Mass Effect: Andromeda en succé – ekonomiskt sett

Robot
Mass Effect: Andromeda en succé – ekonomiskt sett

En teknisk och kreativ besvikelse, men ändå en framgång.

#bioware, #electronic-arts, #mass-effect-andromeda, #nyhetstips


Medlem

Vissa gamers är riktigt kräsna. Detta spel var riktigt bra tycker jag.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

FM-guru
F.d. Sisyr

Den största besvikelsen sedan SimCity (2013) för min del. Enormt taffligt manus. Hur folk kan tycka denna soppa är underskattad övergår mitt förstånd.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Vissa gamers är riktigt kräsna. Detta spel var riktigt bra tycker jag.

Japp, det är ett bra spel men smutskastat av folk som blev besvikna av sina egna hypade förväntningar samt media som inte vågade stå emot hatvågen. De 'problem' man fokuserade på var i praktiken ganska oväsentliga för spelet i sin helhet.

De lägger serien på is för att detta är andra gången i rad som ett ME-spel blir hårt kritiserat på internet pga. relativt små saker.

Avstängd

Är nog bästa spelet jag spelat hittills i år tillsammans med Ghost Recon Wildlands. Men har inte hunnit spela Horizon ännu, ska införskaffa en pro först.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Nja jag tror att en del av kritiken är mycket väl befogad, då bytet av spelmotor under utvecklingen ledde till riktigt kassa ansiktsanimationer utan mycket nyanser(vet inte varför men jag stör mig på att Turians näsbenen inte rör sig när dom pratar som i tidigare spel ). Samt att det verkar ha varit sjukt buggit när det släpptes.

Det sagt, jag köpte själv spelet nu under rean för halva priset efter 10 timmars demot och det är faktist sjukt kul med mycket djup. Spelat 51 timmar och är bara 33% igenom spelet. Världarna är otroligt vackra och jag älskar hur spelet inte låser en till bara en klass längre och man får spela exakt hur man vill utan några som helst begränsningar.

eld
Medlem
Citat:

Å andra sidan nämner EA inga konkreta siffror och det mesta kring Mass Effect: Andromeda har klingat i moll. Det sägs att lejonparten av spelet gjorde på 1,5 år (vilket då gör det, rent krasst, enklare att tjäna pengar på).

EA smoothtalkar sina aktieägare med siffror, andromeda har inte gått bra, det kan nog alla inse.

lejonparten av spelet under 1,5 år, men i en utvecklingstid som tog 5 år, spelet hade inte en liten budget.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Japp, det är ett bra spel men smutskastat av folk som blev besvikna av sina egna hypade förväntningar samt media som inte vågade stå emot hatvågen. De 'problem' man fokuserade på var i praktiken ganska oväsentliga för spelet i sin helhet.

De lägger serien på is för att detta är andra gången i rad som ett ME-spel blir hårt kritiserat på internet pga. relativt små saker.

Det är inte medias jobb att stå emot den så kallade "hatvågen" utan att rapportera om spel, vilket är precis vad de har gjort. Jag hade inga förväntningar för me:a och tycker inte att det är ett bra spel och "smutskastningen" är förtjänad. Du får det att låta som att folk var ute efter att hata me:a, ett spel folk sett fram emot.

Hur är det något dålig att me3 och andromeda blivit hårt kritiserat? Det är välförtjänt kritik och det är ju din syn på saken som gör att vi fortsätter få cashgrabs och sequels som är i stort sätt copy paste och jävla transformers filmer en gång om året.

Men du har rätt i att de problem man fokuserade på var i praktiken ganska oväsentliga när spelet har betydligt större problem än dåliga animationer.

Relik 📜
Skrivet av Barkbiten:

Men du har rätt i att de problem man fokuserade på var i praktiken ganska oväsentliga när spelet har betydligt större problem än dåliga animationer.

Är böjd att hålla med om speciellt det sista där.

Jag har spelat igenom ME:A en gång, och har ett par påbörjade omgångar utöver det. Är väldigt kär i serien, vilket såklart satte vissa förväntningar. När eftertexterna rullade kände jag mig nöjd, men inte mer än så. Inget sug efter att direkt börja igen, ingen direkt sorg över att äventyret är slut. Visst vore det roligt med DLC och/eller fortsättning, men för mig är det samtidigt lite axelryck ifall det inte blir av.

Det är något med ME:A som bara inte.. klaffar för mig. Spelet väcker inte rätt känslor, karaktärerna fastnar inte. Jag ÄR inte Ryder på samma sätt som jag var Shepard. Andra problem åt sidan – plottrigt GUI, animationer, tomma planeter och allt vad det är – så är det framför allt den biten som inte lever upp till förväntningarna för mig.

Så nej, jag tycker inte ME:A är underskattat. Däremot håller jag med om att det fått kritik för fel saker. De tekniska bristerna är enligt mig inte så allvarliga som många vill låta påskina.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nja jag tror att en del av kritiken är mycket väl befogad, då bytet av spelmotor under utvecklingen ledde till riktigt kassa ansiktsanimationer utan mycket nyanser(vet inte varför men jag stör mig på att Turians näsbenen inte rör sig när dom pratar som i tidigare spel ). Samt att det verkar ha varit sjukt buggit när det släpptes.

Det sagt, jag köpte själv spelet nu under rean för halva priset efter 10 timmars demot och det är faktist sjukt kul med mycket djup. Spelat 51 timmar och är bara 33% igenom spelet. Världarna är otroligt vackra och jag älskar hur spelet inte låser en till bara en klass längre och man får spela exakt hur man vill utan några som helst begränsningar.

Kritik är i grunden en bra grej men i fallet med det här spelet var den helt FUBAR, när utgivarens personal blir mordhotad för så relativt små problem så ligger fanatikernas retardnivå ofattbart högt.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Kritik är i grunden en bra grej men i fallet med det här spelet var den helt FUBAR, när utgivarens personal blir mordhotad för så relativt små problem så ligger fanatikernas retardnivå ofattbart högt.

Så du menar att kritiken för no man's sky är obefogad för att en liten skara idioter mordhotade dem också då menar du? Eller när finebros försökte trademarka ordet react vilket inte uppskattades och fick mordhot?

Nej mordhot är aldrig okay men du får kritiken och problemen spelet har att låta irrelevant eller som "cherry picking" (kommer inte på en svensk jämförelse) och det är okay bara för att en av utvecklarna fick mordhot.

Geeks Gaming

Fortfarande ett riktigt bra spel i min mening. Speciellt om man gillar äventyr. Vet inte hur många gånger jag va tvungen att bara stanna till och ta in världarna man besökte.

Medlem

@breahl: xD ah vi har nog inte samma smak. Tyckte ghost recon wildlands var horribelt också.

Ambassadör
Xbox

Andromeda hade så många brister att jag inte pallar lista alla. Men det som var värst för mig var att det var så...fjantigt, i brist på bättre ord. Dialoger som var på highschoolfilmnivå, karaktärer som man ville slänga av sitt skepp (men det gick ju inte) och det ledde till att man aldrig fick någon känsla av samhörighet med varken Ryder eller sin crew, ingen motivation att sugas in i spelet helt enkelt. Det var inte Mass Effect , och det är vad det utgav sig för att vara och bedöms därefter helt enkelt.


signatur

Jump in.

Medlem

Kan inte slå mig för bröstet och säga att jag spelat ME:A.
Vad jag har gjort är att spela igenom ME trilogin fler gånger än jag vill erkänna.
Det jag bär med mig och gillar mest är inte story'n utan karaktärerna du lär känna längs vägen, det finns många guldkorn bland interaktionerna med Garrus, Tali, Wrex m.fl.
Spelar jag spelet så är det för att få träffa dem igen, inte för att rädda galaxen.
Slutet på 3:an kändes rumphugget, men resan dit var underbart, om vi bortser från planetscaning i 2:an och återanvända planetbaser i 1:an.
Klart att jag hoppades på ett bra karaktärsdrivet spel i ME:A, dock verkar det av recensioner att döma blivit mer action istället.

"cherry picking" = "plocka russin ur bullen"?

Medlem

Tekniskt sett så är det ett imponerande och storslaget spel men det har inget djup, ingen gripande story som man kan engagera sig i. Är lite som att spela ett MMO, en stor öppen värld att se men inga riktiga interaktioner med den.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mortaigne:

Andromeda hade så många brister att jag inte pallar lista alla. Men det som var värst för mig var att det var så...fjantigt, i brist på bättre ord. Dialoger som var på highschoolfilmnivå, karaktärer som man ville slänga av sitt skepp (men det gick ju inte) och det ledde till att man aldrig fick någon känsla av samhörighet med varken Ryder eller sin crew, ingen motivation att sugas in i spelet helt enkelt. Det var inte Mass Effect , och det är vad det utgav sig för att vara och bedöms därefter helt enkelt.

Japp, håller med. Det hela blev än fjantigare när alla dessa karaktärer ska föreställa ledande yrkesmänniskor inom diverse forskning, militär, politik osv. Kanske är för gammal för att höra till målgruppen.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Det är inte medias jobb att stå emot den så kallade "hatvågen" utan att rapportera om spel, vilket är precis vad de har gjort. Jag hade inga förväntningar för me:a och tycker inte att det är ett bra spel och "smutskastningen" är förtjänad. Du får det att låta som att folk var ute efter att hata me:a, ett spel folk sett fram emot.

Hur är det något dålig att me3 och andromeda blivit hårt kritiserat? Det är välförtjänt kritik och det är ju din syn på saken som gör att vi fortsätter få cashgrabs och sequels som är i stort sätt copy paste och jävla transformers filmer en gång om året.

Men du har rätt i att de problem man fokuserade på var i praktiken ganska oväsentliga när spelet har betydligt större problem än dåliga animationer.

Det var väldigt många recensioner som snöade in på samma problem som upprepades som mantran på nätet när spelet släpptes och därmed offrade utrymme att beskriva spelet i övrigt.
Media förväntas i regel att ge oberoende rapporter, vilket inkluderar recensioner men det ligger tyvärr även i onlinemedias intresse att hålla sig populära hos läsarna eftersom det innebär mer pengar så självklart är det många som vänder kappan efter vinden.

Angående din fråga om ME3 är svaret att den stora majoriteten tyckte det var ett grymt spel utöver slutet och beslutade att Bioware hade förstört deras liv trots alla dess timmar med fantastiskt gameplay. I ME:A startade hatet innan någon på allvar hade spelat igenom spelet.
Du kanske inte gillade något av dem och då är det ju egentligen meningslöst att argumentera mer men i båda fallen var kritiken helt orimligt hård i förhållande till produkternas innehåll. Eller tycker du att mordhot är en rimlig form av kritik (Du kan inte svara med ett 'men' här om du vill bli tagen på allvar, antingen är det ett ja eller ett nej punkt).

Medlem

Köpte nu på rean, sträckspelat två dygn, pajat sömn och matrytm så något har de gjort rätt. Fastnade i 10 tim demot, vilket var ett smart sätt att sälja sitt spel.

Går säkert att nitpicka på allt, men det är kul att spela iaf. Inte episkt som Sonys spel, men duger för att slå ihjäl tiden. Enda jag dör av är strålning, vissa ställen verkar omöjliga att ta sig till. Gjort en del "fel" som man vill rätta i runda två. Annars inget som stör. Hade dock låga förväntningar efter sågningarna, men demot var ju bra så jag kunde inte låta bli...

Medlem

Var ett stort ME fan som alltid köpte Day 1 och har artbooks i hyllan, men ME:A har jag inte petat på alls.
Säkert inget dåligt spel men borde säljas under ett annat namn istället för att rida på ME namnet för uppenbarligen saknas det innehållet som utmärkte tidigare rymdoperor.
Precis som uppföljaren till operation flashpoint , OFP 2 som bara red vidare på namnet men gjordes av helt andra utvecklare och blev sådeles ett annat spel.

Medlem

Tycker spelet är grovt underskattat. Dock är det långt ifrån de tre första.
Har spelat det sönder och samman och visst finns det en hel del saker som var undermåliga.
Besättningen var hyfsat ointressant och det var bara Drack jag tyckte var riktigt bra.
Mass effects variant av Beverly hills 90210. Att det var open world var verkligen mixade känslor.
Kvalitet bör alltid gå före kvantitet. Att jaga smått betydelselösa saker på en enorm karta är bara slöseri med tid.
Men som helhet gillade jag spelet skarpt och vill ha en fortsättning 4/5.

eld
Medlem
Skrivet av Star Lord:

Köpte nu på rean, sträckspelat två dygn, pajat sömn och matrytm så något har de gjort rätt. Fastnade i 10 tim demot, vilket var ett smart sätt att sälja sitt spel.

Går säkert att nitpicka på allt, men det är kul att spela iaf. Inte episkt som Sonys spel, men duger för att slå ihjäl tiden. Enda jag dör av är strålning, vissa ställen verkar omöjliga att ta sig till. Gjort en del "fel" som man vill rätta i runda två. Annars inget som stör. Hade dock låga förväntningar efter sågningarna, men demot var ju bra så jag kunde inte låta bli...

Säkerligen helt okej 200 kronors spel, men det hade behövt sälja över 6 miljoner för att få tillbaka utvecklingskostnaden om det hade kostat så från början.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Det var väldigt många recensioner som snöade in på samma problem som upprepades som mantran på nätet när spelet släpptes och därmed offrade utrymme att beskriva spelet i övrigt.
Media förväntas i regel att ge oberoende rapporter, vilket inkluderar recensioner men det ligger tyvärr även i onlinemedias intresse att hålla sig populära hos läsarna eftersom det innebär mer pengar så självklart är det många som vänder kappan efter vinden.

Angående din fråga om ME3 är svaret att den stora majoriteten tyckte det var ett grymt spel utöver slutet och beslutade att Bioware hade förstört deras liv trots alla dess timmar med fantastiskt gameplay. I ME:A startade hatet innan någon på allvar hade spelat igenom spelet.
Du kanske inte gillade något av dem och då är det ju egentligen meningslöst att argumentera mer men i båda fallen var kritiken helt orimligt hård i förhållande till produkternas innehåll. Eller tycker du att mordhot är en rimlig form av kritik (Du kan inte svara med ett 'men' här om du vill bli tagen på allvar, antingen är det ett ja eller ett nej punkt).

Ja och då har media gjort sitt jobb för de skrev i sina recensioner att animationerna var skit och att det var löjligt många buggar, de kan inte bara ignorera det när kastas i ansiktet på en första timmen av spelet. Sen om du väljer att fokusera på det när du läser recensionen är ditt problem. Du får bara en release och första intryck och första intrycket av andromeda var inte bra.

Majoriteten tyckte inte att me3 var ett grymt spel, ett bra spel ja men inte grymt. Det är samma sak där att slutet fokuserades på för det var det som stack ut mest. Men det hade också en rushed release med en del buggar, plotholes, dålig writing för en del karaktärer, rpg element som tagits bort eller som inte påverkade något, preorder dlc för en av de viktigaste raserna i hela serien och bioware som ljög om hur mycket dina val skulle påverka slutet då förstås.

Jag gillar me3 men tycker inte om andromeda och nej jag tycker inte kritiken var orimligt hård och nej de får inte en fribiljett bara för att det är mass effect/bioware eller att de har fått mordhot. Jag har redan sagt att mordhot aldrig är okay om du faktiskt läst mitt andra inlägg så sluta haka upp dig på det.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Japp, håller med. Det hela blev än fjantigare när alla dessa karaktärer ska föreställa ledande yrkesmänniskor inom diverse forskning, militär, politik osv. Kanske är för gammal för att höra till målgruppen.

Nu vet ju inte jag hur gammal du är men jag är 20 - 25 och håller med. Hela spelet genomsyras av att alla karaktärerna verkar tro att de är på semester och är där för att ha kul. Inte starta en ny koloni och rädda flera tusen invånare från att svälta på nexus och försvara sig från the big bad the almighty kett!....

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Nu vet ju inte jag hur gammal du är men jag är 20 - 25 och håller med. Hela spelet genomsyras av att alla karaktärerna verkar tro att de är på semester och är där för att ha kul. Inte starta en ny koloni och rädda flera tusen invånare från att svälta på nexus och försvara sig från the big bad the almighty kett!....

Verkligen? Det intrycket har jag inte alls fått. Däremot so verkar dom ha en äventyrslust vilket jag helt förstår då hela Andromeda Expeditionen I grund handlar om äventyr och att utforska det okända.

Medlem

Då är inte rea-försäljningarna som kommer inräknade än. Själv gillade jag världen som trilogin utspelade sig i, det hade blivit en KANON-TV-serie med rätt författare och budget. Inte riktigt lika imponerad av storyn - som många andra var - allteftersom den utvecklade sig. Kommer säkert att ge den här en runda om priset hamnar rätt en dag även om jag hoppade över trean för att jag var så trött på "den fantastiska storyn" vid det laget.
Det som fortfarande eventuellt är "dåligt" vid det laget är förhoppningsvis mer ofrivilligt humoristiskt istället. Även det har ju ett underhållningsvärde.

1
Skriv svar