
Jag anser att valmöjligheterna i val blir mindre på det här viset.
Vad anser ni?
Diskutera!

Medlem

För det första så ska man inte ha några illusioner om att en röst på SD eller FI innebär att man slipper något block. Att tro något annat än att SD aldrig kommer att stödja de rödgröna, eller att FI aldrig kommer att stödja alliansen, är naivt.

I övrigt tycker jag att hela den här blockgrejen har gått för långt och jag tror inte att politiken gynnas av det i längden. Ingen som minns partiledardebatter där faktiskt alla debatterade med alla? Det finns inga nyanser längre.

Inaktiv
Skrivet av blajban:

I övrigt tycker jag att hela den här blockgrejen har gått för långt och jag tror inte att politiken gynnas av det i längden. Ingen som minns partiledardebatter där faktiskt alla debatterade med alla? Det finns inga nyanser längre.

Exakt så jag menar!

Inaktiv

Jag vill rösta liberalt men finns inga alternativ =(

Medlem

Jag vill (nog inte) rösta men det finns inga vettiga alternativ....


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Jag önskar att jag kunde få en stor skara människor att rösta blankt, som ett slag i ansiktet. Men det blir SJÄLVKLART en rödgrön röst.

För övrigt så gillar jag inte kohandeln som det har blivit, men det är väl något vi får lära oss att leva med. Partitillhörighet och framförallt blocktillhörighet har varit väldigt stabil och tydlig i Sverige historiskt sätt, men senaste valet blev det en förändring i det. Det kan vara intressant att se vad som händer. Men jag tror inte att det är en bra utveckling. Jag tror det är en effekt av att folk bryr sig mer om pajkastning och hur människor ser ut, vilket kön de har, och vad de har för kläder än vad de egentligen säger.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

När partierna sätter i system att "köpa" sig makt genom att lägga sig i frågor är det tydligt att de inte längre står bakom sina egna åsikter. Den här kohandeln inger inte direkt någon tillit. Hur ska jag, som röstare, kunna veta att de verkligen kommer att kämpa för de frågor de själva går i val på?

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:

När partierna sätter i system att "köpa" sig makt genom att lägga sig i frågor är det tydligt att de inte längre står bakom sina egna åsikter. Den här kohandeln inger inte direkt någon tillit. Hur ska jag, som röstare, kunna veta att de verkligen kommer att kämpa för de frågor de själva går i val på?

Det kan man inte :\

Medlem

Vad som helst, bara jag slipper Sahlin och Östros i en eventuell regering.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Vad som helst, bara jag slipper Sahlin och Östros i en eventuell regering.

Persson! Nuder! Kom tillbaka! Allt är förlåtet!


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag tar dom två alla dagar i veckan i stället för Sahlin/Östros.

Medlem

Tycker det vore bättre om alla partier var för sig. Gillar inte att partierna går ihop för att få ihop röster och vinna. I senaste valet så vann ju moderaterna tack vare att dem var i allians med dem andra i högern, annars så hade ju socialdemokraterna suttit i riksdagen nu.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Det var så under 20- och tidigt 30-tal, innan socialdemokraterna och bondeförbundet började samarbeta. Resultatet blev en majoritet i riksdagen och förmågan att faktiskt regera. Innan det byttes regeringar ut varje/vartannat år.

1
Skriv svar