Varje pixel är simulerad i rogue-lite-spelet Noita

Robot
Varje pixel är simulerad i rogue-lite-spelet Noita

Bada i dina fienders blod och skapa egna trollformler!

#Noita


Medlem

Oj, detta såg ju riktigt häftigt ut!

Brukar inte fastna för pixelgrafik men detta var tokigt snyggt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ser nice ut. Motorn påminner mig en del om Cortex Command (http://store.steampowered.com/app/209670/) fast förbättrad.

Medlem

Jag väntade bara på att Lemmings skulle dyka upp.


signatur

autograph

Medlem

Inte så svårt att leva upp till, man kan ju argumentera att tex. en statisk grå pixel är fysiskt simulerad sten.

Medlem

Låter som Liero om man inte sett bilden

Medlem
Skrivet av matnojje:

Låter som Liero om man inte sett bilden

Rolig trivia för dem som inte vet: Liero och noita är finska ord. Liero betyder daggmask och noita är häxa. Bägge är beskrivande namn för respektive spel.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Rolig trivia för dem som inte vet: Liero och noita är finska ord. Liero betyder daggmask och noita är häxa. Bägge är beskrivande namn för respektive spel.

Haha vad kul det visste jag inte

Avstängd

blir att hålla ögonen öppna för detta, såg tämligen intressant ut

Releasehästryttare

Tipsade jag inte om detta för några dagar sen ?

Skägg.
10 Chambers

@Devan: Nu står du med som tipsare!


signatur
Medlem

Är det väldigt sent eller är jag bara dum? Jag förstår inte det där varje-pixel-fysiskt-tjofräset, någon som kan förklara så att jag kan läsa svaret imorgon när jag vaknar?

NuZ
Testpilot

@Lord Pingu: Som jag fattar det och det kan vara fel så är världen och dess byggstenar (pixlar i ett spel) inte fasta/ritade att vara exakt det som det är tänkt att vara t.ex en sten. Utan kan slumpgenereras till lava i en bana och när du sprutar vatten som i trailern blir det sten.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Releasehästryttare
Skribent
Skrivet av Devan:

Missade det, förlåt!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Det här ser ju lysande ut!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

eld
Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Är det väldigt sent eller är jag bara dum? Jag förstår inte det där varje-pixel-fysiskt-tjofräset, någon som kan förklara så att jag kan läsa svaret imorgon när jag vaknar?

Vanliga spel är byggda med statisk terräng, eller ofta större byggdelar som inte kan delas upp till något mindre, eller minecraft till exempel där varje del är ett block.

I spel som det här och cortex command så kan saker gå sönder i sina minsta byggstenar, dvs: en pixel, och varje pixel i världen har specifika fysiska egenskaper, såsom ifall det är fast eller flytande, lava som kan kylas ner till sten eller atmosfär som brinner upp av eld.

Kolla trailern igen och notera vad som händer i den världen,

Medlem

Efter att ha bara kollat på några sekunder av den trailern är jag väldigt intresserad. Jag imponeras gång på gång med vad utvecklare kan åstadkomma med grafik som idag anses vara gammal. Hur de kan skapa mer intressanta spel än många AAA-utvecklare kan och detta med en budget som inte ens är i närheten av ens den lägsta budgeten inom den industrin.

Medlem

@PcGamer: förmodligen handlar det sälj. Även om detta ser väldigt simpelt ut, så krävs det en hel del av datorn att simulera varje pixel. Frågan är då vad vill den stora massan ha? Kommer fler köpa snygg grafik eller simplare till samma CPU-krav? Ibland kan vissa funktioner vara för mycket. Folk kanske hellre vill ha underhållning? Lite som just indie vs. AAA som du är inne på. Detta spel kan jag inte riktigt räkna helt som ett simpelt 8-bit spel. Då det kräver mer.

Medlem
Skrivet av matnojje:

Låter som Liero om man inte sett bilden

Jag fick Liero vibbar när jag såg det snarare än innan, vilket bara är positivt.

Skrivet av Pjotor:

Rolig trivia för dem som inte vet: Liero och noita är finska ord. Liero betyder daggmask och noita är häxa. Bägge är beskrivande namn för respektive spel.

Kan det till och med vara samma utvecklare? Kul trivia oavsett!

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

@PcGamer: förmodligen handlar det sälj. Även om detta ser väldigt simpelt ut, så krävs det en hel del av datorn att simulera varje pixel. Frågan är då vad vill den stora massan ha? Kommer fler köpa snygg grafik eller simplare till samma CPU-krav? Ibland kan vissa funktioner vara för mycket. Folk kanske hellre vill ha underhållning? Lite som just indie vs. AAA som du är inne på. Detta spel kan jag inte riktigt räkna helt som ett simpelt 8-bit spel. Då det kräver mer.

Lite dwarf fortress vs the witcher 3

Ett av dessa spel simulerar en gigantisk värld ner till enskild tand på en person.

Medlem

@Ahris: Då har den ändå en vikt och påverkas av gravitation. Så du har rätt men ändå fel

Medlem

Är inte vikt en kraft som uppstår då massa påverkas av gravitation?

1
Skriv svar