Utvecklaren av succéspelet Crypt of the NecroDancer avslöjar DLC-siffror

Robot
Utvecklaren av succéspelet Crypt of the NecroDancer avslöjar DLC-siffror
nj
Medlem

Frågan är väl om fler köpt DLC:n vid släpp/early access om den kommit tidigare.
Grundspelet släpptes som fullversion i april 2015 efter att ha varit i early access sedan andra halvan av 2014 om jag inte minns fel. Amplified släpptes som early access i januari i år så över två år mellan dem.
Finns väl även gott om de som väntar på en större rea för att införskaffa DLC:t med för de har varit "färdiga" med grundspelet rätt länge och gått vidare till andra spel.

Medlem

DLC kan vara ok så länge det inte släpps så nära inpå originalspelet att det känns som den där sista delen som egentligen borde varit med men som nu istället kostar pengar. Inte heller får kostnaden rivalisera med en expansion utan att erbjuda lika mycket. Detta tror jag alltid kommer alltid vara en balansgång.
I den sanna kapitalismens anda (se microtransaktioner) så kommer DLC:nas intåg på marknaden också öppna upp för att spelen kommer krympa i både storlek och innehåll till förmån för fler och dyrare DLC:n, alla vet ju att "money talks" och många verkar t o m tycka att det är fullkomligt försvarbart med den företagsmoralen. Lyckligtvis finns det fortfarande företag med yrkesstolthet som bryr sig om sin spelarbas och rykte och har en drivkraft ett leverera konstnärliga mästerverk som t ex Witcher 3 utan att stycka upp det i en massa DLC:s.

Själv kräks jag inombords över hur de flesta "spel" utformas idag, där de inte är mer än ett grafisk omslagspapper till en fullkomligt bisarr betalninsmodell. De kallas "gratisspel" men bygger på att man ska betala sanslösa summor för rent skit. Sitter med ett på plattan nu, Forge of Empires, som är ett roligt tidsfördriv i sig, men som hela tiden lockar med fördelar som man kan köpa för "diamanter". Det sjuka är att dessa fördelar bara är hållbara en liten bit i spelet, sedan bli de föråldrade, som t ex tillfälliga boosts i produktionen, eller en byggnad som producerar mer under en lägre tidsålder.
Man kan snabbt komma upp i tiotusentals kronor för att sedan behöva betala samma astronomiska belopp en vecka senare. Det är så tragisk att det är skrattretande.

Det enda som inte får mig att avinstallera skiten av ren principsak (som jag gjorde med t ex Zombie Gunship Survival, Andry Birds Go! och Dungeon Keeper) är att det fungerar bra att ha kul med iallafall och att jag ALDRIG kommer stödja utvecklaren InnoGames med en krona just för deras pissiga prissättning. Synd, i andra spel har jag valt att köpa små saker enbart för att stödja utvecklaren för att de gjort ett bra och underhållande spel.

1
Skriv svar