Medieval Story, ett enmans spelprojekt

Medlem
Medieval Story, ett enmans spelprojekt

Hej FZ!

Jag heter Daniel Olofsson och har skapat ett litet action spel vid namn Medieval Story. Spelet utspelar sig i klassisk isometrisk vy med betoning på action och utforskning, men även mindre rollspelselement är inkluderade i spelet så som quests, journal, inventory och dialoger med NPC. Jag publicerar spelet genom min enskilda firma OddGames och Steam.

Några skärmdumpar och trailers från spelet.

Jag har skrivit Medieval Story och dess spelmotor på egenhand och även skapat en tillhörande editor (används endast inhouse än så länge). Många timmar har lagts på utvecklingen av spelet och jag hoppas att du uppskattar det för vad det är, ett enmans spelprojekt.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

Ambitiöst projekt, gillar spel med isometriskt vy.

Varför gör du spelet helt själv?
Med helt egen motor och editor etc?
Det behövs väl nån som fyller rollen för ljud/musik, story och speltestning?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@Sipmo: Jaa, isometriska spel är mysiga! Att det blev ett enmansprojekt beror mest på att jag inte haft några kompanjoner som är villiga att arbeta gratis. Dock har två av mina bröder hjälpt till med testning och bollande av idéer. Det hade så här i efterhand varit trevligt med någon som hjälpt till med story och dialog, det är inte mina starka sidor

Sedan har jag inte så bra med tid att arbeta i projektet... en vild gissning är att de flesta skulle tröttna för att utvecklingen går så långsamt (far till två barn och heltidsjobb på sidan om).

Egen motor är mest för att jag gillar att koda och utmaningen i sig. Vet att det finns en uppsjö av spelmotorer att välja och vraka på...


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

Tycker det ser mycket trevligt ut! Jag hade önskat ett kraftigt RPG-inslag med ett djupt karaktärs- och färdighetssystem à la D&D. Det tycker jag väger upp för den storslagenhet som jag antar går förlorad av att endast en person arbetar med spelet Annars om det är mer hack & slash så tycker jag att ett intressant lootsystem kan hålla intresset uppe också, personligen håller jag Champions of Norrath 1 & 2 som ett par av världens bästa spel nästan enbart baserat på looten.

Edit: Spelet var kanske redan färdigt?

Medlem

@Witchfinder: jepp, spelet är färdigt. Jag skulle kalla det för ett action/äventyrspel, jag har inte implementerat några skillträd eller stats (str, con, dex osv.) Instället bygger spelet på utrusting och dess egenskaper samt spelarens färdigheter (varje attack och blockering utförs manuellt).

Spelet finns på Steam store (släpptes i fredags). Tyvärr verkar många spelare haft höga förväntningar + trott att det skulle vara ett renodlat RPG.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

Riktigt duktigt att göra motor, editor etc helt själv från scratch. Är imponerad!
Hoppas det går bra för dig!

Moderator | Testpilot
Skrivet av O-san:

@Sipmo: Jaa, isometriska spel är mysiga! Att det blev ett enmansprojekt beror mest på att jag inte haft några kompanjoner som är villiga att arbeta gratis. Dock har två av mina bröder hjälpt till med testning och bollande av idéer. Det hade så här i efterhand varit trevligt med någon som hjälpt till med story och dialog, det är inte mina starka sidor

Sedan har jag inte så bra med tid att arbeta i projektet... en vild gissning är att de flesta skulle tröttna för att utvecklingen går så långsamt (far till två barn och heltidsjobb på sidan om).

Egen motor är mest för att jag gillar att koda och utmaningen i sig. Vet att det finns en uppsjö av spelmotorer att välja och vraka på...

Skulle det vara så att du behöver testare / någon att bolla idéer med så hör gärna av dig. Sitter för tillfället och jobbar med en egen serietidning så skadar ju inte om man hjälper varandra liksom.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ser intressant ut, inhandlar det direkt!

Det var helt klart värt det låga priset!

Medlem

Jag tackar ödmjukast för alla omnämnanden och rekommendationer. Marknadsförning är inte min starka sida. Tack för stödet alla!

Jag har planerat en uppdatering inom några dagar med bland annat högre upplösning på inventory föremål samt en fpscap om man kör vsync av. En del mindre buggar kommer också att patchas.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

1
Skriv svar