Nintendo har sålt 4,7 miljoner Switch-konsoler

Robot
Nintendo har sålt 4,7 miljoner Switch-konsoler

Många vill lägga vantarna på Nintendos konsol.

#arms, #mario-kart, #switch


Medlem

Om jag köpt en konsol utan spel eller stöd för någonting annat än spel?

Nej tack


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Åfan. Snart dags å sluta tillverka den då innan alla som vill ha en hunnit köpa. Det vore ju förjävligt om alla hann få ta få tag på en...

Medlem

"Värt att notera är att konsolen dessutom varit en bristvara i några regioner."

I några regioner? Verkar i princip bara vara Norden där det finns överflöd. Resterande Europa verkar det gå ganska bra fast den säljer slut i omgångar men i Nordamerika, Japan och UK är det fortfarande svårt att få tag på Switch.

Medlem

Ja så kan det gå när man har ett nytt Zelda vid release

Medlem

Väntar tills det kommer en sexig special edition, typ Zelda eller Metroid.

Medlem

Helt otroligt när den inte ens har några spel förutom ett som även kom till Wii U.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Åfan. Snart dags å sluta tillverka den då innan alla som vill ha en hunnit köpa. Det vore ju förjävligt om alla hann få ta få tag på en...

Fortfarande butthurt över att du inte fick tag på en NES Classic?

Medlem

@Bojkott: absolut inte. Jag kör emulator. Mest bara konstaterar att det är en svinig stil att göra som dom gjort.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Helt otroligt när den inte ens har några spel förutom ett som även kom till Wii U.

Konstigt, tycker jag sett flera spel i butikshyllorna, Splatoon 2, Mario Kart 8, Arms, LoZ:BOTW, Super Bomberman, Just Dance, Ultra Street Fighter 2, 1-2 Switch, Puyo Puyo Tetris, Disgaea 5 Complete, Lego City Undercover av att bara nämna några, finns fler digitalt också. Säger inte att alla spelen är superbra men alla människor är olika och gillar olika spel. Men att säga att den inte har några spel är bara fel. Fler spel är även på väg.

Är stolt ägare av Switch även om jag bara har 2 spel (mest för att jag ej haft råd att köpa fler spel till Switch för tillfället).

Medlem

Kul att det går bra för Nintendo! De börjar göra mycket rätt.

Medlem

Undrar hur länge detta håller i sig. Vi får se hur det går efter Mario Odyssy släpps och efter julhandeln.

Fortfarande lyser alla tripple a titlar med sin frånvaro. Alltså för mulitiplattformarna, PC, Xbox One, PS4 som inte blir portade till Switch pga för klen hårdvara.

Zelda var dragplåstret för Switch i början men när den breda massan ska börja skaffa Switch är frågan om den inte sjunker i pris. Undrar hur det hade gått för Wii U om nya Zelda bara hade lanserats för Wii U, hade säkert blivit ett uppsving för Wii U.

Tycker Nintendo kunde ha väntat med Switch och petat i starkare hårdvara och fått allt på plats ordentligt innan lanseringen. Det blev förhastat i mina ögon med minst ett år!

Medlem

@Fr0gg0.: hur många spel måste släppas till switchen för att du inte ska kunna säga att det inte finns några spel?

Medlem

Källan till artikeln skriver att Switch sålde 2,7 miljoner bara i mars. Under hela det senaste kvartalet april, maj och juni har den alltså sålt endast 2 miljoner, vilket inte är någon bra utveckling direkt. Dessutom visar väl datan endast hur många enheter som skeppats till butiker och inte hur många som faktiskt har sålts ut till kund? Nu går det självklart inte att dra alla regioner över en kam, men sett till lagerstatusen på prisjakt finns Switch i ett grovt överflöd i Sverige.

Avstängd

Känns som att det kan gå ganska snabbt att den går ner i pris om det inte kommer några ordentliga spel. Är fruktansvärt sugen på att spela Zelda men tror jag väntar ett tag till med att köpa en!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

@Fr0gg0.: hur många spel måste släppas till switchen för att du inte ska kunna säga att det inte finns några spel?

Ja du minst ett att börja med.

Än så länge är det tre av spel till Switch som redan finns till Wii U.

Zelda
Mario Kart 8
Lego City Undercover

Utöver dessa finns det några unika men mediokra titlar för Switch

1-2 Switch
Arms
Bomberman
Fast RMX

Sen har det släppts några udda titlar utöver dessa som jag inte ens minns namnet på!

Nu har det snart gått ett halvår sedan Switch lanserades. Om man redan har en Wii U vilket jag har, så är ju motivationen noll i nuläget.

Det enda jag ser fram emot är Mario Odyssy, men vad händer sedan?

Flera spelföretag har ju gått ut med att de inte kommer porta spel till Switch pga den är för klen i hårdvaran. Känns ju inte som en framtidssäker konsol precis om man nu är supertaggad på att bära med sig konsolen vilket är oviktigt för mig, där finns redan 3DS som fyller den funktionen.

Jag hoppas givetvis på att det ska komma stora tripple a titlar för Switch men än har jag inte sett några förutom att det ska komma gammal skåpmat som Skyrim. Känns ju inte så lovande precis.

Jag tycker 3000 kr är på tok för dyrt bara för att skaffa tex Mario Odyssy, men jag hoppas på att det kommer nya stortitlar från Nintendo men just nu lyser de med sin frånvaro, samt tripple a titlarna från multiplattformarna.

Jag funderar på en Switch till julhandeln om det finns en bra bundle med Mario Odyssy runt 3000 kr. Annars få det va som det ser ut nu.

Medlem

@Playcrafter: precis min tanke. Blev givetvis en feeet topp när alla svultna Zelda-fans äntligen fick nått nytt. Sen mario kart som ett dragplåster och antagligen därför dom medvetet väntar med nästa mario för att försöka få en ny topp vid julhandeln.

Det "enda" Nintendo har är ju sina exklusiva titlar, vem köper en switch för stt spela GTA eller overwatch?

Nu kanske det blir som så att deras egna spel inte är så illa, men känns ändå som att Nintendo får det svårt.

Jag hade köpt flera av deras spel till PS4, så synd att som ska envisas med att köra egen hårdvara.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@Bojkott: absolut inte. Jag kör emulator. Mest bara konstaterar att det är en svinig stil att göra som dom gjort.

Ganska många företag som kör med begränsade upplagor. NES Classic var nog inget som drev in större pengar till Nintendo. Det var produktionskostnader och licenskostnader till bland annat Konami, Capcom och Tecmo för ett flertal spel, och en prislapp på $60. Bara du bygger ihop en liknande maskin själv med Raspberry Pi samt chassi och kontroller så kommer du upp i en liknande kostnad, och med licenskostnaden för tredjepartsspelen på det så blev det nog att Nintendo mer eller mindre gick plus minus noll i slutändan.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Ja du minst ett att börja med.

Än så länge är det tre av spel till Switch som redan finns till Wii U.

Zelda
Mario Kart 8
Lego City Undercover

Utöver dessa finns det några unika men mediokra titlar för Switch

1-2 Switch
Arms
Bomberman
Fast RMX

Sen har det släppts några udda titlar utöver dessa som jag inte ens minns namnet på!

Nu har det snart gått ett halvår sedan Switch lanserades. Om man redan har en Wii U vilket jag har, så är ju motivationen noll i nuläget.

Det enda jag ser fram emot är Mario Odyssy, men vad händer sedan?

Flera spelföretag har ju gått ut med att de inte kommer porta spel till Switch pga den är för klen i hårdvaran. Känns ju inte som en framtidssäker konsol precis om man nu är supertaggad på att bära med sig konsolen vilket är oviktigt för mig, där finns redan 3DS som fyller den funktionen.

Jag hoppas givetvis på att det ska komma stora tripple a titlar för Switch men än har jag inte sett några förutom att det ska komma gammal skåpmat som Skyrim. Känns ju inte så lovande precis.

Jag tycker 3000 kr är på tok för dyrt bara för att skaffa tex Mario Odyssy, men jag hoppas på att det kommer nya stortitlar från Nintendo men just nu lyser de med sin frånvaro, samt tripple a titlarna från multiplattformarna.

Jag funderar på en Switch till julhandeln om det finns en bra bundle med Mario Odyssy runt 3000 kr. Annars få det va som det ser ut nu.

Splatoon 2 släpptes nyligen, och utöver Mario så kommer Mario + Rabbids Kingdom Battle, Xenoblade Chronicles 2, Metroid Prime 4, ett RPG-baserat Pokemon, Monster Hunter XX, Fire Emblem Warriors, Project: Octopath Traveler, Shin Megami Tensei m.m.

Av spelen som du listade som mediokra så är det bara 1-2 Switch som är mediokert, resten är riktigt roliga spel, även om Arms och Bomberman är lite överpris just nu. Borde ner åtminstone 100-150kr.

Medlem

I jämförelsen med ps 4 är det väl viktigt att komma ihåg att Nintendo gjorde en relativt ovanlig lansering i betydelsen att de inte alls timade "storhelgerna". Ps 4 och xbone däremot lanserades inför julhelger. Så länge Nintendo kan få upp produktionen så känns det ganska givet att switch kommer att sälja som smör under hösten dels pga Mario, men också pågrund av black friday och jul. Efter det låter det sedan rimligt att det kan komma ett par prissänkningar och kanske flera bundles (vilka iofs kanske redan börjar lanseras under hösten). Rimligen har Nintendo gjort en konsol som kommer att sälja långt mycket bättre än Wii u och oavsett om den når ps 4 nivåer eller ej så tror jag att de ännu en gång ändrat riktningen för hela branschen. Personligen är jag verkligen glad för det. Nu för tiden skulle jag aldrig enbart ha en Nintendo konsoll. Jag har råd med två och det är iofs en lyx, det förstår jag. Men för alla som någonsin tänker sig att ha två konsoler låter det väl klart rimligast att Nintendo är en av dem?

Medlem

Ps. Enligt färska uppgifter har splattoon 2 sålt fler ex än Zelda i Japan. Och det är på bara tre dagar. låt vara att japanerna är galna i både switch och de där bläckfiskarna, det pekar nog i alla fall mot ytterligare en hit. https://mobile.twitter.com/YourSplatnet/status/89009494208909...

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Splatoon 2 släpptes nyligen, och utöver Mario så kommer Mario + Rabbids Kingdom Battle, Xenoblade Chronicles 2, Metroid Prime 4, ett RPG-baserat Pokemon, Monster Hunter XX, Fire Emblem Warriors, Project: Octopath Traveler, Shin Megami Tensei m.m.

Av spelen som du listade som mediokra så är det bara 1-2 Switch som är mediokert, resten är riktigt roliga spel, även om Arms och Bomberman är lite överpris just nu. Borde ner åtminstone 100-150kr.

Jepp jag glömde dessa, dessa titlar tror jag kan bli stora

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Splatoon 2
Xenoblade Chronicles 2
Metroid Prime 4
Pokemon

Dessa titlar däremot är inget som lockar mig och inte är några titlar för den breda massan.

Monster Hunter XX, Fire Emblem Warriors, Project: Octopath Traveler, Shin Megami Tensei

Men vi får se om det kommer några tripple a titlar framöver.

Medlem

@Bojkott: För att att kalla dig själv bojkott är du väldigt pigg på att försvara företagens rätt att bete sig hur dom vill. Eller du kanske syftar till hur Nintendo bojkottar sina kunder genom att sluta tillverka konsoler.
Nä skämt åsido. Du kan ha rätt, men detta är en trend hos Nintendo. Själv blev jag väldigt förvånad när dom annonserade ut Nintendo switch för det var så nära inpå wii u. Hade jag ägt en sån hade jag nog känt mig lite blåst.

Medlem

Pc och Nintendo Switch är en bra kombination och kan rekommenderas. Då får man tillgång till mycket (men inte allt.. och tur är väl det?! 😉)

Medlem

Kommer det något nytt New Super Mario till switch tro?

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

@Bojkott: För att att kalla dig själv bojkott är du väldigt pigg på att försvara företagens rätt att bete sig hur dom vill. Eller du kanske syftar till hur Nintendo bojkottar sina kunder genom att sluta tillverka konsoler.
Nä skämt åsido. Du kan ha rätt, men detta är en trend hos Nintendo. Själv blev jag väldigt förvånad när dom annonserade ut Nintendo switch för det var så nära inpå wii u. Hade jag ägt en sån hade jag nog känt mig lite blåst.

Även om det var tråkigt det som hände Wii U så tycker jag att 4.5 år är ganska lång tid för en konsol som sålde dåligt. Sony släppte PS4 Pro efter 3 år och Microsoft släpper One X efter 4 år. Nintendo hade kunnat släppa en upphottad version av Wii U, men det hade varit ganska poänglöst att återuppliva ett koncept som inte lyckades. Försäljningen av Switch tyder ju på att det var ett bra drag att börja om från scratch och skapa den konsol som Wii U borde ha varit redan från början.

Medlem

@Bojkott: ja. Nu får vi bara hoppas att inte Nintendo switch-again kommer om ett par år.😋

Medlem

4,7 miljoner är ju ingenting Dreamcast sålde ju bättre på sin tid

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

@Fr0gg0.: hur många spel måste släppas till switchen för att du inte ska kunna säga att det inte finns några spel?

Tror mest han menar att det inte finns några banbrytande och extraordinära spel som får en att tappa hakan direkt till konsollen, förutom möjligen Zelda då. Kvalitets utbudet lyser med sin frånvaro, men folk är villiga att öppna plånkan ändå, för de vet inte bättre helt enkelt.

Medlem

Vill införskaffa en men telefon gick sönder så alla pengar fick gå till en ny telefon istället. Nu på senate behöver datorn ett lyft och det kommer antagligen att prioriteras. Kanske blir en Switch till julen

1
Skriv svar