Medlem
Billig speldator

Har precis lyckats få min flickvän att bli intresserad av spel men tyvärr så har hon inte den bästa ekonomin just nu. Undrar därför om någon här på FZ har tips på ett billigt bygge? Har kollat lite själv men när jag slänger ihop något själv på inet går det upp mot 10-12k tror det beror på att jag är jävligt kräsen när det kommer till komponenter.

Men iaf vad jag skulle vilja ha hjälp med är att slänga ihop en så billig speldator som möjligt. Eftersom det kommer vara hennes första speldator så är det inte så viktigt att ha topprestanda samt att hon troligtvis inte kommer börja med dom mest krävande spelen och är hon ute efter att spela crysis med max inställningar kan hon alltid låna min pc.

TL;DR
Länka billig speldator här under helst från Inet eller liknande kedja. Tack på förhand

Medlem

Och vad är billig för henne? Får ändå lägga i alla fall runt 8000 om du ska ha en ok ny dator.

Medlem
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10573416/ Nu gjorde jag en mATX, tänkte att det kanske passar in mer i en nybörjares smak (och kanske en tjej som vill att det ska se lite stiligare ut ).
Går annars att fixa en ATX för samma pris.

Går nog att få ner det lite om man kör en ännu sämre processor och grafikkort, men lite kräm vill man ju ändå ha.
Sen kan du ju ta bort dvd-läsaren om den inte behövs, la till för säkerhets skull.
Vet även inte om SSD spelar någon större roll när hon ändå inte är så insatt.

Medlem
Medlem

Ändrade precis moderkort så det blev 200kr billigare.

Medlem

Behövs endast dator eller skall det ingå kringutrustning så som skärm, tangentbord, mus, headset, högtalare också?
Många som lägger ihop paket glömmer ofta Windows, vet ej om du har ett liggandes eller ej?
Beroende på dina svar ovan så kan det vara smartare att köpa begagnat för att maximera vad du får för pengarna. Jag föreslår att du håller ett öppet öga på annonserna som finns på Sweclockers marknad. Både delar att bygga själv med eller hela paket.
Lycka till!

Medlem

En i3 är lite för klen när det gäller spel.
Skulle gå upp några hundra och välja en i5 istället.

Medlem

En i5 processor är nästan ett måste om det nu ska vara för gaming, men sen finns det även väldigt bra grafikkort för en billig peng om man inte är allt för kräsen gällande grafiken.


signatur
Medlem

Man tjänar typ 10 fps på att ha en i5 beroende på vilket spel det är och grafikkort, och när det låter som på honom så räcker en i3 för det hon ska spela, då pengar även är ett bekymmer. Är ändå minst 800kr till.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Man tjänar typ 10 fps på att ha en i5 på krävande spel, och när det låter som på honom så räcker en i3 för det hon ska spela, då pengar även är ett bekymmer. Är ändå minst 800kr till.

Håller med! Visste inte prisskillnaden på i3 och i5


signatur
Medlem

Tack alla för svaren uppskattar det verkligen! Nej kringutrustning krävs inte för hon ska få det av mig så allt som behövs är en burk. Kände det jag med att i3 kanske är för klen men som Fr0gg0 skriver så känns det som att det får räcka.

1
Skriv svar