Youtube isolerar "kontroversiella" videos.

Medlem
Youtube isolerar "kontroversiella" videos.
Medlem

@LordOfNomNom:

Vad vill du säga?
Menar du att det är bra eller dåligt?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Sipmo:

@LordOfNomNom:

Vad vill du säga?
Menar du att det är bra eller dåligt?

Vad jag tycker är irrelevant. För bara vidare informationen.

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ja men va bra! Bränn böcker och kunskap på ett bål så löser sig alla problemen...

Läser just nu en del böcker om Artificiell intelligens. Slutsats av det jag läst är att AI är en bra grej, sålänge det fungerar som ett hjälpmedel för en människa. En AI kan ALDRIG göra rätt bedömning utan en människa, men den kan hjälpa en människa göra en rätt bedömning.

Medlem

klockrent!

Medlem

Kollade på videon, men ser fortfarande inte problemet?

Det är väl mest spekulationer vad de väljer att blockera?
Det är inte precis så att youtube är den enda plats i hela världen där man kan ladda upp en film?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Sant, men det är en stor media portal.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Kollade på videon, men ser fortfarande inte problemet?

Det är väl mest spekulationer vad de väljer att blockera?
Det är inte precis så att youtube är en enda plats i hela världen där man kan ladda upp en film?

Problemen är att när man börjar censurera media som når ut till en större grupp av människor kommer bara ena sidans propaganda och sätt att se på saken visas. Den stora massan kommer inte leta sig till alternativa sidor med videos i jakten på sanningen och kunna bilda sin egen uppfattning.

Jag är rätt säker på att censuren kommer slå hårt mot oliktänkande personer precis som Twitter och Patreon gjorde.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Problemen är att när man börjar censurera media som når ut till en större grupp av människor kommer bara ena sidans propaganda och sätt att se på saken visas.

Det är inget problem alls. Ponera att youtube börjar med att försöka forma världen med vad de anser rätt eller fel. Om de börjar censurera fel saker kommer de automatiskt att skapa ett behov för alternativa webbsidor.. och vips finns en ny och fräsch streamingsida som tillåter att folk vädrar sina åsikter.

Skrivet av marcus8958:

Den stora massan kommer inte leta sig till alternativa sidor med videos i jakten på sanningen och kunna bilda sin egen uppfattning.

Det har du delvis rätt i. Du har rätt i att den stora massan inte kommer leta sig till alternativa webbsidor i jakten på sanningen.

Du har dock fel i att tro att den stora massan försöker lyssna på flera olika perspektiv för att bilda sin egen uppfattning.
De flesta människor är trångsynta. Den stora massan har redan bildat sin uppfattning och konsumerar enbart de kanaler som cirkeljerkar vad som nu överensstämmer med deras uppfattning.

Det innebär att problemet är inte om youtube väljer att gå censur-nasister/feminister eller inte... vilket kommer föda en alternativ streamingsida. Problemet ligger redan i att den stora massan trots deras fulla tillgång till alternativa perspektiv på youtube, AKTIVT väljer att INTE lyssna på vad OLIKTÄNKANDE har att säga.

Med andra ord, Det är "den stora massan" som själva jobbar för att filtrera bort de filmer/åsikter som inte stämmer överens med deras bias. 100% av världens befolkning lider av konfirmeringsbias - det är därför man behöver rannsaka sig själv som forskare när man diskuterar trovärdigheten av sitt studieresultat.

Skrivet av marcus8958:

Jag är rätt säker på att censuren kommer slå hårt mot oliktänkande personer precis som Twitter och Patreon gjorde.

Jag är rätt säker på att du talar om din magkänsla. Återigen om youtube går censur-mania ligger problemet i trångsyntheten hos den stora massan snarare än vilken URL någon väljer att ladda upp sin åsikt på.

Låt youtube censurera för allt de är värda.

Det riktiga problemet ligger hos trångsyntheten hos den stora massan. Jag menar att de flesta människor trots allt har möjlighet att kunna höra ifrån oliktänkandes åsikter, men de väljer att varken höra eller lyssna.

De flesta människor här i världen kan skutta in på oliktänkandes videos enbart för att trycka på dislike (antingen innan eller utan att starta filmen), sen när de uträttat rättvisa kan de gå tillbaka sina subbade-circeljerks som smeker längs deras förutbestämda uppfattningar. Det är den värld vi lever i!

Relaterad fördjupning - vi som individer/grupper är både öppensinnade och trångsynta på samma gång.

Bildkälla: https://communitywiki.org/wiki/SelectivelyOpenMinded

Ett relaterat problem till konfirmeringsbias är filterbubblor.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Det är inte precis så att youtube är den enda plats i hela världen där man kan ladda upp en film?

Precis, är ju bara att lägga den på sin dropbox!

phi
Medlem

@delete: Ja eller hur. Där lär ju dina hundratusentals subscribers och miljontals nya personer hitta dina videos som du har för avsikt att dela dina tankar och åsikter i. Fantastiskt bra.

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

Det är inget problem alls. Ponera att youtube börjar med att försöka forma världen med vad de anser rätt eller fel. Om de börjar censurera fel saker kommer de automatiskt att skapa ett behov för alternativa webbsidor.. och vips finns en ny och fräsch streamingsida som tillåter att folk vädrar sina åsikter.

Det har du delvis rätt i. Du har rätt i att den stora massan inte kommer leta sig till alternativa webbsidor i jakten på sanningen.

Du har dock fel i att tro att den stora massan försöker lyssna på flera olika perspektiv för att bilda sin egen uppfattning.
De flesta människor är trångsynta. Den stora massan har redan bildat sin uppfattning och konsumerar enbart de kanaler som cirkeljerkar vad som nu överensstämmer med deras uppfattning.

Det innebär att problemet är inte om youtube väljer att gå censur-nasister/feminister eller inte... vilket kommer föda en alternativ streamingsida. Problemet ligger redan i att den stora massan trots deras fulla tillgång till alternativa perspektiv på youtube, AKTIVT väljer att INTE lyssna på vad OLIKTÄNKANDE har att säga.

Med andra ord, Det är "den stora massan" som själva jobbar för att filtrera bort de filmer/åsikter som inte stämmer överens med deras bias. 100% av världens befolkning lider av konfirmeringsbias - det är därför man behöver rannsaka sig själv som forskare när man diskuterar trovärdigheten av sitt studieresultat.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2f/14/f0/2f14f0f137...

Jag är rätt säker på att du talar om din magkänsla. Återigen om youtube går censur-mania ligger problemet i trångsyntheten hos den stora massan snarare än vilken URL någon väljer att ladda upp sin åsikt på.

Låt youtube censurera för allt de är värda.

Det riktiga problemet ligger hos trångsyntheten hos den stora massan. Jag menar att de flesta människor trots allt har möjlighet att kunna höra ifrån oliktänkandes åsikter, men de väljer att varken höra eller lyssna.

De flesta människor här i världen kan skutta in på oliktänkandes videos enbart för att trycka på dislike (antingen innan eller utan att starta filmen), sen när de uträttat rättvisa kan de gå tillbaka sina subbade-circeljerks som smeker längs deras förutbestämda uppfattningar. Det är den värld vi lever i!

Relaterad fördjupning - vi som individer/grupper är både öppensinnade och trångsynta på samma gång.
https://communitywiki.org/wiki/download/SelectivelyOpenMinded...

Bildkälla: https://communitywiki.org/wiki/SelectivelyOpenMinded

Ett relaterat problem till konfirmeringsbias är filterbubblor.

Men snälla Sipmo? Det har aldrig någonsin i världshistorien funnits en kanal där människor kan praktisera yttrandefrihet eller demokrati direkt. Vi har inte varit i närheten av detta förut, "not in a million years", vi har gått från noll till hundra med YouTube, alla får sin röst hörd!, så nog fan är det ett problem om denna frihet blir attackerad alltid!

Och nej!, det kommer inte upp ett nytt "YouTube" med ett vips! Det är en mindre stats behov av logistik, ekonomi etc. vi talar om här!

Just på grund av att folk har egna uppfattningar blir det så viktigt att värna yttrandefriheten, det är därför vi inte censurerar!

Att vara frihetsaktivist är att vara advokat, att vara advokat är att vara matematiker, få medborgare har ens dom mest basala av kunskaper i matematik!

Du känner till triangulären?, den fyller sitt syfte!

Man löser ingenting genom att bli lik sin fiende!

Medlem

@lackis:
Om vi står inför ett problem av den kaliber som ni oroar er för...
Då kommer organisationer som värnar för frihet på internet att vakna till. Jag föreställer mig att både EFF och Mozilla skulle stå och flåsa i nacken med kampanjer för att väcka till uppmärksamhet och i längden få Google till att göra rätt igen.

Istället för att ni oroar er eller tjötar om problemet - fråga någon frihetsfrämjande organisation om hur ni kan stödja dem med era färdigheter och er tid.

Om ni själva varken har några relevanta färdigheter eller tid så kan ni alltid donera till de som har det - så att fler kan arbeta med dessa frågor på fulltid.

Jag donerar ca. 10 dollar/år till Mozilla - då bidrar jag till några som verkligen gör något vettigt med pengarna... och jag slipper oroa mig för att jag själv inget kan/hinner göra.

Låt mig tipsa om:

EFF är den i särklass största organisationen som kämpar för yttrandefrihet på internet.

Utan EFF:s hjälp och verktyg hade Snowden sannolikt inte kunnat läcka hemligheterna om det alltmer växande övervakningen. Det är också delvis tackvare EFF som USA fortfarande har nätneutralitet:
https://www.eff.org

Läs om hur vi kan hjälpa EFF:
https://act.eff.org


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

@lackis:
Om vi står inför ett problem av den kaliber som ni oroar er för...
Då kommer organisationer som värnar för frihet på internet att vakna till. Jag föreställer mig att både EFF och Mozilla skulle stå och flåsa i nacken med kampanjer för att väcka till uppmärksamhet och i längden få Google till att göra rätt igen.

Istället för att ni oroar er eller tjötar om problemet - fråga någon frihetsfrämjande organisation om hur ni kan stödja dem med era färdigheter och er tid.

Om ni själva varken har några relevanta färdigheter eller tid så kan ni alltid donera till de som har det - så att fler kan arbeta med dessa frågor på fulltid.

Jag donerar ca. 10 dollar/år till Mozilla - då bidrar jag till några som verkligen gör något vettigt med pengarna... och jag slipper oroa mig för att jag själv inget kan/hinner göra.

EFF är en stor organisation som kämpar för yttrandefrihet på internet:
https://www.eff.org

Hur vi kan hjälpa EFF:
https://act.eff.org

Tänker mig att vi står inför en brytningstid, upplysningstiden 2.0, faktiskt, ja!

Ser helst att Google efterlever gällande lagar, om nu det finns sådana i den virtuella världen, gärna med stöd av div. organisationer.

Ska kolla upp dom här organisationerna, tack för tipsen!

Nej!, sluta aldrig att tjata, tjata mera!

Relevanta färdigheter skaffar man sig genom att öva!

Edit: Antar att du tog del av min förra text, lol! Läste fel, och misstog mig på vad du faktiskt sa, lol! Ursäkta mig! Detta blev bättre va?, lol!

Medlem
Skrivet av lackis:

Tänker mig att vi står inför en brytningstid, upplysningstiden 2.0, faktiskt, ja! Håller också med dig i sak, i det mesta du säger här i forumen. Men YouTube är en fri marknad för yttrandefrihet, om du förstår hur jag menar, ner på individnivå! Ingen organisation kan eller ska ersätta detta! Ett ex. på hur snurrig mainstream, inom alla grenar börjar bli idag, kanske just pga. YouTube och dess verkningar. Tutorial videos som visar hur du lagar din gamla "kaffekokare" börjar bli "granskade" för att dom ev. påverkar försäljningen av kaffekokare, tillverkare av hushållsmaskiner börjar smida planer! Det spårar ut på alla fronter, det gamla rasar, vad dessa gamlingar tar sig för i fallet?, bara gud vet! Att du som "frimärkssamlare" når en publik är helt unikt tack vare YouTube. Ett annat utmärkt ex. på detta är Joe Rogan som vi språkade om i tråden Anita Sarkeesian, han hade inga som helst ambitioner med sin prodcast, bara ett intresse, förströelse, och nu, se vart det lett till, ett språkrör för fritänkande!, ett av skälen till att avsnitten är så långa är just att du/han ska få chansen att lyssna på vad någon annan har att säga, verkligen reflektera, nu han har blivit en renässansmänniska, av bara farten, lol! YouTube, 3 subs, eller 30 000 000 subs, ingen skillnad, där har du styrkan!

YouTube måste skyddas!

Jag håller delvis med dej... men när jag kollade på filmen upplevde jag att den presenterade faktan vs. hans spekulationer inte gick ihop... det var lite... att göra en höna av en fjäder... sätta på lite stora växlar osv.

Jag vill tro att Google vill världen väl.

Det finns säkerligen en uppsjö av filmer som är olämpliga, men som nuvarande policies inte biter på. Jag tror ändå att om någon film tas ned utan en god anledning så kommer det att leda till en sensationell nyhet för eller senare. Youtube behöver trots allt stå till svars för och motivera varför klippet togs ned.

Skrivet av lackis:

Ska kolla upp dom här organisationerna, tack för tipsen!

Gör det!

EFF behöver stärkas ännu mer.
Det behövs inte många minutrar på EFF.org för att se att de jobbar stenhårt för yttrandefriheten.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

Jag håller delvis med dej... men när jag kollade på filmen upplevde jag att den presenterade faktan vs. hans spekulationer inte gick ihop... det var lite... att göra en höna av en fjäder... sätta på lite stora växlar osv.

EFF behöver stärkas ännu mer.
Det behövs inte många minutrar på EFF.org för att se att de jobbar stenhårt för yttrandefriheten.

Han är akademiker! Dom kan vara svåra! Och Amerika är ett annat djur än Skandinavien. Tack för att du tog denna text för vad den är, ett långt utlägg om något du inte nämnt ett skit om, tack! Ska verkligen kolla ordentligt, låter riktig bra!

Märker att jag är kvar i mina "vändor" på Sarkeesian bladet, lol! Jesus?, mycket redigerande här!

Edit: Och klinisk psykolog, professor i psykologi. Tror tyvärr att han är ganska rätt ute, oerhört ledsamt! Allmän värnplikt kanske gör susen.

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

Det är inget problem alls. Ponera att youtube börjar med att försöka forma världen med vad de anser rätt eller fel. Om de börjar censurera fel saker kommer de automatiskt att skapa ett behov för alternativa webbsidor.. och vips finns en ny och fräsch streamingsida som tillåter att folk vädrar sina åsikter.

Det har du delvis rätt i. Du har rätt i att den stora massan inte kommer leta sig till alternativa webbsidor i jakten på sanningen.

Du har dock fel i att tro att den stora massan försöker lyssna på flera olika perspektiv för att bilda sin egen uppfattning.
De flesta människor är trångsynta. Den stora massan har redan bildat sin uppfattning och konsumerar enbart de kanaler som cirkeljerkar vad som nu överensstämmer med deras uppfattning.

Det innebär att problemet är inte om youtube väljer att gå censur-nasister/feminister eller inte... vilket kommer föda en alternativ streamingsida. Problemet ligger redan i att den stora massan trots deras fulla tillgång till alternativa perspektiv på youtube, AKTIVT väljer att INTE lyssna på vad OLIKTÄNKANDE har att säga.

Med andra ord, Det är "den stora massan" som själva jobbar för att filtrera bort de filmer/åsikter som inte stämmer överens med deras bias. 100% av världens befolkning lider av konfirmeringsbias - det är därför man behöver rannsaka sig själv som forskare när man diskuterar trovärdigheten av sitt studieresultat.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2f/14/f0/2f14f0f137...

Jag är rätt säker på att du talar om din magkänsla. Återigen om youtube går censur-mania ligger problemet i trångsyntheten hos den stora massan snarare än vilken URL någon väljer att ladda upp sin åsikt på.

Låt youtube censurera för allt de är värda.

Det riktiga problemet ligger hos trångsyntheten hos den stora massan. Jag menar att de flesta människor trots allt har möjlighet att kunna höra ifrån oliktänkandes åsikter, men de väljer att varken höra eller lyssna.

De flesta människor här i världen kan skutta in på oliktänkandes videos enbart för att trycka på dislike (antingen innan eller utan att starta filmen), sen när de uträttat rättvisa kan de gå tillbaka sina subbade-circeljerks som smeker längs deras förutbestämda uppfattningar. Det är den värld vi lever i!

Relaterad fördjupning - vi som individer/grupper är både öppensinnade och trångsynta på samma gång.
https://communitywiki.org/wiki/download/SelectivelyOpenMinded...

Bildkälla: https://communitywiki.org/wiki/SelectivelyOpenMinded

Ett relaterat problem till konfirmeringsbias är filterbubblor.

Angående trångsynthet!, något in i helvete intressant Mr Peterson nämnde, uppfattade du idén om hur svårt det faktiskt är för en individ att komma till insikt med att du faktiskt blivit "blåst" under, ibland hela ditt liv?, eller vuxna liv? En fascinerande tanke, ställa sig framför spegeln och erkänna att du inte varit kapabel, du har varit "dum" nog att gå på någonting så fjärran. Vilken utmaning det måste vara för stora egon att göra bokslut med någonting likt det. Tänk dig 20 års universitetsstudier 30 års praktik, sen, ups?!, jag hade fel! Indoktrinerad i ett halv liv, sedan bokstavligt begå socialt självmord. Där har du en kil som sitter hårt, inte sant? Går nog även att tillskriva allehanda medborgare som "svikits" av livet också skulle jag tro, vad blir kvar?, vem fyller den plats som ställs till förfogande? Jävligt otäckt! Därför blir debatter som dom blir, man vägrar in i döden!

Gnällkuk

Snark, det här har varit på tapeten förut och det är jävligt enkelt. YouTube är inte en nyhetssida som ska vara oberoende. Det är en nöjesplatform som tjänar pengar på reklam. Kontroversiellt innehåll, aka daily mail-klickbaits och dylikt genererar en stor strid ström tittare eftersom folk generellt sett gillar sensationsmedia.

Vad som däremot inte gillas är att annonsörer blir förknippade med dessa personer och deras värderingar/påståenden eller vad det nu kan vara. Kan tänka mig att större producenter på YouTube aktivt tappar sponsoravtal med vissa eller flertalet annonsörer också om de helt plöstligt skiftat och börjat göra "kontroversiella" videos.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd
Skrivet av Sipmo:

@lackis:
Om vi står inför ett problem av den kaliber som ni oroar er för...
Då kommer organisationer som värnar för frihet på internet att vakna till. Jag föreställer mig att både EFF och Mozilla skulle stå och flåsa i nacken med kampanjer för att väcka till uppmärksamhet och i längden få Google till att göra rätt igen.

Istället för att ni oroar er eller tjötar om problemet - fråga någon frihetsfrämjande organisation om hur ni kan stödja dem med era färdigheter och er tid.

Om ni själva varken har några relevanta färdigheter eller tid så kan ni alltid donera till de som har det - så att fler kan arbeta med dessa frågor på fulltid.

Jag donerar ca. 10 dollar/år till Mozilla - då bidrar jag till några som verkligen gör något vettigt med pengarna... och jag slipper oroa mig för att jag själv inget kan/hinner göra.

Låt mig tipsa om:

https://supporters.eff.org/sites/all/themes/frontier/images/l...

EFF är den i särklass största organisationen som kämpar för yttrandefrihet på internet.

Utan EFF:s hjälp och verktyg hade Snowden sannolikt inte kunnat läcka hemligheterna om det alltmer växande övervakningen. Det är också delvis tackvare EFF som USA fortfarande har nätneutralitet:
https://www.eff.org

Läs om hur vi kan hjälpa EFF:
https://act.eff.org

Vet du vad!, du har nog rätt ändå. YouTube behöver nog konkurrens trots allt, väl naivt att tro denna samling nymoderna narcissister från "New York" skulle bry sig ett jävla dugg om mångfald eller yttrandefrihet, några jävla hipsters som gör det som passar dom bäst, att se efter sig själva!, tro fan att den plattformen blir instabil! Någon ide om vart man kan vända sig?, händer det något konkret? YouTube kan hålla sig med kattvideos, kanaler med substans bör flytta någon annanstans!, efter att ha sett ledningen för Google/YouTube känns det rent av ovärdigt att vara kvar där, för både kanaler och dess publik. Yahoo?, inget? Mozilla Firefox?, du nämnde dom? Något annat vore toppen, om än i liten skala.

PewDiePie har TVÅ videos hos Dailymotion?, varför lägger inte någon som han en "extra" kopia av varje video där för?, han som är så stor skulle väl dra dit ett jävla gäng, jag menar kanaler!, och i sin tur eventuella tittare!, riktigt bra kvalité också, fungerar hur bra som helst, laddar in videon om inte snabbare än vad YouTube gör, eller är det för långsökt?, kanske inte får betalt?, någon som vet om varför det inte är ett alternativ?

PS: EFF verkar toppen, det får nog bli ett stöd till dom, helt klart, typ med 10$ om året, som du gör med Mozilla, suveränt! Kanske ska stödja Mozilla också?, vad gör dom, varför stödjer du dom?

Avstängd
Skrivet av delete:

Precis, är ju bara att lägga den på sin dropbox!

Uhj?, lite orättvist ändå, tycker jag. Antingen uppskattar man inte din sarkastiska ådra, eller så förstod dom inte denna, lol!
Du får min tumme i alla fall, tyckte det var ganska fyndigt jag, lol!

Medlem

Precis som någon redan varit inne på så kommer konkurrenter att uppstå per automatik om det här blir ett så stort problem att YouTube börjar ägna sig åt politisk censur.

Å andra sidan är det intressant att de låter ADL få fritt spelrum. Det är en politisk organisation med uttalade judiska värderingar:

https://www.adl.org/who-we-are/our-values

Ska man slå ned mot extremism kanske inte ADL är den mest opartiska organisationen man kan samarbeta med. Vilket får mig att bli minst sagt misstänksam mot detta projekts verkliga syfte.

Avstängd

Snabb fråga: är inte YouTube ett privat
företag och INTE "global public service"?

Mao så har vi inte ett skit med att göra vad
de vill och inte vill göra med sin tjänst?

Jämfört med ett allvarligare problem i Sverige, SVT/SR som ska vara
"public service" men som ändå kan uppfattas som politiskt vinklat?

Så länge YouTube är öppna med att de är politiskt vinklade och
därmed kommer att konstruera sin tjänst på så vis så är jag med
på notera utan problem, även om jag oxå tycker yttrandefrihet
är viktigt. Men YouTube är som sagt var INTE en mänsklig rättighet?

phi
Medlem

@AplAy: Det är klart att YouTube får göra precis som de själva vill. Däremot har ju användarna (och tillika de som faktiskt drar in pengar åt YouTube) rätt att lyfta fram hyckleriet och den politiska agendan som företaget har så att de som inte delar den kan börja titta efter andra alternativ innan de åker på en avmonetarisering på alla sina videos.

Google och YouTube är emot yttrandefrihet och de gör dem till skitföretag i mina ögon.

1
Skriv svar