Räkna med att betala över 4000 kronor för en kjol i Battlegrounds

Medlem

Kan nån förklara vad som är dåligt? För det handlar väl inte om att man ska kunna köpa sig skills eller andra speltekniska fördelar?

Medlem

@Seraium: skeppen ger gameplay fördelar men det gör inte det kosmetiska här.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Blir prylarna faktiskt sålda till de priserna då?
Vem som helst kan lägga ut något för vilket pris man än vill.

Dyraste jag köpt på steam är EU4 med tillhörande DLCs...

Medlem

@jOnÄTÄn: Kan delvis hålla med då det är det viktigaste, men samtidigt så kan jag inte låta bli att baxna över något som skulle kunna klassas som bedrägeri. Visst, folk är dumma och tycks gilla att betala för saker utan värde, och att dem gör det är ju inte direkt något som utvecklarna försöker dölja. Själv är jag bara allergisk mot när företag tar överdrivet mycke betalt för en vara som kostar en bråkdel att utveckla/tillverka. Folk får såklart kasta sina pengar i sjön, men jag kommer alltid att ogilla dem som skor sig på dementas bekostnad.

Ge mer valuta för pengarna istället och ifall det inte går, ta betalt i relation med vad som säljs.

Medlem

Tur man har en då


signatur

Veni Vidi Vice

Medlem

@Magi: Och med "vidareutveckling" menar du mer skins då eller? Eller tänker du att utvecklarna kanske hoppas på att skrapa ihop tillräckligt med kulor för en gratisexpansion?

Medlem

@Ducci: Så länge som folk öppnar plånboken istället för att vända ryggen till eländet så kommer det snart inte finnas några alternativ till skräpet. Kolla på den mobila spelmarknaden...går knappt att hitta spel utan microtransaktioner. Många "spel" är ju inte ens spel utan bara en simpel ursäkt till att betala tusentals kronor för nåt peka-klicka-upprepa skräp.
Och tydligen fungerar det ju då folk mest verkar rycka på axlarna och hosta upp pengar med orden: "det är ju så det funkar nu för tiden".

Av den anledningen kommer jag sky sådana spel som pesten så länge det är möjligt.

Medlem
Skrivet av Ender:

@Ducci: Så länge som folk öppnar plånboken istället för att vända ryggen till eländet så kommer det snart inte finnas några alternativ till skräpet. Kolla på den mobila spelmarknaden...går knappt att hitta spel utan microtransaktioner. Många "spel" är ju inte ens spel utan bara en simpel ursäkt till att betala tusentals kronor för nåt peka-klicka-upprepa skräp.
Och tydligen fungerar det ju då folk mest verkar rycka på axlarna och hosta upp pengar med orden: "det är ju så det funkar nu för tiden".

Av den anledningen kommer jag sky sådana spel som pesten så länge det är möjligt.

Precis. Det här är i längden bara pest. Om mikrotransaktioner fortsätter att vara lika framgångsrikt att generera enkla pengar kommer det bli mer och mer sådan här skit. En marknad som attraherar ännu mer parasiter, som bara vill skapa beroendeframkallande hasardspels smörja, istället för bra nya titlar.

Medlem

Tycker att man kanske förlåter litet väl mycket bara för att det är kosmetiskt. Jag menar, det är ju ungefär lika svepande att påstå att all grafik i ett spel är kosmetiskt och kunde lika gärna ha utspelats i text.

Jag tycker mikrotransaktioner kan ha sin plats men man måste ju fortfarande kritisera sådant som går till överdrift om man inte vill se det i fler och fler spel i framtiden.

Medlem
Skrivet av Ender:

@jOnÄTÄn: Kan delvis hålla med då det är det viktigaste, men samtidigt så kan jag inte låta bli att baxna över något som skulle kunna klassas som bedrägeri. Visst, folk är dumma och tycks gilla att betala för saker utan värde, och att dem gör det är ju inte direkt något som utvecklarna försöker dölja. Själv är jag bara allergisk mot när företag tar överdrivet mycke betalt för en vara som kostar en bråkdel att utveckla/tillverka. Folk får såklart kasta sina pengar i sjön, men jag kommer alltid att ogilla dem som skor sig på dementas bekostnad.

Ge mer valuta för pengarna istället och ifall det inte går, ta betalt i relation med vad som säljs.

I detta fallet är det inte utvecklarna som satt priset, de tillhandahåller lådor som folk öppnar. Vissa kostar (tror det är 2,50 €) att öppna andra är (just nu) gratis. I dessa får du diverse kosmetiska saker som du kan sälja på Steammarket och då är det köparna som bestämmer vad något är värt. I detta fall skulle jag vilja påstå att det är köparna som är de korkade som betalar dessa summor för detta. Men det är tillgång/efterfrågan som vanligt...

Medlem
Skrivet av hellspooned:

Blir prylarna faktiskt sålda till de priserna då?
Vem som helst kan lägga ut något för vilket pris man än vill.

Dyraste jag köpt på steam är EU4 med tillhörande DLCs...

http://steamcommunity.com/market/listings/578080/Mini-skirt%20%28Purple%29

Ser ut som det säljs några stycken.

Medlem

Varför vill någon ha en (dyr) kjol.
I ett spel?


signatur

autograph

Medlem

Jag köpte bilar för flera tusen i gratisspelet "Need For Speed: World" när det kom 2010.
Men som sedan 2015 inte längre går att spela, då servrarna stängts.
Snopet!


signatur

autograph

Medlem

@autograph: Med stor sannolikhet är det collectors eller bara folk som investererar i ett rare skin och hoppas det ska gå upp i pris så dom kan casha ut.

Det folk inte verkar förstå är att det snarare är en nackdel att ha på sig dom dyrare skinsen för dom smälter inte in lika bra i miljön omkring sig. Kan ni inte bara låta folk bränna sina pengar ifred? Det är ju inte ERA pengar dom använder? Det är spelare som sätter priserna så att whinea på devsen är (iaf i mina ögon) sjukt märkligt.

Sen var det ju lite drygt att dom hade sagt att dom inte skulle ha microtransactions innan spelet släpptes, däremot så var väl spelet planerat att släppas typ nu? Turneringen som intäkterna betalar var väl jävligt tråkigt att den blev av med? Eller? Fyfan för att fansen spenderar lite stålar som sen går rakt tillbaka till spelarbasen i form av event och prispengar är ju rent av förjävligt! USCH! TVI!

Medlem

Man får ha ett rejält hål i huvudet för att lägga dessa summor på föremålen i detta stadiet. Vänta tills spelet är släppt och låt ekonomin stabilisera sig, samma anledning som varför man inte köper en ny kniv/skin i CS:GO precis när det släppts.

Medlem

Priset är ett sjukt skämt men anledningen till varför kjolen är så dyr är att den knappt finns att få tag på då det säkerligen är under 1% chans att någon får tag på kjolen. Kjolen i PUBG är ungefär som knivar och handskar i CS:GO, det finns handskar som sålts genom Steam Market för över 12,000 kronor vilket enligt mig är oförståeligt...

Medlem

@Seraium:

Haha, tänkte samma sak. Fortfarande glad att jag köpte allt då dollarn låg på 6 kr st och före VAT avgiften infördes, men 5000kr+ för några skepp då CIG hela tiden säger att allt kan skaffas ingame via grinding ^_^

Jag brukar jämföra datorspel och hårdvaran som behövs för att driva spelen mot andra hobbies, typ golf eller hockey. Det är ju inte Heller helt gratis att göra. För att inte tala om ridning...

Nåväl, sålänge man inte lever över sina tillgångar så tycker jag det är ok eftersom det skapar fler programmeringsjobb och diverse grafik-artister, men jag antar att de stora motståndarna till detta är de som köpt spelet och vill att man ska kunna få tag i kläderna ingame gratis via grind. Jag kan förstå dom. Det känns som att man köper ett demospel annars då allt inte är upplåst.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

ELF
Medlem

Dags att börja lira PUBG igen så man lanske kan få in en slant på Steam kontot... Mig gör detta inget. Inte jag som gör av med pengar.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Dags att börja lira PUBG igen så man lanske kan få in en slant på Steam kontot... Mig gör detta inget. Inte jag som gör av med pengar.

Ellerhur! Man väljer ju själv vad man vill göra med sin cash

Medlem

@Gungnir: Aha, jo, helt klart mer ok när det är spelarna själva som skapar en marknad för varandra.

Medlem

om det funkar som i LoL så är det okej. sålänge man inte kan pröjsa för att få bättre av allt


signatur

//monster

Medlem

Htc vive är det dyraste jag har köpt på steam.

Medlem

Först tar vi betalat för spelet sen ska folk betala för in game gear! Sorgligt!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Haziza:

Först tar vi betalat för spelet sen ska folk betala för in game gear! Sorgligt!

Och vem tvingar dig? :D:D:D:DD

Om du känner dig tvingad så är det ju du som är sorglig...

Medlem
Skrivet av spikes:

Och vem tvingar dig? :D:D:D:DD

Om du känner dig tvingad så är det ju du som är sorglig...

Åh nej råka jag trigga någon nu! gulligt!


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Nog det roligaste jag läst på länge. Mjo kanske om du är en streamer bryr dem sig.

Nice circlejerk, så monthly patches som dom gör är vanligt i andra spel? Idiot.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Åh nej råka jag trigga någon nu! gulligt!

Pedobear som avatar. *edgy*

12
Skriv svar